Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sananvapaudesta

Aloittaja Edward, helmikuu 15, 2019, 04:07:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

wade

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 24, 2019, 13:26:48
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 24, 2019, 12:11:41
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 24, 2019, 09:16:43
Minusta on aika...mayalainen ajatus, että ihmisen tulisi uhrautua yhteiskunnan eteen. Yhteiskunta, joka vaatii pystyssä pysyäkseen uhrauksia, kuulostaa melkoisen primitiiviseltä.

En nyt tarkoita tässä "uhrauksella" sitä että ihmiset heittäisivät lapsiaan tulivuoren kraateriin.  Tarkoitan lähinnä työhön uhrattua aikaa ja energiaa.

Oletko koskaan ajatellut sitä, että kaikki yhteiskunnan tarjoama tuki ja turva koostuu juuri yksilöiden antamista uhrauksista? Jos kenenkään ei tarvitsisi tehdä uhrauksia yhteiskunnan eteen, yhteiskunnalla ei olisi myöskään annettavana yhtään mitään. Ei terveydenhoitoa, ei asumistukia, ei järjestyksen ylläpitoa, ei työttömyyskorvauksia...
Ja ei, en pidä työtä ainoana panoksena, jonka yksilö voi yhteiskunnalle antaa. Olen Laikan linjoilla, että päinvastoin absurdi, älytön työ on yhteiskunnan vihollinen. En halua muurahaisten yhteiskuntaa, jossa uhrataan aikaa ja energiaa kuin...niin, muurahaiset.

Yhteiskunnan tuki ei tälläkään hetkellä perustu siihen, että yksilöt uhraavat aikaansa ja energiaansa. Yhteiskunnan tuki perustuu siihen, että yksilöt ovat valmiita jakamaan tulokset, joiden saavuttamiseksi ovat käyttäneet aikaansa ja energiaansa. Oletko ikinä tullut ajatelleeksi tätä?

T: Xante
Ymmärrän työn välttämättömyytenä, työ on se ihmisen toiminnan osa, joka varmistaa elämän uusiutumisen - ruoan ja suojan. Ajattelen myös, että työn avulla rakennetaan se perusta, jonka myötä on mahdollista nousta elämän kiertokulun välttämättömyyksien yläpuolelle. Antiikin Kreikan demokratia perustui sille, että orjat ja naiset tekivät työtä kodin piirissä, jotta vapaat miehet pystyivät tekemään muuta arvokasta kuin työtä.

En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana. On kamala tilanne, että iso osa ihmisistä painaa niska limassa työtä - työtä, josta leijonasosa on lisäksi täysin triviaalia (kuten Laikan kanssa huomautat) - ajatellen, että kyse on ylimmästä ihmistoiminnan muodosta. He käyttävät työhön, sen tekemiseen sekä työhön ja työstä kotiin kulkemiseen, enemmän aikaa kuin läheisiinsä tai muihin ihmiselle tärkeisiin toiminnan muotoihin.

Samalla merkittävä osa ihmisistä elää tukien varassa, tavallaan ainoana työn yläpuolella olevana ihmisryhmänä, mutta he ovat "työttömiä" tai "työkyvyttömiä" tai "loisia" tai "syrjäytyneitä". Yhteiskunnan tulisi toden totta arvostaa muutakin toimijuutta kuin palkkatyötä, on se sitten taiteilijuutta, hyväntekeväisyyttä, kulttuuria, urheilua, seuroissa ja yhdistyksissä juoksemista, tms. Brutto ehkä ajattelee, että tuollainen puuhastelu on perusvassarimeininkiä: otetaan rahat niiltä, jotka tekevät työtä ja ohjataan ne niille, jotka haluavat harrastaa performanssitaidetta.

Itse ajattelen, että tärkeintä on, että järjestelmä mahdollistaa ihmisille aktiivisuutta ylipäätänsä. Tunnustaa arvokkaaksi kaikenlaisen toimijuuden. Tarjoaa hyviä ja inhimillisiä palveluita, jotka rakentavat hyvinvointia, luottamusta, toimintakykyä ja toimintaedellytyksiä.

Kuuden tunnin työpäivä yhdistettynä aktiivisempaan yhteiskuntaan, kansalaistoiminnan yhteiskuntaan, on jonkinlainen nyky-Suomessa kiinni oleva utopiani. Aktiivinen kansalaisyhteiskunta on nähdäkseni hyvä vastapaino käsitykselle, että kuluttaminen on tärkein kansalaisvelvollisuus ja sitä myötä palkkatyö ainoa arvokas toimijuuden muoto - näin ei voi edes kuvitella turhaa tai triviaalia työtä, kunhan siitä saa rahaa kulutettavaksi.

Toope

#346
Keskustelu karkasi toki sananvapaudesta muihin sfääreihin.

Hyvä kysymys lienee se, onko kirjoittajien mielestä periaatteellinen sananvapaus ihanne yhteiskunnalle, vai onko se asia, jota yhteiskunnan tulisi rajoittaa?
Itse käsitän sananvapauden periaateoikeutena, johon valtiolla tulisi olla mahdollisimman vähän oikeutta puuttua. Valtiohan ei luo meitä, vaan me luomme valtion? Valtio ei luo sääntöjä meille, vaan me luomme valtiolle rajansa, mihin sillä on oikeus puuttua.

Kuulostan kovin USA:n republikaanilta...

Brutto

Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 24, 2019, 20:54:23
En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana.

Joku mittari on kuitenkin pakko keksiä kun joudumme priorisoimaan mille ihmisryhmille yhteiskuntamme jakaa rahaa. Tässä jaossa pudottaisin terveet työkykyiset työhaluttomat listan hännille. Heille yhteiskunnan tuki ei ole samalla tavalla välttämättömyys kuin sairaille ja vanhuksille.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

a4

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2019, 08:48:57
Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 24, 2019, 20:54:23
En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana.

Joku mittari on kuitenkin pakko keksiä kun joudumme priorisoimaan mille ihmisryhmille yhteiskuntamme jakaa rahaa.
Juuri näin.

Hyvinvoinnin seuranta vaatii uusia mittareita

Kestävän hyvinvoinnin mittaamisen vaihtoehdot

Päättäjät tarvitsevat jälkiteolliseen globalisaatioon ja ilmastonmuutokseen päivitettyjä työkaluja, puoluekannasta riippumatta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jälkiteollinen_yhteiskunta#Palvelutalouden_kehittymisen_haasteet
EU lienee hyvä globaalin tason toimija näiden kehityksessä ja toteutuksessa.

Karikko

#349
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2019, 08:48:57
Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 24, 2019, 20:54:23
En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana.

Joku mittari on kuitenkin pakko keksiä kun joudumme priorisoimaan mille ihmisryhmille yhteiskuntamme jakaa rahaa. Tässä jaossa pudottaisin terveet työkykyiset työhaluttomat listan hännille. Heille yhteiskunnan tuki ei ole samalla tavalla välttämättömyys kuin sairaille ja vanhuksille.

Yhteiskunnan velvoitteet kuuluvat varmaan kaikelle kansalaisilleen, kuten sen hyvinvoinnin (joskus pahoinvoinninkin) varmistaminen.  Sehän kaiketi on yhteiskuntien perusyy olemassololleen.

Yheiskunta toimii kansalaisten teoilla ja toimilla, eikä se silloin voi olla mitenkään erillinen kansastaan.

Syrjimällä ja sysimällä heikompiosaisia kadotetaan varmaan heidän uskonsa yhteisöönsä ja siitä suojelusta joko on yhteiskunnan perusta.

Jakamalla rahaa, joka kertyy yhteisestä työnteosta, yhteiskunnan päättäjät suojelevat itseään ja samalla yhteiskuntaa.  Turha luulla, että yhteiskunnalla (johtajilla) olisi mitään varsinaista moraalia. Hoitajamitoituskin tehdään lähinnä yhteisön muodostaman paineen vuoksi.


Irrallisuutta voi kokea eri tavoilla, tuolta löytyy yksi, joka ei ole saanut yhteisen hyvän toimista ihan täyttä hyötyä, mutta ehkä ne toimijat jotka ansaitsevat tuottamalla erilaisia julkispalveluita ovat mielissään.::

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c668d781-b0c7-4ebd-8f19-567f99a45180


safiiri

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2019, 08:48:57
Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 24, 2019, 20:54:23
En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana.

Joku mittari on kuitenkin pakko keksiä kun joudumme priorisoimaan mille ihmisryhmille yhteiskuntamme jakaa rahaa. Tässä jaossa pudottaisin terveet työkykyiset työhaluttomat listan hännille. Heille yhteiskunnan tuki ei ole samalla tavalla välttämättömyys kuin sairaille ja vanhuksille.

Eihän siitä nyt niin kauan ole, kun naiset oli varaa pitää poissa ansiotyöstä ja yläluokkakaan ei mtään tehnyt

Brutto

Lainaus käyttäjältä: safiiri - toukokuu 25, 2019, 16:57:21
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2019, 08:48:57
Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 24, 2019, 20:54:23
En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana.

Joku mittari on kuitenkin pakko keksiä kun joudumme priorisoimaan mille ihmisryhmille yhteiskuntamme jakaa rahaa. Tässä jaossa pudottaisin terveet työkykyiset työhaluttomat listan hännille. Heille yhteiskunnan tuki ei ole samalla tavalla välttämättömyys kuin sairaille ja vanhuksille.

Eihän siitä nyt niin kauan ole, kun naiset oli varaa pitää poissa ansiotyöstä ja yläluokkakaan ei mtään tehnyt

Ja sosiaaliturvakin taisi olla silloin täydellistä?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Laika

#352
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 24, 2019, 12:11:41
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - toukokuu 24, 2019, 09:16:43
Minusta on aika...mayalainen ajatus, että ihmisen tulisi uhrautua yhteiskunnan eteen. Yhteiskunta, joka vaatii pystyssä pysyäkseen uhrauksia, kuulostaa melkoisen primitiiviseltä.

En nyt tarkoita tässä "uhrauksella" sitä että ihmiset heittäisivät lapsiaan tulivuoren kraateriin.  Tarkoitan lähinnä työhön uhrattua aikaa ja energiaa.

Oletko koskaan ajatellut sitä, että kaikki yhteiskunnan tarjoama tuki ja turva koostuu juuri yksilöiden antamista uhrauksista? Jos kenenkään ei tarvitsisi tehdä uhrauksia yhteiskunnan eteen, yhteiskunnalla ei olisi myöskään annettavana yhtään mitään. Ei terveydenhoitoa, ei asumistukia, ei järjestyksen ylläpitoa, ei työttömyyskorvauksia...

Spartalaisen ajatuksen tasolla sellaisessa uhrissa voi nähdä tiettyä kauneutta, mutta todellisuudessa ainoastaan markkinaehtoinen työ palkitaan.

Siksi juuri kirjoitin 'absurdista työstä'. Tietokonepelaamisensa (
tai pelkästään bilettämisensä) näyttäminen videolla voi tänä päivänä kasvattaa tilipussia, kuin myös kulutusluottojen myyminen 50 % todellisella vuosikorolla, tai fiktionaalisten rohtojen kaupustelu oppimattomille. Todellisuudessa työn arvo on irtautunut sen myönteisistä arvoista yhteisölleen, ja erityisen selväksi asia on käynyt tavaraan tukehtuvilla markkinoilla massatuotannon syytäessä muovia meriin nopeammin kuin mikään yritys pystyy keräämään sitä takaisin kokoon. En osta enää kodintekniikkaa, saan toimivia laitteita lahjaksi uudemman version ostavilta, tai sitten löydän ne keväisin suoraan roskalavalta. Kukaan ei sen puoleen maksa sotkun keräämisestä, jonka lumien sulattua huomasimme naapurini kanssa levinneen lähimetsiin styroksin, nuuskapurkkien ja kolmioleipäpakkausten muodossa.

Tähän varmaan voi todeta työn puolustukseksi, ettei uhrilla yhteisön puolesta tarkoitettu mainitsemaani skenaariota. Mainitsemani skenaario on toteutunutta historiaa, koska hurskastelun sijaan joku maksoi siitä työn tehneille riihikuivaa. Ketä siis on syyttäminen, vasemmistoa? Oikeistoa? Kenen toteutunutta ideaalia kuvailen?

PS. off topic.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2019, 17:10:06
Lainaus käyttäjältä: safiiri - toukokuu 25, 2019, 16:57:21
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 25, 2019, 08:48:57
Lainaus käyttäjältä: wade - toukokuu 24, 2019, 20:54:23
En kuitenkaan pidä työtä minään ihmisen mittana.

Joku mittari on kuitenkin pakko keksiä kun joudumme priorisoimaan mille ihmisryhmille yhteiskuntamme jakaa rahaa. Tässä jaossa pudottaisin terveet työkykyiset työhaluttomat listan hännille. Heille yhteiskunnan tuki ei ole samalla tavalla välttämättömyys kuin sairaille ja vanhuksille.

Eihän siitä nyt niin kauan ole, kun naiset oli varaa pitää poissa ansiotyöstä ja yläluokkakaan ei mtään tehnyt

Ja sosiaaliturvakin taisi olla silloin täydellistä?

Ei tietenkään ollut, mutta kyllähän yhteiskunta silloinkin pystyssä pysyi.

Ne ns. vapaamatkustajat yhteiskunnassa tänään ovat ihan joitain muita kuin niukan toimeentulotuen varassa "lepäileviä". Vapaamatkustajia ovat ennemminkin ne, jotka saavat kohtuuttoman suuren korvauksen ns. uhrauksistaan - jotka eivät ole mitään uhrauksia. Suomessa on edelleen aika tasainen tulonjako, mutta täälläkin ollaan - eikä vähiten sen politiikan takia, jota on harjoitettu - siirtymässä siihen suuntaan, että tuloerot kasvavat ja omaisuuksia on helpompaa kerryttää (kun jo valmiiksi omaisuutta sattuu olemaan). Ollenkaan kaikki tulot eivät ole sen kuuluisan korkean verotuksen piirissä. On viitteitä siitä, että sitä sun mainitsemaa sosiaaliturvaa pala palalta haluttais nakertaa yhä enemmän. Sitä ovat mm. nämä muutokset työttömyysturvaan, joilla muka aktivoidaan, mutta käytännössä vain lasketaan tuen määrää. Sen sijaan yritysten tukeen ei haluta kajota, eikä mitään yritystukien aktivointimallia ole edes suunnitteilla.

Jos siis todetaan, että meillä ei "ole varaa" maksaa sosiaaliturvaa, niin silloinhan me jo olemme sosiaaliturvan purkaneet. Ei sillä enää voi siis todistaa yhteiskuntaamme paremmaksi kuin niinä aikoina, jolloin sosiaaliturvaa ei vielä ollut. On vähän ontuvaa perustella sosiaaliturvan lakkauttamista sillä, että muutoin siihen ei ole yhteiskunnalla varaa.

-:)lauri

#354
Tuoreen tutkimuksen mukaan sataa tutkimukseen osallistunutta työtöntä ja vailla koulutuspaikkaa olevaa nuorta kohtaan löytyyi vain yksi nuori, joka ei ollut koulukiusattu. Onneksi Brutto jatkaa kiusaamista haukkumalla näitä ihmisiä vieläpä laiskoiksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#355
Toinen suuri ryhmä pitkäaikaistyöttömistä ovat yli 55 vuotiaat. Heidänkään tyttömyys ei johdu esimerkiksi laiskuudesta, eli etteikö tämä porukka olisi hakenut aktiivisesti töitä, vaan siitä, ettei yritykset palkkaa heitä.

Kolmas suuri ryhmä työttömistä ovat ihmiset, joiden kognitiivisille potentiaalilleen tai tarkemmin sen puutteelle ei ole työmarkkinoilla kysyntää. Enää ei ole liukuhihnatöitä noille ihmisille vaan yhä useampi ja useampi työ edellyttää ehkäpä sen yli 95 pinnan älykkyysoamäärän työstä suoriutumiseksi, jota näillä onnettomilla ei ole.

On oksettavaa haukkua kohtaloonsa syyttömiä ihmisiä laiskoiksi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - toukokuu 23, 2019, 19:10:07
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - toukokuu 23, 2019, 16:21:24
Kannattaisi varmaan tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan muitakin reittejä pitkin kuin hommafoorumin kautta, jos monikulttuuurisuus tuntuu tuollaiselta möröltä. Täällä monikulttuurisessa Helsingissä elämä on esimerkiksi kulttuurin saralla ihanaa.

Löysin mielenkiintoisen videon, missä nuori mies kertoo syistä, miksi hän muutti monikulttuurisesta Yhdysvalloista Puolaan, jota pidetään Euroopassa ihmisoikeuksien polkijana siksi, että sen asenne massamaahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta kohtaan ei ole erityisen myönteinen.


https://youtu.be/s4dFCQh0QnY

Olisi mielenkiintoista lukea enemmän ihanasta elämästä kulttuurin saralla monikulttuurisessa Helsingissä. Miten se käytännössä näkyy ja ilmenee.

Mitä hommafoorumiin tulee, niin se ei ole kanavani ulkomaailmaan, enkä ole aktiivinen siellä. Pidän sitä vain yhtenä foorumina monien muiden joukossa. En ole ideologialtani ja maailmankatsomukseltani "hommalainen", vaikka joissakin asioissa ajattelen samansuuntaisesti kuin jotkut kyseisellä foorumilla kirjoittavat. On kuitenkin paljon asioita, joissa kantani on äärimmäisellä tavalla vastakkainen, ja nämä asiat ovat niin merkittäviä, että en koskaan tule lukeutumaan perussuomalaiseksi tai halla-aholaiseksi tai hommalaiseksi, tai mitä nimeä nyt haluaa käyttää.

Kuten totesin, kannattaisi vaihtaa kanava ulkomaailmaan tuosta hommafoorumista. Ei ole erityisen järkevää kutsua asiantuntemukseksi sitä että hommafoorumilaisen innolla kaivelee internetistä kansanryhmää vastaan kiihottavaa roskaa 24/7 sen sijaan, että hankkisi esimerkiksi elämäksi kutsutun kanavan suomalaiseen yhteiskuntaan tutustumiseksi. Sitä ei löydy internestistä, sillä päinvastoin kuin yksitätäiset tapaukset, elämä ei ylitä uutiskynnystä muualla kuin elämässä ja tieteellisissä tutkimuksissa, joita et todistettavasti käytä lähteinäsi.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - toukokuu 26, 2019, 12:46:33
Toinen suuri ryhmä pitkäaikaistyöttömistä ovat yli 55 vuotiaat. Heidänkään tyttömyys ei johdu esimerkiksi laiskuudesta, eli etteikö tämä porukka olisi hakenut aktiivisesti töitä, vaan siitä, ettei yritykset palkkaa heitä.

Kolmas suuri ryhmä työttömistä ovat ihmiset, joiden kognitiivisille potentiaalilleen tai tarkemmin sen puutteelle ei ole työmarkkinoilla kysyntää. Enää ei ole liukuhihnatöitä noille ihmisille vaan yhä useampi ja useampi työ edellyttää ehkäpä sen yli 95 pinnan älykkyysoamäärän työstä suoriutumiseksi, jota näillä onnettomilla ei ole.

On oksettavaa haukkua kohtaloonsa syyttömiä ihmisiä laiskoiksi.

Olen melko samaa mieltä tuosta.

Sen sijaan nuorissa on hyvin paljon kaikkea työtä kaihtavia vetelyksiä, joilta ei löydy fyysisiä tai kognitiivisia syitä pysytellä loputtomiin työttöminä. Satunnainen koulukiusatuksi tuleminen joskus nuorempana ei mielestäni ole vielä hyvä syy kieltäytyä kaikesta työstä myöhäisemmällä iällä. Jotakin rotia siis :D

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

-:)lauri

#358
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 26, 2019, 13:38:14
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - toukokuu 26, 2019, 12:46:33
Toinen suuri ryhmä pitkäaikaistyöttömistä ovat yli 55 vuotiaat. Heidänkään tyttömyys ei johdu esimerkiksi laiskuudesta, eli etteikö tämä porukka olisi hakenut aktiivisesti töitä, vaan siitä, ettei yritykset palkkaa heitä.

Kolmas suuri ryhmä työttömistä ovat ihmiset, joiden kognitiivisille potentiaalilleen tai tarkemmin sen puutteelle ei ole työmarkkinoilla kysyntää. Enää ei ole liukuhihnatöitä noille ihmisille vaan yhä useampi ja useampi työ edellyttää ehkäpä sen yli 95 pinnan älykkyysoamäärän työstä suoriutumiseksi, jota näillä onnettomilla ei ole.

On oksettavaa haukkua kohtaloonsa syyttömiä ihmisiä laiskoiksi.

Olen melko samaa mieltä tuosta.

Sen sijaan nuorissa on hyvin paljon kaikkea työtä kaihtavia vetelyksiä, joilta ei löydy fyysisiä tai kognitiivisia syitä pysytellä loputtomiin työttöminä. Satunnainen koulukiusatuksi tuleminen joskus nuorempana ei mielestäni ole vielä hyvä syy kieltäytyä kaikesta työstä myöhäisemmällä iällä. Jotakin rotia siis :D

Sulla ei selvästi ole mitään käsitystä koulukiusaamisen määritelmästä. Se ei ole sitä, että satunnaisesti tulee esim. sosiaalisesti turpaan luokkakavereilta vaan kyse on jatkuvasta perustilasta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - toukokuu 26, 2019, 13:44:19
Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 26, 2019, 13:38:14
Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - toukokuu 26, 2019, 12:46:33
Toinen suuri ryhmä pitkäaikaistyöttömistä ovat yli 55 vuotiaat. Heidänkään tyttömyys ei johdu esimerkiksi laiskuudesta, eli etteikö tämä porukka olisi hakenut aktiivisesti töitä, vaan siitä, ettei yritykset palkkaa heitä.

Kolmas suuri ryhmä työttömistä ovat ihmiset, joiden kognitiivisille potentiaalilleen tai tarkemmin sen puutteelle ei ole työmarkkinoilla kysyntää. Enää ei ole liukuhihnatöitä noille ihmisille vaan yhä useampi ja useampi työ edellyttää ehkäpä sen yli 95 pinnan älykkyysoamäärän työstä suoriutumiseksi, jota näillä onnettomilla ei ole.

On oksettavaa haukkua kohtaloonsa syyttömiä ihmisiä laiskoiksi.

Olen melko samaa mieltä tuosta.

Sen sijaan nuorissa on hyvin paljon kaikkea työtä kaihtavia vetelyksiä, joilta ei löydy fyysisiä tai kognitiivisia syitä pysytellä loputtomiin työttöminä. Satunnainen koulukiusatuksi tuleminen joskus nuorempana ei mielestäni ole vielä hyvä syy kieltäytyä kaikesta työstä myöhäisemmällä iällä. Jotakin rotia siis :D

Sulla ei selvästi ole mitään käsitystä koulukiusaamisen määritelmästä. Se ei ole sitä, että satunnaisesti tulee esim. sosiaalisesti turpaan luokkakavereilta vaan kyse on jatkuvasta perustilasta.

Kieltämättä tuo oli uutta. Luulin että koulukiusaaminen ja sosiaalinen turpaanotto päättyy jokseenkin samoihin aikoihin kuin koulu päättyy. Ainakaan omat vanhat luokkakaverini eivät ole koulukiusanneet minua enää vuosikymmeniin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."