Niin kuin olen jo eri yhteyksissä monta kertaa todennut, oikeustajuni on pahasti vinksallaan, jos sitä arvioi ns. yleisestä oikeustajusta päin katsottuna. Itse tietenkin pidän omaa "oikeustajuani" oikeana ja loogisesti perusteltavissa olevana.
Miten tämä käytännössä ilmenee? No esimerkiksi siten, että arvioni erilaisten tekojen tai "tekojen" tuomittavuudesta poikkeaa useimpien muiden käsityksestä. Ei se tietenkään jokaisessa asiassa poikkea, mutta joissakin.
Minun moraalikäsitykseni ja hyvä-paha -käsitykseni ja tuomittavaa-ei tuomittavaa käsitykseni on sidoksissa tasa-arvon periaatteeseen, joka on kannattamani ideologian tukipilari.
Seuraavassa on esimerkki:
Huumeiden kauppapaikkana toimineen Sipulikanavan perustajalle hovissa neljä vuotta vankeuttahttps://yle.fi/uutiset/3-11657715Minun moraalikäsitykseni mukaan vankilaan lähetetään syytön mies.
Kenet hän on alistanut? Ketä hän on pakottanut? Ketä kohtaan hän on käyttänyt väkivaltaa tai muuta pakkovaltaa? Kenen vapauteen ja omistusoikeuteen hän on puuttunut? Ketä hän vahingoittanut? Kenelle hän on aiheuttanut vaaraa? Kenelle hän on aiheuttanut haittaa?
Kaikki kohdat näyttävät vihreätä.