Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Hikistä hiomista ja käsin tekemistä

Aloittaja kertsi, toukokuu 28, 2019, 13:04:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Tässä ketjussa voisi keskustella tai tähän voisi linkata kaikkea maan ja taivaan välillä, joka mitenkään liittyy käsin tekemiseen, väkertämiseen, värkkäämiseen, hiontaan, puuveistoksiin, kivitöihin, tai sen sellaiseen konkreettiseen tekemiseen, joka liittyy esineiden valmistamiseen tai korjaamiseen. Lähinnä käyttöesineiden, mutta miksei taide-esineidenkin kuten veistosten, jos siihen liittyy teknisiä aspekteja ja perspiraatiota.

Jos joku keksii paremman otsikon kertokoon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Hahaa. Kiven halkaisuun tarvitaan siis vain kivitaltta ja kivivasara. Näitä työkaluja ilmeisesti ei ole karkaistu, eli ovat  jostavammat kuin esim. puuvasara? Tavan vasara on kovempaa materiaalia (karkaistu?), joten se menee iskusta herkemmin säpäleiksi.


Cutting Stone (youtube)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: kertsi - toukokuu 28, 2019, 13:08:24
Hahaa. Kiven halkaisuun tarvitaan siis vain kivitaltta ja kivivasara.

Juu, hyvin halkeaa. Halkeamisen suunta voi toki olla muukin kuin toivottu linja. Riippuu miten tasa-aineista kivi on. Antamassasi linkissä ukko halkaisee tosin betonilaatan, sama menetelmä sopii sillekin mutta on tietty helpommin tehty.

Nuo ulkomaiset kivienkäsittelyvideot eivät kovin hyvin sovi Suomeen koska meillä kallio ja kivet ovat usein graniittia, eikä kivettynyttä savea tai höttömarmoria, niinkuin niissä tuppaa olemaan. Kiviaineksemme on usein miljardeja vuosia vanhempaa ja käynyt syvemmällä maapallon sisällä muovautumassa kuin muualla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#3
No niinpä taitaakin olla laatta tuo.

Ehkä sitten graniitin sijaan vuolukiveä, Kittilän kromimarmoria, Satakunnan hiekkakiveä, Kittilän Sinermänpalon vihreää dolomiittimarmoria (Lappia Green), metavukaanisia kivilajeja, Muhoksen savikiveä?
http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/kiviteknologia/e2_kiviteknologia_kirjasarja_kt1.htm
https://www.suomalainenkivi.fi/wp-content/uploads/2017/02/materiaaliopas2017_www.pdf

---
Joskus nuorena hioin muistaakseni 2-3 (?) nätin pienen kiven, joiden epäilin olevan jotain puolijalokiveä. En sitten tehnyt niistä koruja nk. olin ajatellut, vaikka tallella kyllä taitavt olla. Hiominen tapahtui käsin, ja kesti kauan. Jotain appiukkoni järkkäämää kiteistä ainetta käytin, en muista minkä nimistä. Korjaus. Eiku kyllähän minä ainakin jonkun riipuksen tein, ja käytinkin sitä. Ja ehkä korviksetkin (jos eivät olleet valmiiksi hiotuista kivstä, en muista).

joensuun kivikerho ry
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Minä olen enemmän innostunut puutöistä. Erityisesti jos kaikki tehdään käsityökaluilla on suorastaan koukuttavaa. Todelliset mestarit ovat todellakin loistavia.

https://youtu.be/bZd24mcO5lQ?t=560
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Olen suht äskettäin havahtunut siihen että pakkoraossa korjaan esineitä (toisen silmälasit, laukun sanka jne) kovassa kiireessä (aikaa 15 min junan lähtöön tai ½-1 h silmälasien korjaukseen) ajassa  tavoilla johon en olisi uskonut pystyväni. Inhoan yleensä moista kiirettä! Vasta nyt allekirjoitan  aiemmin vähän typeränä pitämäni moton "hätä keinot keksii".
  Toisen silmälasit korjattuani vasta  havahduin että niksini  tuli lapsuuden selkäytimestä, olin lapsena askarrellut lentäviä balsalennokkeja ja niitä keinoja käytin; esim. rihmalankaa viallisen sangan ympäri jossa puulasta ja hiukan liimaa rihmalangan päälle. (Yö-lukulasit joissa ei muodin mukaisuus eikä sateenkesto ole tärkeää).
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 29, 2019, 23:29:41
Minä olen enemmän innostunut puutöistä. Erityisesti jos kaikki tehdään käsityökaluilla on suorastaan koukuttavaa. Todelliset mestarit ovat todellakin loistavia.

https://youtu.be/bZd24mcO5lQ?t=560

Tätä on kiva katsella:
Amazing Ancient Technology of the Beautiful Japanese Hakone Marquetry - Woodworking Skillful

(Laitoin videon alkamaan puutyöosuudessa. Alussa lopputuloksia.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Mielenkiintoista, että japanilaista höylää vedetään itseen päin - meikäläistä höylää työnnetään.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

MrKAT

Eilen tein puolen tunnin aikana 6 yritystä pajupilliksi joista 3 onnistui. Yhdestä niistä tein liukuvan vetopasuunan tapaan ja sain soitettua Ukko Nooan ensitahdit. (Sukulainen tunnisti=todistus).   Onnistumisen mahdollisti sateiset viikot, nyt kuori oli irtautuvaa toisinkuin muutama viikko sitten..
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - toukokuu 30, 2019, 23:36:54
Mielenkiintoista, että japanilaista höylää vedetään itseen päin - meikäläistä höylää työnnetään.

En ole höyläyksen asiantuntija mitenkään, mutta tuon videon katsomisen perusteella voisin arvella, että itseenpäin vedettynä höyläyksen voima ja suunta on tasaisempi, kun käsivarret voi tukea vartaloon. Eikö höylän tasainen liike ole edellytys, että paperinohuen lastun saa tehtyä aivan tasaiseksi.

Oli muuten todella hämmästyttävän kauniita tuotoksia tuossa videossa. Jos tuollaisen rasian näkisi ja joku vain sanoisi miten se on tehty, niin tuskin osaisin kerronnan perusteella mielikuvitella koko valmistumisprosessin. Vain japanissa on aikaa ja kärsivällisyyttä kehitellä tuollaisia tekniikoita :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Venäläinen Artturi korjaa BMW 750 kolariauton. Tuota katsoessa ajattelee, että vain pieni lipsahdus ja siitä aiheutuu valtava homma. Olkaa varovaisia siellä ulkona, lapset.

https://www.youtube.com/watch?v=wR2f-q4WPfs&feature=youtu.be

Näkee, ettei ole ensimmäinen oikominen ukolla.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS