Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Sananvapaudesta

Aloittaja Edward, helmikuu 15, 2019, 04:07:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Toope

Leimat ovat ikäviä, itsekin kuulen olevani äärioikeistolainen, natsi, fasisti, rasisti tms. vaikken tunne mitään yhtäläisyyttä mihinkään noista, mutta syytöksiä tulee.

No, esitän vain omia näkemyksiäni puolustaen länsimaista yhteiskuntanäkemystä. Sananvapaus on yksi niistä ensisijaisista läntisistä arvoista, ei välttämättä muiden kulttuurien arvoista.

Laika

#481
Lainaus käyttäjältä: Saares - heinäkuu 23, 2019, 22:15:33
Kun ilmoitat olevasi historiasta kiinnostunut, miksi ihmettelet muiden kiinnostusta historiaan? Vai riippuuko se historian kirjoittajan aatesuunnasta mistä osasta maamme historiaa saa mielestäsi puntaroida? Olisiko isoviha tai nuijasota sallittu aihe josta saa kirjoittaa?

'Kiinnostus historiaan' ei vastaa kuvitelmaa elää esimerkiksi kylmän sodan vuosia vuonna 2019. Siksi viittauksesi 'palstan kommunisteihin ja heidän myötäilijöihinsä' on anakronistinen. Kuten mainitsin, se ei olisi anakronistinen yhdeksänkymmentävuotiaalle isälleni. Näetkö ongelmaa, joka syntyy tällaisesta nykyhetken tulkinnasta? On yksi asia olla kiinnostunut historiasta ja toinen asia jaotella keskustelijat hattuihin ja myssyihin muutama vuosisata liian myöhään. Neuvostoliiton hajoamisesta on kolmekymmentä vuotta. Sen jälkeen syntyneillä sukupolvilla on edessään toisenlaisia kysymyksiä, joihin he eivät saa vastauksia vielä vallassa roikkuvilta vanhemmiltaan. Todellako vastaus kaikkiin nykyhetken kysymyksiin siis on yrittää selvittää, kuka on kommunisti ja kuka kapitalisti? Esitettyjen kysymysten ollessa valideja sillä ei edes pitäisi olla väliä (nationalistille sillä on, koska nationalistille on aina tärkeämpää kuka kysymykset esittää).

Koen jokseenkin outona todeta tätä eksplisiittisesti, sillä uskoakseni yritin sanoa täsmälleen saman edellisessä viestissäni vääntelemättä sitä rautalangasta. Olkoon se vastaus kysymykseesi.

Sitä paitsi kapitalistien ja kommunistien erottelu ei poista sitä kysymystä, miksi kapitalistisen leirin ideologinen voitto ei päättänyt historiaa. Jos ideologia kerran on niin ylivoimainen kuin kunnon patriootin pitäisi uskoa, miksi se kasvatti kaikki ne kysymykset, joihin se ei tarjoa itsessään muita vastauksia kuin esiin nousevien kysymysten kieltämisen hävinneen vastapuolen propagandana? Vastaus on hyvin yksinkertainen: siksi, että maailma on monimutkaisempi kuin yksikään ideologia. Senpä vuoksi vastaukset nykyisiin kysymyksiin eivät löydy pelkästään edellistä vuosisataa ja sen ideologisia kiistoja kertaamalla.

Minun vanhempieni pahin synti on ollut maailman kaikkien epäkohtien lavastaminen myssyjen piikkiin, kun todellisuudessa hatut voittivat ja loivat sen uuden maailman, jota me kulutamme kohti loppuaan. Lännessä oli kaikki resurssit vastata tähän ongelmaan. Kaikkein eniten länsimaalainen ihminen pelkää pohjimmiltaan mitä tapahtuu sitten, kun kaikki muutkin kansat haluavat kopioida saman järjestelmän. Mutta miksi hän todellisuudessa pelkää sitä, jos tuo järjestelmä on niin erinomainen?

Kun tiedän etten ikinä saa vastausta kysymykselleni sinulta, niin vastaan itse. Länsimaalainen ihminen pelkää muiden kansojen kopioivan järjestelmänsä siksi, että planeetan luonnonvarojen kantokyky ei ikinä sellaista massatuotannon laajentamista kestä. Toisin sanoen tarvitaan aimo annos itsepetosta ja poliittisia silmänkääntötemppuja, jotta saamme toisemme uskomaan materiaalisen hyvinvointimme perustaan.

Eurooppalainen poliittinen päätöksenteko on koko ajan ollut reagointia oireisiin. Esimerkiksi nyt on keskusteltu, mitä tehdään miljoonille tänne haluaville afrikkalaisille, jotta he eivät veneillä, uimalla tai kaivautumalla pääse maanosaan. Silti länsimaiden oman tiedonvälityksen vuoksi afrikkalaisetkin tietävät jo länsimaisesta unelmasta. He vain eivät vielä tajua, että se on savua ja peilejä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 23, 2019, 23:27:44
Leimat ovat ikäviä, itsekin kuulen olevani äärioikeistolainen, natsi, fasisti, rasisti tms. vaikken tunne mitään yhtäläisyyttä mihinkään noista, mutta syytöksiä tulee.

No, esitän vain omia näkemyksiäni puolustaen länsimaista yhteiskuntanäkemystä. Sananvapaus on yksi niistä ensisijaisista läntisistä arvoista, ei välttämättä muiden kulttuurien arvoista.

Onko muiden nimitteleminen osa näkemyksiäsi, vaikka muutoin ja muiden tekemänä (lue = kun kohdistuu itseesi ja hengenheimoilaisiisi) sitä pidät sananvapauden uhkana?

Saares

Laika:
"Neuvostoliiton hajoamisesta on kolmekymmentä vuotta. Sen jälkeen syntyneillä sukupolvilla on edessään toisenlaisia kysymyksiä, joihin he eivät saa vastauksia vielä vallassa roikkuvilta vanhemmiltaan. Todellako vastaus kaikkiin nykyhetken kysymyksiin siis on yrittää selvittää, kuka on kommunisti ja kuka kapitalisti?"
Onko Putin kommunisti vai kapitalisti? Kuten tiedetään Putinin sana ja mielipide siirtyy sikäläisten putinistien kautta Venäjän lainsäädäntöön ja jopa ohi lain sen soveltamiseen. Tuskin Bresnevilläkään oli näin ehdotonta valtaa. Tiedetään Putinin keräänneen itselleen vallan ohella rikkauksia ympäri maailmaa. Vaikuttaa siis kapitalistilta. Toisaalta hänen valtansa juuret ovat kommunistiseltä kaudelta kopioituja joita aikoja hän haikeana muistelee. Onko hän siis kommunisti? Tuskin sitäkään.
Todennäköisesti häikäilemätön ja ovela opportunisti joka tarttui Jeltsinin hänelle antamaan tilaisuuteen. Tällä hetkellä voidaan sanoa että Venäjä on yhtäkuin Putin. Niin ehdoton hänen valtansa siellä on.
 

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 23, 2019, 01:48:09
Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 22, 2019, 15:24:29
Sananvapauden ristiretkeläiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että sananvapaus kuuluu nimenomaan persuille. Ei missään tapauksessa Somaliasta lähtöisun olevalle muslimidemarille. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/285987-husu-husseinin-tviitti-perussuomalaisten-aanestajista-kuohuttaa-kuntapoliitikko-asia
Persu suuttu ja teki Husseinista rikosilmoituksen, haluaa Husseinin oikeuteen persujen nimittelystä rasisteiksi.
Minun tietooni rasistinen puolue ja sen äänestäjät eivät ole nykylaeissa sellainen kiinteä kansanryhmä joka vaatisi erityistä suojelua siitä että sitä oikeutetusti nimitetään rasistiseksi. Pikemmin päinvastoin, puolueita ja poliitikkoja saa nimitellä tavallista kovemmalla kädellä. Koska he edustavat eliittiä ja julmaa valtaa.
No niin, nyt saan tukea:

Työelämäprofessori, oikeustieteen tohtori ja asianajaja Toni Malminen ei usko, että Abdirahim "Husu" Husseinin tviitti johtaa rikostuomioon. Malminen ei näe, että rikoslain tunnusmerkistöt täyttyisivät.
- US

Mutta kommenteissa näkyy miten edes dosentti Arto Luukkanen ei tajua, tietysti kun persuna on lakivajakki.
Sitä se persuus teettää, aivot surkastuu kohti fakki-idiotismia.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Toope

Itse en usko, että tutkintapyynnön tehnyt PS-edustaja itsekään uskoisi, että Husu jotain syytettäkään saisi. Onpahan kiva ja osuva muistutus siitä, että opettele käyttäytymään jos täällä asut...

Ei tuosta tule syytettä, vain huonoa mainosta demareille. Vähän ongelmia, kun seuraavan kerran puhutaan arvopohjallisista tms.

Toope

Ongelmia ei voida ratkaista, ellei niihin avoimesti puututa. Epäkohtia tulee huomioida ja niitä korjata, vaikka joku kyösti-irmeli mohammed HS:ssa,Setassa tai mamuyhdistyksessä närkästyisi.

Ok, yritän jättää tuollaista kommentointia vähemmälle, mutta joskus on aihetta.

Toope

#487
Laika. Se, että USA:n nuoriso tuntee sympatiaa sosialismia kohtaan, kuten eurooppalainenkin nuoriso, kertoo historiantuntemuksen puutteesta. Media glorifioi ja valkopesee sosialistisia ajatuksia (huonosti toteutettu, mutta sympaattinen aate), vaikka sosialismin mallit juuri tappoivat 100 miljoonaa ihmistä, ihan hyvä tarkoitus toki...

Ei se USA:n demokraattien Alexandria Ocasio-Cortezien kaltainen uusvasemmistolaisuus ole mitään muuta kuin saman brutaalin ideologian uudelleenlämmitystä siinä toivossa, että ihmiset eivät historiaa muistaisi. Historialla kun on joskus tapana toistaa itseään. Toivottavasti nyt näin ei tapahdu, vaan ihmiset tajuavat, mitä autoritarismia uusvasemmisto USA:ssa ja Euroopassa tarjoavat. Sitä samaa kuin ennenkin. Pakkovaltaa, valtion toimesta.

Vasemmistohan muuten asiaan liittyen yleensä on yksilönvapauksien, kuten sananvapauden, merkittävimpiä vihollisia, kuten Suomessakin tiedämme. Vasemmisto juuri ajaa sitä "vastuullisuutta" ja muita ihmetermejä sananvapauteen esittäen niitä parannuksiksi, vaikka kyse on ilmiselvästä sensuuriajattelusta.

MrKAT

Luukkanen ja muut persut tahtoo rajoittaa valtion edustajiemme sananvapautta. Meidän pitäisi supistaa suutamme jottemme vain loukkaisi Unkaria. Kuulostaa jotenkin Kekkoslovakian ääneltä..


Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Saares

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 31, 2019, 23:59:15
Luukkanen ja muut persut tahtoo rajoittaa valtion edustajiemme sananvapautta. Meidän pitäisi supistaa suutamme jottemme vain loukkaisi Unkaria. Kuulostaa jotenkin Kekkoslovakian ääneltä..
Onko MrKAT valittu eduskuntaan? (Meidän pitäisi supistaa suutamme...)

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 31, 2019, 23:59:15
Luukkanen ja muut persut tahtoo rajoittaa valtion edustajiemme sananvapautta. Meidän pitäisi supistaa suutamme jottemme vain loukkaisi Unkaria. Kuulostaa jotenkin Kekkoslovakian ääneltä..
Luukkanen kritisoi asiaa, ei sanonut, etteikö kukaan saisi olla mitä mieltä onkaan.

Sepe

Sananvapauden voi toki käsittää laajastikin. Kuten "Minä tulkitsen toisten kirjoitukset, ja minua ei haittaa yhtään, että rasistit ja naisten vihaajat savustetaan ulos".
Sama kohtalo odottakoon kanssani eri mieltä olevia.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Sepe - elokuu 06, 2019, 18:38:39
Sananvapauden voi toki käsittää laajastikin. Kuten "Minä tulkitsen toisten kirjoitukset, ja minua ei haittaa yhtään, että rasistit ja naisten vihaajat savustetaan ulos".
Sama kohtalo odottakoon kanssani eri mieltä olevia.
Itse en noin ajattele. Olen jonkinsortin sananvapausfundamentalisti, puolustan jopa kommareita ja äärivihreitä heidän sananvapaudessaan, en toki ajatuksissaan. Ei ketään tarvitse savustaa mistään ulos, puhutaan vain rehellisesti ja sanotaan asiat suoraan ilman poliittisen korrektiuden mädättämää mielipidevalvontaa.

Sanat eivät tapa.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Toope - elokuu 06, 2019, 23:10:01
Lainaus käyttäjältä: Sepe - elokuu 06, 2019, 18:38:39
Sananvapauden voi toki käsittää laajastikin. Kuten "Minä tulkitsen toisten kirjoitukset, ja minua ei haittaa yhtään, että rasistit ja naisten vihaajat savustetaan ulos".
Sama kohtalo odottakoon kanssani eri mieltä olevia.
Itse en noin ajattele. Olen jonkinsortin sananvapausfundamentalisti, puolustan jopa kommareita ja äärivihreitä heidän sananvapaudessaan, en toki ajatuksissaan. Ei ketään tarvitse savustaa mistään ulos, puhutaan vain rehellisesti ja sanotaan asiat suoraan ilman poliittisen korrektiuden mädättämää mielipidevalvontaa.

Sanat eivät tapa.

Riippuu kuka sanoo. Mahtoiko Stalin tappaa ketään omakätisesti?

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - heinäkuu 23, 2019, 01:48:09
Persu suuttu ja teki Husseinista rikosilmoituksen, haluaa Husseinin oikeuteen persujen nimittelystä rasisteiksi.
Minun tietooni rasistinen puolue ja sen äänestäjät eivät ole nykylaeissa sellainen kiinteä kansanryhmä joka vaatisi erityistä suojelua siitä että sitä oikeutetusti nimitetään rasistiseksi. Pikemmin päinvastoin, puolueita ja poliitikkoja saa nimitellä tavallista kovemmalla kädellä. Koska he edustavat eliittiä ja julmaa valtaa.
No niin, mitäs minä sanoin:

Poliisi tiedottaa: Abdirahim "Husu" Hussein Mohamedia ei epäillä kiihottamisesta kansanryhmää vastaan
Päätöstä perustellaan sillä, ettei puolue tai puolueen äänestäjät muodosta ryhmää, joka nauttisi kiihottamisrikossäännöksen tarjoamaa suojaa.
...
Tviitit eivät kohdistu tunnistettavaan ja rajattuun ihmisryhmään, joten asiassa ei poliisin mukaan ole syytä epäillä myöskään kunnianloukkausta.

- https://yle.fi/uutiset/3-10897465

Rasistista äärioikeistolaista PS-puoluetta ja kannattajia saa kadulla kutsua rasisteiksi vaikka (salapersu-)pollarit vieressä hampaita kiristelisivätkin. :D
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)