Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Klasariketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 05, 2019, 17:39:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 29, 2021, 00:02:44
Lainaus käyttäjältä: Kopek - tammikuu 27, 2021, 21:07:09
Mikä tämä sävellys on? Haluaisin löytää sen Youtubesta tai muualta, kun tietäisin nimen.

mp3:n kohdalta kun klikkaa, käynnistyy soitin. Ja siitä vain "play". Äänenvoimakkuus on aika hiljainen. Sitä voi lisätä.

https://files.fm/u/339gzetbu

Nauhoitus kestää vain 25 sekuntia. Se on nauhoitettu kännykällä autossa jostakin AM-asemalta muutama päivä sitten.

Sävelmä tuntuu tutulta, joten se on varmaan jokin kuuluisa klassinen kappale, mutta allekirjoittaneen musiikkitietämys (ja nuottikorva) on niin nolla, että en tiedä sen nimeä. Erityisesti alku kuulosti hienolta, mutta sitä alkua ei tuossa kuulu.
Jotenkin tutun oloinen tuo on.
Kokeillaan löytyykö täältä tietäjiä.

Mozarttiahan se. Elviira Madigan, jonkun pianokonserton osasta.

a4

^
Kiitos ja hyvin bongattu. Ajattelin jo testata Soundcloudia tai Shazamia. :)

https://youtu.be/BDiqYFGCHgY?t=68


mikainen

Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 29, 2021, 16:39:41
^
Kiitos ja hyvin bongattu. Ajattelin jo testata Soundcloudia tai Shazamia. :)

https://youtu.be/BDiqYFGCHgY?t=68

En ole klasariasiantuntija, mutta tuo sattuu olemaan yksi harvoista suosikeista mitä klassista tulee kuunneltua.

Lognessa

^^Jäin myös kuuntelemaan [Hieno ja ihana]
Klassinen pysähdyttää ja juurruttaa. On auttanut monesti työstessissä.










Amore

Milloin joku kappale on niin puhki soitettu, ettei sitä enää kestä kuunnella?

Arvelin, että esim. tämä kappale on niin pimputettu, ettei sitä enää, mutta...kyllä sittenkin. :)


https://www.youtube.com/watch?v=wy1DGLIEokc
All you need is Love

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Amore - tammikuu 22, 2022, 22:26:51
Milloin joku kappale on niin puhki soitettu, ettei sitä enää kestä kuunnella?

Arvelin, että esim. tämä kappale on niin pimputettu, ettei sitä enää, mutta...kyllä sittenkin. :)


https://www.youtube.com/watch?v=wy1DGLIEokc

Tässä on kuitenkin harvemmin kuultuja osiakin. Ja onhan se tutuinkin melodia vain nerokas.

Finlandia olisi hyvä ehdokas puhkikuluneesta.

a4

Lainaus käyttäjältä: Amore - tammikuu 22, 2022, 22:26:51
Milloin joku kappale on niin puhki soitettu, ettei sitä enää kestä kuunnella?

Arvelin, että esim. tämä kappale on niin pimputettu, ettei sitä enää, mutta...kyllä sittenkin. :)


https://www.youtube.com/watch?v=wy1DGLIEokc

Tyhjät pullot kolisevat:

Keräys uusien soittimien ostoon:

Take the A Train:

Hesasta kajahtaa!:

Amore

Lainaus käyttäjältä: mikainen - tammikuu 23, 2022, 12:37:21

LainaaFur Elise
https://www.youtube.com/watch?v=wy1DGLIEokc

Tässä on kuitenkin harvemmin kuultuja osiakin. Ja onhan se tutuinkin melodia vain nerokas.

Finlandia olisi hyvä ehdokas puhkikuluneesta.

Minulle Finlandia ei ole puhkikulunut. Hieno sävellys, samoin kuin Valse Triste. En ole joutunut kuuntelemaan näitä liian usein, vaikka Rahkamo ja Kokko luistelivat Valse Tristeä ohjelmassaan.


https://www.youtube.com/watch?v=dUTUjh1XYR4
All you need is Love

MrKAT

Noin viikko sitten yllätti RSO Musiikkitalossa joka tuli TV1:ltä.
Siellä Adès itse johti sävellystänsä. En ole koskaan kuullut miehestä.  Enkä oikein välitä sinfonioista.
Mutta se kuulosti hyvältä, ainakin sen verran että piti jäädä kuuntelemaan. Menevää menoa. Se ehkä oli tämä:
RSO Musiikkitalossa
Thomas Adès: Inferno
55 minla 15.1.2022

- https://areena.yle.fi/1-50802319

"Voi poikaseni, niin vähällä tiedolla leikkaajat ja potkijat luulevat hallitsevansa maailmaansa" - Kaarle Suuri somea seurattuaan
Suureen typeryyteen tarvitaan toopemaisen tyhmiä (moderoitavia) persuja.

Amore

Itselleni yksi puhkikuluneista klassisista kappaleista on Vivaldin Vuodenajat. Onhan se vetävä ja taidokas sävellys, mutta en sitä varta vasten ota kuunneltavaksi milloinkaan. Mutta jos sitten joutuu vaikkapa konserttitilanteessa sitä kuulemaan, niin voi olla että alun jälkeen kuuntelu alkaa sittenkin sujua. Riippuu tulkinnasta. Tai esityksestä. Klassistakin voi esittää monella tavalla...Tässä yksi esitys joka alkaa Vivaldilla ja ajautuu Puukko-Mackieen. Olen katsonut jo pariin kertaan, tosin taidan pitää enemmän Puukko-Mackie -osuudesta ja shown varastanut pianisti on suosikkini.


https://www.youtube.com/watch?v=BKezUd_xw20

All you need is Love

a4

^
Tässä Hesarissa pään sekoittavaksi kehuttua koukuttavaa tulokulmaa puhkikuluneisiin klasarikierrätyshitteihin:
https://areena.yle.fi/audio/1-50217163

(sisältää myös Vivaldin osavuosikatsaukset tai kvartaalit.)

Amore

Lainaus käyttäjältä: a4 - tammikuu 30, 2022, 16:37:38
^
Tässä Hesarissa pään sekoittavaksi kehuttua koukuttavaa tulokulmaa puhkikuluneisiin klasarikierrätyshitteihin:
https://areena.yle.fi/audio/1-50217163

(sisältää myös Vivaldin osavuosikatsaukset tai kvartaalit.)
Joo, aika hyvää listausta kuluneista klassisista. Itselleni olen huomannut ongelmaksi liian virtuoottisten soittajien sävellykset. He eivät oikein malta, tai edes hoksaa, olla briljeeraamatta teknisillä vaikeusasteilla, koska ovat itse niin taitavia soittajia ja myös esittivät omia sävellyksiään. Tästä syystä Vivaldi ei oikein lämmitä ja Mozartissa on samaa vikaa. Tosin Mozartin Requiem on minulle läheinen, mutta sehän jäikin häneltä kesken ja viimeistelyn hoiti joku muu (Franz Xaver Süssmayr / Wikipedia).

Noista Ylen listaamista Ravelin Bolero ja Satien Gymnopedie ovat läheisiä. Ne ovat samankaltaisia, sillä niiden idea on yksinkertainen. Bolero on mystinen suggestiivinen riitti, joka pakottaa sisäänsä kuin magneettikenttä. Kentän pyörre paisuu ja paisuu orkesterin volyymin kasvaessa. Gymnopedie kulkee toiseen suuntaan, pysäyttää hajamielisiin mietteisiin, joista kuin varkain kehkeytyy meditaatio. Näitä ei pidä kuunnella usein, jotteivät ne pääse kulumaan. Oli kyllä hauska tuo toimittajan huomio, että Bolerossa on pikkurummun soittajan jaksettava pitää tahtia koko teoksen ajan kramppaamatta. Pitää myös paikkansa, että Bolero on riittiluonteensa takia kuultava oikeassa tilassa ja elävänä esityksenä. Riittiin tarvitaan ihmisten läsnäolo, yhteinen kokemus. Tämä pätee jokseenkin kaikkeen uskonnolliseen musiikkiin, poikkeuksena meditatiiviset teokset, jotka toimivat myös yksityisyydessä kuunneltuina. Kirkkomusiikki tarvitsee resonoidakseen pyhää kirkon arkkitehtuurin, ei vain seiniä, vaan myös valot ja varjot ja käytävillä vaeltavat menneiden sukupolvien haamut. Menneitä sukupolvie ei mielestäni kuitenkaan tarvitse kirkosta löytyä kovin montaa, eli modernitkin kirkot toimivat kunhan arkkitehti on osannut asiansa.
All you need is Love

a4

#192
Tänään koin hienon klasarikokemuksen. Ilman musiikkia.
Kyseessä oli nostattava kriitikon kuvaus erään kapellimestarin suuruudesta ja klassisen musiikin ulottuuvuuksista, esitettynä tavalla jonka tällainen puukorvainen maallikkokin pystyy kuulemaan. Lukemalla: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008681351.html

Hippi

^
No just! Minäkin olen lukenut monesti noita Lampilan juttuja, vaikka en klassisesta musiikista niin piittaa.
Hyvin kuvasit sen tuntee, joka tulee noita lukiessa. Kieli on niin herkullisen kuvailevaa joskus, että musiikin voi kuulla rivien välistä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^^
^
Kyllä hyvä konserttiarvostelu huonon konsertin voittaa! Todella virkistävää lukea tuollaista sujuvaa tekstiä näinä analfabeettien toimittelijoiden aikoina.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur