Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hallitus- ja ministerikaavailuja

Aloittaja Brutto, huhtikuu 15, 2019, 07:56:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Saares

Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 13, 2019, 13:43:07
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:09:15
Safiiri:
"Autoa ei tarvitse omistaa, vaan sellaisen voi järjestää käyttöön tarvitessaan muullakin tavalla. "
Oikeuslaitos (syyttäjä) voi olla eri mieltä.

Tervetuloa vuoteen 2019 yhteiskäyttöautojen ihmeelliseen maailmaan. Pientä kai tuo edelleen on pk-seudullakin.
Kuinka se onnistuu täällä Sodankylässä? Tervetuloa reaalimaailmaan.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:48:04
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 13, 2019, 13:43:07
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:09:15
Safiiri:
"Autoa ei tarvitse omistaa, vaan sellaisen voi järjestää käyttöön tarvitessaan muullakin tavalla. "
Oikeuslaitos (syyttäjä) voi olla eri mieltä.

Tervetuloa vuoteen 2019 yhteiskäyttöautojen ihmeelliseen maailmaan. Pientä kai tuo edelleen on pk-seudullakin.
Kuinka se onnistuu täällä Sodankylässä? Tervetuloa reaalimaailmaan.

Niin kuten tietäisit, jos olisit mun viestin lukenut, niin en ehdottanut kaikkien autojen kieltämistä, vaan vain juuri siitä perusteettomasta vapauden tunteen ja omistamisen halun yhdistelmästä "parantumista". Autolla silloin, kun se on tarpeen ja järkevää, mutta julkisilla / pyörällä / kävellen / taksilla tai yhteiskäyttö- tai vuokra-autolla silloin, kun se toimii ja palvelee paremmin. Juuri siis niin, että Sodankylässä luultavasti tosiaan tarvitaan auto - ja moottorikelkka. Mutta Helsingissä se autoilun vapaus on varsin ankeaa, kun ei löydy parkkipaikkaa ja silti siitä joutuu maksamaan (asukaspysäköinti!). Kaikkein hulluinta auton omistamista on se, kun sitä ei raaski käyttää tarvittaessa, kun silloin menettää sen hyvän parkkipaikkansa. Vapautta sekin on, että voi rauhassa juoda pari lasia viiniä ravintolaillallisen yhteydessä miettimättä promilleja. Tai se, että voi työmatkansa ajan lueskella jotain, eikä tarvitse itse ajaa.

a4

Lainaus käyttäjältä: Renttu - kesäkuu 13, 2019, 13:43:21
Vihreiden Iiris Suomela kokee puhemies-termin sukupuolittuneeksi – Rouva puhemies Riitta Uosukainen vastaa: "En yhtään siinä kärsinyt" (IS).

Minä puolestani epäilen näiden iirissuomeloiden kykyä toimia politiikassa ylipäätään. Jos jo pelkästään nämä nimityskysymykset ovat heille näin ongelmallisia lienee kaikille parempi, että keskittyisivät todellista osaamistaan vastaaviin tehtäviin. Näitä tehtäviä voisi olla esimerkiksi ammattimainen vuodepatjojen testaaminen niitä valmistavissa yrityksissä. Patjan alle laitettaisiin standardikokoa oleva herne ja sitten katsottaisiin, tuntevatko nämä iirissuomelat herneen patjan alta.
Puheenjohtaja voisi olla moderni vaihtoehto puhemiehelle.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:48:04
Lainaus käyttäjältä: mikainen - kesäkuu 13, 2019, 13:43:07
Lainaus käyttäjältä: Saares - kesäkuu 13, 2019, 13:09:15
Safiiri:
"Autoa ei tarvitse omistaa, vaan sellaisen voi järjestää käyttöön tarvitessaan muullakin tavalla. "
Oikeuslaitos (syyttäjä) voi olla eri mieltä.

Tervetuloa vuoteen 2019 yhteiskäyttöautojen ihmeelliseen maailmaan. Pientä kai tuo edelleen on pk-seudullakin.
Kuinka se onnistuu täällä Sodankylässä? Tervetuloa reaalimaailmaan.

Sodankylä on reaalimaailmaa, mutta Etelä-Suomen kaupungit eivät?

Kopek

#184
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - kesäkuu 13, 2019, 05:46:53
^

En käsitä, mitä ihmettä vauvamammoille tai Kopekille hänen rahojensa käyttö kuuluu ja miksi he ovat ylipäätään tästä asiasta niin kiinnostuineita.

Ei kai kukaan ole väittänyt että Anderssonin rahankäyttö kuuluisikaan minulle tai vauvamammoille. Kirjoitinhan, että en edes tiedä, miten hän rahansa käyttää. Yhteisiä asioitamme hoitavien poliitikkojen "yksityisasiat" vain tahtovat kiinnostaa mm. toimittajia. Media julkaisee heidän tulotietojaan ja omistustietojaan ja taloudellisia sidoksiaan. Taitaa olla jopa virallinen vaatimus, että he tekevät näistä asioista selkoa aloittaessaan poliittisen toimintansa, ettei myöhemmin tulisi kiusallisia eturistiriitoja ja jääviystilanteita. Paljonhan näistä asioista julkisuudessa puhutaan. Kun lähtee mukaan politiikkaan ja nousee siellä huipulle, luopuu samalla osasta yksityisyyttään. Ei ole enää tavallinen mökintyttö vaan julkisuuden henkilö. Se hinta poliittisesta vallasta on maksettava. Tietynlaista läpinäkyvyyttä on pidetty hyvänä asiana. Sen vastakohta on hämärä sailukulttuuri, jossa lankoja vetelevät oligargit ja rikolliset poliitikkojen takana. Tällaistakin on.

En osaa sanoa mikä Li Anderssonissa kohdallani "mättää" eli miksi en kuulu hänen fanittajiensa ja ihailijoittensa suureen kuoroon. Häneenhän suhtaudutaan lähes kuin johonkin seksisymboliin, joka perään miehet kuolaavat. En pysty näkemään häntä miellyttävässä valossa edes tässä ulottuvuudessa. Hän vain ei ole "tyyppiäni".

Ehkä taustalla on patologinen kommunisminvastaisuus, jonka olen omaksunut jo pienenä lapsena johtuen sen aikaisesta tilanteestamme. Kommunistit olivat se hyenaalauma, joka uhkasi olemassaoloamme.

Kun lapsuus- ja nuoruusvuodet menevät sen tunteen merkeissä, että kokee olevansa vihattu ihminen siksi, että on sattunut syntymään väärään perheeseen ja väärään yhteiskuntaluokkaan, tällainen jättää väistämättä psykologiset jälkensä. Tietenkin ilmiö näkyy myös toisin päin. Köyhässä työläisperheessä porvari- ja herravihan katkerassa ilmapiirissä kasvaneesta lapsesta ei kovin todennäköisesti tule aikuisena Kokoomuksen äänestäjää. No, kaikki on tietysti mahdollista suuntaan jos toiseenkin. Olihan taistolaisissakin ns. parempien perheiden lapsia.

Vasemmistoliitto ei ole enää sama kuin kommunistit, mutta saman aatteen jatkaja se kuitenkin on, eli voidaanko sitä pitää sutena lammasten vaatteissa, joka odottaa sopivaa tilaisuutta näyttääkseen todelliset torahampaansa.

Jos jokin puolue olisi natsien toiminnan jatkaja, miten nykypäivän juutalainen suhtautuisi siihen? Samalla tavalla kuin minä Vasemmistoliittoon? Nykyinen äärivasemmisto ei ole selkeästi sanoutunut irti kommunistisesta ja sosialistisesta perinnöstään. Julkeimmat vaatimukset on pantu kaappiin odottamaan parempia aikoja, ja nyt esiinnytään maltillisina.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 13, 2019, 14:53:12
Lainaus käyttäjältä: Renttu - kesäkuu 13, 2019, 13:43:21
Vihreiden Iiris Suomela kokee puhemies-termin sukupuolittuneeksi – Rouva puhemies Riitta Uosukainen vastaa: "En yhtään siinä kärsinyt" (IS).

Minä puolestani epäilen näiden iirissuomeloiden kykyä toimia politiikassa ylipäätään. Jos jo pelkästään nämä nimityskysymykset ovat heille näin ongelmallisia lienee kaikille parempi, että keskittyisivät todellista osaamistaan vastaaviin tehtäviin. Näitä tehtäviä voisi olla esimerkiksi ammattimainen vuodepatjojen testaaminen niitä valmistavissa yrityksissä. Patjan alle laitettaisiin standardikokoa oleva herne ja sitten katsottaisiin, tuntevatko nämä iirissuomelat herneen patjan alta.
Puheenjohtaja voisi olla moderni vaihtoehto puhemiehelle.

Onko liian lepsu valtakunnan kakkoshepun titteliksi. Ai niin, pitäisikö sano typyn, tai hepun.

Puheenjohtajia on pilvin pimein. Olisi varmaan hyvä kehittää jokin muu titteli valtion toiseksi ylemmän luottamusviran haltijan toimenkuvaa kuvaamaan.

Mitä tuohon sitten kehitettäisiin, jolla voisi poliittisen vaihdokaslauman järjestysmiestä kuvata.

Toope

#186
Iiris Suomelasta tulee nykyeduskunnan klovni, ellei jo sitä ole...

Toinen asia. Nykyhallitus vetää tippuneita ek-vaaliehdokkaita valtiosihteereiksi ja muihin virkoihin. Hallitus paisuttaa kaveritouhuaan aika reippaasti:
https://www.is.fi/paakirjoitus/art-2000006143370.html
LainaaAntti Rinteen (sd) hallitukseen tunkee avustajia niin, että päät kolisevat yhteen. Yhteensä valtiosihteereitä ja erityisavustajia on liki yhdeksänkymmentä, niistä siis 15 valtiosihteeriä. Juha Sipilän (kesk) hallitus pärjäsi puolta vähemmällä. Avustajamäärää on perusteltu muun muassa Suomen heinäkuussa alkavalla EU-puheenjohtajuuskaudella. Luonnollisesti voisi kysyä, vähennetäänkö avustajien määrää, kun puheenjohtajuuskausi päättyy. Tuskinpa.
Aika hienoa touhua, kun vanhoille tukijoille ja kavereille löytyy valtionmaksama duunipaikka...
Toveria ei jätetä..., ilman virkaa.

Kopek:lla hyvää juttua ex-vasemmiston nykyperillisistä. Heillä on vielä oma pesä siivottavana.

MrKAT

#187
Lainaus käyttäjältä: Kopek - kesäkuu 12, 2019, 23:57:05
Ihmettelen sitä, miksi yksityisiä autoja inhotaan niin paljon kuin inhotaan, koska niissähän ollaan siirtymässä sähkövoiman käyttöön, jolloin pakokaasut eivät ole enää ongelma. Nyt ne vielä ovat, mutta ongelma vähenee.

Inhotaan varmaan viimeistään kun näkee tämän MT:n artikkelin graafin:
Juna on ylivoimaisesti vihrein kulkuneuvo ...

Grafiikassa kulkuneuvojen polttoaineenkulutus perustuu VTT:n Lipasto-tietokantaan.
- https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.226412

(Toisen foorumin Yliherra kritisoi tuota mm. junan päästöjen laskentaa ja arvioi oikeammaksi junille 20-60gCO2/km joka kuvassa olisi noin 10-30kg. Sähkoautojen lataussähkön CO2-päästöt ihmetyttää myös, on ehkä silloin kun joudutaan Viron saasteisten "palavan kiven" voimaloiden sähköä lainaamaan Suomeen? Minun bensalla pyörinyt ex-autoni päästi parhaimmillaan vähemmän CO2 kuin tuo sähköauto!)
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

a4

#188
Lainaus käyttäjältä: Karikko - kesäkuu 13, 2019, 16:22:11
Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 13, 2019, 14:53:12
Lainaus käyttäjältä: Renttu - kesäkuu 13, 2019, 13:43:21
Vihreiden Iiris Suomela kokee puhemies-termin sukupuolittuneeksi – Rouva puhemies Riitta Uosukainen vastaa: "En yhtään siinä kärsinyt" (IS).

Minä puolestani epäilen näiden iirissuomeloiden kykyä toimia politiikassa ylipäätään. Jos jo pelkästään nämä nimityskysymykset ovat heille näin ongelmallisia lienee kaikille parempi, että keskittyisivät todellista osaamistaan vastaaviin tehtäviin. Näitä tehtäviä voisi olla esimerkiksi ammattimainen vuodepatjojen testaaminen niitä valmistavissa yrityksissä. Patjan alle laitettaisiin standardikokoa oleva herne ja sitten katsottaisiin, tuntevatko nämä iirissuomelat herneen patjan alta.
Puheenjohtaja voisi olla moderni vaihtoehto puhemiehelle.

Onko liian lepsu valtakunnan kakkoshepun titteliksi. Ai niin, pitäisikö sano typyn, tai hepun.

Puheenjohtajia on pilvin pimein. Olisi varmaan hyvä kehittää jokin muu titteli valtion toiseksi ylemmän luottamusviran haltijan toimenkuvaa kuvaamaan.

Mitä tuohon sitten kehitettäisiin, jolla voisi poliittisen vaihdokaslauman järjestysmiestä kuvata.
Itse miellän hepun miespuoliseksi joten suosisin tasa-arvoiseen virkaan liitettäväksi jotain neutraalimpaa ilmaisua.
Kävisikö ihminen tai henkilö, hepun tai typyn sijaan?
Mitä tulee eduskunnan puhemiehen modernimpaan titteliin, niin eduskunnan puheenjohtaja kalskahtaa omaan korvaani tasa-arvoiselta ja arvokkaalta titteliltä.
Toki muitakin tasa-arvoisia sanoja löytynee ehdottamani puheenjohtajan tilalle.
Jotta saisimme miehetkin aktivoitumaan aiheen äärelle, ehdotan puhemiehen korvaajaksi puhenaista. :)
Miltä kuulostaisi eduskunnan puhenainen Matti Vanhanen? Reilulta? Järkevältä? Arvokkaalta? Loukkaavalta?
Entä moniko naiseksi itsensä kokeva haluaa kuulla itseään kutsuttavan mieheksi?
Moniko mieheksi itsensä tunteva on hermostunut tai äitynyt jopa väkivaltaiseksi jos häntä on kutsuttu naiseksi?
Ehdotan asiasta kiinnostuneille kansanedustajille käytännön testiä, jossa televisioitavassa täysistunnossa puhevuorot aloitettaisiin aina fraasilla "arvoisa puhenainen.."
Eduskunnassa on tapana aloittaa puhe lausumalla alkuun "arvoisa puhemies."

MrKAT

Iltiksessä oli uuden työministeri Timo Harakan (SDP) haastattelu. Timo Harakka on YLEstä tuttu, eritoten kirjallisuusohjelmasta. Ja kun hän on joku teatteritaiteen maisteri, niin minulla herää ennakkoluulo mitä hän tietää tavallisen duunarin elämästä.
   Lehtijuttu vähän yllätti. Se paljasti että Timo Harakka on tehnyt ahkerasti töitä 15-vuotiaasta asti niin että tulot on aina olleet suuremmat kuin menot. Hän on sijoittanut osakkeisiin ja nyt hänellä on 350 000 €:n edestä osakkeita ja 250 000 edestä omaisuutta eli varallisuutta on yhteensä 600 000 €:n edestä. (Markoissa hän olisi miljonääri).
   Nyt jää epäilys että mitä hän tietää köyhän työttömän elämästä jos(?) ei ole koskaan ollut työtön ja köyhä. Sosiol. tutkimusten mukaan rikastuttuaan ihminen tuppaa olemaan entistä julmempi köyhiä kohtaan.
   Myös on yllättävää "teatteritaiteen maisterilta" että hän on SDP:n veroasiantuntija.

Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - kesäkuu 15, 2019, 01:37:33

Grafiikassa kulkuneuvojen polttoaineenkulutus perustuu VTT:n Lipasto-tietokantaan.
- https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.226412

(Toisen foorumin Yliherra kritisoi tuota mm. junan päästöjen laskentaa ja arvioi oikeammaksi junille 20-60gCO2/km joka kuvassa olisi noin 10-30kg. Sähkoautojen lataussähkön CO2-päästöt ihmetyttää myös, on ehkä silloin kun joudutaan Viron saasteisten "palavan kiven" voimaloiden sähköä lainaamaan Suomeen? Minun bensalla pyörinyt ex-autoni päästi parhaimmillaan vähemmän CO2 kuin tuo sähköauto!)

Kyllähän tuo graafiikka herättää kysymyksiä. Suurin kysymys on tietysti miten lukuihin on päädytty. Eli mm. onko mukana elinkaarikustannukset, käyttääkö juna vain vihreää sähköä auton käyttäessä sekasähköä jne.? Tällaisissa esityksissä olisi hyvä olla mukana edes linkki lisätietoihin, joissa avataan numerot vähintään seuraavalle tasolle.

Mutta oikeastaan minun silmiin osui ensimmäisenä eräs hämmentävä yksityiskohta. Alimpana ja siten huonoimpana kulkuvälineenä esitetään "lentokone (MD80 eli suihkukone)". McDonnell Douglasin MD-80-sarja on vanha lentokonetyyppi. Erittäin luotettava ja suosittu aikanaan. Vaikka se on edelleen käytössä joillain lentoyhtiöillä, niin sitä ei ole valmistettu varmaan 20 vuoteen. Kotimainen Finnairimmekin on jo aikaa sitten siirtynyt taloudellisimpiin Airbus-koneisiin. Tästä tietysti herää kysymys, ei kai suihkukoneen päästöinä ole käytetty 1980-luvun koneen päästöjä? Ai niin, kuvassa ei ole MD-80 - tämäkin seikka häiritsee lentokonebongaria.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Karikko

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 15, 2019, 01:56:36

Miltä kuulostaisi eduskunnan puhenainen Matti Vanhanen? Reilulta? Järkevältä? Arvokkaalta? Loukkaavalta?
Entä moniko naiseksi itsensä kokeva haluaa kuulla itseään kutsuttavan mieheksi?
Moniko mieheksi itsensä tunteva on hermostunut tai äitynyt jopa väkivaltaiseksi jos häntä on kutsuttu naiseksi?
Ehdotan asiasta kiinnostuneille kansanedustajille käytännön testiä, jossa televisioitavassa täysistunnossa puhevuorot aloitettaisiin aina fraasilla "arvoisa puhenainen.."
Eduskunnassa on tapana aloittaa puhe lausumalla alkuun "arvoisa puhemies."

Aiemmin ei varmaan ollut tittelistä huomauttamista, kun puhemiehet olivat "puhemiehiä".

Nykyisin se varmaan kaipaisi pientä muutosta- puhenainen voisi käydä  titteliksi, silloin, kun siinä hommassa on nainen. (Rouva- puhenainen, ei kyllä kuulosta ihan aidolta)- Ehkä, mutta miltä puhe-ihminen kuulostaisi, tuskin kovin aidolta sekään.

Eduskunnan puhe-ihminen matti vanhanen- entinen ruusunen, no mielleyhtymiä.

Kaikkeen tottuu, mutta ei kovin äkkiä- toistaiseksi "puhemies tuntuu" ehkä parhaalta titteliltä, vaikka sitä joku rouva hoitaisikin.( Rouva puhemies) Onhan se silti varmaan lähinnä tottumiskysymys. Puhehenkilö kielikuvana ei myös oikein vakuuta.


Hayabusa

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - kesäkuu 15, 2019, 02:05:35
Iltiksessä oli uuden työministeri Timo Harakan (SDP) haastattelu.

Li Andersson ja Timo Harakka ovat uusista ministereistä ainoat, jotka tiedän varmuudella nähneeni luonnossa. Harakan olen jopa tuntenut jollakin tasolla kauan sitten, ja ehkä muutama sanakin on vaihdettu palavereissa. Pekka Haavisto on tässä suhteessa kysymysmerkki, koska kauan sitten Englannissa tapasin erään Haaviston tuntomerkkeihin sopivan vihreää aatetta edustavan toimittajan. Hän vaihtui kuskiksi autoon, jota minä olin sitä ennen ajanut. Minulle jäi muistoksi tämän henkilön "pressikansion" kuoret, joihin oli tehty muistiinpanoja. Jos tuo henkilö oli Haavisto, olen siis ollut hänen ajamansa auton kyydissä ja hän on ollut minun ajamani auton kyydissä. Kuskia vaihdettiin kesken matkan sen vuoksi, että olin niin väsynyt, ettei ajamisesta tahtonut tulla enää mitään. En siis esiintynyt parhaassa mahdollisessa valossa. Koska en varmuudella tiedä, kuka tuo henkilö oli, minun on pakko jättää Haavisto listan ulkopuolelle.

Olen nähnyt aika vähän julkkiksia luonnossa. Joitakin on kuitenkin tullut vuosien varrella bongattua. Arman Alizadin näin Sellon parkkihallissa yhden satunnaisen esimerkin mainitakseni.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: a4 - kesäkuu 13, 2019, 14:53:12
Puheenjohtaja voisi olla moderni vaihtoehto puhemiehelle.
Tai Peniskateuttaja, Urosteluvastaava, Pääkyrpäilijä. Onhan näitä.

"Arvoisa Ruokottoman Iso, pyydän puheenvuoroa".