Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hei, nyt jonotetaan.

Aloittaja Kopek, toukokuu 07, 2019, 17:15:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kopek

En kirjoita nyt hammaslääkärijonoista tai autojonoista vaan kauppojen kassajonoista.

Minulle on tullut viime aikoina tunne, että onni ei oikein suosi jonotusasioissa.

Olen Lidlissä ja kävelen pienten ostosteni kanssa kohti kassaa, jossa näkyy olevan vain yksi ihminen lastaamassa tavaroitaan hihnalle. Kuvittelen, että tämäpä kävi hyvin, nyt pääsenkin nopeasti pois kaupasta. Kohotan jo ostoskoria aikomuksena alkaa nostella tavaroita hihnalle.

Miten onnistun muuttamaan edellä kuvatun "melkein jo kassalla ja pian ulkona kaupasta" -tilanteen painajaiseksi, jossa tulleen olleeksi pisimpään kassajonossa kuin yksikään muu kaupassa sillä hetkellä oleva ihminen, joista monet vasta keräilevät tavaroita ostoskärryihinsä jossakin kaupan perällä.

Kerron miten. Kuvaus on tosikertomus eiliseltä.

Sekuntia ennen kuin olisin saavuttanut kassahihnan pään, hyllyjen välistä lyllertää esille lihava nainen, jolla on rekka-autolastillinen tavaraa ostoskärryssään. Koska olen tulossa sivulta päin, ja nainen on tulossa kassahihnan suuntaisesti, katson hänen olevan jonossa ja itseni olevan jonon vieressä, joten jään hänen jälkeensä. Tilanne näyttää pahalta, mutta minua lohduttaa se, että en sentään ole viimeisenä jonossa, jonne kertyy koko ajan lisää ihmisiä.

Jono ei etene juuri ollenkaan, koska nainen, joka oli alun perin jo melkein maksamassa kassalla, hidastelee. Ostoksissa tai maksamisessa on jotain hämminkiä. Sekunnit kuluvat, minuutit kuluvat. Lopulta nainen on selvinnyt kassan läpi. Sen jälkeen lihava nainen alkaa nostella tavaravuortaan kassahihnalle. Nainen on joka liikkeessään sietämättömän hidaaaaaaaaaas. Miten joku voikin olla niin hidas. Jonossa takanani on jo kymmenen ihmistä ellei enemmänkin. Jono ulottuu pitkälle hyllyjen väliin. Ja tällöin tapahtuu se, mikä on odotettavissa. Toinen kassa aukeaa, ja kaikki ihmiset minun takaani ryntäävät sinne. Jos minäkin tekisin niin, luopuisin jonon kakkospaikasta ja vaihtaisin sen paikkaan numero kymmenen tai jotain. Niinpä jään lihavan naisen taakse ajatellen, että kai se on kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kiertää toisen kassajonon hännille. 
'
Kun nainen vihdoin on saanut tavararöykkiönsä kassan läpi, hän pakkaa niitä aikansa ja tulee vasta vähän ajan päästä maksamaan. Eli mikäs kiire tässä on. Kaikki viereiselle kassalle menneet ihmiset maksavat ostoksensa ja kävelevät autoilleen ja ajavat koteihinsa. Ja minä vain seison kassalla lihavan naisen perässä. Kun lopulta ikuisuuden päästä olen saanut maksettua omat ostokseni ja kävelen ulos kaupasta, mietin hieman katkerana, että kaikki minun takanani jonossa alun perin olleet ihmiset ovat jo poistuneet. He ajavat autollaan 15 kilometrin päässä tai istuvat kotonaan kahvipöydässä tai ovat jossakin missä lieneekään. Ja minä vasta nyt poistun kaupasta.

Näin se tapahtuu. No, kai tuuri joskus suosii minuakin, mutta niitä kertoja ei muistele. Erityisesti "uusi kassa avautuu" -tilanteissa olen hyvin huono, koska pelkään etuilevani, enkä sen vuoksi uskalla tehdä nopeita "ryntäänpä tuonne" -tyyppisiä päätöksiä. Jään miettimään, ja sinä aina muut menevät avautuvalle kassalle.

a4

#1
Jonotusta on myös tutkittu. Harvard Business Schoolissa tehdyssä tutkimuksessa päädyttiin arvioon, että jonon vaihtaminen on usein huono ratkaisu.
https://yle.fi/uutiset/3-10011164

Negatiiviset kokemukset jäävät evolutiivisena selviytymisstrategiana paremmin mieleen ja vääristävät kokemuksellista kokonaiskuvaa.

Alkossa kannattaa valita kuitenkin aina kossujono. Tämä on vanhaa koeteltua perimätietoa.

Lidl on aloittelijalle aluksi järkytys, mutta siellä jonottamisesta tulee normiarkea säännöllisellä harjoittelulla ja halpojen hintojen tyydytyksellä.
Lidlissä ahavoituneet veteraanijonottajat voivat hihitellä muissa kaupoissa pitkien jonojen pakokauhusta kärsiviä pyörtyilijöitä ja ostosten pikakassittamisessa karsiutuvia amatöörejä.
Vain neuvostoihminen eli Homo Sovieticus kilpailee samassa raskassarjassa Lidl-Ihmisen kanssa.

Hippi

Lidl on kurja kauppa, jos kauppoja verrataan kassatoiminnalla ja Prisma kilpailee kurjimman tittelistä melkein tasapäisesti. Lidl vie voiton siinä, että yleensä on vain kaksi kassaa toiminnassa, joten aina joutuu valitsemaan vain kahdesta pitikästä jonosta. Prismassa on useampi kassa, joten siellä jo voi hyötyä jonon valinnasta.

Jos Alkossa kannattaa valita se kossujono, niin vastaavasti ruokakaupassa minä valitsen ensisijaisesti jonon, jossa miehiä työvaatteissaan tai ylipäätään miesvoittoisen jonon. Hyvinkin voi laskea, että kolme tai neljä miestä vastaa yhtä perheenäitiä ostoksineen, eli lyhyin jono ei todellakaan ole se nopein.

Ihan mielenkiintoista on tuo kassapolittiikka noilla K- ja S-ketjuilla, kun K-ketjun kaupoissa ei tarvitse pohtia jonoja, sillä kassoja on aian riittävästi toiminnassa. Minulla on lähellä sekä K-suppari että Prisma ja Prismaa käyttäisin ehkä enemmänkin, kun siellä on tavarapuoltakin samassa, mutta kun ne kassajonot on niin hitaat. Nyt taitaa tulla taas pakosta jonkinmittainen Prismajakso, kun K-suppari on taas alkanut rempan, jolla "selkeyttävät" kauppaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

#3
Minullakin on huono jonotuskarma joten joudun laskemaan odotettavissa olevan jonotusajan. Siihen pätee kaava:

Σ= Z (xy1+xy2+xy3+xy4+...xyn)

Σ= kokonaisjonotusindeksi määrätyssä kassajonossa

Z= Kassakerroin jonka suuruus riippuu kassan nopeudesta: hidas tumpelo kerroin=3;   normaalinopea kassa kerroin= 2; erittäin nopea kerroin=1. Tupakka- ja veikkauskassa saa aina arvon 3.

x= jonottajakerroin joka riippuu kunkin jonottajan ominaisuuksista, kuten pakkausnopeudesta, maksamisnopeudesta ja tavaroiden syöttönopeudesta hihnalle: lapset, eläkeläiset, invalidit, hölöttäjät ja ulkomaalaiset kerroin=2; muut kerroin=1  jos mukana on toinen henkilö auttamassa, kerroin on aina 1

y= kunkin jonottajan ostosmääräkerroin: kärry kukkuroillaan kerroin= 4; pienen perheen viikonlopun ostokset kerroin=3; normaalit kaljat, makkarat,sipsit kerroin=2; pari pikkuostosta kerroin=1

n= jonottajien määrä kyseisessä kassajonossa


Kyseisella kaavalla lasketaan siis nopeasti päässälaskuna kokonaisjonotusindeksi kullekin jonolle ja valitaan se jono, jolla on pienin arvo. Jos useampi jono saa saman indeksin, valitaan se jossa on kaunein kassaneiti.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Sepe

Tuosta voisi joku nokkela koodari tehdä kännykkäsovelluksen. Siihen voisi liittää toteutuneen jonousajan tiedon, jolloin pitemmän päälle saisi tekoälynkin mukaan.
Kauppa voisi tulla vastaan ja hoitaa tuon sovellutuksen niin, että odotusajan estimaatin voisi lukea ko. kaupan sovellutussivulta.

ROOSTER

Jonotus, kuten moni muukin ongelma, on keskiluokkainen. Köyhimmillä on yleensä aikaa odottaa ja varakkaimmat taasen lähettävät jonkun muun asialle, tai pyytävät kotiinkuljetuksen.

Jotkut kaupat tarjoavat kuitenkin, vähäisen ajan ihmisille, palvelua jossa ostoslistan tavarat laitetaan valmiiksi kasseihin ja ne voi itse noutaa liikkeen roskisten vierestä,  lastauslaiturilta.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Jos Suomen Lidl tuntuu hitaalta, niin miltä seuraava tuntuisi:

1. Tehdään liikkeistä nykyisiä ahtaampia
2. Lisätään liikkeissä asioivien asiakkaiden määrää
3. Poistetaan ostoskorit
4. Maksetaan enimmäkseen käteisellä
5. Hinnoitellaan tuotteet tyyliin 0,99 €
6. Otetaan sentin ja kahden sentin kolikot käyttöön
7. Poistetaan kassojen pakkauspöydät
8. Luovutaan muovisista ostoskasseista

Tuon tyyppisiä ovat Lidlit niiden kotimaassa Saksassa. Jokainen luettelemani kohta ei ehkä aivan millilleen päde joka paikassa, mutta tuo on joka tapauksessa idea. Muovipusseista ei ole vielä kokonaan luovuttu, mutta sellaisen valitseminen alkaa olla jo poikkeuksellista. Ahtauden tunne syntyy ehkä suuresta asiakasmääristä ja ostoskärryjen käytöstä (koska ei ole ostoskoreja), vaikka mittanauhalla mitattuna hyllyjen välit olisivat samat kuin muuallakin.

Joka tapauksessa saksalaisessa Lidlissä jono tuntuu etenevän hitaammin kuin suomalaisessa. Ihmisillä on yleensä aika vähän ostoksia, koska moni ei viitsi hakea ostoskärryjä jostakin kaukaa pihan periltä, ja sylissä ei pysty kantamaan kuin muutaman tavaran. Pahin jumi on mielestäni maksamisessa, kun käytetään hyvin paljon käteistä, ja maksamisen jälkeen kassa jumiutuu, kun asiakas panee vaihtorahoja kukkaroonsa ja alkaa pakata tavaroita jonnekin pusseihinsa. Koska ei ole pakkauspöytää (tällaisia lyhyitä systeemejä oli Suomenkin Lidleissä alkuaikoinaan), prosessi on hidas.

Sanottakoon vielä, että asiointi on paitsi hidasta, myös älyttömän stressaavaa ja suorastaan pelottavaa. Etukäteen jännittää, miten selviää kassasta eteenpäin siinä vaiheessa, kun on maksanut, ja ostokset ovat levällään pöydällä, ja kassahenkilö alkaa työntää seuraavan asiakkaan tavaroita samaa kasaan mulkoillen vihamielisesti, että "miksi et ole jo mennyt". Toisin sanoen samaan aikaan muutaman sekunnin sisällä pitäisi a) ottaa rahat kukkarosta esille, b) maksaa ostos, c) lastata ostokset omaan kassiin, c) panna vaihtorahat kukkaroon ja d) panna kukkaro taskuun. Tuo kaikki siis muutamassa sekunnissa.

Toimin yleensä niin, että maksoin valmiiksi käteen ottamallani setelillä (josta saa kassaneidiltä vihaisia mulkoiluja tai kysymyksen, että eikö löydy pienempää tai mieluummin tasarahaa) ja sulloin vaihtorahat taskuun. Ei siis hidastavaa rahakukkaroa. Talvitakkini taskussa on typerä tarra, joka hidastaa kukkaron panemista taskuun. Jossakin kaupan ulkopuolella kaivoin sentit ja kaksisenttiset ja mitä oli tullut taskun pohjalta ja panin ne rahakukkaroon. Tällaista "roskarahaa" alkoi kertyä niin, että välillä oli tyhjennettävä kukkaroa.

Ai, miksikö en maksanut kortilla? Hukkasin sen. Se tipahti ilmeisesti lattialle eräässä kaupassa. Kun sitä ei löytynyt (olin vielä samassa kaupassa, kun huomasin kortin kadonneen), se oli mitätöitävä mahdollisimman pian, ettei joku tee sillä nettiostoksia.

Tuo oli jo toinen Berliiniin pudottamani kortti. Edellisellä kerralla kaksi miestä oli nähnyt tapauksen tai nähnyt kortin vieressäni maassa. He tulivat kysymään, onko meiltä (tyttäreni oli kanssani) kadonnut jotain. Vastasimme, että ei tietääksemme. Ja niin jatkoimme matkaa. Vähän myöhemmin huomasin, että kortti oli pudonnut taskusta. Se oli ollut siellä tilapäisesti irrallaan, kun maksoimme erään kirjaston nettipäätteellä laivalipun ja pudotin kortin hetkeksi taskun pohjalle, kun en siinä tilanteessa voinut panna sitä rahakukkaroon, jonka panin samaan taskuun. Kun ulos kadulle päästyämme nostin kukkaron taskusta, kortti tarttui sen pintaan ja lensi kadulle. Jos nuo miehet olisivat sanoneet, että onko teiltä kadonnut jotain, luottokortti esimerkiksi, olisin tarkastanut tilanteen ja huomannut, että kortti puuttuu. En siinä vaiheessa muistanut, että kortti oli ollut irrallaan taskussa (ADHD-tyyppinen seuraava asia pyyhkii edellisen muistista -ilmiö). Kun on kadottanut jotain, pitäisi välittömästi tietää, että on kadottanut sen. Miksi sitä silloin edes kadottaa, koska jos saman tien tietää, että se on kadonnut, se ei voi olla kaukana, ja sen ehkä löytää, ellei se ole pudonnut mereen tai hissikuiluun tai vastaavaan.

Hippi

On nuo Lidlit Helsingissä aika eritasoisia. Sörkassa on sellainen, että missään tapauksessa en kädessä kannettavaa koppaa suurempaa voisi kuvitellakaan käyttäväni. Koppaa kantaessakin tuntuu ahtaalta. Liike on pieni ja hyllyjen välit oikeasti on kapeammat kuin missään muualla ja kaiken lisäksi liike vaikuttaa aina olevan täynnä asiakkaita. Kassajonot ulottuvat monesti hyllyjen väliin. Noin kilometrin päässä tuosta on toinen Lidl, joka on taas avara. Tilaa on leveille käytäville ja siellä on tarjolla myös muuta kuin vain ruokaa. Tässä myymälässä jostain syystä on paljon vähemmän asiakkaita, joten kassoille pääsee aina suoraan. Veikkaanpa, että Sörkan liikkeen väentungoksen aiheuttaa läheiset bussipysäkit. Ihmiset käyvän ostoksilla "matkan varrella kätevästi".

Kävinköhän kerran tai pari Lidlissä alkuaikoina, kun niissä oli ne järjettömät kassapöydät. Ne olivat ihan mahdottomia ja ilmeisesti palautetta tuli niin rajusti, että eihän ne kauaa käytössä olleet Suomessa.

Olin kyllä hiukan järkyttynyt Kopekin tavasta käsitellä muovirahaansa. Minä en ole eläessäni kertaakaan joutunut tilanteeseen, että se olisi pakko tuikata taskuun. Minun päähän ei ole tullut kertaakaan ajatus, että nyt en ehdi sitä laittaa lompakkoon takaisin ja lompakkoa omalle paikalleen reppuun tai hätätilassa takin taskuun, mutta silloin ehdin myös vetäistä vetoketjun kiinni. Avoimeen taskuun en laita lompakkoa. Sanottakoon sitä vainoharhaisuudeksi tai miksi hyvänsä, mutta minä sanon sitä vain järkevyydeksi. Monissa kaupoissa on kassat järjestetty niin, että samassa välissä on kahden kassan asiakkaat vierekkäin. Siinä käy sellainen säpinä ja välillä töniminenkin, että huonolla onnella väärä ihminen näkee valvomattoman lompakon avoimessa taskussa.

Eikö juuri ADHD-henkilöt tarvitse rutiineita? Minä puolestani olen aina niin ajatuksissani, että voisin tehdä tyhmyyksiä, jos en olisi iskostanut monien  tuollaisten pakollisten asioiden hoitamista niin automaattiseksi, että tulevat hoidettua vähääkään miettimättä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Kassa valitaan sen mukaan, missä on parhaan näköinen kassaneiti!
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 08, 2019, 11:36:24
Kassa valitaan sen mukaan, missä on parhaan näköinen kassaneiti!

Tai mies ... mutta kun niin harvoin on :(

Pari kesää sitten omassa ruokakaupassani oli ehkä lukio-ikäinen hevari varmaankin kesähessuna ja satuin sitten hänen kassalleen ihan vahingossa. Vähän yllätyin, kun kundi kommentoi vaatetustani sanomalla: "Hyvä paita sulla" ja virnisti samalla. Oli sinä päivänä Iron Maiden -paita päällä. Piristi päivää kummasti tuo huomaavaisuus :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^Kukin mieltymystensä mukaan.  8)

Ainakin meillä päin Lidlissä on (liian) paljon miehiä kassalla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 08, 2019, 11:05:02
Olin kyllä hiukan järkyttynyt Kopekin tavasta käsitellä muovirahaansa. Minä en ole eläessäni kertaakaan joutunut tilanteeseen, että se olisi pakko tuikata taskuun. Minun päähän ei ole tullut kertaakaan ajatus, että nyt en ehdi sitä laittaa lompakkoon takaisin ja lompakkoa omalle paikalleen reppuun tai hätätilassa takin taskuun, mutta silloin ehdin myös vetäistä vetoketjun kiinni. Avoimeen taskuun en laita lompakkoa. Sanottakoon sitä vainoharhaisuudeksi tai miksi hyvänsä, mutta minä sanon sitä vain järkevyydeksi.

En minäkään normaalisti pidä korttia taskun pohjalla vaan rahakukkarossa korteille tarkoitetuissa lokeroissa. Taskunpohjatilanne liittyy siihen, että on kiire, eikä halua olla toisten tukkona jonossa. Kortti takaisin kukkaroon ja kukkaro laukkuun ja laukku kiinni -prosessi tuntuu pitkältä, kun sitä katsoo pankkiautomaattijonon periltä. Mieleen tulee, onko tuo kaikki suursiivous ja järjestely pakko tehdä siinä automaatilla. Miehillä ei yleensä ole käsilaukkuja, joten rahapusseja pidetään taskuissa, missäpä muuallakaan. Sen verran olen kuitenkin varovainen, että en pidä sitä takataskussa niin kuin monet näyttävät pitävän. Joillakin se roikkuu (olen nähnyt tytölläkin) suurin piirtein putoamaisillaan. Se on kuin tarjolla pitkäkyntisille.

Kannattaa tehdä opintomatka Brasiliaan tai muualle Etelä-Amerikkaan niin näkee, miten rahoja ja tavaroita EI kannata säilyttää. Edes taksin penkillä ei kannata pitää käsilaukkua, koska ikkuna voidaan lyödä rikki ja laukku ryöstää. Luin jostakin, että taksikuskit neuvovat asiakkaita pitämään laukut tiukasti sylissään, koska he eivät halua taksinsa ikkunoita rikottavan.

Jos haluaa oikein tehokurssin varkaiden toiminnasta, kannattaa mennä kultaketju kaulassa turistin näköisenä patsastelemaan jonnekin Ipaneman rantakadulle.

Ryöstön kohteeksi joutunut Pertti Salolainen Iltalehden mukaan: "En luota enää kehenkään täällä"

Kyllähän sitä voi luottaa toisella tavalla, nimittäin luottaa siihen, että varmasti tapahtuu, jos antaa aiheen.

Mitä Lidleihin tulee, niin googlasin, milloin avattiin Suomen ensimmäiset myymälät. Vantaan Tammisto oli ensimmäinen. Olin jo kirjoittamassa, että se on täysin tuntematon minulle, kunnes katsoin kartasta, missä se on. Henkisenä maalaisena (tai mistä se johtuukin) en paina mieleeni paikkojen ja katujen nimiä. Huomasin kartasta, että olenhan sittenkin käynyt kyseisessä Lidlissä joskus, ja alue on muutenkin tuttua. Nimi "Tammisto" ei vain sanonut mitään.

Wikipedian artikkeli Suomen Lidlien historiasta ja nykytilasta sisälsi muutaman odottamattoman havainnon kuten sen, että Äänekosken Lidl on yksi ensimmäisistä. Ja minä kun löysin "vahingossa" tuon myymälän vasta muutama vuosi sitten. Olin luullut, ettei Äänekoskella ole Lidliä. No, se on paikassa, jota ei löydäkään kuin vahingossa. Ei oikein minkään varrella. Toinen yllätys oli se, että Suomen suurin Lidl on Kuopiossa. Ja minä kun olin luullut, että kaupungissa on kaksi Lidliä. Tästä kolmannesta "Suur-Lidlistä" en ollut tiennyt mitään. Mutta kartan mukaan sekin on vähän syrjässä, eli sitä ei vahingossa ohi ajaessaan huomaa.

Lidleissä tulee käytyä ympäri Suomea, missä niitä sattuu reitille. Aikoinaan poikkesin silloin tällöin Lahden Lidlissä, mutta huomasin, että pohjoiseen ajettaessa Heinolan Lidlissä käynti tekee pienemmän lenkin.''

En muista käyneeni Sörkan (vaikea lausua, piti oikein katsoa kirjoitusasu Hipin tekstistä, koska jälkimmäiseksi kirjaimeksi panisi mielellään ä:n) Lidlissä. Se ei ole oikein reittieni varrella. On ollut autoreitin varrella (kunnes Hämeentie suljettiin), mutta parkkipaikkatilanteen takia siellä ei ole tullut käytyä. Helsingissä ja sen ympäristössä käyn Kampin Lidlissä, Graniittitalon Lidlissä sekä eri Lidleissä siellä täällä, mm. Niittykummun ja joskus (ei viime aikoina) Lidl Mikkelä -liikkeessä (tämäkin piti katsoa kartasta). Varmaan on muitakin, mutta ei tule nyt mieleen. Joskus olen käynyt Sellon yhteydessä olevassa Lidlissä, joka on vähän hankala löytää.

Mitä tulee rutiineihin, niin ne ovat hyvästä ja pahasta. Muistan lukeneeni jostakin, että lentäjien "check -lista" on tarkoituksella eri kerroilla eri järjestyksessä, jotta listan läpi käymisestä ei tulisi rutiinia. Jos kaikki tehdään aina samassa järjestyksessä, on vaara, että jotain unohtuu välistä, koska luulee jo tehneensä sen. Rutiini tekee myös huolettomaksi, mikä altistaa erehdyksille.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2014012117956908

wade

Olen melko maltillinen jonottaja. Minua ei juurikaan haittaa, jos joudun odottelemaan - harvemmin on niin kiire, että asialla olisi merkitystä. Annan yleensä takanani tulevan etuilla, mikäli hänellä on paljon itseäni vähemmän ostoksia. Kauneimman kassan valinta on joskus hankalaa. Esimerkiksi mikäli rinnakkain on kaksi avointa kassaa ja kauniin kassan jono on selkeästi toista pidempi. Voinko valita nätin kassan siitä huolimatta, että pääsisin selvästi helpommin toiselle kassalle? Olisiko pidempään nätin kassan jonoon meneminen liian ilmeistä?

Nautin, mikäli onnistun joskus, harvoin, hieman hämmentämään ihmisiä, joilla on taistelumoodi päällä vuoroaan odottaessaan. Esim. jokin päivä sitten olin nousemassa pois metrosta lastenvaunujen kanssa. Sekalainen ihmisjoukko alkoi tunkea sisään heti ovien avauduttua välittämättä siitä, että sisällä oli yhä ulos pyrkiviä ihmisiä, myös muutama muu vaunujen kanssa matkustava. Minusta on melko selkeä kohteliaisuussääntö odottaa että ihmiset pääsevät ulos, ennen kuin aletaan täyttää metroa uudestaan, joten astuin rattaiden kanssa sisään pyrkivien eteen siten, etteivät he päässeet etenemään, mutta edelleen sisällä olevat matkustajat mahtuivat tulemaan laiturille, odotin että ihmiset ovat päässeet ulos metrosta ja sitten astuin itse pois ihmisjonon edestä.


Hippi

Tässä vielä Kopekille, jos sattuu Kalliossa liikkumaan Lidl: Neljäslinja. Linkin takaa läytyy kuvia liikkeestä ja jos nyt oikein muistan, niin tuon liikkeen käyttäjille on ilmainen parkkihalli, joten paikasta huolimatta sopii autoilijallekin. En nyt vannomaan mene, mutta sellaisen kyltin muistaisin nähneeni.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️