Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Mielenterveys

Aloittaja Vatupassi, huhtikuu 12, 2019, 17:07:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Vatupassi - heinäkuu 16, 2019, 00:21:20
Lainaus käyttäjältä: Kopek - heinäkuu 15, 2019, 21:47:04
Masennus vaivaa, mutta en pidä sitä omalla kohdallani sairautena. Masentaa, paleltaa, väsyttää... tällaista vain on.
-----------------toivottavasti kilpirauhasesi on tutkittu jos on vajaa toiminsta silloin tietääkseni voi olla turhaa syödä masennuslääketttä
sillä oireet voivat kuulema jopa paheta?
Hyvä huomio, tosiaankin nuo oireet voivat johtua kilpparista. Palelu (tai hikoilu) voi tosiaankin johtua siitä, että "termostaatti" eli elimistön lämmönsäätelyjärjestelmä on rikki tai epäkunnossa. (Hypotyreoosia eli kilpirauhasen vajaatoimintaa on kahta sorttia, kilpirauhasesta johtuvaa ja toisaalta aivojen hypotalamuksesta johtuvaa. Hypotalamus on elimistön termostaatti.)

Sitä en tiedä voivatko masennuslääkkeet pahentaa kilpirauhasoireita, epäilen että se on perin harvinaista. Mutta sekin on toisaalta mahdollista, että on sekä masennus että kilpirauhasen vajaatoiminta, jolloin molempia pitää hoitaa.

Tässä lisää mahdollisia oireita:
https://kotiliesi.fi/terveys/paleltaa-muisti-patkii-ja-mieli-maassa-oireet-voivat-johtua-kilpirauhasen-vajaatoiminnasta/

Kilpirauhaslääke tyroksiini on muuten perin edullinen lääke, eli ei tarvitse pelätä huimia kustannuksia.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Kilppari, kuten muutkin, on yksilöllinen asia :D Kun itse aloin syödä tyroksiinia, tein vähän tutkimusta ja kyllä silloin kävi selväksi, että kyllä masarit tosiaankin voi pahentaa tilannetta - ellei siis ole masennusta.

Eiköhän kenen tahansa tilanne pahene, jos syö lääkkeitä, jotka eivät omaan diagnoosiin sovi = päinvastoin kun tosiaan tunnutaan ajattelevan, minä en usko, että masennuslääkkeitä kannattaa noin vain kokeilla. Olin oikeasti aika ällistynyt siitä, miten vaarattomina niitä tuntui monet lääkärit pitävän. Kuin siitäkin, että ne ovatkin kenen tahansa työterveys- tai terveyskeskuslääkärin määrättävissä tuosta noin. Aikaisemminhan masennus katsottiin MT-sairaudeksi, jota saa diagnosoida ja lääkitä vain MT-tauteihin erikoistuneet lääkärit.

T: Xante

kertsi

Millä mekanismilla masennuslääkkeet voisivat pahentaa kilpirauhasen vajaatoimintaa (jos tätä tarkoitit)?

Sivuvaikutuksia masennuslääkkeistä kyllä on, että toisenlaisia oireita voivat kyllä aiheuttaa. Eikä tietenkään mitään lääkettä kannata turhaan syödä.

Mielialahäiriöitä voi tulla monista somaattisistakin syistä.
- Masennusta voi aiheuttaa esimerkiksi hammas(!)infektiot, kilpirauhasen vajaatoiminta, lisämunuaisen kuorikerroksen liikatoiminta, erilaiset krooniset infektiot, diabetes, anemia tai erilaiset neurologiset sairaudet. Masennusoire voi johtua lääkkeiden haittavaikutuksesta tai olla seurausta päihteiden käytöstä.
- Ahdistusta voi aiheuttaa mm. erilaiset sydänsairaudet, diabetes, kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta tai astma, ja sitä voi tulla lääkkeiden sivuvaikutuksena.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

#18
Ei siis tietenkään varsinaisesti huononna kilpirauhasen tilaa, vaan ihmisen yleistä terveyttä. Siis toisin sanoen, kilppari jää hoitamatta ja kroppa menee muutoin sekaisin masareista, joita se ei tarvitse. 

Oli tosiaan aika pysäyttävä kokemus joutua riitelemään siitä, että ei katso, että masennuslääkkeistä olisi itselle apua. Eräs lääkäri jopa sanoi näin:"No mä en siis halua doupata sua, joten tyroksiinia en kirjoita, mutta masennuslääkkeet voi saada." Siis mitä, kyselen edelleen. Tyroksiiniahan siis normaali kroppa erittää itse, joten miten se voi olla enemmän "douppausta" kuin masarit?

Yksi tuttu lääkäri kommentoi asiaa sanomalla, että niin, suomalaisista noin jotain alle puoli miljoonaa tyyppiä syö masareita. Hänen mielestään se ei ole väistämättä aina paha juttu, mutta kylläkin vääristää diagnosointia siten, että ne ovat lääkäreilläkin mielessä ensimmäisenä. Kilppari on vanhanaikaista ;D

T: Xante

Muoksis: tosin kilpparin hoitokin on aiheuttanut monenlaista kiistaa. Tämä lienee kumminkin totta:

Yhteiskunnalle tulee kalliiksi myös huonosti hoidetun kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi potilaille turhaan syötettävät reuma-, tulehduskipu-, uni-, särky-, kolesteroli-, verenpaine- ja mielialalääkkeet. Sairastuneille tämä on henkilökohtainen tragedia, joka voi tuhota perheen elämän ja talouden. Tämä tulee myös kalliiksi yhteiskunnalle, kuten todetaan eduskunnan kirjallisessa kysymyksessä 630/2016.

https://www.ts.fi/mielipiteet/lukijoilta/3136648/Kilpirauhasen+hoitoongelmiin+puututtava

Muoksis 2: itse sanoisin siis, että tietysti masennusta voi aiheuttaa huonosti/väärin hoidettu kilppari. Mutta se ei parane masennus- vaan kilpparilääkkeillä.


kertsi

^
Muoksis 3: "itse sanoisin siis, että tietysti masennusta voi aiheuttaa huonosti/väärin hoidettu kilppari. Mutta se ei parane masennus- vaan kilpparilääkkeillä" - JOS masis aiheutuu nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

(Muunlaista masennusta kilpparilääkkeet eivät paranna, etkä tietysti tätä tarkoittanutkaan.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 16, 2019, 10:08:56
^
Muoksis 3: "itse sanoisin siis, että tietysti masennusta voi aiheuttaa huonosti/väärin hoidettu kilppari. Mutta se ei parane masennus- vaan kilpparilääkkeillä" - JOS masis aiheutuu nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminnasta.

(Muunlaista masennusta kilpparilääkkeet eivät paranna, etkä tietysti tätä tarkoittanutkaan.)

No enpä tietenkään! Eivätkä kilpparia paranna masennuslääkkeet, sitä tarkoitin.

Mutta joo, kilpparista on tullut kummallinen juttu. Vielä joskus seitkytluvulla se oli mitä tavallisin diagnoosi, sillä Suomen maaperässä tunnetusti on vähän jodia, joten kilppari itse asiassa on kansantauti. Mutta nykyään se on jostakin syystä todella alidiagnosoitu.

T: Xante

Kopek

#21
En tiedä, millaisia omakohtaisia kokemuksia itse kullakin on, joten esitän näkemykseni suurella varovaisuudella. Itselläni ei ole kokemuksia, mutta eräällä hyvin tuntemallani henkilöllä on, joten sivusta seuraamalla olen minäkin jotain asiasta oppinut.

Kun edellä mainitun henkilön kilpirauhasen liikatoiminta aikoinaan alkoi, se ilmeni tavanomaiseen tapaan laihtumisena sekä eräinä muina oireina, joista yksi on sydämen sykkeen kiihtyminen. Laikkausjono oli muutaman kuukauden mittainen, ja täksi ajaksi lääkäri määräsi sydämen sykettä hidastavaa lääkettä.

Eli jos käyttää tyroksiinia laihdutuslääkkeenä, on varauduttava muihinkin vaikutuksiin.

Leikkauksen jälkeen oma tyroksiinin eritys oli vähentynyt, joten sitä piti kompensoida tableteilla.

Tuossa ei ole kuitenkaan koko tarina, koska noin vuosi tai pari myöhemmin, annettiin vielä radioaktiivinen jodihoito.

Tuosta eteenpäin tabletteja on käytetty, mutta oikean määrän löytäminen on ollut hankalaa, koska verikokeen tulokset kertovat aina menneestä ajasta.

Ei tuossakaan vielä kaikki. Myöhemmin on tehty vielä toinen leikkaus, jossa on ollut kohteena lisäkilpirauhanen.

Kerroin tuon tarinan taustatekijänä sille, että "sattuneesta syystä" olen itsekin joskus miettinyt tyroksiinin käyttöä laihdutukseen, en kuitenkaan omalla kohdallani vaan yleisesti. En ole tiennyt, että lääkettä käytetään tähän tarkoitukseen. Olen vain ajatellut, että se voisi tehota, koska laihtuminen on huomattavaa. Olen miettinyt, että voisi olla jonkinlainen coctail, jossa yhtenä osana olisi tyroksiini ja toisena osana pulssia alentava sydänlääke tai mitä siihen nyt käytetään. Epäilen kuitenkin, että tahallinen lääkkeiden väärinkäyttö ei taitaisi olla kovin terveellistä, mutta eihän tupakointikaan ole. Tietysti ne lääkkeet pitäisi vielä saada jostakin. Nehän taitavat olla reseptilääkkeitä.

P.S. Kun kirjoitin edellisessä viestissäni, että masentaa, paleltaa, väsyttää, en tarkoittanut, että minua paltaisi ja väsyttäisi. Tarkoitin, että koen masentamisen samanlaisena olosuhteista johtuvana oireena kuten paleltamisen tai väsyttämisen. Eli silloin paleltaa, kun lämpötila on kylmä. Ja silloin väsyttää, kun ei ole nukkunut tarpeeksi. Ja silloin masentaa, kun asiat eivät suju. Toisin sanoen en koe masentunutta oloani sisältäpäin lähtevänä sairautena vaan oireena ulkopuolisiin tekijöihin vähän niin kuin allergia. Kun olosuhteet ovat tietynlaiset, aivastuttaa, masentaa, paleltaa jne.

Norma Bates

Kun 90-luvulla olin jo pitkään räytynyt burn outin kourissa ja menin taas työterveyslääkäriin valittamaan jotain somaattista vaivaa, lääkäri sai päähänsä että kärsin paniikista ja kirjoitti minulle Xanoria. Luin Pharmaca Fennicasta millaisesta lääkkeestä on kyse, ja suutuin. Että minun olisi pitänyt raataa kahden edestä vahvasti rauhoitettuna. En alkanut moiseen. Jonkin ajan päästä sanoin itseni irti 6 v työskenneltyäni. Kun olin jäämässä pois, minulta tultiin kysymään miten hommaani voisi helpottaa. Sitä olisi pitänyt kysyä jo kun olin ollut ko. duunissa vasta 6 kk!

Noilta ajoilta ja myöhempien vaiheideni vuoksi on jäänyt usko että masennuksen vähiten käytetty ja kuitenkin ehkä joillekin yksilöille erinomaisen tärkeä hoito olisi olosuhteiden muutos parempaan päin. Jos tätä ei tapahdu ennen toivottomuuteen suistumista, lääkkeet ovat vain kainalosauva ja ruokavaliot ja liikunnat höpönlöpöä - jos edelleenkään muutosta ei tapahdu.

Omalla kohdallani on tainnut vähän turhan usein muutoksen tarjoama uutuuden viehätys mennä pilalle miessuhteideni takia. Olin onnellinen muutettuani kotoa pois, sitten tuli ekan seurustelukumppanin ongelma elämää pilaamaan. Työuupumuksen ohessa piti sietää ekan eksän marinaa. Päästyäni opiskelemaan toka eksä rähjäsi kaikki viikonloput. Ja kun lukemattomien vuosien jälkeen vihdoin tunnen iloa uudesta harrastuksesta, terveysongelmien päälle kehitän vielä ihastumisen joka ei johda mihinkään. Kyllähän tässä alkaa ymmärtämään enemmän naisia jotka haistattavat miehillä pitkät.

Xantippa

Omassa painossani ei ole tapahtunut mitään muutosta tyroksiinin syönnin aikana, mutta minulle taisikin käydä semmoinen onni, että oikea määritys lääkkeelle löytyi heti. En siis ole kärsinyt liikatoiminnan oireista laisinkaan. Tiedän, että tasapainoa joskus joudutaan hakemaan.

Keväisin tunnen jonkunmoista oirehdintaa, johtunee äkillisesti lisääntyneestä valosta - siis valoisina keväinä. Iho-oireet hävisivät n. yhdessä kuukaudessa, univaikeudet ja lihaskivut parissa. Mahakivut on vähän niin näin, maha on ollut aina reistaavin kohtani. Paleleminen saattaa palata satunnaisesti ja on kyllä ikävä oire.

Mutta mitä ihmeen järkeä olisi käydä lääkäriltä hakemassa tyroksiinia laihdutukseen, eikö nykyään ole olemassa paljon parempiakin lääkkeitä siihen tarkoitukseen + reseptivapaita apteekeissa?

T: Xante

kertsi

Minulla on se mielikuva, että tyroksiini laihduttaa vain siinä tapauksessa, että ihminen kärsii kilpirauhasen vajaatoiminnasta (jos silloinkaan). (Tyroksiini muuten parantaa myös kolesteroliarvoja.) Jos sitä turhaan ottaa, siitä voi saada ikäviä sivuvaikutuksia, muistaakseni esim. sydäreitä.

Minulla on myös sellainen mielikuva, että todistettavasti toimivia laihdutuslääkkeitä ei toistaiseksi ole, reseptillä eikä ilman. Näin taisi eräs yleislääkäri minulle sanoa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Mitä ihmeen lääkkeitä tekin syötte?

Vatupassi

Lyhennelmä uusin hyväterveyslehti :nro1, teksti Marianne Riiali

Miten tukea alakulosta kärsivää?eli masentunutta

-pysy rinnalla älä patista
-meillä on vahva yksin pärjäämisen kulttuuri.mielentaidoista kuten, vaikeuksista toipumisesta, on alettu puhua asenneasiana,sisuna
tai yksilöllisenä kykynä
-asenteella on pieni rooli silloin, jos niitä tulee liikaa:läheinen kuolee,puoliso jää työttömäksi, lapsi sairastuu jne.
-tulee taloushuolia,stressiä,unettomuutta,jos taustalla on muita elämänmuutoksia:kuten muutto, voi sietokyky loppua!
-täällä voi kenelle tahansa käydä miten vain
-masennus  ja alakulo  eivät ole koskaan omia päätöksiä!
-kun ihannoimme reippautta, jonkun vaikeuksiin putoaminen herättää pelkoa
-
Ammati apua suositellaan hakemaan jos:
-työssä suoriutuminen on vaikeaa
-toivottomuus ja tunne siitä  ettei tulevaisuudella ole mitään annettavaa
-fyysiset oireet:päänsärky,vatsakipu, ja unettomuus eivät väisty
-lisääntynyt päihteiden käyttö

-ongelmien kanssa kamppaileva on helppo syyllistää:ajatellaan että häneltä puuttuu elämänhallinta tai hän ei ota
vastuuta itsestä.
-kukaan ulkopuolinen ei kuitenkaan tiedä, mitä toinen käy läpi, joten tuomitsemaan ei pidä lähteä!
-oma elämänhistoriakin vaikuttaa kaikilla ei ole  yhtä hyviä eväitä vaikeuksien selättämiseen,
osa on saattanut selvitä isosta kolhusta, mutta jokin melko pieneltä näyttävä tapahtuma  vie suojauksen.
-toipuminen ei näet ole pelkkä yksilön valinta kysymys!

Vatupassi

jatko lyhennelmään hyväterveyslehti: miten tukea alakulosta kärsivää

asetu toisen asemaan


miten läheisten sitten tulisi suhtautua, minkälaiset  sanat valita?itsemyötätuntoa voi jokainen opetella

tärkeä taito on toisen ahdistuksen sietäminen, vaikka epämukavaa olisikin, olemalla hetken läsnä voit tukea toista:
-mikäli et tiedä miten tukea senkin voi sanoa ääneen
-yleensä ihmiset eivät tarvitse neuvoja vaan sitä että  joku kiinnostuu ja kuuntelee
-olemme lauma-eläimiä ja muiden tuki on ykkösasia
-kuuntelminen voi kuitenkin tuntua vaikealta joskus myös vaikeus kertoo , että läheisellä itsellä on paljon suremattomia suruja!

Vatupassi

ole seurana , keitä teetä

konkreettisen avun tarjoaminen on parasta voit sanoa vaikka, että tulen tiistaina käymään ja tuon ruokaa.

-jos sen sijaan pyydät soittamaan jos on tarve puhelua ei välttämättä koskaan tule

-oikeat teot ovat arvokkaita

-kun arjesta saa toimivan, hallinan tunne palautuu ja tulee uskoa siihen, että tästä suosta viellä noustaan

-jos vointi ei tunnu kohenevan  voi tummissa vesissä ajelehtivan ohjata ammatti-avun piiriin
-alkulolle ei kuitenkaan pitäisi laittaa kellokorttia, sillä mitä isommahta tömähdyskestä on kysymys sen kaummi toipuminen
kestää!
-lähipiiri silti voi alkaa odottaa toipumista nopeastikin
-useimmiten alkulo kuitenkin väistyy kuten muutkin tunteet.
-tutkimuksessa eniten onnellisuutta raportoivat ne jotka kykenevät tuntemaan kaikkia elämään liittyviä tunteita!

Toope

Mielenterveydestä kertoo sekin, miten kykenet nousemaan sängystä.
Jos on ongelmia nousta ylös kouluun tai töihin ajoissa, kantsii miettiä asiaa, miksi nouseminen on vaikeaa.
Vastuullisuus omista/perheen asioista... Tuo vaan on asia, josta itse olen ongelmia havainnut.