Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ravitsemustieteen ja lääketieteen näkökulma terveelliseen ruokavalioon

Aloittaja kertsi, toukokuu 26, 2019, 14:34:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2022, 14:05:11
Jos maidon ja maitotuotteiden transrasvat olisivat yksinomaan vahingollisia niin miksi nisät sitä tuottavat? Eikö moinen haitta-ainetuotanto olisi siinä tapauksessa jo hävinnyt nisäkäslajeilta.

Nisäkkäät tuottavat maitoa imeväisille ravinnoksi. Tietääkseni yksikään eläinlaji ei nauti maitoa enää aikuisella iällä, ihmistä lukuunottamatta. Eli periaatteessa ihmisen ei kuulu käyttää maitoa enää vieroituksensa jälkeen, mutta muistikuvani mukaan ainakin kahdella eri alueella toisistaan riippumatta ja erilaisilla geeneillä pelaten ihmislajin jotkut kansat ovat kehittäneet kyvyn sulattaa maitotuotteita myös aikuisiällä.

Jos sellaisen mutanttigeenin omaa (kuten itse näemmä teen), niin silloin varmaan on ihan ok käyttää maitotuotteita. Miten paljon, se onkin sitten se tuhannen taalan kysymys. Itse käytän jogurtteja, juustoja ja viiliä pääasiassa. Maitoa jonkin verran myslin tms. kaverina (en juurikaan sellaisenaan eli juomana). Kermaan olen aivan lääpälläni, mutta ajoittain se ei oikein sula kivutta. (Jostain luinkin että se on IBS-vaivassa yksi oireita aiheuttava aines.)

Norma Bates

Ihan osui vaan silmä ohimennen olisiko ollut Tiede-lehden semmoiseen kohtaan (luin eilen sekä vuoden 2022 viimeisen Tiede-lehden että vuoden 2023 ensimmäisen Tieteen Kuvalehden) ravinnon määrän rajoittamista koskien, että hiirikokeissa oli todettu seuraavaa: puolet hyötyy kalorien määrän rajoittamisesta, osa ei hyödy, kolmas hiiristä kuolee ennenaikojaan. Eli se väite, että pätkäpaasto tai muu itsensä nälkiinnyttäminen johtaisi automaattisesti pidempään elinkaareen, ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Ainakaan hiirillä. Muistelisin että artikkelissa (jonka nimeä en harmikseni muista, mutta syömiseen se liittyi) sanottiin jotta kokeet ovat aina olleet niin lyhytaikaisia, että saaduista tuloksista ei voi vetää johtopäätöksiä että pidemmänpäälle nälässä oleminen hyödyttäisi kaikkia.

Minulle kun helposti tulee nälkäkiukkuja, niin en ole koskaan oikein innostunutkaan mistään pakottamisista niin että saisi syödä vain tietyn tuntimäärän aikana, tai pitäisi olla puolipaastolla kaksi päivää viikossa tms. Se miksi en (ainakaan toistaiseksi) ole lihonut ikinä ylipainoon asti johtuu lähinnä siitä että syöminen ei kiinnosta niin paljoa että tekisin sitä kokoajan, plus kyllästyn todella helposti aivan kaikkeen. Aina kun hoksaan jonkun herkun ja puputan sitä tuon tuostakin, iskee jossain vaiheessa ällötys ja sitten sitä ei enää teekään yhtään mieli. Koskee lakritsia (onneksi, kun se ei sovi verenpaineelleni), keksejä, jäätelöä, ihan mitä tahansa epäterveellistä. Nyt viimeksi kyllästyin sipseihin. Fy fan.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 31, 2022, 19:16:16
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2022, 14:05:11
Jos maidon ja maitotuotteiden transrasvat olisivat yksinomaan vahingollisia niin miksi nisät sitä tuottavat? Eikö moinen haitta-ainetuotanto olisi siinä tapauksessa jo hävinnyt nisäkäslajeilta.
Nisäkkäät tuottavat maitoa imeväisille ravinnoksi. Tietääkseni yksikään eläinlaji ei nauti maitoa enää aikuisella iällä, ihmistä lukuunottamatta. Eli periaatteessa ihmisen ei kuulu käyttää maitoa enää vieroituksensa jälkeen, mutta muistikuvani mukaan ainakin kahdella eri alueella toisistaan riippumatta ja erilaisilla geeneillä pelaten ihmislajin jotkut kansat ovat kehittäneet kyvyn sulattaa maitotuotteita myös aikuisiällä.

Jos sellaisen mutanttigeenin omaa (kuten itse näemmä teen), niin silloin varmaan on ihan ok käyttää maitotuotteita. Miten paljon, se onkin sitten se tuhannen taalan kysymys. Itse käytän jogurtteja, juustoja ja viiliä pääasiassa.

Maito on todentotta erityisen sopivaa juuri imeväisille, siinä on kaikki mitä pieni tarvitsee. Mietityttää mitä siinä voisi olla sellaista mikä ei aikuiselle sovi. Yhtälailla esim. munassa on kaikki mitä tipualkio tarvitsee kehittyäkseen - samalla logiikalla munakaan ei sovi aikuiselle. Tietysti myös viljanjyvä, joka on kasvin alkio, ei sovi syötäväksi - sehän on tarkoitettu ravintosisällöltään vain uuden oraan lähtöpaukuksi.

Kun näitä miettii tarkemmin samasta näkökulmasta, niin ainoa oikea ravinto ihmiselle olisi toinen ihminen. Siinähän on kaikki tarvittava juuri oikeassa suhteessa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2022, 19:26:51
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 31, 2022, 19:16:16
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2022, 14:05:11
Jos maidon ja maitotuotteiden transrasvat olisivat yksinomaan vahingollisia niin miksi nisät sitä tuottavat? Eikö moinen haitta-ainetuotanto olisi siinä tapauksessa jo hävinnyt nisäkäslajeilta.
Nisäkkäät tuottavat maitoa imeväisille ravinnoksi. Tietääkseni yksikään eläinlaji ei nauti maitoa enää aikuisella iällä, ihmistä lukuunottamatta. Eli periaatteessa ihmisen ei kuulu käyttää maitoa enää vieroituksensa jälkeen, mutta muistikuvani mukaan ainakin kahdella eri alueella toisistaan riippumatta ja erilaisilla geeneillä pelaten ihmislajin jotkut kansat ovat kehittäneet kyvyn sulattaa maitotuotteita myös aikuisiällä.

Jos sellaisen mutanttigeenin omaa (kuten itse näemmä teen), niin silloin varmaan on ihan ok käyttää maitotuotteita. Miten paljon, se onkin sitten se tuhannen taalan kysymys. Itse käytän jogurtteja, juustoja ja viiliä pääasiassa.

Maito on todentotta erityisen sopivaa juuri imeväisille, siinä on kaikki mitä pieni tarvitsee. Mietityttää mitä siinä voisi olla sellaista mikä ei aikuiselle sovi. Yhtälailla esim. munassa on kaikki mitä tipualkio tarvitsee kehittyäkseen - samalla logiikalla munakaan ei sovi aikuiselle. Tietysti myös viljanjyvä, joka on kasvin alkio, ei sovi syötäväksi - sehän on tarkoitettu ravintosisällöltään vain uuden oraan lähtöpaukuksi.

Kun näitä miettii tarkemmin samasta näkökulmasta, niin ainoa oikea ravinto ihmiselle olisi toinen ihminen. Siinähän on kaikki tarvittava juuri oikeassa suhteessa.

Luonnossa ei liene ollut tarpeellista kyetä omaamaan maidon sulatuskykyä enää siinä vaiheessa kun jälkeläinen siirtyy varsinaiseen ravintoonsa. Onko maito sitten niin vaikeasti sulavaa, että keho ei mielellään tuhlaa moiseen sulatuskykyyn resurssejaan? Vai mistä lienee kyse? Kasvissyöjien kohdalla ravinto on toki hyvin erilaista siihen vasan/vasikan/pennun jne. emostaan imemään maitoon verrattuna. Mutta olettaa voisi että lihansyöjältä kyky ei katoaisi. Vaan kas, jokunenkin kissoistani on ripuloinut jos olen antanut niille liikaa lehmänmaitoa juotavaksi. Jota ne kyllä kovin ovat himoinneet. Mutta perästä kuuluu ja törähtää.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 31, 2022, 17:04:29
Onko molemmissa siis yhtä paljon transrasvoja ja esim. omega-3:aa?
Oleellisesti samaa luokkaa,
ks. liite johon panin Finelista "Rypsiöljy" vs "Rypsiöljy,kylmäpuristettu" sarakkeet vertailuun.

Lainaa
Jokin toinen lähde mainitsee:

https://www.terve.fi/artikkelit/rypsioljy-vahentaa-veren-haitallisia-rasvoja

Kylmäpuristus säilyttää suoja-aineet

Kylmäpuristus menetelmänä edellyttää korkealuokkaisen rypsin käyttöä, koska öljyä ei tislata makuhaittojen poistamiseksi.

– Näin toimien ei myöskään menetetä flavonoideja ja muita elimistölle hyödyllisiä suoja-aineita, kuten omega-3- ja omega-6-rasvahappoja tai rasvaliukoisia vitamiineja, Palomäki muistuttaa.

YLEN juttu v. 2010 https://yle.fi/a/3-5694299 on sama uutinen muttei sanaakaan kylmäpuristetusta eikä suoja-aineista(flavonoideista). Siinä on linkki itse tutkimuspaperiin:
https://lipidworld.biomedcentral.com/counter/pdf/10.1186/1476-511X-9-137.pdf
  Ja vaikka sanoo noista suoja-aineista ja analysoivat ne CTPRO:sta (kylmäpuristetusta rypsiöljystä) niin itse tutkimus EI suoraan tutkinut sitä  - ei verrattu kylmäpuristettua tavalliseen rypsiöljyyn veriarvoissa, se on vain valistuneen tuntuinen arvio, varman päälle peluuta kun "vaarallinen" voi pantiin vastapeluriksi.
  Ja siinä oleva rypsiöljyn rasvahappo-taulukossa on Finelin taulukkoon pieniä eroja, esim. hiukan vähemmän tyydyttyneitä, hiukan enempi monityydyttämättömiä jne. mutta minusta erot ei ole suuria (nehän vois hiukan vaihdella viljelmän, sään kesän, lajikkeen mukaan?). Jos erot haluttaisiin terveydessä näkyviin, niin 37 yksilöä ei riitä, heitä pitäis olla varmaan 3 700 tai pahimmoilleen 370 000 koehenkilöä, jotta syntyisi eroa. Jos syntyy.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 31, 2022, 20:01:00
Vaan kas, jokunenkin kissoistani on ripuloinut jos olen antanut niille liikaa lehmänmaitoa juotavaksi. Jota ne kyllä kovin ovat himoinneet. Mutta perästä kuuluu ja törähtää.

Meidän kisu saa joskus laktoositonta kermaa.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2022, 20:10:45
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 31, 2022, 20:01:00
Vaan kas, jokunenkin kissoistani on ripuloinut jos olen antanut niille liikaa lehmänmaitoa juotavaksi. Jota ne kyllä kovin ovat himoinneet. Mutta perästä kuuluu ja törähtää.

Meidän kisu saa joskus laktoositonta kermaa.
Laktoositon ei tarkoita parempaa.
Olen joskus törmännyt höyrähtäneisiin, jotka väittävät gluteenittoman ruokavalion olevan terveellisempää.
Esimerkki vain siitä, miten tietämättömiä ihmiset joskus ovat...

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 31, 2022, 22:42:04
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - joulukuu 31, 2022, 20:10:45
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - joulukuu 31, 2022, 20:01:00
Vaan kas, jokunenkin kissoistani on ripuloinut jos olen antanut niille liikaa lehmänmaitoa juotavaksi. Jota ne kyllä kovin ovat himoinneet. Mutta perästä kuuluu ja törähtää.

Meidän kisu saa joskus laktoositonta kermaa.
Laktoositon ei tarkoita parempaa.
Olen joskus törmännyt höyrähtäneisiin, jotka väittävät gluteenittoman ruokavalion olevan terveellisempää.
Esimerkki vain siitä, miten tietämättömiä ihmiset joskus ovat...

Laktoositon tuote on tarkoitettu ihmisille (ja näemmä siis myös eläimille) jotka eivät pysty sitä laktoosia hajottamaan. Mitä tulee tuohon gluteeniin, niin gluteeni on keliaakikoille käytännössä kutakuinkin myrkky. Jos jatkaa gluteenipitoisten tuotteiden käyttöä, pahimmassa tapauksessa saa syövän, ohutsuolen lymfooman (googletin). Siinä mielessä tavallaan gluteeniton ruokavalio siis on terveellisempi.

Muistelisin jonkun jossain maininneen tai väittäneen että viljat on jalostettu niin gluteenipitoisiksi että alkaa ihmiset saamaan niistä oireita, vaikkei keliakiaa olisikaan. (Näin saattaa olla omallakin kohdallani.) Jos näin on, niin eipä se gluteeni kyllä hyväksi ole. Joten tässäkin mielessä gluteeniton ruokavalio olisi terveellisempi. Vai kuuluuko ihmisen ehdointahdoin ahtaa itseensä jotain mitä hänen kehonsa ei voi sietää?

Tokikaan nuo sinun tietämättömät ihmisesi tuskin tietävät kaikkea tuota. Kunhan vain toistavat gramofonin tavoin jotain iskulausetta jonka ovat jostain syystä päähänsä taltioineet.

MrKAT

Lisäravinteet by mainokset on usein kyseenalaisia terveille.
Eri asia sitten jos oma ravitsemusterapeutti, lääkäri tai THL on suositellut.

Professori varoittaa: Älä syö kalaöljyvalmisteita "varmuuden vuoksi"
o Kalaöljyvalmisteet voivat nostaa huonon eli LDL-kolesterolin pitoisuutta.
o Ne voivat myös nostaa paastoverensokeria.
o Ruoka on aina parempi ravintoaineiden lähteenä kuin ravintolisät purkista

- https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/94d04cb4-0a1b-47a1-a7be-056835409955
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 16, 2023, 19:18:17
Lisäravinteet by mainokset on usein kyseenalaisia terveille.
Eri asia sitten jos oma ravitsemusterapeutti, lääkäri tai THL on suositellut.

Professori varoittaa: Älä syö kalaöljyvalmisteita "varmuuden vuoksi"
o Kalaöljyvalmisteet voivat nostaa huonon eli LDL-kolesterolin pitoisuutta.
o Ne voivat myös nostaa paastoverensokeria.
o Ruoka on aina parempi ravintoaineiden lähteenä kuin ravintolisät purkista

- https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/94d04cb4-0a1b-47a1-a7be-056835409955
Muistan lapsuudestani mainoksen: "Maito, juusto, voi - hyvän kunnon toi".
Nykypäivän "asiantuntijat" ovat osin tuominneet noita kaikkia...
Mihinkäs tässä luotat? Kananmunatkin ovat aina terveellisiä/epäterveellisiä seuraavaan tutkimukseen saakka.
Minä päätän, etten lue noita "aasintuntijoita". Teen ruokaa, jonka tunnen olevan hyvää.

MrKAT

Voi kuten muutkin kovat rasvat altistaa rasvamaksalle, luin tään päivän IS:stä.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Toope - tammikuu 17, 2023, 19:23:49
Muistan lapsuudestani mainoksen: "Maito, juusto, voi - hyvän kunnon toi".

Nykyisen inflaation aikana säepari kuuluu näin:

"Jauhot, munat, voi – ison laskun toi!"

Hippi

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Näin tässä taannoin tyyppiä varo pelkää säikähdä -olevan otsikon jonka mukaan banaanissa piilee vaara. Ihmettelin että mitähän vittua nyt taas, osoittautui että artikkelin mukaan banaanin syöminen aiheuttaa nopean verensokerin nousun ja äkkilaskun. Jassoo.

Minua vähän ärsyttää nämä hedelmillä pelottelut, kun ihmiset kuitenkin änkevät kaikenlaista paskaa itseensä enivei. Karkkia, suklaata, pullaa, sipsejä jne. Joitakin vuosia sitten Valituissa Paloissa saarnattiin että ei saa syödä kuin yhden hedelmän päivässä, muutoin saa liikaa sokeria.

Pitäisikö itkeä vai nauraa, amerikkalaisille alunperin annettu ohje.  :'(;D

Okei oikei. On hedelmissä sokeria, mutta on niissä myös nestettäkin, joten kyllähän nyt jukupliste jonkun karkkipussin mässyttäminen on aina hurjempi teko kuin että syökin jopa toisenkin omenan...

Toope

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - tammikuu 18, 2023, 00:07:05
Voi kuten muutkin kovat rasvat altistaa rasvamaksalle, luin tään päivän IS:stä.
Riippuu, kuinka paljon käytät!
Aivan sama asia kuin lasi viiniä tai kaljapullo työn jälkeen, verrattuna kossupulloon illassa. Määrä ratkaisee.