Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sananvapaudesta

Aloittaja Edward, helmikuu 15, 2019, 04:07:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

a4

#300
Voisiko olla niin että valta on nyt kuluttajakeskiluokalla ja suuryrityksillä ynnä rahoittajilla?
Silloin isot puolueet joutuvat sorvaamaan lasit päässä näiden näköistä ideologiaa.
Oikeisto popularisoi taloutta lähtökohdaksi. Miksei vasemmisto voisi retorisesti popularisoida tai analyyttisesti yksinkertaistaa yhteisöllisyyttä lähtökohdaksi.
Vihreät taas luontoa ja tiedemiehet fysiikkaa.
Uskovaiset jumaliaan.
Demokratiassa nämä kaikki enemmistön joukkoälyllä yhdistyvät kokonaisemmaksi kuvaksi.
Tai ainakin filosofeilla ja taiteilijoilla. :)

Edes fysiikka ei riitä tai sovellu kuvaustasona moneenkaan asiaan, vaikka pohjimmaisena kuvaustasona pidetäänkin tieteessä.
Itse olen sitä mieltä että tieteellinen maailmankuva antaa parhaan kokonaiskuvan ja tarjoaa myös yllin kyllin sokraattista tietämättömyyttä, joka kirkasti GoTin Tyrion Lannisterinkin hahmon kehitystä.
Ehkä näemme jonkin hauskan tiedepuolueenkin vielä pikkupuolueiden värikkäissä joukoissa, mutta realistisempaa on olettaa politiikan kehittyvän uskontojen tavoin kohti itsensä kuihduttavaa tieteellistä päätöksentekoa.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 23, 2019, 07:50:44
Miksei vasemmisto voisi retorisesti popularisoida tai analyyttisesti yksinkertaistaa yhteisöllisyyttä lähtökohdaksi.


Vasemmisto on jo yksinkertaistanut yhteisöllisyyden kaiken lähtökohdaksi. Vasemmistolainen ajattelutapa lähtee siitä, miten voisin valjastaa yhteisön palvelemaan juuri minun tarpeitani ilman että joutuisin itse panostamaan mitään.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 08:37:42
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 23, 2019, 07:50:44
Miksei vasemmisto voisi retorisesti popularisoida tai analyyttisesti yksinkertaistaa yhteisöllisyyttä lähtökohdaksi.


Vasemmisto on jo yksinkertaistanut yhteisöllisyyden kaiken lähtökohdaksi. Vasemmistolainen ajattelutapa lähtee siitä, miten voisin valjastaa yhteisön palvelemaan juuri minun tarpeitani ilman että joutuisin itse panostamaan mitään.

Vasemmistolainen ajattelutapa on näköjään soluttautunut suuryritystenkin maailmaan. Miten voisi hyötyä mahdollisimman paljon yritystuista, hyvästä infrastruktuuristatukseesi ym. ja samalla maksaa mahdollisimman vähän veroja.

Valtaa ja rahaa hamuavat kusipäät nyt löytää keinot oikealta, vasemmalta tai keskeltäkin.

wade

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 08:37:42
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 23, 2019, 07:50:44
Miksei vasemmisto voisi retorisesti popularisoida tai analyyttisesti yksinkertaistaa yhteisöllisyyttä lähtökohdaksi.


Vasemmisto on jo yksinkertaistanut yhteisöllisyyden kaiken lähtökohdaksi. Vasemmistolainen ajattelutapa lähtee siitä, miten voisin valjastaa yhteisön palvelemaan juuri minun tarpeitani ilman että joutuisin itse panostamaan mitään.
Minusta vasemmiston tulee purkaa "itse panostamisen" esteitä. Ottaa konkreettiseksi tavoitteekseen se, että heidän korostamansa yhteiskunnalliset instituutiot ovat laadukkaita ja tehokkaita siten, että ne auttavat tässä tavoitteessa. Kun tätä tavoitellaan, tulee lähteä ihmiskuvasta, joka uskoo että ihmiset haluavat olla osallisia, kyvykkäitä ja oppivia; ja mikäli he eivät sitä ole, kyse ei ole laiskuudesta ja sanktioiden puutteesta.

Vasemmisto on aika selkeä siinä, kun se haluaa pitää huolta heikoimmista ja apua tarvitsevista. Olen kuitenkin huolissani siitä, huokuuko vasemmisto liikaa sellaista kuvaa, että kaikki etuisuuksien saajat ovat näitä heikkoja ja apua tarvitsevia. (Tähän liittyy puhe tukijärjestelmän passivoivasta vaikutuksesta). Lähtökohtaisesti viestin pitäisi olla sellainen, että vasemmisto ei vain "auta apua tarvitsevia", vaan tarjoaa resursseja, väyliä osallisuuteen, ja puhuu uskottavasti näiden resurssien ja väylien tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta.

Esimerkiksi työttömien suhteen saatiin paljon positiivisia kokemuksia Pirkanmaalla järjestetystä työvoimakokeilusta, jossa kiinnitettiin huomiota työttömien kohtaamiseen ja heille tarjottaviin palveluihin; työttömille annettiin ns. "oma-valmentaja" (ärsyttävää uuskieltä oleva termi, mutta mikäli kyse on aiempaa inhimillisemmästä kohtaamisesta, tulos on hyvä), jonka tehtävä oli käsittääkseni auttaa työtöntä löytämään se asia, mistä ihminen on kiinnostunut ja rakentamaan keinoja päästä eteenpäin.

Kun puhutaan hyvinvointiyhteiskuntamme passivoivasta vaikutuksesta; ajattelen, että passivoivaa ei ole se, että hyvinvointiyhteiskunta ottaa kopin pudonneista, vaan että järjestelmä on etäinen, byrokraattinen, vaikeasti lähestyttävä, joustamaton. Kun ensin varmistetaan että järjestelmä on tällainen, niin sen jälkeen on helppo todeta että se todellakin saattaa passivoida ihmisiä. Ja sen jälkeen on helppo päätellä, että tällainen järjestelmä tulee ajaa alas ja tarjota ihmisille mahdollisuus ottaa vastuu elämästään.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 23, 2019, 10:26:26

Esimerkiksi työttömien suhteen saatiin paljon positiivisia kokemuksia Pirkanmaalla järjestetystä työvoimakokeilusta, jossa kiinnitettiin huomiota työttömien kohtaamiseen ja heille tarjottaviin palveluihin; työttömille annettiin ns. "oma-valmentaja" (ärsyttävää uuskieltä oleva termi, mutta mikäli kyse on aiempaa inhimillisemmästä kohtaamisesta, tulos on hyvä), jonka tehtävä oli käsittääkseni auttaa työtöntä löytämään se asia, mistä ihminen on kiinnostunut ja rakentamaan keinoja päästä eteenpäin.

Riippuu vähän siitä mistä suunnasta kuntakokeilua tarkastelee. Yli 300 omavalmentajaa olisi voinut saada paljon enemmänkin aikaan, mutta aika loppui kokeilulta kesken. Itse tein kyseiselle työvoimakokeilulle parikin hyvää mallia, joita ei jostakin syystä otettu tehokkaaseen hyötykäyttöön. Sastamala oli ainoa kokeiluun osallistuneista kunnista joka ehti ottaa täydet tehot irti tarjotuista mahdollisuuksista.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Niinhän se tuppaa olemaan, että ihmisten mielissä työttömyyskorvaus assioituu minun taskusta revityksi, verovaroin kustannetuksi lusmureille ilmaiseksi jaettavaksi rahaksi, kun taas yritystuki kuulostaa järkevältä sijoitukselta dynaamiseen, kehittyvään yhteiskuntaan.

T: Xante

Brutto

#306
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 23, 2019, 06:10:03
Eivät ole ymmärtäneet, miten pirstaloitunut jopa akseli oikeisto-vasemmisto on.

T: Xante

Vasemmisto ei todellakaan ole mikään selvärajainen monoliitti, vaan siitä löytyy hyvin monenlaisia suuntauksia riippuen siitä, mitä seikkoja jaossa painottaakin. Itse jakaisin vasemmiston viiteen eri pääryhmään:

1. Rähinävasemmisto jolle vasemmistolaisuus tarjoaa tyhjät ideologiset kuoret ja hyvän syyn rähinöidä. Kun haluaa räkiä ihmisiä naamaan, sen saa tuntumaan moraalisesti oikealta kun sen tekee vasemmistolaisuuden puolesta ja räkimisen kohteena on äärioikeistolaiseksi mielletty ihminen. Kun haluaa naarmuttaa ihmisten autoja, kannattaa se tehdä vasemmistolaisuuden nimissä rahanvaltaa vastaan.

2. Luiskaotsavasemmistolaisuus muodostuu lähinnä katkerasta ja kateellisesta vetelysmassasta. Tämä itsekäs ryhmä on sitä mieltä, että yhteiskunta on heille velkaa saman elintason kuin mitä on ahkeralla huippukirurgilla. "Tuloero" on komentosana joka saa tähän ryhmään kuuluvat ulvomaan kuorossa.

3. Ammatillinen vasemmistolaisuus joka pohjautuu halulle rakentaa reilut työolosuhteet. Tämä ryhmä koostuu lähinnä palkansaajista ja muodostaa ay-liikkeen taustavoimat.

4. Akateeminen vasemmistolaisuus, joka hakee jatkuvasti teoreetisia toimintamalleja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseksi. Sen ongelmana on määritellä oikeudenmukaisesti mitä oikeudenmukaisuudella tarkoitetaan. Ajatus luisuu jatkuvasti kuoppaan, jossa vain vähäosaisille kuuluu oikeuksia. Sillä on myös tapana nähdä ihminen pelkästään hyvien ominaisuuksien kautta.

5. Tapavasemmistolaisuus, joka on lähinnä perittyä tai opittua ilman että siihen olisi päädytty jonkinlaisen henkisen prosessin lopputuloksena.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

wade

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 11:05:22
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 23, 2019, 06:10:03
Eivät ole ymmärtäneet, miten pirstaloitunut jopa akseli oikeisto-vasemmisto on.

T: Xante

Vasemmisto ei todellakaan ole mikään selvärajainen monoliitti, vaan siitä löytyy hyvin monenlaisia suuntauksia riippuen siitä, mitä seikkoja jaossa painottaakin. Itse jakaisin vasemmiston viiteen eri pääryhmään:

1. Rähinävasemmisto jolle vasemmistolaisuus tarjoaa tyhjät ideologiset kuoret ja hyvän syyn rähinöidä. Kun haluaa räkiä ihmisiä naamaan, sen saa tuntumaan moraalisesti oikealta kun sen tekee vasemmistolaisuuden puolesta ja räkimisen kohteena on äärioikeistolaiseksi mielletty ihminen. Kun haluaa naarmuttaa ihmisten autoja, kannattaa se tehdä vasemmistolaisuuden nimissä rahanvaltaa vastaan.

2. Luiskaotsavasemmistolaisuus muodostuu lähinnä katkerasta ja kateellisesta vetelysmassasta. Tämä itsekäs ryhmä on sitä mieltä, että yhteiskunta on heille velkaa saman elintason kuin mitä on ahkeralla huippukirurgilla. "Tuloero" on komentosana joka saa tähän ryhmään kuuluvat ulvomaan kuorossa.

3. Ammatillinen vasemmistolaisuus joka pohjautuu halulle rakentaa reilut työolosuhteet. Tämä ryhmä koostuu lähinnä palkansaajista ja muodostaa ay-liikkeen taustavoimat.

4. Akateeminen vasemmistolaisuus, joka hakee jatkuvasti teoreetisia toimintamalleja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseksi. Sen ongelmana on määritellä oikeudenmukaisesti mitä oikeudenmukaisuudella tarkoitetaan. Ajatus luisuu jatkuvasti kuoppaan, jossa vain vähäosaisille kuuluu oikeuksia. Sillä on myös tapana nähdä ihminen pelkästään hyvien ominaisuuksien kautta.

5. Tapavasemmistolaisuus, joka on lähinnä perittyä tai opittua ilman että siihen olisi päädytty jonkinlaisen henkisen prosessin lopputuloksena.
Voitko tehdä vastaavan erittelyn oikeistolaisuudesta?

Kategorioissasi kuulun akateemiseen vasemmistolaisuuteen, jos nyt sivuutan kategorisoinnin piikittelevyyden.

Vasemmistolaisuudessa ei tosin tule katsoa, että vain vähäosaisille kuuluu oikeuksia. Oikeudet kuuluvat kaikille.

Ajatus ei myöskään ole se, että ihmiset nähdään vain hyvien ominaisuuksien kautta; ajatus on se, että järjestelmä tulee rakentaa hyvien ominaisuuksien näkökulmasta. Myöskin sanktiot ja seuraukset ovat mahdollisia tapauksissa, joissa ihminen ei ole valmis tekemään asioita,kantamaan vastuuta itsestään. On kuitenkin eri asia käyttäytyä välinpitämättömästi, jos järjestelmä on perustellusti reilu ja toimiva ja inhimillinen, kuin käyttäytyä välinpitämättömästi, jos järjestelmä on etäinen ja byrokraattinen.

En kannata sitä, että ihmiset päästetään ns. helpolla. Ajattelen, että mitä inhimillisempää, toimivampaa ja kohtaavampaa järjestelmää kyetään ylläpitämään, sitä perustellumpaa ja oikeudenmukaisempaa on myös edellyttää asioita. En tarkoita että tavoittelen nimenomaan tiukkuutta ja kuria, mutta en myöskään ajattele, että ne ovat epäinhimillisiä - minusta tietty tiukkuus on hyvä asia, kunhan on reilu peruste olla tiukka.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 23, 2019, 11:35:43
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 11:05:22
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 23, 2019, 06:10:03
Eivät ole ymmärtäneet, miten pirstaloitunut jopa akseli oikeisto-vasemmisto on.

T: Xante

Vasemmisto ei todellakaan ole mikään selvärajainen monoliitti, vaan siitä löytyy hyvin monenlaisia suuntauksia riippuen siitä, mitä seikkoja jaossa painottaakin. Itse jakaisin vasemmiston viiteen eri pääryhmään:

1. Rähinävasemmisto jolle vasemmistolaisuus tarjoaa tyhjät ideologiset kuoret ja hyvän syyn rähinöidä. Kun haluaa räkiä ihmisiä naamaan, sen saa tuntumaan moraalisesti oikealta kun sen tekee vasemmistolaisuuden puolesta ja räkimisen kohteena on äärioikeistolaiseksi mielletty ihminen. Kun haluaa naarmuttaa ihmisten autoja, kannattaa se tehdä vasemmistolaisuuden nimissä rahanvaltaa vastaan.

2. Luiskaotsavasemmistolaisuus muodostuu lähinnä katkerasta ja kateellisesta vetelysmassasta. Tämä itsekäs ryhmä on sitä mieltä, että yhteiskunta on heille velkaa saman elintason kuin mitä on ahkeralla huippukirurgilla. "Tuloero" on komentosana joka saa tähän ryhmään kuuluvat ulvomaan kuorossa.

3. Ammatillinen vasemmistolaisuus joka pohjautuu halulle rakentaa reilut työolosuhteet. Tämä ryhmä koostuu lähinnä palkansaajista ja muodostaa ay-liikkeen taustavoimat.

4. Akateeminen vasemmistolaisuus, joka hakee jatkuvasti teoreetisia toimintamalleja oikeudenmukaisemman yhteiskunnan rakentamiseksi. Sen ongelmana on määritellä oikeudenmukaisesti mitä oikeudenmukaisuudella tarkoitetaan. Ajatus luisuu jatkuvasti kuoppaan, jossa vain vähäosaisille kuuluu oikeuksia. Sillä on myös tapana nähdä ihminen pelkästään hyvien ominaisuuksien kautta.

5. Tapavasemmistolaisuus, joka on lähinnä perittyä tai opittua ilman että siihen olisi päädytty jonkinlaisen henkisen prosessin lopputuloksena.
Voitko tehdä vastaavan erittelyn oikeistolaisuudesta?



Miksei ihan vastaava jako sopisi oikeistolaisuuteenkin. Löytyy rähinäoikeistoa, löytyy itsekkään luiskaotsaista hetimullekaikkinyt-oikeistolaisuutta, löytyy teorioiden ympärille rakentuvaa akateemista oikeistolaisuutta, löytyy yrittäjyydestä kumpuavaa ammatillista oikeistolaisuutta ja löytyy periytyvää tapaoikeistolaisuutta.

Mutta tuosta oikeudenmukaisuuden määritelmästä voisi keskustella enemmänkin. Pelkkä tuotetun hyvän jakaminen tarpeen mukaan ei tee vielä jaosta oikeudenmukaista. Jakamisessa tulee ottaa huomioon myös se uhraus tai panos, minkä kukin on antanut sen yhteisen hyvän tuottamisen eteen.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 11:56:18
Mutta tuosta oikeudenmukaisuuden määritelmästä voisi keskustella enemmänkin. Pelkkä tuotetun hyvän jakaminen tarpeen mukaan ei tee vielä jaosta oikeudenmukaista. Jakamisessa tulee ottaa huomioon myös se uhraus tai panos, minkä kukin on antanut sen yhteisen hyvän tuottamisen eteen.

Tässähän se kiteytyy, ero vasemmistolaisuuden ja oikeistolaisuuden välillä, jos jätetään nyanssit pois. Itse en ole niinkään oikeudenmukaisuuden perään, minusta se on täysin riittämätön rakennuspalikka ajateltaessa yhteiskuntaa.

Itse olen kiinnostunut enemmän inhimillisyydestä ja humaaniudesta. Sen vuoksi en välitä siitä, että minun panokseni saattaa hyödyttää jotakuta toista ja joissakin tapauksissa oikeastaan ei yhtään minua itseäni. Tämä johtuu siitä, että tiedostan, että tarpeet ovat kovin erilaisia, kuten ovat panoksetkin. Lisäksi uhrauksetkin ovat vallan erimitallisia ja sangen vaikeita  määritellä ja mitoittaa.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 23, 2019, 10:48:50
Niinhän se tuppaa olemaan, että ihmisten mielissä työttömyyskorvaus assioituu minun taskusta revityksi, verovaroin kustannetuksi lusmureille ilmaiseksi jaettavaksi rahaksi, kun taas yritystuki kuulostaa järkevältä sijoitukselta dynaamiseen, kehittyvään yhteiskuntaan.

T: Xante

Jostain syystä tosiaan yritysten tukeminen on passivoivaa ja tehottomuutta tuottavaa vain Neukuissa ja valtiolla / kunnan toiminnassa. Näin, vaikka ihmisiä siellä yrityksissäkin on tekemässä päätöksiä ja suunnittelemassa tulevaa toimintaa. Sen sijaan on luja usko siihen, että yksityisen yrityksen / yrittäjän saama tuki tuottaa vain eteenpäin pyrkivää ja innovatiivista toimintaa tukimäärän maksimoimiseen tähtäämisen ja "laakereillaan lepäämisen" sijaan.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: safiiri - toukokuu 23, 2019, 13:12:22
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 23, 2019, 10:48:50
Niinhän se tuppaa olemaan, että ihmisten mielissä työttömyyskorvaus assioituu minun taskusta revityksi, verovaroin kustannetuksi lusmureille ilmaiseksi jaettavaksi rahaksi, kun taas yritystuki kuulostaa järkevältä sijoitukselta dynaamiseen, kehittyvään yhteiskuntaan.

T: Xante

Jostain syystä tosiaan yritysten tukeminen on passivoivaa ja tehottomuutta tuottavaa vain Neukuissa ja valtiolla / kunnan toiminnassa. Näin, vaikka ihmisiä siellä yrityksissäkin on tekemässä päätöksiä ja suunnittelemassa tulevaa toimintaa. Sen sijaan on luja usko siihen, että yksityisen yrityksen / yrittäjän saama tuki tuottaa vain eteenpäin pyrkivää ja innovatiivista toimintaa tukimäärän maksimoimiseen tähtäämisen ja "laakereillaan lepäämisen" sijaan.

Käsittääkseni yritystuista hyötyvät myös työttömät ja työttömyysuhan alla olevat.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Laika

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 08:37:42
Vasemmistolainen ajattelutapa lähtee siitä, miten voisin valjastaa yhteisön palvelemaan juuri minun tarpeitani ilman että joutuisin itse panostamaan mitään.

Jos se olisi mahdollista (ja totta), niin kuka ihme moista edes vastustaisi, sillä yhteisön voitoilla ja kärsimyksillä ei olisi mitään merkitystä, jos kaikki yksilöt todella voittaisivat. Väittämäsi muistuttaa kuitenkin kovin erehdyttävästi olkiukkoa ilmaistussa muodossaan -ajatusta siitä, että vasemmistolaisuus tarkoittaa tyhmyyttä. Jos voit osoittaa että vasemmistolaisten ihmisten älykkyydessä on jotain perustavalla tavalla vialla, niin voimme edetä keskustelussa siihen suuntaan ja uudelleenmääritellä vasemmistolaisuuden heikoiksi älynlahjoiksi. Ota silti varoituksen sana vastaan: se on sama suunta, johon eräät ovat halunneet määritellä perussuomalaisten äänestäjiä rikollisena aineksena. Kuvittelen meidän olevan tarpeeksi aikuisia, jotta emme lankea siihen kilpailuun.

Voin puhua Laura Huhtasaaresta tai Timo Soinista vaikka koko päivän, mutta kritiikkini kohdistuu silloin konkreettisiin henkilöihin ja heidän tekoihinsa. Perussuomalaisista yleensä en voi rehdisti sanoa samaa, koska en tunne tai ymmärrä heidän motivaatioitaan, kuten sitä miksi ateisti äänestää uusherännäistä, okkultismista kiinnostunutta kristittyä. Se on toki kysymys, jonka voi kysyä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Laika - toukokuu 23, 2019, 13:27:05
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 08:37:42
Vasemmistolainen ajattelutapa lähtee siitä, miten voisin valjastaa yhteisön palvelemaan juuri minun tarpeitani ilman että joutuisin itse panostamaan mitään.

Jos se olisi mahdollista (ja totta), niin kuka ihme moista edes vastustaisi, sillä yhteisön voitoilla ja kärsimyksillä ei olisi mitään merkitystä, jos kaikki yksilöt todella voittaisivat.

Tässä se ajattelutavan sudenkuoppa piileekin. Mikään yhteisö ei pitkään kestä sitä, että enemmistö pelkästään ulosmittaa siitä hyötyjä. Tästä huolimatta iso osa vasemmiston äänestäjista haluaa yhteisöltä itselleen erilaisia  hyötyjä ilman että olisivat valmiita antamaan yhteisölle minkäänlaista vastiketta.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

a4

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 23, 2019, 08:37:42
Lainaus käyttäjältä: a4 - toukokuu 23, 2019, 07:50:44
Miksei vasemmisto voisi retorisesti popularisoida tai analyyttisesti yksinkertaistaa yhteisöllisyyttä lähtökohdaksi.


Vasemmisto on jo yksinkertaistanut yhteisöllisyyden kaiken lähtökohdaksi. Vasemmistolainen ajattelutapa lähtee siitä, miten voisin valjastaa yhteisön palvelemaan juuri minun tarpeitani ilman että joutuisin itse panostamaan mitään.
Oikeistolla on ollut jo valmiina kaupallinen brändi itsestään joten sen ei tarvitse modernisoitua yhtä paljon kuin vasemmiston. Vain elitismistä keskiluokkaisuuteen.
Uudet kuluttamiseen tottuneet sukupolvet tulevat brändäämään vasemmistossakin vanhan ideologiansa paremmin myyväksi tuotteeksi.
Tämä muutos lienee Vasemmistoliitollakin juuri nyt käynnissä.
Mielenkiintoinen versio tästä on myös demokratiaa vastustava kommunistinen Kiina.