Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Veikkaa vaalitulos

Aloittaja Brutto, huhtikuu 09, 2019, 14:55:40

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Renttu - huhtikuu 14, 2019, 04:25:21
Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 12, 2019, 16:30:04
Ilman perussuomalaisia yli 20% puolueita olisi.
Älä muuta virka. Demokratia on kyllä ihan saatanan masentavaa.
Veikataan nyt kuitenkin kohtalaisen korkeaa äänestysprosenttia. Hus äänestämään, jos ei ole jo tehty.

Sepe

Kokoomus ei mene vasemmistoliiton kanssa hallitukseen, perussuomalaiset ei kaveeraa ruotsalaisten kanssa, demarit ei mene hallitukseen ilman vasemmistoliitoa, kukaan ei halua perussuomalaisia hallitukseen, kokoomus ei halua vihreiden kanssa samaan hallitukseen, kristittyjä ei kukaan edes muista, halleluja, kepu pelkää kokoomusta eikä mene samaan hallitukseen, kepu ei mene perussuomalaisten kanssa samaan hallitukseen, ....
entäs sitten ministerit: halla-aho puolustusministeriksi vai ulkoministeriksi, sisäministeriö persuille,  kepu ei halua krista kiurua hallitukseen, ääh..tehtäisiinkö kiurusta sote-ministeri,...

britit alkavat käydä kateeksi, helpompaa brexit on kuin Suomen politiikka

Norma Bates

Olisin äänestänyt yhtä nuorta hevarimiestä joka esitteessään kuvaili olevansa perheenisä ja aviopuoliso. Mutta osoittautui että hän on puolueessa jonka johtohahmo ei oikein minulle nappaa. Yleen vaalikoneen suosittelemaa tyyppiä en halunnut äänestää ties monettako kertaa.

Mutta pääsyy miksi jätän äänestämättä on tämä: jokainen puolue on niin moneen kertaan haukuttu että uskotaan jo että kaikki ovat täysin paskoja. Eräänkin vasemmistolaisen FB-ryhmän lähes kaikki postaukset koskevat Halla-ahoa, niin on tehnyt mieli kysyä että oletteko faneja kun ette mistään muusta täällä keskustele. Luulisi että jonkin puolueen kannattamisessa on myös muitakin agendoja mukana kuin jonkun yhden tyypin tai toisen puolueen vastustaminen.

Sen lisäksi että rapa on lentänyt on oksettanut myös se maireus millä ehdokkaat ovat mainoksissaan lässyttäneet tulevasta kultaisesta huomenesta. Varsinkin ne tyypit jotka ovat vastuussa nykytilasta voisivat pitää turpansa kiinni ja ottaa loparit.

Sitä joka tulee mussuttamaan että ei saa valittaa jos ei äänestänyt vedän vaikka turpaan, koska idioottihan sitä pitää olla jos ei huomaa että lukemattomienkin äänestysten jälkeen aina lopputulos on perseestä. Minä äänestin niin monen monta kertaa että minulle riitti.

Kopek

Se että äänestin "vaihtoehtoehdokasta" on jokseenkin sama kuin jos en olisi äänestänyt ollenkaan. Kisa eduskuntaan käydään niiden ehdokkaiden välillä, joilla on todellisia mahdollisuuksia päästä sinne eli suurten puolueiden ääniharavilla. Suurten puolueiden vähemmän menestyville ehdokkaille annetut äänet menevät valituksi tulevien hyväksi.

Perussuomalaisten kolmatta jytkyä on hehkutettu etukäteen niin paljon, että se voikin jäädä tulematta. Puoluetta kannattavia äänestäjiä jää kotiinsa, koska suuri vaalivoittohan on tulossa muutenkin. Niinhän lehdissä kerrotaan, joten mitäpä sitä turhaan äänestämään.

Kun ruotsidemokraateille ennustettiin viime syksynä suurta voittoa, minä toppuuttelin odotuksia ja ennustin huonompaa tulosta, ja aika tarkasti ennustinkin (tuurilla tietenkin vain).

Populistipuolueen kannattajat ovat ailahtelevia, ja puolueen suosion huippu on veitsenterävä. Jos se ajoittuu vähänkin ennen vaalipäivää, itse vaalipäivänä kannatus on jo alamäessä, ja se näkyy tuloksessa. Kannatushuipun pitäisi osua täsmälleen oikealle päivälle. Illalla nähdää, miten puolueet ovat onnistuneet tässä.

Jos jonkinlainen ennuste pitää tehdä, niin ennustan, että perussuomalaisten tulos on kannattajille vähintään lievä pettymys. Tolkuton hype ennen vaaleja on syönyt puolueen kannatusta. Tämä on hyvin kevyt ennuste, joten jos olen väärässä, en ota sitä raskaasti.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 14, 2019, 13:09:40
Sen lisäksi että rapa on lentänyt on oksettanut myös se maireus millä ehdokkaat ovat mainoksissaan lässyttäneet tulevasta kultaisesta huomenesta. Varsinkin ne tyypit jotka ovat vastuussa nykytilasta voisivat pitää turpansa kiinni ja ottaa loparit.

Sitä joka tulee mussuttamaan että ei saa valittaa jos ei äänestänyt vedän vaikka turpaan, koska idioottihan sitä pitää olla jos ei huomaa että lukemattomienkin äänestysten jälkeen aina lopputulos on perseestä. Minä äänestin niin monen monta kertaa että minulle riitti.
Vaalikampanjoiden aikana tehdyistä, täysin katteettomista lupauksista ja valehtelusta tulisi saattaa jollain tapaa vastuuseen. On väärin, että poliitikot voivat lupailla ja valehdella vaalien alla ihan mitä mielivät vain sen vuoksi, että puolue saisi sen avulla hetkellistä kannatusta. Itse en lähtökohtaisesti usko kenenkään poliitikon vaalilupauksia, ellei heillä/hänellä ole jo useiden vuosien ajalta näyttöä siitä, että lupaamiaan asioita suuntaavaa politiikkaa on todellakin tehty, tai ainakin pyritty tekemään.

Äänestämättä jättäminen on silti pahin tapa ampua omaan jalkaansa. Se palvelee kaikkein eniten juuri niiden puolueiden ja poliitikkojen etua, joita kovimmin inhoat ja vastustat. Jos haluaa olla esim. köyhien asialla, niin Kokoomuksen snobisiivelle sopii paremmin kuin hyvin, että vasureilta jäi taas yksi ääni saamatta. Tavallaan se on samalla ääni heille! He eivät todellakaan halua, että äänestäisit.

Kannattaa siis oivaltaa, että myös toivottomuuden luominen johonkin kansanosaan (Kuten vähävaraiset ja työttömät) on aktiivista politiikkaa, sekin. On puolueita jotka pyrkivät juuri siihen, että heidän vastustajiensa äänestäjäkunnan apatia olisi maksimaalinen.

Jaska

Gallupkehitys on ollut sellainen että Halla-Ahon naama on loistanut kuin Naantalin aurinko. Kun se aikaisemmin on ollut kuin omenavarkaista kiinni jääneellä pikkupojalla. Perussuomalaisilla lie varsinaisista - siis odotettavasti edustajia saavista - puolueista eniten epävarmoja äänestäjiä ja näiden äänestämään vaivautunisesta on persujen tulos kiinni. Saattaa Kopek osua oikeaan että huuma maahanmuuttajien vastaanottoa ja ilmastotoimia vastaan ei jaksa kantaa vaalitaiston loppuun. Galluppien ylitykseen jytkynä edellisten tai sitä edellisten vaalien tulokseen en pidä odotettavana mutta putoaminen pikkupuolueeksi on vielä torjuttu.

Renttu

#21
Illalla tiedämme kaikki paremmin, minä tosin lähden istumaan vaaliseurantaa pubiin. En nyt korjaile tänne laittamiani lukuja, vaikka ennusteeni on muuttunutkin.

Vaikka Perussuomalaiset olisi nyt suurin puolue ja millaisella äänestysprosentilla hyvänsä*, kaikki muut puolueet ja monet tärkeillä paikoilla istuvat, puoluejäsenyyden perusteella jyvitetyt virkamiehet vastustavat heitä niin, että heidän hankkeensa pyrittäisiin kategorisesti hidastamaan tai torppaamaan kokonaan, kansan tahdosta viis. Sellaista on politiikka. En toivo mitään sateenkaarihallitusta, mutta sellaiselle nyt kyllä vaikuttaa.

*En luulottele että ovat, kunhan vain toin esiin sitä, miten kovaa muut puolueet heitä vastustavat ja myös mustamaalaavat.

Gingston

#22
Perussuomalaisten jytkyttämiset taidetaan laskea suhteessa gallup tuloksiin, mutta jos vertaa aikaisempien vaalien tulokseen, niin eihän samalla tuloksella voi kolmea kertaa peräkkäin jytkyttää.

Norma Bates

Sellaista puoluetta ei taida ollakaan joka olisi köyhien puolella ja vastustaisi turvapaikkaturismia. Arvo nyt sitten noiden väliltä.

Renttu

Eiköhän "jytky" ole jäänyt Soinin termiksi. Tuskinpa Halla-Aho mistään jytkystä puhuisi, vaikka tulisi nyt kova tulos. Pesäeroa Soiniin pitää tehdä silläkin tavalla, että ei käytä hänen jytkypuheitaan.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 14, 2019, 15:26:22
Sellaista puoluetta ei taida ollakaan joka olisi köyhien puolella ja vastustaisi turvapaikkaturismia. Arvo nyt sitten noiden väliltä.
Nii-in, arvo nyt sitten. :)

Mutta minä todellakin olen sitä mieltä, että äänestämättä jättäneet menettävät oikeutensa valittaa politiikasta.

postman

Lainaus käyttäjältä: Renttu - huhtikuu 14, 2019, 15:26:56
Eiköhän "jytky" ole jäänyt Soinin termiksi. Tuskinpa Halla-Aho mistään jytkystä puhuisi, vaikka tulisi nyt kova tulos. Pesäeroa Soiniin pitää tehdä silläkin tavalla, että ei käytä hänen jytkypuheitaan.

Niin, niin.

Soini taisi vain unohtaa ne omat teesinsä hallituksessa ollessaan, siis ne, mitkä johdattivat jytkyyn.

Halla-aholla on saman suuntaiset teesit. katsotaan nyt aivan rauhassa pätevätkö ne vielä uuteen jytkyyn ?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Renttu - huhtikuu 14, 2019, 15:43:34
Mutta minä todellakin olen sitä mieltä, että äänestämättä jättäneet menettävät oikeutensa valittaa politiikasta.
Ei menetä, ja heillä voi olla jopa suurempi syy ja oikeus valittaa.
Ehkä me kuullaan vielä painavia valituksia ja perusteita YLE Puheen Jarilta joka jätti tyhjän lapun. ;D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

a4

#28
75% ennakkoäänistä laskettu. Persut ohitti juuri Keskustan kolmossijalla ja Vihreät lähestyy jo Kepua kuin kiimainen orava.
Sinisillä on hyvä ponnistaa nollasta ainoastaan ylöspäin.

Liveseurantaa:

https://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv1
https://vaalit.yle.fi/ev2019/fi
https://tulospalvelu.vaalit.fi/EKV-2019/fi/lasktila.html

Brutto

Vasemmistoliitto ei kuulemma suostu samaan hallitukseen Perussuomalaisten kanssa. Olisi siis kumma, jos se suostuu samaan oppositioon ::)
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."