Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Oletko etuoikeutettu?

Aloittaja kertsi, toukokuu 20, 2019, 17:57:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Onko menestymisesi elämässä ja saavutuksesi vain omaa ansiotasi, vai voisiko saavutuksiisi vaikuttaa tai olla vaikuttanut etuoikeutettu lapsuutesi ja etuoikeutettu asemasi? Ehkä vanhempasi ovat kannustaneet sinua opiskelemaan, ehkä sinun ei ole tarvinnut hävetä vaatteitasi tai kotiasi lapsena, ehkä olet syntynyt ja säilynyt terveenä niin fyysisesti kuin psyykkisestikin, ehkä olet syntynyt kauniina/komeana ja samanvärisenä ja samankielisenä, jne. kuin muut, ehkä loppukuun tyhjä kukkaro sinulle tuntematon tekijä elämässäsi?

(Vain tilaajille, sori, jos et ole etuoikeutettu sillä lailla:
Testaa Hesarin testissä, oletko etuoikeutetumpi kuin muut suomalaiset:
Kokeile Kuukausiliitteen testillä, kuinka etuoikeutettu olet verrattuna muihin (HS)
Kannattaa katsoa tuon linkin video myös, se oli silmiä avaava nk. testikin. )

Vain englanninkielen taitoisille, sori, jos et ole sillä lailla etuoikeutettu
Videon voi katsoa täältä:
What Is Privilege? (Youtube)
Testi How priviledged are you? (BuzzFeed)
(en löytänyt suomeksi)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Ihan arvauksena, ehkä Kantiksen porukka sijoittuu enimmäkseen toiseksi viimeiseen kohtaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

En ole yhtään etuoikeutettu, päinvastoin - en pääse edes tekemään tuota testiä.  :(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Gingston

  Voitko tehdä puolison kanssa sitä ja voitko tehdä tätä, olisi kysynyt onko puolison saaminen vaikeaa. Ja ehkä hieman painoarvoa enempi kysymyksellä tarvitseeko miettiä onko rappusia vai ei. Se tosin on ihan kivaa, että voin marketissa käydessä ostaa mitä vaan ilman että tarvitsee miettiä hintaa. Se on laiha lohtu, että taloudellisesti sijoittuu etuoikeutettuihin, kun muuten menee ihan paskasti.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 20, 2019, 18:19:08
En ole yhtään etuoikeutettu, päinvastoin - en pääse edes tekemään tuota testiä.  :(
No voi harmin paikka. Yritin tiirailla, että siellä ei missään lukenut "Vain tilaajille". Olisiko kuukauden ilmaislukujen saldo tältä kuulta täyttynyt?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Gingston - toukokuu 20, 2019, 18:33:43
  Voitko tehdä puolison kanssa sitä ja voitko tehdä tätä, olisi kysynyt onko puolison saaminen vaikeaa. Ja ehkä hieman painoarvoa enempi kysymyksellä tarvitseeko miettiä onko rappusia vai ei. Se tosin on ihan kivaa, että voin marketissa käydessä ostaa mitä vaan ilman että tarvitsee miettiä hintaa. Se on laiha lohtu, että taloudellisesti sijoittuu etuoikeutettuihin, kun muuten menee ihan paskasti.

Saattaa olla, että mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän etuoikeutettu on, kun alkaa tulla jos jonkinlaista kremppaa, kehossa tai päässä. Juuri tänään luin muistisairaasta vanhuksesta, jolta yritettiin periä 200 €:n arvoisesta viemärien rassauksesta 2600 € (Iltalehti). Ja pölyimurikauppiaista, jotka aggressiivisesti myyvät 3500 €:n hintaista pölyimuria. Kunpa ei koskaan sairastuisi muistisairauteen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

wade

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 20, 2019, 18:41:35
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 20, 2019, 18:19:08
En ole yhtään etuoikeutettu, päinvastoin - en pääse edes tekemään tuota testiä.  :(
No voi harmin paikka. Yritin tiirailla, että siellä ei missään lukenut "Vain tilaajille". Olisiko kuukauden ilmaislukujen saldo tältä kuulta täyttynyt?
HS:n käytäntö ei taida nykyään enää olla ilmaisten uutisten laskeminen - osa uutissisällöstä onkaikille avointa, (leijonas)osa vain tilaajille. Tämä testi on vain tilaajille, enkä minäkään Hayabusan tapaan kuulu tilaajiin.

kertsi

Sama video löytyi myös youtubesta, lisäsin sen linkin aloituskirjoituksen loppuun.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lisäsin aloituskirjoitukseen myös testin, joka on laadittu yhdysvaltalaisille. Ainakin itse sain suurin piirtein saman prosenttiosuuden suomalaisessa ja yhdysvaltalaisessa testissä (2 prosenttiyksikön heitto vain).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

41/100 engl.kielisen testin mukaan. En kuulema ole etuoikeutettu.

MrKAT

Buzzfeed:
67/100
"You're quite privileged. 
You've had a few struggles, but overall your life has been far easier than most."

Mutta tuo on jenkkinäkökulmasta.
Älä persu äänestä. Se on turhaa, turhempaa kuin Suomen 0,1% osuus ilmastonmuutoksesta. Sun vaikutukses on mitättömät 0,000 000 5 % EU:ssa.
Ota mieluummin olutta rannalla kauniin naisen kanssa ja hiekat nakkaa koko tylsälle byrokraattien EU:lle!

wade

#11
En ole minäkään engl. kielisen testin mukaan etuoikeutettu. En tosin ollut rotukysymyksissä aivan varma, olisiko minun pitänyt lukea itseni mongolidiseen tai itäbalttilaiseen rotuun.

Katson itse että suhteessa suomalaisiin en ole lähtökohdiltani etuoikeutettu: rikkinäisen alkoholistiperheen lapsi, ylisukupolvista työttömyyttä ja osattomuutta (halkaisten koko suvun), ei tukea tai rohkaisua koulunkäyntiin perheen puolesta.

Minulla on kuitenkin käynyt tuuri monessa suhteessa: äitini teki useita kannaltani hyviä linjauksia, jotka suojelivat minua lapsuudessa; olen henkisesti melko joustava ja kestävä (ei tähän mennessä mielenterveysongelmia); olen mieleltäni avoin ja utelias, jota pidän syynä siihen, että koulu-urani oli enemmän minääni vahvistava kokemus kuin lannistava; olen onnistunut aina tutustumaan uusiin ihmisiin ja muodostamaan ystävyyssuhteita. En tiedä missä määrin näissä on kyse etuoikeutetusta asemasta, mutta näiden varaan minä lasken oman "menestykseni" (lol) elämässä. Asema viittaa minusta enemmän yhteiskunnalliseen/poliittiseen positioon, kuin vaikkapa persoonallisuuspiirteeseen.

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 20, 2019, 17:57:13
Testi How priviledged are you? (BuzzFeed)
(en löytänyt suomeksi)

No, tonne pääsin. Ei se kyllä mitenkään ihmeellistä etuoikeutetun tunnetta antanut. Ihan rehellisesti en kyllä ymmärtänyt läheskään kaikkia seksikysymyksiä. Kovasti tuntuu olevan tärkeä asia.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

^
Itsekin vähän kummastelin tuota. Toisaalta, eihän se olekaan tärkeä asia meille, jotka olemme enemmistönä, ja jotka olemme siinä suhteessa etuoikeutetussa asemassa.

Mutta voisin kuvitella, että olisi kurjaa, jos ei voisi avoimesti pitää rakastaan kädestä kiinni kadulla, kertoa vanhemmilleen seksuaalisesta suuntauksestaan, tai jos pitäisi piilotella rakkauttaan tai rillutteluaan, olla "kaapissa", elää jatkuvassa pelossa, että joku hakkaa tai vielä pahempaa. Olisi kurjaa, jos ei saisi kaikkia niitä ihmis- ja kansalaisoikeuksia, mitä muillakin on. Tai jos joutuisi vankilaan asian takia nk. Venäjällä, jos olisi yhteiskunnan silmissä rikollinen, jos olisi lääketieteen silmissä sairas, tai jos olisi oman kirkkonsa silmissä pahaakin pahempi syntinen. Jos tuomittaisiin siitä, millaiseksi on sattunut syntymään.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Olipas pitkä testi, tuntui, että samaa kysymystä jankattiin pienellä erolla. Lisäksi kulttuurierot kyllä näkyivät, uskontokysymykset tuntuivat etenkin suomalaisittain jopa hupsuilta.

Sain 69/100, joten kuten Kertsi taisi aavistella, kuulun melko etuoikeutettuihin. Pisteitäni luonnollisesti laski se, että olen nainen, joten en tikannut "en ole koskaan kokenut häirintää"-tyyppisiä juttuja. Lisäksi jälleen suomalaisittain en tikannut kohtia "minulla ei ole koskaan ollut rahavaikeuksia", sillä suurin osahan meistä on kokenut laihat opiskelijavuodet.

Testi kyllä sinällään kulttuurisellisti olikin juuri em. vuoksi hauska. Suomessa on ihan tavallista, että ei käydä kalliita yksityiskouluja ja elämään kuuluu ajanjakso, jolloin vuokrarahoja täytyy repiä kasaan. Vai olenko väärässä, kuuluuko enää? Onko nykyään yleisempää, että vanhemmat osallistuvat lasten elämään isolla taloudellisella panoksella?

Tai ehkä on niin, että Suomessa tosiaan on nykyään etuoikeutetut, joidenka vanhemmat maksavat ja he, joiden ei...miten lienee.

T: Xante