Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sananvapaudesta

Aloittaja Edward, helmikuu 15, 2019, 04:07:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 04, 2019, 18:25:55
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 04, 2019, 07:08:39
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 03, 2019, 11:20:20
Silloin, kun vaaditaan anteeksipyyntöä, tapahtuu se toisen "nöyryyttämiseksi" ja opettamiseksi.

Tämä ajatuksesi on kyllä tullut selväksi. Että pahantahtoista on koko anteeksipyytelyn homma, vilpistelyä ja oman edun tavoittelua.

Itse ajattelen, että anteeksipyyntöä vaaditaan sen vuoksi, että voitaisiin edetä, että voitaisiin luottaa - tai ainakin toivoa - että toinen on ymmärtänyt loukanneensa ja - edelleen toivottavasti - jatkossa toimii toisin.

Itse pyydän anteeksi, kun olen tehnyt väärin sen vuoksi, että toivon, että toinen ymmärtää, että tiedostan loukanneeni ja haluan ilmaista, että minä tiedostan, että toimintani täytyy muuttua.

En koe nöyryytystä, opetus voi tulla, mutta niitä tulee kaiken aikaa kaikilla tavoilla.
Älä pyytele anteeksi, jos tunnet olevasi oikeassa. Toisen loukkaantuminenkaan ei ole peruste anteeksipyynnölle. Se voi vain kalastella myötätuntoa tai pyrkiä rajoittamaan ilmaisuasi esittämällä "loukkaantunutta". Se "loukkaantuja" voi pyrkiä manipuloimaan sinua.

Olet väärässä. Jos olen loukannut jotain käytökselläni, hänellä on oikeus se ilmaista. Ei se mitään manipulaatiota ole. Toisen loukkaantuminen minun teoistani on ilman muuta peruste anteeksi pyynnölle. Jos loukkaan toista teiollani, ei ole mitään oikeassa olemista.

Sinähän tässä pyrit rajoittamaan ilmaisuani vänkäämällä, että en saisi pyytää anteeksi. Se on mielipiteen ilmaisu, myös. Älä manipuloi.

T: Xante

MrKAT

Suomen ja kantapaikan ja miesten ja kantasuomalaisten enemmistön nimissä pyydän anteeksi saamelaisilta ja romaneilta miten valtio on vuosien saatossa heitä kohdellut, aina hautaryöstöjä, kalloryöstöjä myöten.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Juuli

#992
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D

Toope

Älkää pyydelkö anteeksi vanhoja näkemyksiänne. Toki ne muuttuvat. Mutta anteeksipyytelemällä ihmisistä tulee vain peteliuksia, joiden arvon määrittelevät toiset ihmiset.
Älkää antako toisten määritellä sananvapauttanne ja mielipiteitänne. Anteekspyyntely johtaa vain nöyristelyyn, epämiehisyyteen.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Juuli - joulukuu 04, 2019, 20:59:29
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D
Puhuin rikoksista hyvin/varsin kaukaa menneisyydessä. Kollektiivinen rikos ja eettinen polkeminen jne joille ei enää löydy yksittäisiä tuomittaviksi tai jotka vanhentuneet. On hyvin edullista eli ei maksa paljoa yhteiskunnalta jos joku laittaa pari sanaa paperille tai bittivirtaan. Ja kohentaa uhrien / jälkeläisten asemaa ja mielentilaa edullisesti. Milijoona kertaa halvempaa kuin edes yksi ainoa rikosoikeudenkäynti.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 04, 2019, 21:09:27
Anteekspyyntely johtaa vain nöyristelyyn, epämiehisyyteen.
Omituisen monet äärioikeistolaiset on katolisia (Salvini, Bannon,Wilders) tai katolisten kouluttamia.
Katoliset uskovaiset käsittääkseni pyytävät anteeksi joka ikinen viikonloppu syntejään. Ovatko Matteo Salvini ja Geert Wilders Toopesta epämiehekkäitä jos on kunnon katolisina käyvät joka viikonloppu katumassa ja pyytämässä anteeksi syntejään...? Eli miten Toopen maailmassa katolisen kulttuurin mies voi pärjätä kunniallisesti?

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 04, 2019, 21:09:27
Älkää pyydelkö anteeksi vanhoja näkemyksiänne. Toki ne muuttuvat. Mutta anteeksipyytelemällä ihmisistä tulee vain peteliuksia, joiden arvon määrittelevät toiset ihmiset.
Älkää antako toisten määritellä sananvapauttanne ja mielipiteitänne. Anteekspyyntely johtaa vain nöyristelyyn, epämiehisyyteen.

Niinpä kehotuksesi innoittamana Toope julistan tässä nyt olevani täysin katumatta ja anteeksi pyytämättä sitä, etten ole alati kiitollinen kaikille miehille yhteiskuntamme rakentamisesta, enkä nationalistiselle ideologialle siitä, että meillä on Suomi ja suomalaisuus. En aio nöyristellä toopejen edessä ja opetella kiitollisuuden eleitä, enkä anna hänen määritellä sitä, olenko kelvollinen sellaisena kuin olen - miehekkäästi.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Juuli - joulukuu 04, 2019, 20:59:29
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D

Eikö sinulle ole koskaan käynyt niin, että vasta vuosien päästä olet ymmärtänyt, mitä tekosi merkitsi jollekin toiselle?

Minulle on. Onneksi joskus myös hyvällä tavalla. Mutta olen kyllä joutunut myös ajattelemattomuuttani kauhistumaan. Minä en ole niin fiksu, että osaisin aina arvioida kaiken, mitä teen tai sanon, heti siinä ja oikein.

T: Xante

Hayabusa

Huomenna on jälleen kansallinen sananvapauden ja sen vastustamisen juhlapäivä.
Onko kukaan menossa rähinöitsemään?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

mikainen

Kyllä on natseilla paha mieli kun poliisi aikoo estää heitä mieltä osoittamasta vaikka ovelasti yrittävät eri nimen alla esiintyä.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: mikainen - joulukuu 05, 2019, 10:15:10
Kyllä on natseilla paha mieli kun poliisi aikoo estää heitä mieltä osoittamasta vaikka ovelasti yrittävät eri nimen alla esiintyä.

Mutta onhan se tavallaan aika söpöä, että he itsekin nolostelevat omaa aatettaan niin paljon, että suuttuvat, kun joku sen tunnistaa. Vähän semmoista pissa-kakka-vaiheen Keskinäistä hihittelyähän tuo muistuttaa. Kaikki on hirveän rohkeita - kunnes joku uhkaa kertoa touhuista äidille.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 05, 2019, 09:44:30
Lainaus käyttäjältä: Juuli - joulukuu 04, 2019, 20:59:29
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D

Eikö sinulle ole koskaan käynyt niin, että vasta vuosien päästä olet ymmärtänyt, mitä tekosi merkitsi jollekin toiselle?

Minulle on. Onneksi joskus myös hyvällä tavalla. Mutta olen kyllä joutunut myös ajattelemattomuuttani kauhistumaan. Minä en ole niin fiksu, että osaisin aina arvioida kaiken, mitä teen tai sanon, heti siinä ja oikein.

T: Xante

Muuttaako se anteeksipyyteleminen jotain siinä "ihmisessä) anteeksipyytäjässä, tai anteeksipyytelyn kohteessa?

Vai etsitäänkö vain "mielisuosiota" hyväksyntää vanhoille teoille, tai niiden tekijän katumukselle.

Murhaajatkin voivat katua tai sitten ei mutta hekin usein pyytelevät anteeksi tekosiaan, sovittautuakseen uuteen tilanteeseen yhteiskunnassa.

On samantekevää miksi sitä anteeksiantamista kutsuu silloin kun pitää antaa anteeksi, miksi pitäisi?
Tunteesta on kysymys ja siitä anteeksiantajan katkeroitumisesta, mutta se lienee hänen sisäinen asiansa ilman mitään nöyristelemistä anteeksiannon muodossa.

On silti hyvä asettaa nuo anteeksiantamiset jonkunlaiseen vaikutustasoon ja normaali ihmisten kanssakäyminen ei tietenkään edellytä sen kummempaa selittelya entisistä toiminnoista, mutta kaikkia tekoja ei kannata noin vain hyväksyä.

Jos joku on ilkiö ja toistaa tekosiaan niin sellaista ihmistä kannattaa välttää, jos sitten mielessään antaa anteeksi tai ei anna.  Mitään hyväksyntää jälkeenpäin on turha anella. Asian voi kyllä ymmärtää ja olla sen kummemmin puuttumatta siihen.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 05, 2019, 11:36:55
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 05, 2019, 09:44:30
Lainaus käyttäjältä: Juuli - joulukuu 04, 2019, 20:59:29
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D

Eikö sinulle ole koskaan käynyt niin, että vasta vuosien päästä olet ymmärtänyt, mitä tekosi merkitsi jollekin toiselle?

Minulle on. Onneksi joskus myös hyvällä tavalla. Mutta olen kyllä joutunut myös ajattelemattomuuttani kauhistumaan. Minä en ole niin fiksu, että osaisin aina arvioida kaiken, mitä teen tai sanon, heti siinä ja oikein.

T: Xante

Muuttaako se anteeksipyyteleminen jotain siinä "ihmisessä) anteeksipyytäjässä, tai anteeksipyytelyn kohteessa?

Vai etsitäänkö vain "mielisuosiota" hyväksyntää vanhoille teoille, tai niiden tekijän katumukselle.

Murhaajatkin voivat katua tai sitten ei mutta hekin usein pyytelevät anteeksi tekosiaan, sovittautuakseen uuteen tilanteeseen yhteiskunnassa.

On samantekevää miksi sitä anteeksiantamista kutsuu silloin kun pitää antaa anteeksi, miksi pitäisi?
Tunteesta on kysymys ja siitä anteeksiantajan katkeroitumisesta, mutta se lienee hänen sisäinen asiansa ilman mitään nöyristelemistä anteeksiannon muodossa.

On silti hyvä asettaa nuo anteeksiantamiset jonkunlaiseen vaikutustasoon ja normaali ihmisten kanssakäyminen ei tietenkään edellytä sen kummempaa selittelya entisistä toiminnoista, mutta kaikkia tekoja ei kannata noin vain hyväksyä.

Jos joku on ilkiö ja toistaa tekosiaan niin sellaista ihmistä kannattaa välttää, jos sitten mielessään antaa anteeksi tai ei anna.  Mitään hyväksyntää jälkeenpäin on turha anella. Asian voi kyllä ymmärtää ja olla sen kummemmin puuttumatta siihen.

Hmm. Jos noin, niin eikö myös kaikenlaiset rangaistukset ole täysin turhia ja hyödyttömiä? Tai noin yleensäkin oikeudenkäynnit ja syylliseksi toteamiset? Mitäpä sekään nyt mitään muuttaa, että jollekin syylliselle langetetaan sakko tai annetaan vankilatuomio? Miksi hyväksyminenkään asiassa olisi mitenkään olennainen asia? Eikö se ole iihan samanlaista turhuutta kuin anteeksipyytäminen ja -antaminen? Mitä se hyväksyminen tai hyväksymättömyys asiassa muuttaa? Pahat tekee pahojaan hyväksyntäämme kyselemättä. Me emme asiaa saa muuttumaan miksikään harrastamaalla pontevää hyväksymättömyyttä.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 05, 2019, 11:47:04
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 05, 2019, 11:36:55
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 05, 2019, 09:44:30
Lainaus käyttäjältä: Juuli - joulukuu 04, 2019, 20:59:29
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D

Eikö sinulle ole koskaan käynyt niin, että vasta vuosien päästä olet ymmärtänyt, mitä tekosi merkitsi jollekin toiselle?

Minulle on. Onneksi joskus myös hyvällä tavalla. Mutta olen kyllä joutunut myös ajattelemattomuuttani kauhistumaan. Minä en ole niin fiksu, että osaisin aina arvioida kaiken, mitä teen tai sanon, heti siinä ja oikein.

T: Xante

Muuttaako se anteeksipyyteleminen jotain siinä "ihmisessä) anteeksipyytäjässä, tai anteeksipyytelyn kohteessa?

Vai etsitäänkö vain "mielisuosiota" hyväksyntää vanhoille teoille, tai niiden tekijän katumukselle.

Murhaajatkin voivat katua tai sitten ei mutta hekin usein pyytelevät anteeksi tekosiaan, sovittautuakseen uuteen tilanteeseen yhteiskunnassa.

On samantekevää miksi sitä anteeksiantamista kutsuu silloin kun pitää antaa anteeksi, miksi pitäisi?
Tunteesta on kysymys ja siitä anteeksiantajan katkeroitumisesta, mutta se lienee hänen sisäinen asiansa ilman mitään nöyristelemistä anteeksiannon muodossa.

On silti hyvä asettaa nuo anteeksiantamiset jonkunlaiseen vaikutustasoon ja normaali ihmisten kanssakäyminen ei tietenkään edellytä sen kummempaa selittelya entisistä toiminnoista, mutta kaikkia tekoja ei kannata noin vain hyväksyä.

Jos joku on ilkiö ja toistaa tekosiaan niin sellaista ihmistä kannattaa välttää, jos sitten mielessään antaa anteeksi tai ei anna.  Mitään hyväksyntää jälkeenpäin on turha anella. Asian voi kyllä ymmärtää ja olla sen kummemmin puuttumatta siihen.

Hmm. Jos noin, niin eikö myös kaikenlaiset rangaistukset ole täysin turhia ja hyödyttömiä? Tai noin yleensäkin oikeudenkäynnit ja syylliseksi toteamiset? Mitäpä sekään nyt mitään muuttaa, että jollekin syylliselle langetetaan sakko tai annetaan vankilatuomio? Miksi hyväksyminenkään asiassa olisi mitenkään olennainen asia? Eikö se ole iihan samanlaista turhuutta kuin anteeksipyytäminen ja -antaminen? Mitä se hyväksyminen tai hyväksymättömyys asiassa muuttaa? Pahat tekee pahojaan hyväksyntäämme kyselemättä. Me emme asiaa saa muuttumaan miksikään harrastamaalla pontevää hyväksymättömyyttä.

Rangaistukset ovat yhteiskunnan määrääviä, etteivät ihmiset ota oikeutta omiin käsiinsä.

Kohtuullinen hyvitys on korvaus eikä se ole anteeksipyyntö, mutta sitä voi pitää oikeutettuna, ettei suruttomat jatka tekojaan.

Joissakin kulttuureissa kyllä kulkee perikostot kulttuurin mukana, ja olet tainnut sinäkin suvaita heidän rantautumistaan tänne pohjolaan.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 05, 2019, 12:09:16
Lainaus käyttäjältä: safiiri - joulukuu 05, 2019, 11:47:04
Lainaus käyttäjältä: Karikko - joulukuu 05, 2019, 11:36:55
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - joulukuu 05, 2019, 09:44:30
Lainaus käyttäjältä: Juuli - joulukuu 04, 2019, 20:59:29
Onkohan  ajatellut että tuommoinen vuosien päästä anteeksi pyytely tuntuu melkolailla oudolta. Olisiko nämä vuodet katunut asiaa eikä nyt kun  katsoo että on oltava nyt fiksu . Joku saattaa kaivaa ne vanhat ihmisten naurattamiset toisten kustannuksella esiin ja mitä seuraa. Voi olla ettei enää pääse sinne p...puhumispaikalle. EUkin häämöttelee jossain taivaanrannalla.
;D

Eikö sinulle ole koskaan käynyt niin, että vasta vuosien päästä olet ymmärtänyt, mitä tekosi merkitsi jollekin toiselle?

Minulle on. Onneksi joskus myös hyvällä tavalla. Mutta olen kyllä joutunut myös ajattelemattomuuttani kauhistumaan. Minä en ole niin fiksu, että osaisin aina arvioida kaiken, mitä teen tai sanon, heti siinä ja oikein.

T: Xante

Muuttaako se anteeksipyyteleminen jotain siinä "ihmisessä) anteeksipyytäjässä, tai anteeksipyytelyn kohteessa?

Vai etsitäänkö vain "mielisuosiota" hyväksyntää vanhoille teoille, tai niiden tekijän katumukselle.

Murhaajatkin voivat katua tai sitten ei mutta hekin usein pyytelevät anteeksi tekosiaan, sovittautuakseen uuteen tilanteeseen yhteiskunnassa.

On samantekevää miksi sitä anteeksiantamista kutsuu silloin kun pitää antaa anteeksi, miksi pitäisi?
Tunteesta on kysymys ja siitä anteeksiantajan katkeroitumisesta, mutta se lienee hänen sisäinen asiansa ilman mitään nöyristelemistä anteeksiannon muodossa.

On silti hyvä asettaa nuo anteeksiantamiset jonkunlaiseen vaikutustasoon ja normaali ihmisten kanssakäyminen ei tietenkään edellytä sen kummempaa selittelya entisistä toiminnoista, mutta kaikkia tekoja ei kannata noin vain hyväksyä.

Jos joku on ilkiö ja toistaa tekosiaan niin sellaista ihmistä kannattaa välttää, jos sitten mielessään antaa anteeksi tai ei anna.  Mitään hyväksyntää jälkeenpäin on turha anella. Asian voi kyllä ymmärtää ja olla sen kummemmin puuttumatta siihen.

Hmm. Jos noin, niin eikö myös kaikenlaiset rangaistukset ole täysin turhia ja hyödyttömiä? Tai noin yleensäkin oikeudenkäynnit ja syylliseksi toteamiset? Mitäpä sekään nyt mitään muuttaa, että jollekin syylliselle langetetaan sakko tai annetaan vankilatuomio? Miksi hyväksyminenkään asiassa olisi mitenkään olennainen asia? Eikö se ole iihan samanlaista turhuutta kuin anteeksipyytäminen ja -antaminen? Mitä se hyväksyminen tai hyväksymättömyys asiassa muuttaa? Pahat tekee pahojaan hyväksyntäämme kyselemättä. Me emme asiaa saa muuttumaan miksikään harrastamaalla pontevää hyväksymättömyyttä.

Rangaistukset ovat yhteiskunnan määrääviä, etteivät ihmiset ota oikeutta omiin käsiinsä.

Mutta - silloin kyllä taustalla täytyy olla ajatus, että tosiaan jotakin oikeutta on mahdollista rangaistusten avulla jakaa. Miksi muutoin oikeudenkäynnit liitettäisiin aivan tiettyihin rikoksiksi kutsuttuihin tilanteisiin?

Lainaa
Kohtuullinen hyvitys on korvaus eikä se ole anteeksipyyntö, mutta sitä voi pitää oikeutettuna, ettei suruttomat jatka tekojaan.

Hyvitys? KOrvaus? Millä tapaa vankeusrangaistus on hyvitys tai korvaus? Mitä ihmettä siitä rikoksen uhri saa? Tai yhteiskunta? Miten SE auttaa siinä, etteivät suruttomat jatka tekojaan jotenkin perustavalla tavalla enemmän kuin anteeksipyyntö tai ilmaukset siitä, että emme hyväksy? (Muistutan, että suuri osa vankeusrangaistuksia annetaan ehdollisina.)

Lainaa
Joissakin kulttuureissa kyllä kulkee perikostot kulttuurin mukana, ja olet tainnut sinäkin suvaita heidän rantautumistaan tänne pohjolaan.

Äläs nyt viitsi noin väsyneitä hölmöyksiä ladella. Ihmisyksilö ei ole "kulttuuri", ei "perikosto". Eihän suomalainenkaan pysty viemään suomalaista sisua Ruotsiin siten, että ruotsalaiset muuttuisivat lagom-kulttuurinsa edustajista sisukulttuurin toteuttajiksi. Olisi myös ehkä verikostoperinteen lopettamiselle vain eduksi, että viljeltäisiin anteeksipyytämisen ja -antamisen kulttuuria sen sijaan. Kumpikaan ei kyllä tee tehtyä tekemättömäksi - joka kai oli se sun alkuperäinen valituksen aihe ja syy pitää anteeksipyytämistä jotenkin ihan turhana touhuna. Jos anteeksianto on turhaa, niin silloin kyllä on anteeksiantamattomuuskin ihan yhtä yhdentekevää. Anteeksiantamattomuus on kuitenkin "perikoston" (verikoston) tausta ja perustus, jolle se pystytetään. Anteeksiantaminen olisi erinomainen tapa katkaista sen ketju.