Kirjoittaja Aihe: Uutisia maailmalta ja Suomesta  (Luettu 231895 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Melodious Oaf

• Konkari
Vs: Uutisia maailmalta ja Suomesta
« Vastaus #3735 : Helmikuu 28, 2021, 09:05:44 »
^ Mun mielestä sä ehkä lähestyt tossa sellaista vaikeaa asiaa yksinkertaistuksen kautta. Se on ihan hyvä ja itselle helppo tapa lähestyä sitä. Mutta jos sen asian kääntäis toisin päin ja sä joutuisit oikeasti tekemään siinä sellaista duunia mitä et jaksa etkä halua eikä se ehkä palvele sun hyvinvointia edes, niin saman asian vois kääntää myös niin, että jos kuvitellaan sellainen maailma, jossa mielipidevankeus olis niin selkeä ja yksinkertainen asia kuin sun mieli ilmeisesti kaipaa että se olis, miltä tää koko maailma ihan kaikkinensa silloin näyttäis ja millä kaikilla tavoilla se poikkeais siitä maailmasta, jossa me oikeasti eletään.

Mutta toi nyt on absurdi kääntö vaan siihen kun sä yksinkertaistat.

Poissa a4

• Kantapeikko
« Vastaus #3736 : Helmikuu 28, 2021, 09:24:22 »
Mielipidevangin statuksen saamisessa ei taida olla merkitystä, millaisista mielipiteistä henkilö on vangittu. Oleellisempaa näyttäisi olevan se, millainen tuo henkilö on. Jos hänen tidetään päiväkodissa uhanneen kaveriaan, että kohta lyön, jos et ole hiljaa, hän ei voi olla mielipidevanki 60-vuotiaana poliitikkona jouduttuaan diktatuurimaassa vankilaan rauhan ja demokratian puolustamisesta. Vanha päiväkotisynti painaa yhä.

Okei, tuo esimerkki oli äärimmäinen kärjistys, eikä se noin mene. Mutta idea on tuo. Halla-ahokaan ei voisi olla mielipidevanki, vaikka hän kääntyisi buddhalaiseksi ja joutuisi kiinalaisten sieppaamaksi ja vangitsemaksi Tiibet-puheittensa takia. Vanhat blogikirjoitukset näes.
Käsittääkseni mielipidevangin määritelmä rajaa tekojen lisäksi myös mielipiteet väkivallattomiksi.

Halla-ahokin käsittääkseni voisi olla mielipidevanki, jos hän selkeästi sanoutuisi irti niistä kirjoituksistaan, teoistaan tai puheistaan jotka olisivat ristiriidassa mielipidevangin määritelmän kanssa. Näin ainakin olin ymmärtävinäni tästä linkistä:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007823247.html

Poissa a4

• Kantapeikko
« Vastaus #3737 : Helmikuu 28, 2021, 10:32:48 »
Amnesty on luonut ja määritellyt termin "mielipidevanki" ihan itse, ja näin soveltaessaan toimivat kuin kapteeni Ahab jahdatessaan valkoista valasta. Järjestöä ei voi kuin onnitella siitä, että he tekevät itse luomastaan konseptista hyödyttömän, uniikin lumihiutaleen.

Voin etävalistaa Amnestya; keksin tämän juuri itse, ja nimeän sen samalla amnesty-maksiimiksi:

Riittävän pitkällä aikavälillä ei ole olemassa mielipidevankeja, ainoastaan väärinajattelijoita. :)
Mielestäni Amnestyn erottelu väkivallattomiin mielipidevankeihin ja muihin poliittisiin vankeihin, eli väkivallattoman sananvapauden erottaminen väkivaltaisesta sananvastuusta, vaatimalla mielipidevankien välitöntä vapauttamista ja muille poliittisille vangeille reilua oikeudenkäyntiä - kuulostaa johdonmukaiselta erottelulta ja länsimaisen demokraattiselta ihanteelta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Political_prisoner#Amnesty_International