Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Klasariketju

Aloittaja Lenny, tammikuu 05, 2019, 17:39:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

Tänään kuulin aamulla taas jotain aivan jumalallisen ihanaa, jotakin, mitä en aluksi edes pystynyt tunnistamaan. Soitettiin vanhaa musiikkia. Kappale alkoi huikean kauniilla introlla, joka kuulosti....lähinnä huilumaiselta urkumelodialta. Mitä ihmettä? Tuskin isoja urkuja käytettäisiin vanhan musiikin kokoonpanossa. Taivaallisen intron jälkeen kappale jatkui laululla. Ihan kivaa laulua, mutta varsinainen haltioitumiseni jäi tuohon urku(?)-introon. Piti perehtyä tarkemmin yhtyeeseen ja jäljittää tuota instrumenttia. Kappaleen esitti Bois de Cologne (kuvassa) ja googlailemalla selvisi, että kuulemani instrumentti lienee ollut portatiivi, sylissä kannettava urku. En ole tällaisestakaan ollut aikaisemmin lainkaan tietoinen, vaikka varmasti olen sellaisen jossakin maalauksessa joskus nähnyt. Nyt haluaisin tietenkin myös kuulla portatiivia soitettavan konsertissa.


http://www.meikeherzig.de/bois-de-cologne-en.html

Kappaleessa soitettiin myös kampiliiraa, jollaista en myöskään muista nähneeni. Englanniksi kampiliiran nimi on hurdy-gurdy.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kampiliira

Ja tässä portatiivi Giotton maalauksessa (The Baroncelli Polyptych)



Upea itseopiskelupäivä!

All you need is Love

Lenny

Hieno bongaus tuo portatiivi! Onko tämä kipale kuultavissa jostakin mediasta vielä?
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Amore

^de Ventadorn: Pos mi pregatz, seignor soitettiin Aamuklassisessa, jota ei ole Areenassa. Yritin tuoreeltaan etsiä esitystä netistäkin, mutta enpä löytänyt. Ei selvinnyt edes sekään, millä levyllä soitettu kappale on. No jaa, joidenkin elämysten kuuluukin jäädä hetken lapsiksi. Tuo nyt kai teki niin voimallisen vaikutuksen, koska sattui iskemään kohdallani juuri oikeaan "hermoon". Siinä aamutoimia suorittaessani alkoi yht'äkkiä kuulua nokkahuilun ääni, jonka heti mielsin vanhaan musiikkiin kuuluvaksi ja sitten syntyi herkullinen hämmennys kun huomasin, että taitaa siellä olla muutakin, ettei nokkahuilulla mitenkään saa tuotettua sellaista urkumaista huilun ääntä. Urku soitti hitaassa tempossa, jolloin jokaisesta nuotista ehti nauttia. Mieleen ei muodostunut mielikuvaa melodiasta, jonka pystyisi sellaisenaan laulamaan, vaan nuotit ikään kuin sulautuivat yhdeksi asteittain muuntuvaksi ääneksi. Hyvin meditatiivista siis, mikä oli aivan nappiin aamuhetkessä, jota aina jotenkin luonnehtii suorittaminen ja aikataulussa pysyminen. Urku pysäytti hitaasti kehittyvällä äänellään arkiajan ja tempaisi suoraan ikuisuuteen. Oikeasti intro ei ollut kestoltaan pitkä, mutta eihän ikuisuudella kestoa olekaan. ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernart_de_Ventadorn
All you need is Love

Lenny

^ Ok, jääköön sinne jonnekin.

Urkuja muistuttavasta introsta tuli mieleeni Alban Bergin viulukonsertto, esim.
https://www.youtube.com/watch?v=oqSSHwFEn_8

Kappaleeseeen on upotettu puhaltimilla soitettu pätkä Bachin urkukoraalista Es ist genug, ja se jopa kuulostaa hieman uruilta. Bongaako kukaan?

Viukukonsertto on omistettu Alma Mahlerin tyttärelle toisesta avioliitostaan. Alma Mahlerin tyttäristä tulee mieleen myös Anna Mahler, joka taas oli naimisissa erään hieman vähemmän tunnetun säveltäjän, Ernst Krenekin kanssa, josta lisää ehkä myöhemmin. Kuten jo kerran aikaisemminkin sanottu, Wienin muusikkopiiri hyöri ja pyöri...
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

a4

Lainaus käyttäjältä: Lenny - helmikuu 27, 2019, 04:08:05
Alban Bergin viulukonsertto, esim.
https://www.youtube.com/watch?v=oqSSHwFEn_8

Kappaleeseeen on upotettu puhaltimilla soitettu pätkä Bachin urkukoraalista Es ist genug, ja se jopa kuulostaa hieman uruilta. Bongaako kukaan?
Testasin maallikkokorviani ja olin löytävinäni viulun sekä puhaltimien yhdessä soittavan tuon tapaisesti, tässä kohtaa:

https://youtu.be/oqSSHwFEn_8?t=1068
Tuon sen täytyy olla koska teemaan mukaan tulevat puhaltimet tosiaan kuulostavat kovin urkumaisilta.


a4

Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 25, 2019, 19:33:14
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 24, 2019, 23:28:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 24, 2019, 17:42:49
Tänään radiosta tuli joku jazzbiisi, joka oli kummallisella tavalla tuttu. Sitten selvisi, että kyse oli Debussyn Reverien melodialla tehdystä laulusta. Enpä ollut aiemmin kuullut. Tais olla Ella Fitzgerald.
Aika suosittu biisi näyttää olevan. Jenkeissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/My_Reverie

Westworld meets Debussy

Tuo Westworld-jutska ei kyllä enää tunnu olevan sama biisi. Jos pohjana on Debussy, niin ei se enää siitä oikein tule esiin. Ainakaan mun korvaan.
Juu, aika kauas on edetty alkuperäisestä. :)
Tässä selkeää Revieren sämpläystä kohdasta 2:17 alkaen:
https://www.whosampled.com/sample/487416/Kraftwerk-Neon-Lights-Claude-Debussy-Rêverie/

safiiri

Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 27, 2019, 22:35:45
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 25, 2019, 19:33:14
Lainaus käyttäjältä: a4 - helmikuu 24, 2019, 23:28:15
Lainaus käyttäjältä: safiiri - helmikuu 24, 2019, 17:42:49
Tänään radiosta tuli joku jazzbiisi, joka oli kummallisella tavalla tuttu. Sitten selvisi, että kyse oli Debussyn Reverien melodialla tehdystä laulusta. Enpä ollut aiemmin kuullut. Tais olla Ella Fitzgerald.
Aika suosittu biisi näyttää olevan. Jenkeissä.
https://en.wikipedia.org/wiki/My_Reverie

Westworld meets Debussy

Tuo Westworld-jutska ei kyllä enää tunnu olevan sama biisi. Jos pohjana on Debussy, niin ei se enää siitä oikein tule esiin. Ainakaan mun korvaan.
Juu, aika kauas on edetty alkuperäisestä. :)
Tässä selkeää Revieren sämpläystä kohdasta 2:17 alkaen:
https://www.whosampled.com/sample/487416/Kraftwerk-Neon-Lights-Claude-Debussy-Rêverie/

Sikäli hauskaa näihin törmätä, kun satuin juuri itse käyttämään tuota Reverietä osana tekemääni äänijutskaa. Siinä se oli yhtenä musiikkina muiden joukossa. Nykyään kun on näitä musiikinkäsittelyohjelmia, joilla voi leikkiä olevansa äänisuunnittelija / musiikintekijä.

a4

^ Kyllä. Uusi teknologia vapauttaa kansalaisten luovuuden padot muuallakin kuin netissä. :)

Esko Valtaoja meets klasarimessu eli tiedettä taiteellisesti:
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kulttuuri/musiikki/kun-lauri-porran-musiikkiteokseen-tarvittiin-kansantajuinen-tiedeguru-vaihtoehtoja-oli-vain-yksi/

Amore

Näin viikonloppua aloitellessa pitää kuunnella jotain vähemmän haasteellista, siis kuulijalle. Soittajalle voi olla vaikeahkoa...Siis, Kuutamosonaatti, sen Beethoven-jäbän säveltämä. 23 miljoonaa kuulijaa tykkää tästä. Tykkää sinäkin! :)

Video on vähän simppeli; ei sisällä vuorimaisemia eikä auringonlaskuja. Mutta tykkään tytöstä. Nuorisossa on maailman tulevaisuus, ja musiikin.


https://www.youtube.com/watch?v=o6rBK0BqL2w
All you need is Love

a4

Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 01, 2019, 20:06:46
Näin viikonloppua aloitellessa pitää kuunnella jotain vähemmän haasteellista, siis kuulijalle. Soittajalle voi olla vaikeahkoa...Siis, Kuutamosonaatti, sen Beethoven-jäbän säveltämä. 23 miljoonaa kuulijaa tykkää tästä. Tykkää sinäkin! :)

Video on vähän simppeli; ei sisällä vuorimaisemia eikä auringonlaskuja. Mutta tykkään tytöstä. Nuorisossa on maailman tulevaisuus, ja musiikin.


https://www.youtube.com/watch?v=o6rBK0BqL2w
Hieno modernisaatio.

Tässä todella klassista:
https://www.youtube.com/watch?v=INXYlJIq8QI


Juha


Mitä tiedetään klassisen harrastajista? Varmaan erilaisia harrastajia tietysti.

Onko jotain tietoa yritetty kerätä?

a4

Lainaus käyttäjältä: Juha - maaliskuu 04, 2019, 15:25:07

Mitä tiedetään klassisen harrastajista? Varmaan erilaisia harrastajia tietysti.

Onko jotain tietoa yritetty kerätä?
Yleisemmällä tasolla:
https://bachtrack.com/files/73896-Classical%20music%20statistics%202017-EN.pdf
No niin. Kippuroita ja käyriä enemmän kuin Puolalaisessa luontoelokuvassa.

Jotain suppeaa yhteenvetoa klasarikonserteissa kävijöistä:
This audience would confirm the suspicions of those who say classical music appeals only to a narrow demographic: getting on in years, retired, white, middle class. Mintel's report showed - not that we really needed showing - that the typical attender of classical concerts is 50-plus, well educated and white.
https://www.theguardian.com/music/2007/oct/05/classicalmusicandopera1
Valkoisia hyvin koulutettuja ikäihmisiä.

Markkinatutkimusta klasarikuluttajista himolukijoille:
The overarching theme of the occupation data is human services (i.e., teaching, healing).
In total, 41 percent of ticket buyers (who are not retired) work in human services.
• The most common occupation in the audience is teaching (20 percent, includes
all types of professional instructors and academics)
• The next most common occupation is medical (10 percent), plus another 4
percent registered nurses.
Other human services occupations include:
• 4 percent homemakers
• 3 percent social workers, counselors and clergy
Among professional/technical occupations:
• 9 percent business/administration
• 8 percent engineering & computers
• 5 percent law
• 3 percent accounting

https://www.esm.rochester.edu/iml/prjc/poly/wp-content/uploads/2012/04/2002_Classical_Music_Consumer_Report.pdf
kaikenmaailman humanistit ja opettajat yleisimpänä kuluttajaryhmänä.

Lenny

Olen alkanut lämpenemään Monteverdin musiikille, eli joudun taas siirtämään kelvollisen lattarimusiikin rajapyykkiä reippaasti 1600-luvun puolelle.

Monteverdi on tällainen siirtymäajan säveltäjä. Sitä ei oikein tiedä kuunteleeko renessanssin polyfoniaa vai jonkinlaista proto-barokkia. Mutta eipä ole cembaloa!

Vai mitä mieltä raati, eikö ole komiaa?
Claudio Monteverdi - Vespro della Beata Vergine 1610
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Amore

Jännittävä musiikkipäivä.

Ensin minulle tarjoiltiin cembalomusiikkia, joka tällä kertaa kuulosti korvissani aika mukavan viihdyttävältä. Vaikka musiikki soi "taustalla", aloin kuulostella sitä tarkemmin. Hyvä merkki jatkoa ajatellen.
Soler: Sonaatti kosketinsoittimelle c-molli. (Anna-Maaria Oramo, cembalo).

Sitten tunnelma vaihtui murheelliseen fagottiin. Fagotti? Mitähän tuosta instrumentista pitäisi ajatella? Orkesterissa se on ehdottomasti paikallaan, mutta soolosoittimena? Fagotti tuskin koskaan voi kuulostaa iloiselta. Nytkin teki heti mieli lohduttaa jotakin raukkaparkaa, murheen murtamaa. Mutta mielenkiintoista kuunnella välillä fagottiakin tällä tavalla esille nostettuna ja tarkemmin.
Saint-Saëns: Sonaatti fagotille ja pianolle G-duuri (Kim Walker ja Julius Drake).

Aamun tunnelma oli virittynyt tässä vaiheessa aika hyväksi. Musiikillinen aamiainen oli ollut monipuolinen ja ravitseva. Aurinko paistoi, hengitys kulki ja askel nousi energisesti. Olin valmis kohtaamaan vaikka...Prokofjevin, vaikka olen elänyt siinä käsityksessä, että Prokofjev, Shostakovich ja Stravinsky ovat minulle liian vaikeasti sulatettavia. Siis, soittakaa vain Pianokonsertto n:o 1 Des-duuri, tänään pystyn sen kuuntelemaan. RSO, Hannu Lintu ja pianossa Olli Mustonen. Jo ensimmäisistä sekunneista kuuluu moderni nykypäivän soundi. Äänitystekniikka on erinomaista – jokainen ääni erottuu tavalla jota en muista usein kuulleeni (koskaan?). Kun olen päässyt kirkkaan soundin tuottamasta ihastuksesta itse musiikin kokonaisvaltaisempaan kuunteluun, on myös ilmiselvää, että RSO, Lintu ja Mustonen tekevät mestarillista työtä. "Vaikeamminkin" sulateltavat tappuraiset "riitasoinnut", ei niin kauniit äänet asettuvat paikoilleen ja perustelevat itsensä. Antaudun. Kaikki kelpaa, eikä edes riitä. Tuntuu siltä kuin tämä musiikki syntyisi juuri nyt, olisi juuri tämän päivän tuote, rynnistäisi maailmaan ensimmäistä kertaa spontaanisti tulkitsijoittensa käsistä, keuhkoista, huulilta.

BRAVO!!!

Tällaisen mestariteoksen jälkeen täytyy kuulla ylimääräinen numero. Sellainen tulee. Se on hämmentävä, mutta tasaava. Niin toisesta maailmasta ja niin väärä, että se on oikea. Pieni laulu, Toivo Kuulan Aamulaulu, Eino Leinon runoon. Laulu kestää alle 2 minuuttia. Kukapa muu aamusta ja lemmestä sopisi paremmin laulamaan kuin nuori Jorma Hynninen.

Kaiu, kaiu lauluni,
kaiu korkealle,
aamu koittaa, aalto käy jo
rannan raidan alle,
aamu koittaa aalto käy jo
rannan raidan alle

Nuku, nuori sydämein,
nuku nuorta unta,
katso, kuinka havajaa
koko luomakunta

Lennä, lennä lempeni,
lennä yli vuorten,
ei ne estä vuoretkaan
lempimistä nuorten


Amore kiittää ja olisi kapsahtanut vastaantulijan kaulaan, mutta ketään ei juuri silloin tullut, oi!

https://www.ondine.net/?lid=en&cid=2.2&oid=5808





All you need is Love

Lenny

Kyllä musiikkiharrastajaa hellitään näinä päivinä! Taas löysin ison kokoelman CD-levyjä puoli-ilmaiseksi. Ilmeisesti taas yksi, joka kuvittelee Spotifyn olevan tosi hieno hommeli.

Kokoelmassa iso läjä Messiaenia, Straussia, Bartokia, Weberiä, Monteverdia... aijai. Kyllä kelpaa plärätä ja varmuuskopioida levyjä koneelle. Monta viikkoa. ;D
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)