Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Ravitsemustieteen ja lääketieteen näkökulma terveelliseen ruokavalioon

Aloittaja kertsi, toukokuu 26, 2019, 14:34:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - heinäkuu 02, 2020, 11:37:07
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 01, 2020, 10:14:30
Sanoohan sen nyt järkikin että jos syö niin paljon että vartalon kapein kohta ei löydy vyötäröltä (vaan esim. kaulasta), niin kai sitä nyt tulee jos vaikka mitä vaivoja.

Minulla on valitettavasti syntymästä asti kaula ollut kapeampi kuin vyötärö eikä mittasuhteet ole miksikään muuttuneet, vaikka olen jossain vaiheessa elämääni yrittänyt laihduttaakin. Pitäisikö olla huolissani tilanteesta?

Tarkemmin kun asiaa mietin, täytyykin jatkossa puhua vaikka torson kapeimmasta kohdasta, kun vyötäröstä on kyse.  ;D

Brutto

Olen nyt kuukauden vältellyt punaista lihaa ja valkoista viljaa. Olen syönyt runsaasti kasvispohjaisia keittoja, rahkaa, hedelmiä, marjoja ja pähkinöitä. Ja lihoin kuukaudessa heti kaksi kiloa!

Ilmeisesti hedelmien ja marjojen mukana sokeria tulee nieltyä aikaisempaa enemmän. Saarioisten ruismarjapuuro mustikoiden kera on suosikkini, mutta siinäkin sokeria näyttäisi olevan 10%.

Olo on kuitenkin pirteämpi kuin aikaisemmin.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Onko se painon nousu ollut tasaista vai alussa ja lopussa todettu tilanne?

Kesäaikaan ainakin minulla paino heittelee jopa kolmen kilon rajoissa ihan sen mukaan, miten on tullut suolaa käytettyä ja sen mukana sitten nestettä on kertynyt enemmän. Jos seuraan painoa, niin se vaatii päivittäisen seurannan, jotta on tuntuma noista äkkimuutokista. Kahden perättäisen päivän punnitus voi helopsti tuottaa "paino pysynyt samana", "olen laihtunut puolitoista kiloa" tai "olen lihonut melkein kaksi kiloa". Vain kahdella punnituksella, olipa ne perättäiset päivät tai kuukauden ensimmäinen ja viimeinen päivä, en saa luotettavaa kuvaa painoni kehityksestä.

Listassa kiinnitti tuo rahka huomiota. Onhan se ollut sitä rahkaa, johon olet itse lisännyt mahdolliset makuaineet (marjoja, hedelmää yms.) eikä niitä kaupan valmiiksi maustettuja, joissa on reilusti sokeria ja taitaa olla rasvaakin lisättynä. Ne ovat melkoisia turhan energian yllätyksiä :)

Myös pähkinät ovat kovin energiapitoisia ja ainakin minulla niitä tulee syötyä jopa liikaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Paino on noussut tasaisesti. Rahka on pääsääntöisesti Lidlin tuotetta, johon ei ole lisätty sokeria:

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

kertsi

^ Pähkinöitä suositellaan (maksimissaan ja minimissään) pientä kourallista päivässä, tai sitä, mikä mahtuu kahteen kukkuraruokalusikalliseen. Idis maksimissa taitaa olla pähkinöiden rasva- ja siten energiapitoisuuden lisäksi se, että niissä voi olla homemyrkkyjä (aflatoksiinia?), joten ei niitä mitenkän runsaasti kannata nauttia.

Pähkinöissä ja pähkinöissä on muuten eroja. Esim cachew-pähkinöissä on poikkeuksellisen paljon tyydyttynyttä rasvaa, joten ainakaan niitä ei kannata huitaista kilokaupalla. Pähkinöissä on kussakin lajissa vähän eri vaikutukset terveyteen, esim. saksanpähkinät ovat hyväksi aivoterveydelle, ja jokin muu pähkinä esim. sydänterveydelle.

Aika erikoiselle kuulostaa, jos tuolla Bruton ruokavaliolla lihoo. Ainakin jos ei mättämällä mätä pähkinöitä, tai jos joka ruoassa ei ole sokeria tai jokaisessa kasvissopassa esim. kermaa ja juustoa. Täysjyväinen ruisleipäkin nostaa painoa ja verensokeria, jos sitä vetää isommissa määrin.

Mutta kaksi kiloa kuulostaa omaan korvaani hyvin pieneltä painonnousulta, oma painoni sahaa helposti päivittäin sen verran.

Saatkohan riittävästi proteiinia, jos proteiininsaanti on rahkan ja pähkinöiden varassa?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 30, 2020, 15:34:32

Mutta kaksi kiloa kuulostaa omaan korvaani hyvin pieneltä painonnousulta, oma painoni sahaa helposti päivittäin sen verran.


Mutta kun kuvittelin laihtuvani muutaman kilon muuttamalla ruokavaliotani. Ilmeisesti ahmin sitten vääränlaisia marjoja ja hedelmiä. Mansikkaa ja mustikkaa meni parhaina pävinä vähintään puoli kiloa, kumpaakin. Lisäksi pari banaania ja muutama mandariini. Eihän niillä nälkää saa lähtemään.

Syön myös hieman kalaa ja munia joten kai se proteiinin tarve maitotuotteiden lisäksi niillä täyttyy.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hippi

Jos nyt lihan poisjääntiä olet korvannut tosiaan "ahmimalla" marjoja ja hedelmiä pähkinöillä täydennettynä, niin ehkä olet arvioinut pois jättämäsi lihan energiamäärän? Esimerkiksi nykyiset porsaankyljykset (ja possunliha yleensäkin) ovat jokseenkin rasvattomia, joten sen energiamäärä ei ole kovinkaan suuri.

Jos punaisen lihan jättää pois, niin kannattaisi kai juuri proteiinin saannin turvaamiseksi lisätä palkokasvit ruokavalioon, niin ei sitä tipua ja kalaa tarvitse kaiken aikaa syödä. Pavut ovat mielestäni myös aika täyttäviä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#172
Kasviproteiineilla tosiaankin voi korvata punaista lihaa, ja niitähän on monenlaistam mm.

pavut
herneet
linssit (loistava lisä kasvissopassa, soseuttaakin)
papuvalmisteet Härkis, nyhtökaura jne.
--
tofu  (soijatuote, vaatii hyvän reseptin)
tempeh (soijatuote)
--
sienet
quorn (sieniproteeini, pakaste, aika hyvää)
--
viljan proteiini
--
siemenet (esim. kurpitsansiemen 35%, ja hampunsiemen 33% proteiineja)


Proteiinia on hyvä saada monenlaisista lähteistä, jotta saa kaikki välttämättömät aminohapot, nimittäin histidiini, tryptofaani, lysiini, metioniini, fenyylialaniini, treoniini, valiini, leusiini, isoleusiini. Esimerkiksi pelkän kaurapuuron proteiineista ei saa kaikkia.

Palkokasvien proteiineista soijapapu (ja tofu, tempeh, soijajauho) ovat täydellisin kasviperäinen proteiinilähde, mutta kaikki palkokasvit tarvitsevat viljan proteiineja täydennykseksi, muuten jää (vegaani) ruokavalio ravinto-opillisesti vajaaksi.

Kasviproteiineissa on se hyvä puoli, etteivät lisää sv-tauteja, ja sekin, että jos pääosa ravinnon proteiineista on kasviproteiineja, ehkäisee se osteoporoosia tehokkaasti.

Pari rkl siemeniä olisi hyvä lisä ruokavalioon lähestulkoon kenelle tahansa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Subjektiivinen näkökulma.

Aika vaikeaa elää terveellisesti jos ei ole suurituloinen ja on allergioita ja IBS.  ::) Aina kun vilkaisen pähkinäpussien hintoja, niin mielestäni ne ovat huimat. Lisäksi olen allerginen joillekin pähkinöille, enkä aina pysy kärryillä että mille. Hasselpähkinä ja maapähkinä (joka jälkimmäinen ei kai edes ole pähkinä tieteellisessä mielessä) ne taisivat olla. Jos maapähkinä oli hernekasvi, niin ei kai ihme että herneillekin olen allerginen. En onneksi millekään noista vakavasti, mutta ei se ärsyttävä tunne suussa mikään kiva ole.

Taisi olla quorn mistä minulla meni vatsa kipeäksi ja sekaisin. Joku sienivalmiste kumminkin. Tateista tulen myös kipeäksi, herkkusienistä kumma kyllä en, ja muistikuvani mukaan en myöskään rouskuista tai kantarelleista. Ei näitä kaikkia muista kun ei ole tullut vuosiin sienestettyä, lähinnä sen takia että tykkäsin niin kovin tateista ja nyt kun niistä kärsii, ei huvita koluta metsiä. Plus yksinään en oikein uskallakaan. Kerran eksyin vaikka olin eksän kanssa sienessä.

Minä muuten lihon välittömästi kaikista leivistä ja sen sellaisista. Pastasta ilmeisesti (jälleen kumma kyllä) en. Oli ihan sama minkä sortin leipää kiskon, seuraavana päivänä on ainakin kilo lisää ropassa. Joku joskus sanoi että leipä turvottaa kehoa, ilmeisesti vilja imee itseensä nestettä joka sitten jää joksikin aikaa kehoon?

kertsi

Sienet voivat olla huonosti sulavaa ruokaa. Niitä kai suositellaan kypsennettävän vähintään varttitunti  kaiketi siitä syystä.

Katsoin K-supermarketin hintoja, ja hampunsiemen maksoi 13 €/kg, pellavansiemen alle 3,48 €/kg, kurpitsansiemen 9,66 €/kg. Muistaakseni Lidlissä on halvempaa, ja luultavasti Prismassakin. Mutta jos 2 rkl päivässä syö (pellavansiemeniä max. 2 tl) , niin pussillinen riittää todella pitkään. Kuorellinen manteli oli 17,38 €/kg, Lidlissä varmaan paljon halvempi. Saksanpähkinät yli 25 €/kg. Puolen kilon XL-pussi rittää 2 rkl/pv päivävauhdilla aika pitkälle, mutta kyllä, mantelit ja pähkinät ovat ikävän kalliita pienituloiselle.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Leipä on minulle ongelmallinen syötävä ja jos sen jättäisin pois, luultavasti laihtuisin ihan reippaasti.

Minulle on lapsesta asti leipä = voileipä päällysteineen. Reipas kerros rasvaa. Voita en enää tuohon käytä ja jääkappikylmä voi on muutenkin hankala käsitellä. Siis käytän niitä leivän päälle tarkoitettuja rasvoja. Lisäksi tulee leivälle kinkkua tai juusoa. Ennen tuli molempia, mutta tuosta tavasta olen jo onneksi päässyt eroon.

En todellakaan leivälleni laita niitä mitä kummallisempia levitteitä, jotka valmistetaan hedelmästä ja yrteistä tai sitten jotain tuorejuuston tapaista tahnaa. Myöskään rehuja ei minun leivälleni tule. Ei siksi etten niistä pitäisi, mutta kun ne ei siinä pysy, vaan niitä saa sitten keräillä rinnuksilta.

On aika vaikea löytää sellaista leipää, johon ei hujahtaisi aika hervoton määrä rasvaa, kun pinta on niin röpelöinen. Tuon vuoksi kaikki halkaistut leivät olen joutunut laittamaan banniin aina välillä, vaikka monet niistä on todella hyviä. Nyt olen löytänyt valmiiksi viipaloidun ruisleivän, joka maistuu maalaisruisleivältä ja sen pakkauskoko on sellainen, että saan sen syötyä ennen kuin se vanhettuu. Leipä on lisäksi hiivaton.

Leikkeleissä ne "ohuen ohiet" on pirullinen ansa, sillä niitä tuleekin helposti syötyä enemmän kuin normaalisti viipaloituja. Kun paikkauksesta yrittää saada yhden viipaleen, saa käteen riekaleen yhdestä viipaleesta. Sen jälkeen siitä yritän ottaa muutaman, jos ne nipussa tulisi paremmin. No, tulee ja tulee vähän liikaakin. Ei haittaa, tämähän on ohuen ohutta, joten niitä voi laittaa yhdelle leivälle useammankin. Eihän niitä käpälöityjä ylimääräisiä viipaleita voi pakkaukseen takasin tunkea, joten jos ne ei mene leivälle, niin ne menevät suoraan suuhun.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Lidlin pähkinät on siinä 17 euroa kilolta hiukan lajikkeesta riippuen.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

En nyt tiedä onko ketju käypä, mutta nettituttuni väitti että oliiviöljyllä ei saa paistaa ruokaa ja ihme kun en ole jo polttanut kämppääni. Ensinnäkään en käytä neitsytoliiviöljyä paistamiseen, vaan sekoitetta. Ja ei kai se neitsytöljykään myrkylliseksi muuttuisi, siinä vain tuhoutuisi jotkut hyödylliset aineet. Mitä tulee tulipalon uhkaan, en koskaan jatka paistamista äärilämmöllä, vaan pienennän heti kun tirinä käy.

Olen aika kyllästynyt näihin öljyasioihin. Teit niin tai näin niin teit väärinpäin.

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 31, 2020, 15:49:02
En nyt tiedä onko ketju käypä, mutta nettituttuni väitti että oliiviöljyllä ei saa paistaa ruokaa ja ihme kun en ole jo polttanut kämppääni. Ensinnäkään en käytä neitsytoliiviöljyä paistamiseen, vaan sekoitetta. Ja ei kai se neitsytöljykään myrkylliseksi muuttuisi, siinä vain tuhoutuisi jotkut hyödylliset aineet.
Ja iltalehti kanssa varoittaa:
Älä koskaan käytä oliiviöljyä paistamiseen
...
Kylmäpuristettua oliiviöljyä ei kannata käyttää paistamiseen myös toisesta syystä: Sydänliitto kertoo sivuillaan, että kylmäpuristettu oliiviöljy sisältää lehtivihreää, josta muodostuu kuumennettaessa haitallisia PAH-yhdisteitä.

- https://www.iltalehti.fi/pippuri/a/2016091322306943

Myös wikipedia:
Terveellisyyden kannalta neitsytöljyjen etu puhdistettuihin öljyihin nähden ovat niiden terveelliset polyfenolit. Niiden haitta on huonompi sopivuus kuumentamiseen. Neitsyt- ja ekstra-neitsytoliiviöljyihin tulee puristusvaiheessa muitakin oliivin osasia. Siksi niitä liikaa kuumennettaessa syntyy syöpää aiheuttavia PAH-yhdisteitä.[21] Jalostetun oliiviöljyn katsotaankin soveltuvan paistamiseen paremmin. Osa asiantuntijoista katsoo, että puhdistamattomia eli neitsyt- ja ekstra-neitsytöljyjä ei saisi ollenkaan kuumentaa.
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Oliivi%C3%B6ljy

Noiden takia minua ketutti "#¤("# niin maan p:sti kun sekoitettu kaikkiin kaupan oliviiöljyihin. En meinnannut edes löytää neitsytöntä öljyä! (Kirjoitin siitä äskettäin ärsyttävät pikkuasiat-ketjuun.)
"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Norma Bates

No jo on. Nimenomaan luulisi sekoitteen olevan paistoon sopivaa. Pitänee sitten etsiä joku 100 % impeytensä menettänyt öljy.