Kävin eilen tyttäreni kanssa laivaristeilyllä. Paattiin mennessämme tuntematon mieshenkilö mainitsi minut nimeltä ja alkoi jutella kanssani. Minulla ei ollut aavistustakaan, kuka tuo tyyppi oli. Hän sen sijaan näytti tuntevan minut ja tietävän asioistani. Hän oli katsellut Youtube-videoitanikin ja kehui niitä. Hän kertoi joskus kauan sitten soittaneensa minulle puhelimella ja jutelleensa kanssani. En muistanut mitään tällaisia puheluja, mutta enhän minä tietysti kaikkia mahdollisia soittajia vuosien ja vuosikymmenien ajalta muista.
Kohtasimme useita kertoja matkan aikana ja juttelimme. Tyyppi tarjosi kahvitkin. Hän ehkä huomasi olemuksestani, että en varsinaisesti tunne häntä, koska hän jossakin vaiheessa kertoi nimensä. Yritin painaa sen mieleeni.
Reissun jälkeen tutkin Facbookia ja huomasin, että tyyppi on kaverilistallani. Olen jossakin vaiheessa hyväksynyt hänen kaveripyyntönsä. En yleensä hyväksy tuntemattomia, mutta hänen kohdallaan olin tehnyt poikkeuksen, koska kaveripyyntö näytti liittyvän yhteisiin harrastuksiin, ja yhteiseen Facebook-ryhmään, ja tyyppi oli lisäksi joidenkin tuntemieni ihmisten FB-kaveri ja kirjoitusten perusteella "live-kaverikin". Ajattelin, että kai hänet voi turvallisesti hyväksyä, vaikka en häntä henkilökohtaisesti tunnekaan.
No, nyt tunnen.
Tyypin kanssa jutellessani tuli mieleeni tunne, että taidan olla FB-kuvieni ja Youtube-videoideni ansioista melkein pieni julkkis tietyissä piireissä. Tyyppi puhui minulle aivan kuin olisin jonkinlainen "asiantuntija", minkä käsityksen hän oli saanut valokuvistani ja videoistani ja harrastuneisuudestani. Ikävä kyllä, määrä ei korvaa laatua, joten suuresta kuvien ja videoiden määrästä ei ole voi päätellä muuta kuin sen, että olen pannut nettiin paljon kuvia ja videoita. Se, ei tarkoita, että tietäisin kuvien esittämistä asioista sen enempää kuin muutkaan. En kehdannut sanoa tyypille, että en ymmärrä hölynpölyäkään joistakin asioista, mistä hän puhui. Yritin vain nyökytellä ja sanoa, että kyllä, kyllä.
Joudun vähän sensuroimaan tätä tarinaa "identiteettipoliittisista" syistä.