Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Valaistusta sisällä ja ulkona

Aloittaja urogallus, marraskuu 05, 2019, 20:56:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 05, 2019, 21:32:11Minulla on kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet, mutta enpä niitä käytä oikeastaan koskaan. Niistä tulee niin luolamainen olo.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - marraskuu 06, 2019, 14:29:16Lapsesta asti olen kaikkialla missä olen ja se on mahdollista kiskonut kaikenlaiset verhot ja kaihtimet niin ylös tai syrjään kuin suinkin mahdollista. Tarvitsen kaiken valon mikä suinkin on saatavilla ja joskus tuntuu ettei sekään riitä.

Parhaillaan kuuntelen tätä dokkaria: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/10/saveltaja-kaija-saariaho-inspiraatiota-taytyy-oppia-ohjelmoimaan. Psykoaskustiikka-sana tuli mainittua. Samoja vaikutuksia on valolla, ja niiden kokemisella. Jne. Tällainen on minusta kiehtova vinkkeli. Uutta sanoa juttu yhdellä y-sanalla, toisessa yhteydessä.

Myös itse pidän yleensä valosta. Luola-juttu voi olla koettua, tosin jos itse käyttäisin tummia verhoja tai valkoisia sälekaihtimia, niin fiilis menee toisin. Sekin vaikuttaa, onko pinta suoran ehdottomasti loppuva, vai jotenkin esim pensaikon tapaisesti, ulos-siriävä.

Valkeat sälekaihtimet tuovat lisää valoa, ja se on vähän kuin lisätilaa. Makuhuoneessa laitoin kaihtimien taakse tummennusverhot takaisin, koska nukkuessa valoa ei tarvitse olla paljoa. Toisaalta makuuhuoneessa on hyvä päivällä hyödyntää kaikki luonnonvalo, jolloin valkeat pinnat ovat ok. Esim erästä hyllykköä vasten, päädyin kokeilemaan valkeita, ohuita lastulevyjä. Ei jatkuvakäytössä, kuten ei paljoa luku-aikakaan, makkarissa.

Valkoinen voi olla vähän yksipuolista, jos vaikka seinät on paljolti vuorattu kaihtimilla. Yksipuolisuus toisaalta aiheuttaa muun korostumista, jos sitä mukana, jolloin tilanne muuttuu. Käytännössä tällaiseen en kiinnitä huomiota, kun sisustukseni on pitkälti jätemateriaalia, tai sitä, mitä asuntoon jotenkin kertynyt.

Hippi

Minulla kaihtimien käyttämättömyys suurelta osin liittyy myös siihen, että minulla on jokaisen ikkunan edessä kukkalauta täynnä kukkia, joten niitä kaihitmia pitäisi olla veivaamassa aina auki ja kiinni, jos niitä haluaisin käyttää. Kukat tarvitsevat kaiken mahdollisen valon.

Muutenkin minusta on ihan kiva katsoa ikkunasta ulos, jos kohdalle satun. Myös kissoilla on ulkona ohjelmaa etenkin nyt, kun puut ovat lehdettömiä ja linnut niissä riekkuu. Ikkunanäkymästä saa kotiin tilan tuntua. Koti ei kuitenkaan ole katutasossa, vaan tämän ensimmäisen asuinkerroksen alla on häkkikellrit ja autotalleja, joten makuuhuoneen puolellakaan ei kadulta näe sisälle oikeastaan muuta kuin kattovalaisimen.

Yöllä katuvalo makkarin puolella ja keittiön ja olkkarin puolella pihavalo näkyy kivasti niin, että välttämättä ei ole tarvetta laittaa valoa, jos haluaa käydä juomassa. Ulkoa tulevan valon kajossa näkee hyvin liikkua.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️