Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Klasariketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 05, 2019, 17:39:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Lenny

Tuollainen tuplapiano todellakin ylittää kaikki säädyllisyyden rajat! Olisi ihan mielenkiintosta kuulla joskus livenä. Mahtaako tuollaisia edes Suomessa olla? Miten kahden pianotaiteilijan egot voivat mahtua tuolla tavoin kasvotusten?

(Surkeana) aasinsiltana englantilaista musiikkia:
Vaughan Williams Fantasia on a theme of Thomas Tallis esitettynä alkuperäisessä kantaesityspaikassaan. Tuollakin olisi ihan kiva olla.

Kävin sitten miettimään, että tämä Tallisin fantasia olisi täydellinen trancekoukku. Sellainen on pakko olla, ja löytyikin:
https://www.youtube.com/watch?v=zda4PqP4U1Q
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Renttu

Katsokaapa tätä nuotitusta (Kuvan voi klikata suuremmaksi). Ehkä tuon voisi tuottaa musiikiksi tyrkkäämällä pianon joitain pitkiä, jyrkkiä rappusia alas? Nuotiriveiltä löytyy hilpeitä huomioita, kuten "Based on a cro-magnon skinning chant" tai  "Arranged by accident"!

Mutta löytyyhän tämä
pianolla soitettuna ja tässä orkesterin soittamana.

Kyseessä on John Stumpin Death Waltz.


a4

#92
^^^ Uhkea biisi. Ja muhkea soitin. Ylenpalttisen romanttinen jälkimaku.

Elokuvateattereissa menee arvosteluissa suitsutettu teos jonka biisilista näyttää myös lupaavalta:
The Favourite
Taidan kirmata katsomaan tuon lähipäivinä vaikka tiet olisivat liukkaita:

Lenny

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 10, 2019, 01:05:28
Elokuvateattereissa menee arvosteluissa suitsutettu teos jonka biisilista näyttää myös lupaavalta:
The Favourite

Aika lupaavan tuntuinen soundtrack tosiaankin. Siellä on minulle myös ennalta tuntematon klasarisäveltäjä nimeltään Elton John ;D
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Renttu

Ajattelin jossain vaiheessa katsoa taas todella pitkästä aikaa Milos Formanin ohjaaman erinomaisen elokuvan, Amadeus. Leffaa muistellessani muistui samalla mieleen seuraava anekdootti Mozartista:

Hän inhosi Adriana Ferrarese del Bene -nimistä naislaulajaa. Laulajalla oli taipumus laskea leukansa matalalle matalien lauluosuuksien aikana, ja nostaa päätään korkealle korkeiden lauluosuuksien aikana. Tästä tietoisena Mozart teki sävellyksen, johon laittoi mukaan näitä osuuksia perättäin hilpeän pätkän. Mozart nimittäin halusi nähdä, miten päätään osuuksissa nytkytellyt Adriana näytti samalla ihan kanalta!

Kyseinen sävellys on Cosi fan tutte, osiossa "Tule, Scolio"). Klipissä n. 1 min. 50 s. alkaen.

Amore

#95
Double Grand Pianosta vielä...

Instrumentista kerrotaan, että niitä on enää muutama kappale jäljellä. Pleyel valmisti näitä soittimia Pariisin tehtaallaan 1900-luvun alkupuolella noin 50 kappaletta, joista suurin osa tuhoutui ensimmäisessä maailmansodassa. Viimeinen tuplapiano valmistui 1930. Soitin painaa melkein 600 kiloa ja se on 2,5 metriä pitkä. Kummallakin koskettimistolla on omat kielet. Yhdessä kuoressa on todellakin kaksi kokonaista pianoa.

http://egri-pertis.com/doppelfluegel/

Tuli tuota soitinta ihmetellessä mieleen, että olen tainnut kahden pianon (siis tavallisia pianoja) konserttia olla kuuntelemassa vain kerran. Konsertti oli Temppeliaukion kirkossa ja soittamisesta vastasi jokin japanilainen pariskunta. Ohjelmistosta muistan sen verran, että siihen kuului pari suomalaistakin kappaletta, toinen jokin tunnettua kansanlaulua lainaileva kappale ja toinen ehkä Sibeliusta sitten. Konsertin ohjelmisto oli hyvin tasapainoinen ja raikas. Pariskunnan pianismi vei todella mukanaan. Jos haluaa nauttia nimenomaan pianomusiikista, niin kannattaa hakeutua jonkin pianoduon konserttiin, jos sellainen tulee tarjolle. Täytyy itsekin pitää mielessä tämä.
All you need is Love

a4

#96
Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 10, 2019, 02:40:44
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 10, 2019, 01:05:28
Elokuvateattereissa menee arvosteluissa suitsutettu teos jonka biisilista näyttää myös lupaavalta:
The Favourite

Aika lupaavan tuntuinen soundtrack tosiaankin. Siellä on minulle myös ennalta tuntematon klasarisäveltäjä nimeltään Elton John ;D
Elokuva oli todella nautittava.
Klassinen musiikki soi upeasti uhkean realistisesti vinksallaan olevan pukudraaman pyörteissä.
Lisäksi atonaalista animaalisuutta ääniefekteissä sekä kulttuurin ohuen pintasilauksen hekumallista rapsutusta raastinraudalla.
Wagnerkin olisi saanut lisäpotkua teoksiinsa elokuvassa hyödynnetyillä mustaruutiaseilla.
Yleisön reaktioista päätellen.
Kuningatar sai huikeita taide-elämyksiä tai pikemminkin wagnerilaisia aistimuskohtauksia.
Musiikin voima hänessä oli.
Lisäksi aistini olivat jo tullessani elokuvaan antoisasti virittyneet, kiitos teatterin katolta niskaani tippuneiden jäälohkareiden.
Pään kokoinen jääkappale näytti hiomattomalta timantilta puolen metrin päässä kadulla.
Lähellä oli etten elokuvataiteen oppien mukaisesti päässyt esittelemään arpia takkatulen äärellä leijonantaljalla.
Tämä tuli poliisiopistosta. Nämä tuntemattomista sotilaista ja nälkäpeleistä.
Tämä The Favouritesta.

Opin elokuvasta ainakin sen että jos kura haisee pahalle pääkaupungissa, kyse voi olla poliittisesta kommentoinnista ajalta ennen internettiä.

Amore

Arpookohan jokin algoritmi Ylen aamuklassisen soittolistan? Usein tuntuu siltä kuin sama lista soisi aamusta toiseen, vaikka samat kappaleet eivät olekaan toistuneet. Barokki ei oikein rockaa, kuten on tullut todettua jo muutaman kerran liikaa. Tänään vaihtui sooloinstrumentti sentään selloon, mutta vaikka soittajana oli Jacqueline du Pré ja musiikkina Bachin Sarja soolosellolle n:o 1, niin se tuntui kuivalta jouhien kihnutukselta (tunnette kyllä kappaleen), tuskastuttavan saharavaelluksen pitkältä hiekkaerämaalta. Oli valtava helpotus kun kihnutuksen jälkeen soi laulava pianomelodia, itselleni tuntemattomalta ruotsalaiselta säveltäjältä Peterson-Bergeriltä. Kuin olisi saanut ison lasillisen raikasta vettä. Se hyvä puoli kihnutuskidutuksella oli, että se sai pianokappaleen kuulostamaan erityisen hyvältä. ::)

Tässä Yo-Yo Ma kihnuttamassa tätä leffamusanakin tunnettua...

https://www.youtube.com/watch?v=1prweT95Mo0
All you need is Love

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 10, 2019, 02:40:44
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 10, 2019, 01:05:28
Elokuvateattereissa menee arvosteluissa suitsutettu teos jonka biisilista näyttää myös lupaavalta:
The Favourite

Aika lupaavan tuntuinen soundtrack tosiaankin. Siellä on minulle myös ennalta tuntematon klasarisäveltäjä nimeltään Elton John ;D

Se onkin ekalta älpyltä biisi nimeltään Skyline pigeon. Cembalo taisi olla ainoa soitin laulun taustalla. Tai ainakin puoleen väliin biisiä.

Lenny

Toisessa ketjussa menin möläyttämään, että Palestrina olisi viimeinen järkevä lattarisäveltäjä, mutta se oli hieman hätiköityä. Onhan siellä vielä Carlo Gesualdo, joka vaikutti hieman vielä Palestrinan jälkeen.

Gesualdon musiikki on yhtä erikoista kuin elämänsäkin. Se kuulostaa paikoin kuin olisi sävelletty 2000-luvulla. Tässä maistiainen:
https://www.youtube.com/watch?v=6dVPu71D8VI

Sanotaan, että Gesualdon radikaali tyyli olisi johtunut henkisestä kärsimyksestä, jota hän kantoi ison osan elämästään surmattuaan vaimonsa ja tämän rakastajan. Aatelismiehelle tuollainen oli kuitenkin business as usual, joten Gesualdo saattoi jatkaa sävellyshommiaan.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Lenny

Edelliseen lisäyksenä: miltä mahtaisi kuulostaa, jos Igor Stravinsky ottaisi käsittelyynsä Carlo Gesualdon, tuon inhan murhamiehen ja säveltäjäneron musiikin? No tietysti Igor Stravinskylta:
https://www.youtube.com/watch?v=GJgMDG3i3Dc

Tämä musiikki saattaa olla hieman helpommin lähestyttävää kuin alkuperäinen. Siitä on poistettu jonkin verran junnausta ja tietysti kuorolaulu on korvattu orkesterilla.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Lenny

Brahmsin 2. pianokonsertto:
https://www.youtube.com/watch?v=40NsFKuskH0

Hieno kappale, jota olen kunnellut paljon, pari kertaa myös livenä. Tämä tupsahti mieleeni Waltarin Turmsin takia. Olen sitä lueskellut viime päivinä, jonka seurauksena sitten katsoin Areenasta dokumenttia Niin on ollut ja niin on aina oleva. Tässä taas iski korvaani ankarasti kohta, jossa esiteltiin Sinuhen valtavaa suosiota ja Hollywood elokuvaa. Kohdassa 38:02 pärähtää ilmoille lähes identtinen kopio Brahmsin pääteemasta. Mikäpä siinä, tuo apinointi pelastaisi tarvittaessa koko elokuvan.
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

safiiri

#102
Tänään radiosta tuli joku jazzbiisi, joka oli kummallisella tavalla tuttu. Sitten selvisi, että kyse oli Debussyn Reverien melodialla tehdystä laulusta. Enpä ollut aiemmin kuullut. Tais olla Ella Fitzgerald.

a4

#103
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 24, 2019, 17:42:49
Tänään radiosta tuli joku jazzbiisi, joka oli kummallisella tavalla tuttu. Sitten selvisi, että kyse oli Debussyn Reverien melodialla tehdystä laulusta. Enpä ollut aiemmin kuullut. Tais olla Ella Fitzgerald.
Aika suosittu biisi näyttää olevan. Jenkeissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/My_Reverie

Westworld meets Debussy

safiiri

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 24, 2019, 23:28:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 24, 2019, 17:42:49
Tänään radiosta tuli joku jazzbiisi, joka oli kummallisella tavalla tuttu. Sitten selvisi, että kyse oli Debussyn Reverien melodialla tehdystä laulusta. Enpä ollut aiemmin kuullut. Tais olla Ella Fitzgerald.
Aika suosittu biisi näyttää olevan. Jenkeissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/My_Reverie

Westworld meets Debussy

Tuo Westworld-jutska ei kyllä enää tunnu olevan sama biisi. Jos pohjana on Debussy, niin ei se enää siitä oikein tule esiin. Ainakaan mun korvaan.