Kuten sanottua, Homma-foorumi se vasta rajoittaakin ja rajusti niin palautetta kuin kommntointiakin ja siten mielipiteitä, mutta sehän on ihan ok.
T: Xante
Samaa mieltä. Tiettyyn suuntaan saa mennä pitkällekin, mutta toiseen suuntaan...
Foorumin moderaattorina on mm. "Ei maata ilman kansaa, ei kansaa ilman verilinjaa" -tunnuslausetta käyttävä etnonationalisti "Alaric".
Keskustelusta tulee mieleen ala-asteikäisten leikki, jossa jotkut ovat päässeet seriffin asemaan eivätkä arkaile käyttää valtaansa. Foorumi on toisaalta iso, ja erilaisia provokaattoreita ja sekoilijoita tunkeutuu keskusteluihin, joten täydellinen "antaa mennä" -periaate ei ehkä olisi mahdollinen. Moderoinnin tiukkuudesta kuitenkin kertoo jotain se, että varoituksia ja rajoituksia on annettu myös asiallisille vakionimimerkeille eikä vain häiriköille. Säännöt ovat pikkumaiset ja tiukat kuin vankilassa. Olen kirjoitellut silloin tällöin hommafoorumille sen perustamisesta lähtien ja sitä ennen Halliksen vieraskirjaan.
Saisin elinikäisen bannin hommafoorumilla yhdellä ainoalla lyhyellä ilmoituksella, jos haluaisin. Nimittäin kertomalla, että minulla oli vuoden 2009 alussa vähän aikaa käytössä kaksi eri nimimerkkiä. Sääntöjen mukaan tuollainen rike on kuin natsien tekemät rikokset, eli se ei koskaan vanhene, ja tuomio on elinikäinen sulkeminen hommalta. Itse asiassa tuo toinen nimimerkki taitaa vieläkin olla jäsenluettelossa, jos vain muistaisin sen salasanan. Käytin tuota toista nimimerkkiä, kun väittelin tiukasti hommalaisten pääjoukkoa vastaan esimerkiksi Sellon ampumistapauksen yhteydessä.
Edustin sitä näkemystä, että kyseessä oli yksittäisen henkilön tekemä ennakoimaton mustasukkaisuusmurha/itsemurha, eikä viranomaisilla olisi ollut riittäviä perusteita estää ennalta tapahtumaa karkottamalla teon tehnyt "taparikollinen" Suomesta. Hänen aikaisemmat rikkomuksensa olivat vähäisiä, ja hänellä oli perhesiteitä Suomeen, eikä mikään viitannut siihen, että hän tekisi myöhemmin murhan. Olen edelleenkin tätä mieltä.
Ruukinmatruunakin kiehui tuon tapauksen yhteydessä yli äyräittensä ja keksi kaikenlaista balkanilaiseen kulttuuriin ja ties mihin liittyvää, mutta hän veti myöhemmin jossakin määrin sanojaan takaisin ja kallistui pääosin samalle kannalle kuin minäkin.
Yksittäistapauksista tehdään helposti keskustelussa uskonnollisia tai poliittisia tai kulttuurillisia tekoja, joita käytetään hyväksi oman agendan ajamisessa. Toisaalta uskonnollis- tai poliittis- tai kulttuurisidonnaiset teot saatetaan yrittää osoittaa yksittäistapauksiksi samasta syystä. Määrittely riippuu siitä, miltä puolelta aitaa asioita katsellaan.