Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kyylät - onko heitä?

Aloittaja -:)lauri, huhtikuu 13, 2019, 16:13:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Muistelin juuri, että tuolloin kultaisina 1980-1990 -vuosikymmeninä kerrostalopihapiireissä majaili niin kutsuttuja kyyliä. Asuivat hämärissä asunnoissaan (yksin) ja joiden verhot olivat aina kiinni sitä lukuunottamatta, että sormi tai kaksi näkyi, kun kyylä raotti verhoja sen verran, että pääsi nauttimaan päiväannoksensa mielipahasta, joka hänelle aiheutui esimerkiksi siitä, että lapset oikaisivat hiekkalaatikolle nurmikon poikki vaikka vieressä oli keävylykujakin sitä varten. Sitten kyylä kirjoitteli rappuun lappuja siitä, kuinka taas yleinen viihtyvyys on kärsinyt kamalasti kun anarkistivanhemmat eivät pidä jöötä epäilemättä tulevaisuuden desperaadolapsilleen sen vertaa, että oppisivat käyttäytymään kuten kyylä edellytti.

Kyylä yhdistyi tuolloin myös juoruämmäilyyn. Juoruämmäily sinänsä ei ole alkujaan sen enempää negatiivista kuin positiivistakaan, mutta kyylien tapauksessa se oli aina negatiivista, sillä kyylät keskittivät kaiken sosiaalisen tarmonsa selän takana pahan puhumiseen ihmisistä, jotka eivät olleet paikalla itseään puolustamassa, sillä eivähän nuo ihmiset ansainneet inhimillisiä sanoja osakseen.

Vieläkö nykyään on kyyliä kerrostalopihapiireissä? Entä löytyisikö nykyään "e-kyyliä" - internetissä päivystäviä kyyliä? Ja jos löytyy, millainen on mielestänne e-kyylän psykologinen profiili?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Toope

Nykyään meillä on nettipoliiseja, joita mm. A-M Henriksson (RKP) haluaa lisää Suomeen. :-*

-:)lauri

#2
Poliisit ovat tietysti kyyliä jos ymmärrämme kaikkien sääntöjen mukaan toimimisen olevan yhtä merkityksetöntä kuin kävelyä kestävällä nurmikolla kävely.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Juuli

#3
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - huhtikuu 13, 2019, 16:13:56
Muistelin juuri, että tuolloin kultaisina 1980-1990 -vuosikymmeninä kerrostalopihapiireissä majaili niin kutsuttuja kyyliä. Asuivat hämärissä asunnoissaan (yksin) ja joiden verhot olivat aina kiinni sitä lukuunottamatta, että sormi tai kaksi näkyi, kun kyylä raotti verhoja sen verran, että pääsi nauttimaan päiväannoksensa mielipahasta, joka hänelle aiheutui esimerkiksi siitä, että lapset oikaisivat hiekkalaatikolle nurmikon poikki vaikka vieressä oli keävylykujakin sitä varten. Sitten kyylä kirjoitteli rappuun lappuja siitä, kuinka taas yleinen viihtyvyys on kärsinyt kamalasti kun anarkistivanhemmat eivät pidä jöötä epäilemättä tulevaisuuden desperaadolapsilleen sen vertaa, että oppisivat käyttäytymään kuten kyylä edellytti.

Kyylä yhdistyi tuolloin myös juoruämmäilyyn. Juoruämmäily sinänsä ei ole alkujaan sen enempää negatiivista kuin positiivistakaan, mutta kyylien tapauksessa se oli aina negatiivista, sillä kyylät keskittivät kaiken sosiaalisen tarmonsa selän takana pahan puhumiseen ihmisistä, jotka eivät olleet paikalla itseään puolustamassa, sillä eivähän nuo ihmiset ansainneet inhimillisiä sanoja osakseen.

Vieläkö nykyään on kyyliä kerrostalopihapiireissä? Entä löytyisikö nykyään "e-kyyliä" - internetissä päivystäviä kyyliä? Ja jos löytyy, millainen on mielestänne e-kyylän psykologinen profiili?

Voi kuule, mikäs pahan tappaa. Vastapäätä on kerrostalo niinkuin tämäkin ja illalla ovat ikkunat pimeinä tietyillä asujilla jotta näkevät kuka menee ja mihin menee. Sama pihaan tullessa. Meneekö varmasti omaan luukkunsa vai poikkeaako naapurirappuun kun siinä asuu kuulemma  sen serkku. Mitähän ne oikein siellä touhuaa.
Minulle kun K-kaupan tyttö tuo ruuat kun vain soitan kahden viikon listan niin jo oli ukkeli kaupan tytölle narisemassa ettei tähän pihaan saa muut kuin parkkipaikan maksaneet pysäköidä autojaan. Meni ihan isännöitsijälle kysymiseksi kun  kävi toisenkin kerran naukumassa. Tyttöpaha ihan pahoitti mielensä. Nyt saa pysäköidä kun  isännöitsijä otti ukkelin  puhutteluun.
Minä olen syystä erikoistarkkailussa kun kerran hain nukenvaunut naapurin omakotitalosta pihavarastosta kun poika muutti perheineen siitä pois. Tulin oikopolkua metsän läpi joka polku päättyy tämän talon pihanurmikkoon. Siinä oli kaksi miestä setvimässä kalaverkkoja. Katseet olivat mainitsemisen arvoiset kun metsästä pöhähdin siihen nurmikolle nukenvaunut kainalossa. Luulin miniän unohtaneen ne varastoon. Selvisi ettei ne olleet miniän vaan jonkun edellisen vuokralaisen.
Mutta tarkkailun alla olen edelleen vaikka on vuosia vaunujen metsässä kanniskelusta aikaa.  :-\

MrKAT

Olen haaveillut ruveta kyyläksi.
Ei minua naapuruston salatut elämät kiinnosta vaan valtatien ylinopeusajajat ja turvavyöttömät ja "1-kätiset". Korkealta sillalta alaspäin kyyläten mittaisin ja tilastoisin.  Vain jos olisin oikei ilkeällä päällä laittaisin kaukoputki/kiikari kuvaa Youtubeen, jossa monilla näkyy naamat ja ylinopeudet ja turvavyöttömyys ja kännykkä korvalla.

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Juuli

#5
 

Perustan kyyläämisen erikoispalvelun. Osakkeet myynnissä.

ROOSTER

Jos ei olisi kyyliä rajoilla, mitä tapahtuisi?

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006315778.html?ref=rssTarkkasilmäinen rajatarkastaja narautti "klassista tempausta" yrittäneen virolaismiehen – Yli 100 000 euron luksus-BMW jäi merivartioston haaviin

No tietenkin maahamme virtaisi halpoja varastettuja luxusautoja mielin määrin ja niitten hinnat romahtaisivat.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Poliisi on innoissaan uudesta tekniikasta. Pampun keksimisen jälkeen eräs hyödyllisimmistä laitteista on drooni.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-11150988?origin=rssSuomen poliisi on muutamassa vuodessa noussut suunnannäyttäjäksi miehittämättömien ilma-alusten eli droonien käytössä.

Jo yli 400 poliisia on koulutettu laitteiden käyttöön. Poliisilla on yli 200 droonia käytössään.

Poliisiammattikorkeakoulun ylikomisario Sami Hätönen tietää omakohtaisesti, miten nopeaa muutos on ollut.

– Menestystarina on auennut. Lopputulokset ovat mairittelevia.

Hätönen työskenteli Poliisihallituksessa vuonna 2015, kun häntä pyydettiin selvittämään uuden tekniikan käyttöä. Hätönen on sivutoiminen valokuvaaja, joten uusi tekniikka kiinnosti häntä.

Silloin poliisilla oli käytössään vasta muutamia drooneja.

– Olen pahin takinkääntäjä. Olen kuulemma sanonut julkisuudessa joskus, että poliisi ei tule tähän lähtemään, Hätönen naurahtaa.

Infrapunakameralla varustettu drooni löytää metsästä niin dementoituneen vanhuksen kuin pusikkoon paenneen kaaharin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 10, 2020, 13:11:48
Poliisi on innoissaan uudesta tekniikasta. Pampun keksimisen jälkeen eräs hyödyllisimmistä laitteista on drooni.
...
Infrapunakameralla varustettu drooni löytää metsästä niin dementoituneen vanhuksen kuin pusikkoon paenneen kaaharin.

Löytää kenties jonain päivänä myös nimimerkki Kopekin... ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 10, 2020, 13:22:35
Löytää kenties jonain päivänä myös nimimerkki Kopekin... ;D

Juuri (otsikon nähtyäni ja ennen kuin näin ainoatakaan kirjoitusta) ajattelin kirjoittaa, että taidan olla kyylä. Erilaiset probleemat nimittäin kiinnostavat siksi, että ne ovat sellaisia. En ole tyypiltäni juoruämmäkyylä vaan pelkästään yksityinen kyylä. Eli minua kiinnostaa tietää asioita, joita ei saisi tietää. Ei tämä nyt mikään pakkomielle ole, mutta jos jostakin asiasta oikein korostetaan, että se on salaisuus, niin tottahan asia alkaa kiinnostaa.

Tätä kirjoittaessani en ole lukenut edellä olevia kirjoituksia muita kuin tuon mitä lainasin, joten en tiedä, mitä "nimimerkki Kopek" tuossa tarkoittaa. Täytyypä perehtyä asiaan.

Hippi

No minä olen puolivirallinen kyylä. Suosittelen nimimerkki Kopekille ja muillekin kyyläilystä kiinnostuneille asettumaan ehdolle taloyhtiönsä hallitukseen. Jos ei itse asu yhtiömuotoisessa talossa, niin hallitukseen voi haketutua, vaikka sukulaisen tai tuttavan taloyhtiöön. Mieluiten tietysti niin, että on välimatkan puolesta mahdollisimman helppo käydä kyyläilemässä. Yleensä hallituspaikkoja tyrkytetään ja siihen joutuu ne, jotka ei ole riittävän nopeita kieltäytymään.

Kiertelen talonyhtiön yleisiä tiloja tarkistamassa, jotta ovat kunnossa ja siistejä eikä niihin ole jätetty mitään ylimääräistä roinaa kuljeksimaan eikä mitään ole rikottu. Kerään siten hyläyltä näyttävät pieneen varastokopperoon odottamaan, josko joku niitä kyselisi. Ei ole tähän mennessä vielä kukaan kaivannut.

Erityisen mielenkiintoista on kierrellä kuivaushuoneet ja katsoa, millaisissa lakanoissa ihmiset nukkuvat. Siinä vaiheessa, kun samat pyykit on olleen useamman viikon kuivumassa, kerään ne pois varastoon ja vapautan tilan muidenkin käyttöön. Jollain oli varaa hylätä koneellinen pyykkiä ja iso "itämainen matto" (=yhteensä iso jätesäkillinen), joita kukaan ei vuoteen sitten kaivannut.

Pihalla monesti pysäytetään ja kerrotaan jonkun naapurin äänekkäästä elämästä. Hiljattain sain tietooni jouluisen tulipalon eräässä asunnossa ja siitä tuli virallisia teitä myös tarkastusraportti valokuvineen. Pihalta kuultu "koko kämppä paloi käyttökelvottomaksi" näytti valokuvien mukaan olleen pieni palo parvekkeen ovenpielessä. Isot kustannukset tuostakin tulee, kun sammutusvesi teki kosteusvahinkoa. Kaikin puolin (kuvien perusteella) näytti olevan epäsiisti läävä, joten omistaja lienee tyytyväinen pieneen palonpoikaseen, sillä kämpän taso lääväydestä tulee väkisin nousemaan korjauksen yhteydessä.

Ihan mielenkiintoista tämä kyyläily on ja siinä näkee elämän monia puolia, joista muuten ei olisi mitään käryä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Hipin kertomuksen luettuani tulin siihen tulokseen, että en taidakaan olla kyylä. Minua nimittäin eivät satunnaisten ihmisten yksityisasiat tai ylipäätään asiat kiinnosta pienimmässäkään määrin. Kyllähän kaikenlaisia juttuja tuli tietooni ollessani työssä sosiaalitoimistossa, mutta en ole luonteeltani sosiaaliämmä (sorry nämä ämmättelyt), joten asiat eivät kiinnostaneet. Olin sihteerinä sosiaalilautakunnassa ja siten mukana kokouksissa. Tuona aikana tulin siihen käsitykseen, että tuollaiseen lautakuntaan hakeutuu tietyn tyyppistä porukkaa, ja en todellakaan olen näiden ihmisten hengenheimolainen. Sanottakoon samantien lievennyksenä, että lautakunnan jäseninä oli myös ihmisiä, jotka jollakin tavalla ammattinsa puolesta olivat päätyneet sinne, joten väitä, että kaikki olisivat olleet jollakin tavalla epäilyttäviä.

Hippi

Mitenhän tuo Kopekin kirjoitus nyt pitäisi tulkita? Epäilyttävä ämmä ???

Mutta tuohon duunikuvioon liittyy mielenkiinoinen piirre. Itse olen suurimman osan elämästäni tehnyt sellaisten tietojen parissa, joista joku olisi ihan into pinkeänä ja saattaisi jopa perusteetta penkoa ihmisten asioita silmiensä eteen. Ammattilainen (IT) taas pystyy näkemään ne tiedot puhtaasti tietoina, joita pitää syystä tai toisesta tutkia eikä tule kiinnittäneeksi mitään huomiota siihen, kenen tietoja ne ovat. Tuo kyky on melko välttämätön, jotta ei tule sitten missään yhteydessä vahingossa möläyttäneeksi noita asioita. Esimerkiksi kaikenlaisista julkisuuden henkilöistä on lehdissä niin paljon juttuja, että voisi hämärtyä se, missä tiedot on nähnyt ja näin puhua vahingossa sivu suunsa.


Pitipä sitten käydä lukemassa aloitusviestikin, jotta ollaanko jo aloituksesta ohi menty pahastikin ja siinä tällaisen huomasin:

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - huhtikuu 13, 2019, 16:13:56
Entä löytyisikö nykyään "e-kyyliä" - internetissä päivystäviä kyyliä? Ja jos löytyy, millainen on mielestänne e-kyylän psykologinen profiili?

Mitähän tuon kyyläily verkossa nyt sitten tarkoittaa? Ilmeisesti harrastan sitäkin, sillä joskus tylsyyden hetkinä saatan pistää jonkun koulukaverin, entisen sulhokanditaatin tai jonkun muun vanhan tutun nimen Googlehakuun tai FB-hakuun ja katson löytyykö heistä jotain tietoa ja mitä heidän elämäänsä kuuluu. En ole tavannut vanhoja koulukavereita kuin yhdessä luokkakokouksessa joskus ennen vuosituhannen vaihdetta enkä noihin mitään yhteyttä ole pitänyt sen jälkeen. Uteliaisuutta ehkä jonkin verran. Naispuolisia vaan vähemmän mistään löytyy, kun ovat sitä sukupolvea, joka otti miehen sukunimen avioiduttuaan.

Näkkärin aikana ihmiset muuten paljon avoimemmin kertoivat elämästään ja taustoistaan ja silloin oli monesti todella helppo googlettaa kuka nimimerkin takana piileksii. Silloin ei pidetty niin tarkkaa huolta yksityisyydestä kuin nykyisin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

#13
Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 10, 2020, 15:27:17
Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - huhtikuu 13, 2019, 16:13:56
Entä löytyisikö nykyään "e-kyyliä" - internetissä päivystäviä kyyliä? Ja jos löytyy, millainen on mielestänne e-kyylän psykologinen profiili?

Mitähän tuon kyyläily verkossa nyt sitten tarkoittaa? Ilmeisesti harrastan sitäkin, sillä joskus tylsyyden hetkinä saatan pistää jonkun koulukaverin, entisen sulhokanditaatin tai jonkun muun vanhan tutun nimen Googlehakuun tai FB-hakuun ja katson löytyykö heistä jotain tietoa ja mitä heidän elämäänsä kuuluu. En ole tavannut vanhoja koulukavereita kuin yhdessä luokkakokouksessa joskus ennen vuosituhannen vaihdetta enkä noihin mitään yhteyttä ole pitänyt sen jälkeen. Uteliaisuutta ehkä jonkin verran. Naispuolisia vaan vähemmän mistään löytyy, kun ovat sitä sukupolvea, joka otti miehen sukunimen avioiduttuaan.

Näkkärin aikana ihmiset muuten paljon avoimemmin kertoivat elämästään ja taustoistaan ja silloin oli monesti todella helppo googlettaa kuka nimimerkin takana piileksii. Silloin ei pidetty niin tarkkaa huolta yksityisyydestä kuin nykyisin.

Lainaus käyttäjältä: wikisanakirja(puhekieltä, halventava) henkilö, joka puuttuu vastenmielisellä tavalla hänelle kuulumattomiin asioihin
(slangia, halventava) poliisi, kyttä
https://fi.wiktionary.org/wiki/kyyl%C3%A4

Riippuu varmaankin siitä miten ihmiset ymmärtävät tässä tuon "vastenmielisellä tavalla". Voisin itse abstrahoida sen inspiroimana, että kyylä olisi minun käyttämänäni siis henkilö, joka käyttää tarkoituksella keräämäänsä tietoa uhreistaan tarkoituksella niin, että uhrit joutuvat tästä tavalla tai toisella kärsimään (epäreilusti). Ehkäpä internetissä kyylä voisi olla nk. "maalittaja".

PS. Pidätän oikeuden omaksua sekä paremmat että useammat ehdotukset e-kyylän merkityssisällöksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Vaaraton Norsu

^^ Twitterissä käydessäni olen joskus seurannut sellaista tyyppiä kuin Dan Tentler. Hän järjestää ilmeisesti edelleen seuraajilleen Shodan -safareiksi jossain kutsumiaan retkiä, joilla Shodan -hakukonetta hyväksi käyttäen etsitään verkkoon kytkettyjä avoimia portteja joitten kautta pääsee katselemaan ihmisten webbikameroita tai muuttamaan liikennevaloja tai mitä nyt milloinkin on suojaamatta jätetty.

https://twitter.com/search?q=%40viss%20shodan&src=typd&lang=fi

Minusta hänen tahtonsa on hyvä. Hän tekee sitä saadakseen ihmisiä havahtumaan puutteelliseen tietoturvaansa. Hän on saavuttanut sillä jonkinlaista kuuluisuuttakin.

Lainaus käyttäjältä: Kansan syvät rivit - tammikuu 10, 2020, 16:22:29
Ehkäpä internetissä kyylä voisi olla nk. "maalittaja".

Niin maalittajahan tosiaan joutuu ennen maalittamista selvittämään maalitettavan taustatietoja.