Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kyllästyminen - keski-iän kriisi?

Aloittaja Norma Bates, toukokuu 26, 2019, 18:38:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Minulla on ollut monet kultakauteni useilla eri tahoilla ympäri nettiä jolloin olen hölöttänyt sen minkä suinkin ehdin, ja kuvitellut että olen mukamas jotenkin elossa, tai mitä lie. Sitten on tietenkin aina myös suvantokausia ettei oikein irtoa. Nyt on kyllä ollut harvinaisen pitkä pötkö ettei kiinnosta niin yhtään mikään. Netissä olen kumminkin roikkunut päivästä toiseen erinäisillä tahoilla, mutta kokoajan vain rassaa se että mitään uutta ei enää keksi, ei sitten niin millään. Eipä kai toisaalta ole keksinytkään enää vuosiin, mutta kun ei enää jaksa edes tiristää ja puristaa irti jotain uusia pikku nyansseja vanhoista teemoista. Happamena tekee vain mieli töräyttää jotain vähemmän nättiä joidenkin keskusteluin lomaan, ja sehän nyt ei välttämättä ole kauhean rakentavaa keskustelua se.

Liikunnallinen harrastus kumma kyllä jaksoi innostaa kuukaudesta toiseen, enkä siitä ole vieläkään täysin tarpeeksi saanut, vaikka väistämättä onkin tietysti käynyt niin että tulee jo vastaan tuttujakin juttuja, koska eihän nyt maailmassa sentään jotain miljoonaa KM-muuvia ole. Sen jokunen sata, ja ihan tarpeeksi siinäkin. Onhan se ollut kiva olla timmissä kunnossa talvikaudellakin, niin että kesäkauden uimakautta ei tarvitse aloittaa plösähtäneenä. Mutta kun ei nyt oikein jaksa se uiminenkaan kiehtoa, ja sikäli en piittaa siitä että säät eivät kauaa sitä sallineetkaan (en harrasta 10 asteisessa säässä ja sateessa polskuttelua).

Mutta sillä nyt niin väliä mitä on tullut tehtyä, pääasia on että tuntuu ettei mitään uutta enää ole eikä tule. Kaikki on niin nähty. Mitäs sitten tehdään?

Kopek

Miten olisi jokin uusi (?) Harrastus kuten taidemaalaus tai valokuvaaminen (vähän paremmalla kalustolla) tai videokuvaaminen tai jokin muu, mihin tulee käyttäneeksi aikaa. Minulla on se "onni", että tekemistä on sata kertaa enemmän kuin ehdin tehdä. Ajan ja rahan puute rajoittavat, ei tekemisen puute sinänsä.

Brutto

Minä suosittelen edelleen muuttoa ja täydellistä maisemanvaihdosta. Se toimii sammuneelle elämänilolle kuin mäkistartti Anglialle.

Huomio keskittyy silloin väkisinkin kaikkeen muuhun kuin omaan sielunelämään, minkä vangiksi Norma tuntuu nyt jääneen.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Norma Bates

Nuorena tuli piirusteltua ja kuvia on tullut pätkittyä.

Muuttaisin kyllä, mutta kuten olen ehkä maininnut, elikot harvaan vuokrakämppään kelpaavat ja monessa paikassa asunnot ovat minun silmääni synkeitä loukkoja. En halua että puskat ovat ikkunoissa kiinni enkä halua tuijottaa parvekkeelta naapuritaloon. Ja parvekkeen ehdottomasti haluan. Joka asuntoon lisäksi saapastelee useita hakijoita.

Hayabusa

^Onko paikkakunnan vaihto poissuljettu?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 26, 2019, 20:11:22
^Onko paikkakunnan vaihto poissuljettu?

Olen kahdelta eri paikkakunnalta etsinyt asuntoa. Sen verran paljon kumminkin antoisia paikkoja ja asioita juurikin näissä lokaatioissa. Mutta minkäs teet kun on suosittua seutua, niin tappeluksihan se menee vuokra-asuntojen suhteen. ASO-asuntoja on kokolailla turha katsastaa, koska niitä vapautuu tosi harvoin ja ovat aina jossain erittäin ikävässä paikassa. Tämä nähty.

Mutta mutta. Sitähän minä en voi tietää jos olisin kyllästynyt juuri nyt vaikka asuisin missä...?

Hippi

Itsessäni olen huomannut, että juuri liiallinen netissä roikkuminen tylsistyttää. Sen varjolla tulee lykättyä mukaviakin asioita tuonnemmaksi, "kun ensin vastaan noihin muutamiin viesteihin ja tarkistan viimeisimmät uutiset ja .... ". Aika kuluu kuin huomaamatta ja sitten onkin iltamyöhä jo käsillä eikä taaskaan saanut tehtyä mitään. Siitä todella tulee jokseenkin huono omatunto ja tunne, että päivä on mennyt hukkaan. En osaa varmaan riittävästi nettielämää arvostaa, kun koen sen hukkaan heitetyksi ajaksi, jos se on vienyt aikaa mielekkäämmältä tekemiseltä.

Olen taas vaihteeksi tietoisesti lyhentänyt nettissä roikkumiseen käyttämääni aikaa, vaikka tiedossa ei olisikaan jatkuvasti jotain "järkevämpää". Nyt sadeilmailla voisin esimerkiksi totetuttaa parikin ompelujuttua, jotka ovat olleet odottamassa inspiraation syttymistä, tai kaivaa esiin ne värityskirjat, jotka ostin tohkeissani silloin, kun aikuisten värityskirjoista oli niin paljon pöhinää. Uuden aluevaltauksen olen tehnyt pihassa, kun olen mennyt naapurin naperoiden kanssa pelaamaan jalkapalloa. Se muuten on todella hauskaa. Punttisalille en ole vieläkään ehtinyt, mutta sen olen nyt suosiolla lykännyt syksyyn, sillä on ihan pöljää marhata sisällä, jos ulkonakin voi olla.

Pienillä kivoilla jutuilla on helpompi aloittaa kuin suurella elämänmuutoksella. Mikä taas on kiva juttu - eihän sitä tiedä, jos ei kokeile vähän kaikenlaista :)

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Olen tavannut ajatella että en ole jännähakuinen. Enhän esim. harrasta pelaamista, koska en saa jännityksestä mitään irti. Mutta onkohan se iha niinkään. Kirjoittajaihmisenä olen vuosien varrella nauttinut siitä että nettiin heittämäni kommentit kumminkin poikivat edes jotain, että sitten kun seuraavan kerran kirjautuu jonnekin, voi nähdä mitä tulosta on tullut ja edetä siitä taas eteenpäin. Tällaisesta siementämisestä sai enemmän irti kun käytössäni oli pääasiassa tietokone, jolloin en tietenkään voinut olla koko päivää nettiin kytköksissä ja kun tuntikausien poissaolon jälkeen palasi nettiin, niin yleensä oli joku jossakin sanonut jotakin.

Mutta hankittuani älypuhelimen voin kipaista netissä vaikka 5 min välein... Ja eihän välttämättä siinä ajassa kukaan ole ehtinyt sanoa mitään. Tai ei muutenkaan ole ilmestynyt mitään uutta matskua minnekään niistä sivustoista joilla pyörin. Siitä tulee pahimmillaan ahdistunut olo. Miksei tapahdu mitään?

Mitään luppoaikaa kuten esim. iänikuista bussipysäkeillä seisoskelua ei enää jaksa tumput suorana, vaan pakko räplätä puhelinta että jos sieltä jotain ajankuluketta löytyisi. Onneksi minulle ei sentään ole vielä käynyt niin että bussi hurahtaakin ohi sitä laitetta räpeltäessä... yhdelle tutulle kävi niin.

Facea en pitkään suostunut käyttämään puhelimella lainkaan, että jää edes jotain sinne kotopuoleen tietokoneella ährättäväksi. Mutta jättäydyin lähes kaikilta deittisaiteilta ja Tinderistäkin pois tässä taannoin, joten otin Facen tilalle. Ja lopulta jopa Mesen, jota vastaan olin pisimpään ollut. Nyt voikin sitten käydä niin että käyn yhtäaikaa jopa kahden tai kolmen eri ihmisen kanssa keskustelua läpi online. Joskus se tuntuu kiehtovalta, siltä että minullakin on jotain merkitystä kun on ihmisiä jotka tykkäävät olla yhteyksissä. Mutta sitten tulee useita päiviä että kukaan ei sano mitään, ja sitten alkaa taas ahdistaa.

Olen siis jäänyt virtuaalisen sosiaalisen kanssakäymisen koukkuun, vaikka aiemmin kykenin sentään edes jotenkuten pärjäilemään yksinänikin. Tällaiset lörpöttelyt keskustelufoorumeille eivät enää oikein anna sitä mitä kaipaa.

No, kumppaniahan minä edelleenkin kaipaan.  :'(

kertsi

Onhan tämä jonkinlaista oikean elämän korviketta tämä netissä roikkuminen, nettikeskustelut ja nettipelaaminen. Pitäisi ns. hankkia se kuuluisa "elämä", tai ainakin enemmän sitä oikeaakin elämää. Tavata oikeita ihmisiä enemmän. Ehkä se sinullakin Norma kiikastaa siitä, ettet tapaa oikeita ihmisiä livenä? Tässä vain yksi ajatus, ties kuinka huono: jos sisaruksellasi/sisaruksillasi on lapsi tai lapsia, voisitko ajatella muuttavasi samalle paikkakunnalle, ja alkavasi tapamaan enemmän näitä lapsia ja sisaruksiasi?

Itselläni on jonkinasteinen nettiaddiktio, ja peliaddiktio. En tiedä, olisiko siihen jotain tehokkaita itseapukikkoja. Vinkkejä?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lähes kaikki ystäväni ovat pariutuneet, joten nykyään matkaseuraa ei saa niin helposti kuin aiemmin. Olen vähän funtsinut tällaistakin (googlehaku matkaseuraa):
Etkö löydä matkalle kaveria? Kokeile näitä nettipalveluita: "Ilmoituksessa voi mainita, minkälainen olisi toivottu matkakumppani" (Ilta-Sanomat)

Ilmeisesti ilman retkiseuraakin on paljon ihmisiä: https://www.google.com/search?q=retkiseuraa&oq=retkiseuraa&aqs=chrome..69i57j0l5.4265j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vaelluskurssiltakin voisi löytää retkiseuraa, esim. tältä kesäkuussa olevalta:
https://erataival.com/vaellukset/salamajarvi-vaellus/
(googlehaku: vaelluskurssi 2019)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 27, 2019, 12:02:22
Onhan tämä jonkinlaista oikean elämän korviketta tämä netissä roikkuminen, nettikeskustelut ja nettipelaaminen. Pitäisi ns. hankkia se kuuluisa "elämä", tai ainakin enemmän sitä oikeaakin elämää. Tavata oikeita ihmisiä enemmän. Ehkä se sinullakin Norma kiikastaa siitä, ettet tapaa oikeita ihmisiä livenä?

Irl-elämä on yliarvostettua ja oikeiden ihmisten tapaaminen synnyttää paljon enemmän ikävyyksiä kuin nettisurffailu.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 27, 2019, 12:44:02
Lähes kaikki ystäväni ovat pariutuneet, joten nykyään matkaseuraa ei saa niin helposti kuin aiemmin. Olen vähän funtsinut tällaistakin (googlehaku matkaseuraa):
Etkö löydä matkalle kaveria? Kokeile näitä nettipalveluita: "Ilmoituksessa voi mainita, minkälainen olisi toivottu matkakumppani" (Ilta-Sanomat)

Ilmeisesti ilman retkiseuraakin on paljon ihmisiä: https://www.google.com/search?q=retkiseuraa&oq=retkiseuraa&aqs=chrome..69i57j0l5.4265j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Vaelluskurssiltakin voisi löytää retkiseuraa, esim. tältä kesäkuussa olevalta:
https://erataival.com/vaellukset/salamajarvi-vaellus/
(googlehaku: vaelluskurssi 2019)

Tuo matkaseuran löytäminen muodostaa kieltämättä jonkinlaisen ongelman yksineläjille. Itse peruin tänäkin vuonna omalla autolla tehtävän Eurooppa-kierroksen koska yksin matkustaminen on tylsää. Ja ihan kenen tahansa kanssa ei vitsi pitkään reissuun lähteä.

Valmismatkoilla olisi kyllä valmisseuraa, mutta matkatoimistot eivät juurikaan myy kohtuuhintaisia yhden hengen huoneita. Enkä halua jakaa huonetta täysin tuntemattoman kanssa.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - toukokuu 27, 2019, 12:46:25
Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 27, 2019, 12:02:22
Onhan tämä jonkinlaista oikean elämän korviketta tämä netissä roikkuminen, nettikeskustelut ja nettipelaaminen. Pitäisi ns. hankkia se kuuluisa "elämä", tai ainakin enemmän sitä oikeaakin elämää. Tavata oikeita ihmisiä enemmän. Ehkä se sinullakin Norma kiikastaa siitä, ettet tapaa oikeita ihmisiä livenä?

Irl-elämä on yliarvostettua ja oikeiden ihmisten tapaaminen synnyttää paljon enemmän ikävyyksiä kuin nettisurffailu.

Juu. Netissä pääsee paljon helpommalla. Ihan hyvä vaihtoehto.

Nyt täytyy mennä selvittelemään irl-sotkuja...palataan illemmalla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 27, 2019, 12:44:02
Lähes kaikki ystäväni ovat pariutuneet, joten nykyään matkaseuraa ei saa niin helposti kuin aiemmin. Olen vähän funtsinut tällaistakin (googlehaku matkaseuraa):
Etkö löydä matkalle kaveria? Kokeile näitä nettipalveluita: "Ilmoituksessa voi mainita, minkälainen olisi toivottu matkakumppani" (Ilta-Sanomat)

Kokeilin hakua. Ei löytynyt yhtään Etiopiaan haluavaa.  :(
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

#14
^ Kissos! Ihanko oikeasti haluaisit sinne? Ylänköniityille tseladapaviaaneja tarkkailemaan? Omojoen laaksoon ihmettelemään heimojen upeita ornamentteja kasvo- ja vartalomaalauksissa ja koristeluja kasvein? Niilin alkulähteille vuoristoon? Vai siihen helvetinpätsiin, joka taitaa olla kuumin aavikkopaikka maailmassa, ja jonka nimen olen unohtanut? Etiopialaista jatsia kuuntelemaan? Ja etiopilaista tulista ruokaa ja kunnon (voi?)kahvia maistamaan?

Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️