Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Facebook

Aloittaja Amore, kesäkuu 14, 2019, 20:08:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

Xante, assit eivät ole kivoja. He ovat vaikeita ihmisiä, itselleen ja muille. Mutta minulle itselleni raiskaus on yksi törkeimmistä asioista mitä on olemassa, ja kun Pönni oli julkisesti kertonut itsekin sen kokeneensa, olin pöyristynyt siitä että hän ylitti tietyn rajan. Toki kaikkia kommenttejaan en ole nähnyt tai lukenut, joten onhan siellä tietysti voinut olla kaikenlaista ennemminkin.

Suvakeista minulla ei entuudestaan ollut muuta nettikokemusta kuin sen yhden miehen ääliömäinen ajatus että silpominen on säilytettävää kulttuuria. Olin nollaluvulla ottanut yhteen uskovaisten kanssa, ja ajatuksena oli että kun he kuvittelevat olevansa parempaa väkeä, niin täytyyhän heidän myös niin käyttäytyä. 2015 alkoi inhottamaan että mielestään oikeassa olevat suvaitsevaiset vähät välittävät siitä mitä väkeä tänne tulee ja mitä tekemään.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Kopek - elokuu 19, 2019, 22:24:15
Jos FB on niin herkkänahkainen ja sattumanvarainen ja epäreilu ja puolueellinen, kun mitä sen kerrotaan olevan, miksi siellä ylipäätään pitää esittää mielipiteitä yhtään mistään tai kirjoittaa aiheista, joista kirjoittamisesta voi seurata ongelmia. On kai niitä muitakin kanavia, joissa sananvapauden rajat ovat väljemmät. 

Minun mielestäni Facebook on mainoksia tuputtava kaaos. Jos siellä sattumalta näkee jotain, sen löytäminen uudestaan on lähes mahdotonta. Kännykkä-Facebook ja tietokone-Facebook ovat lisäksi niin eri asioita, että jos toisella on jotain nähnyt, sitä on turha edes yrittää etsiä toisella.

Ihmettelin tässä eilen miksei yhdestä Face-kaveristani ole kuulunut mitään. Olikin päätynyt kk bannille. Moneskohan kerta lie. Hän käyttää oikeaa profiiliaan kommentteihin joista tulee sanomista ja joutuu luomaan sijaisprofiileita. Itse pidän turpani kiinni kiistanalaisista teemoista oikealla profiilillani ja otan turpaani apuprofiileilla.

Face yksinkertaisesti tuntuu olevan ainoa tapa jutella ryhmissä ja puolituttujen kanssa. En ole kiinnostunut käyttämään WhatsAppia kovin runsaasti, varsinkin kun tuon tuostakin tulee otettua tehdasasetukset milloin mihinkin laitteeseen, enkä jaksa mitään varmuuskopioita tai mitä lie pilvihommeloita harrastaa. Facessa materiaali pysyy vaikka laitteidensa kanssa sähläisikin. Monet harrastuspuljutkin käyttävät Facea ilmoitustaulunaan.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 10:32:03
Xante, assit eivät ole kivoja. He ovat vaikeita ihmisiä, itselleen ja muille. Mutta minulle itselleni raiskaus on yksi törkeimmistä asioista mitä on olemassa, ja kun Pönni oli julkisesti kertonut itsekin sen kokeneensa, olin pöyristynyt siitä että hän ylitti tietyn rajan. Toki kaikkia kommenttejaan en ole nähnyt tai lukenut, joten onhan siellä tietysti voinut olla kaikenlaista ennemminkin.

Mutta päädyit tulokseen, että Pönnin pöyristyttävät puheet johtuvat siitä, että hän on suvakki, eikä siitä, että hän on assi.

Uskon, että edelleenkään et näe omaa kaksoisstandardiasi näissä asioissa.

T: Xante

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 11:18:22
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 10:32:03
Xante, assit eivät ole kivoja. He ovat vaikeita ihmisiä, itselleen ja muille. Mutta minulle itselleni raiskaus on yksi törkeimmistä asioista mitä on olemassa, ja kun Pönni oli julkisesti kertonut itsekin sen kokeneensa, olin pöyristynyt siitä että hän ylitti tietyn rajan. Toki kaikkia kommenttejaan en ole nähnyt tai lukenut, joten onhan siellä tietysti voinut olla kaikenlaista ennemminkin.

Mutta päädyit tulokseen, että Pönnin pöyristyttävät puheet johtuvat siitä, että hän on suvakki, eikä siitä, että hän on assi.

Uskon, että edelleenkään et näe omaa kaksoisstandardiasi näissä asioissa.

T: Xante

Kyllä assitkin kykenevät oppimaan asioita. Eikä kaikkea aina tarvitse antaa anteeksi jollain verukkeella. Vai meneekö tämä niin että pahasti assi saa möläytellä mitä sattuu, ulkkis saa käyttäytyä miten sattuu, muslimeilta ei voi odottaa kykyä lähimmäisenrakkauteen jne.

Eipä ihme että jokainen yrittää nykyään löytää itselleen jonkin sortin vähemmistötittelin. Se on sitten se Leeloo multipass. Pitäisiköhän taas itsekin alkaa länkyttää joka välissä assiudestaan. Minähän voinkin sitten tehdä Faceen valituksen että minulla keharina pitää olla oikeus huudella ihan mitä vaan.

Antaisitko Pönnille anteeksi jos hän olisi white power -porukkaa?

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 12:04:14
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 11:18:22
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 10:32:03
Xante, assit eivät ole kivoja. He ovat vaikeita ihmisiä, itselleen ja muille. Mutta minulle itselleni raiskaus on yksi törkeimmistä asioista mitä on olemassa, ja kun Pönni oli julkisesti kertonut itsekin sen kokeneensa, olin pöyristynyt siitä että hän ylitti tietyn rajan. Toki kaikkia kommenttejaan en ole nähnyt tai lukenut, joten onhan siellä tietysti voinut olla kaikenlaista ennemminkin.

Mutta päädyit tulokseen, että Pönnin pöyristyttävät puheet johtuvat siitä, että hän on suvakki, eikä siitä, että hän on assi.

Uskon, että edelleenkään et näe omaa kaksoisstandardiasi näissä asioissa.

T: Xante

Kyllä assitkin kykenevät oppimaan asioita. Eikä kaikkea aina tarvitse antaa anteeksi jollain verukkeella. Vai meneekö tämä niin että pahasti assi saa möläytellä mitä sattuu, ulkkis saa käyttäytyä miten sattuu, muslimeilta ei voi odottaa kykyä lähimmäisenrakkauteen jne.

Eipä ihme että jokainen yrittää nykyään löytää itselleen jonkin sortin vähemmistötittelin. Se on sitten se Leeloo multipass. Pitäisiköhän taas itsekin alkaa länkyttää joka välissä assiudestaan. Minähän voinkin sitten tehdä Faceen valituksen että minulla keharina pitää olla oikeus huudella ihan mitä vaan.

Antaisitko Pönnille anteeksi jos hän olisi white power -porukkaa?

Mutta - jos Pönnin käytös johtuu assiudesta, niin on vähän outoa kuvata sitä suvakkiuden ilmentymänä.

Toope

Pertti Rönkkö kirjoittaa FB:stä:
https://www.facebook.com/pertti.ronkko/posts/10156793293748542
LainaaMielipiteenvapaus on demokratian kulmakivi ja tärkeä kansalaisoikeus - ollaanko myös Facebookissa samaa mieltä.
Lähes päivittäin saa lukea, että Facebook on sulkenut kokonaisia sivustoja ja bannannut milloin mitäkin lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi.
Sanktioiden kohteeksi joutuneet kertovat usein, että eivät ymmärrä syytä, eikä näissä asioissa kovin salaperäiseltä vaikuttavan Facebookin puolelta perustella toimenpiteitä.
Tilanne on johtanut omalaatuiseen ja kansalaisten perusoikeuksien kannalta huolestuttavaan tilanteeseen: moni on alkanut suorastaan pelätä esittää mielipidettään tai joutuu käyttämään aitoa tai oletettua bannausuhkaa pienentääkseen joidenkin termien ja sanojen kohdalla tähtiä, viivoja ja muita kiertoilmaisuja.
Tilanne alkaa vaikuttaa demokratian kannalta kummalliselta ellei suorastaan puhtaalta mielivallalta ja kaipaa siksi pikaisesti perusteellista selvitystä.
Tässä haaste YLE:lle, Hesarille ja muulle suomalaiselle vastuulliselle medialle, puolueille, kansalaisjärjestöille ja oikeusvaltion toteutumisesta vastaaville tahoille:
Selvittäkää ja kertokaa, kuka Facebookissa kontrolloi sisältöjä. Kuka päättää bannauksista ja millä perusteilla.
Selvittäkää myös se, kuinka paljon bannauksia tehdään ja pohtikaa asiantuntijoita haastattelemalla, miten tämä kaikki sopii yhteen kansalaisille perustuslaissa taattujen mielipiteen- ja sananvapauden kanssa.
Facebook voi paljastaa mielellään myös itse salaisuutensa. OIemmehan sille tärkeitä kumppaneita. Jos ei ole käyttäjiä, niin tule myöskään mainostuloja.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 20, 2019, 16:00:18
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 12:04:14
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - elokuu 20, 2019, 11:18:22
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 20, 2019, 10:32:03
Xante, assit eivät ole kivoja. He ovat vaikeita ihmisiä, itselleen ja muille. Mutta minulle itselleni raiskaus on yksi törkeimmistä asioista mitä on olemassa, ja kun Pönni oli julkisesti kertonut itsekin sen kokeneensa, olin pöyristynyt siitä että hän ylitti tietyn rajan. Toki kaikkia kommenttejaan en ole nähnyt tai lukenut, joten onhan siellä tietysti voinut olla kaikenlaista ennemminkin.

Mutta päädyit tulokseen, että Pönnin pöyristyttävät puheet johtuvat siitä, että hän on suvakki, eikä siitä, että hän on assi.

Uskon, että edelleenkään et näe omaa kaksoisstandardiasi näissä asioissa.

T: Xante

Kyllä assitkin kykenevät oppimaan asioita. Eikä kaikkea aina tarvitse antaa anteeksi jollain verukkeella. Vai meneekö tämä niin että pahasti assi saa möläytellä mitä sattuu, ulkkis saa käyttäytyä miten sattuu, muslimeilta ei voi odottaa kykyä lähimmäisenrakkauteen jne.

Eipä ihme että jokainen yrittää nykyään löytää itselleen jonkin sortin vähemmistötittelin. Se on sitten se Leeloo multipass. Pitäisiköhän taas itsekin alkaa länkyttää joka välissä assiudestaan. Minähän voinkin sitten tehdä Faceen valituksen että minulla keharina pitää olla oikeus huudella ihan mitä vaan.

Antaisitko Pönnille anteeksi jos hän olisi white power -porukkaa?

Mutta - jos Pönnin käytös johtuu assiudesta, niin on vähän outoa kuvata sitä suvakkiuden ilmentymänä.

Jos ja jos. Itselläni on vähän semmoisia ajatuksia että minun ei tarvitse hyvitellä ja järkätä erikoisetuja sellaisille ihmisille jotka ovat samaa sakkia kuin itse olen. Jos olen assi ja osaa jonkin verran pitää rajaa itselläni (en esim. menisi vittuilemaan ihmiselle joka kertoi omaisensa juuri kuolleen), niin pitäisi sen onnistua muiltakin asseilta jotka elävät itsenäistä, normaalia elämää. Ja jos esim. valkoihoisena kykenen elämään rääkkäämättä muita, niin pitäisi se joltain lähi-itäläiseltäkin onnistua koska hänkin ns. valkoihoinen. Jos myöskin naisena olemaan silpomatta lapsia, pitäisi siihen jonkun somalimummonkin kyetä.

Mutta en kykene antamaan silvontaa, raiskauksia yms. anteeksi. Enkä edellytä sitä muiltakaan.

Mutta kuten perheväkivaltaa kokeneista tiedämme voivat ihmiset alkaa pitämään mitä ihmeellisimpiä asioita normaalina ja tavallisena. Sitten meillä on lopulta kulttuuriväkivalta.

Suvakkiuden ongelma on se että väkivaltaa pidetään itsestäänselvyytenä ja maahanmuuttajia uhreina jotka ovat kyvyttömiä päästämään irti kulttuurinsa väkivallasta. Jeesustellaan että musliminaisen pitää saada käyttää huivia koska yksilönvapaus, ja käännetään katse teinitytön saadessa turpaansa siitä hyvästä ettei halunnut käyttää huivia.

Heittäessään aivopierun että oikeistolaiset pikkunartut vokottelevat turvismiehiä raiskaamaan Pönnikin meni mukaan siihen päähänpinttymään että Lähi-idästä tullut mies ei kykene jättämään raiskausta väliin... Koska kulttuuri.

Assit ovat helposti fanaatikkoja. Mutta on vuodesta 2015 tullut niin ihmeellisiä juttuja vastaan etteivät kaikki suvakit mitenkään voi olla asseja. Sitäpaitsi Jari Tervohan oli sitä mieltä että rajakit ovat autisteja.

Luulen että autistisia piirteitä omaava arvostaa turvaa. Suvakkiassi saa turvaa kuvitelmasta että hyvällä tahdolla ulkkiksetkin kesyyntyvät?

Suomenruotsalainen mies vaatii "sekoittumista". Itkuvirsihän menee niin että suomalaiset ovat sukurutsainen kansa. Länsirannikolla asuva ruotsinkielinen voisi kuitenkin naida itäsuomalaisen, koska tutkimusten mukaan itä- ja länsisuomalaiset eroavat geneettisesti hyvin paljon toisistaan. Minua kiinnostaisi tietää onko suomenruotsalaisten rutsaisuus erityisen suurta, kun ankkalammikosta paria hakevat. (Viittaan heidän omaan sanontaansa.) Kun suvakkikommentteja tuntuusomessa tulevan erityisesti ruotsalaisen sukunimen omaavilta, niin johtuuko suvakkius siitä että itse vähemmistön edustajana on automaattisesti vähemmistöjen puolella? Ja onko ideana että turviksista saisi kamuja ja vääntövaraa junttisuomalaisia vastaan?

Norma Bates

Monet ovat sitä mieltä että Facebook saa tehdä mitä lystää ja valita itse millaista keskustelua siellä käydään. Ehkäpä. Mutta eiköhän meteli olisi melkoinen jos FB alkaisi Kiinan, Turkin tai muun valtion kanssa kimppaan ja ryhtyisi bannailemaan toisinajattelijoita noissa maissa.

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 21, 2019, 11:39:22
Monet ovat sitä mieltä että Facebook saa tehdä mitä lystää ja valita itse millaista keskustelua siellä käydään. Ehkäpä. Mutta eiköhän meteli olisi melkoinen jos FB alkaisi Kiinan, Turkin tai muun valtion kanssa kimppaan ja ryhtyisi bannailemaan toisinajattelijoita noissa maissa.

Facebook on ollut aikaisemmin kokonaan blokattu Kiinassa niin, että siihen ei saa ollenkaan yhteyttä. Kiinassa on oma Googlea vastaava hakukoneensa nimeltä Baidu, ja sellainen somealusta kuin Renren tarjoaa suurta osaa samoista toiminnoista kuin Facebook. Nämä kiinalaiset sivustot noudattavat valtion sensuurivaatimuksia. En tiedä, mikä on Facebookin tilanne Kiinassa nyt, mutta veikkaan, että joko se ei ole saatavilla ollenkaan tai sitten sitä on merkittävästi rajoitettu.

Facebook ilmeisesti käy parhaillaan neuvotteluja siitä, että jollekin kolmannelle osapuolelle annettaisiin valtuudet Facebook-sisältöjen valvomiseen ja FB saisi sitten tältä pohjalta toimia Kiinassa.

Monissa maissa viranomaiset ovat vaatineet jonkun sisällön poistamista, ja Facebook on tähän myös suostunut. Saksassa ja Itävallassa holokaustin kieltämistä vastaan on säädetty laki, ja sen nojalla on siivottu pois Facebook-julkaisuja näissä maissa. Ja niin edelleen.

Tämä Facebookin vihapuhesensuuri on kai sikäli eri asia, että se ei perustu viranomaisten vaatimuksiin vaan ainakin periaatteessa johonkin FB:n omiin linjauksiin.

Mitä olen asiaa ymmärtänyt, niin kritiikkiä on esitetty lähinnä siitä, että FB pitää prosessinsa aika piilossa ja tuntuu reagoivan ihmisten kanteluihin vähän liian herkästi. Jos prosessi olisi jotenkin paremmin läpinäkyvä ja sieltä vaikka ilmoitettaisiin, että he ovat harkinneet asiaa mielestään puolueettomasti ja ratkaisu on tämä ja tämä, ehkä näitä mielivaltaiselta tuntuvia päätöksiä olisi silloin vähemmän. Itse luulen että käyttäjämäärä on vain niin suuri, että päätöksiin ei ole mahdollista käyttää koulutettua työvoimaa, vaan niitä tehdään käytännössä sokkona. Tätä ei haluta myöntää ja keskustella siitä avoimesti, joten koko homma tapahtuu täysin yksipuolisesti ja suljetuin ovin.

Ei siitä minusta voi edes vetää sellaista päätelmää, että FB vetäisi poliittisesti jotakin tiettyä linjaa suhteessa vaikka Suomen asioihin. Ennemmin veikkaisin, ettei siellä edes perehdytä millään kovin syvällisellä tasolla niihin sisältöihin, joiden perusteella bannit tai muu tuomio lankeaa.

Norma Bates

Ei siellä perehdytä yhtään mihinkään, kun eräs ihminen kertoi että hänen seinältään oli poistettu naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastustava kuva sillä perusteella että kuvassa on alastomuutta. Hätäiseen katsottuna näyttää että kuvan nainen on alasti, mutta tarkemmin katsoessa erottaa että puolikkaana näkyvällä naisella on musta toppi yllään. Koska kuvan tausta on myös musta, pusero helposti "häviää" taustaan.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 21, 2019, 18:21:57
Ei siellä perehdytä yhtään mihinkään, kun eräs ihminen kertoi että hänen seinältään oli poistettu naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastustava kuva sillä perusteella että kuvassa on alastomuutta. Hätäiseen katsottuna näyttää että kuvan nainen on alasti, mutta tarkemmin katsoessa erottaa että puolikkaana näkyvällä naisella on musta toppi yllään. Koska kuvan tausta on myös musta, pusero helposti "häviää" taustaan.

Siellä on varmaan joku sensuuribotti joka ei ole vielä tarpeeksi älykäs.

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: mikainen - elokuu 21, 2019, 19:37:50
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 21, 2019, 18:21:57
Ei siellä perehdytä yhtään mihinkään, kun eräs ihminen kertoi että hänen seinältään oli poistettu naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastustava kuva sillä perusteella että kuvassa on alastomuutta. Hätäiseen katsottuna näyttää että kuvan nainen on alasti, mutta tarkemmin katsoessa erottaa että puolikkaana näkyvällä naisella on musta toppi yllään. Koska kuvan tausta on myös musta, pusero helposti "häviää" taustaan.

Siellä on varmaan joku sensuuribotti joka ei ole vielä tarpeeksi älykäs.

Ja sitten kun on, se on kehittänyt tietoisuuden ja Terminator-leffoista tiedämme että sen jälkeen ei hyvä heilu.

;D

Toope

Jos joku viitsii lukea, tuossa mainitsemassani Pertti Rönkön linkissä on varsin voimakasta keskustelua Facebookin toiminnasta ja mielivaltaisesta sensuurista, joka ikävä kyllä on osoittautunut myös jossain määrin politisoituneeksi sensuuriksi:
https://www.facebook.com/pertti.ronkko/posts/10156793293748542
Mielivaltaista sensurointia, tietyt ihmiset joutuvat kohteiksi.

Toope

Lainaus käyttäjältä: mikainen - elokuu 21, 2019, 19:37:50
Siellä on varmaan joku sensuuribotti joka ei ole vielä tarpeeksi älykäs.
Jo iltapäivälehtien kommenttiosioissa, asiasta riippuen, saatetaan laittaa estolistalle, jos käyttää tiettyjä termejä (islam, maahanmuutto, raiskaukset tms.) Kirjoitat saman viestin uudestaan ilman termiä, joka ei ole "politically correct" tai suvaittu, niin viesti menee perille.
Nähty ja koettu. On valmiiksi laitettu termejä, joiden esiintyminen viesteissä estää viestin julkaisun!

Aasilaulu

Lainaus käyttäjältä: Toope - elokuu 21, 2019, 21:35:40
Jo iltapäivälehtien kommenttiosioissa, asiasta riippuen, saatetaan laittaa estolistalle, jos käyttää tiettyjä termejä (islam, maahanmuutto, raiskaukset tms.) Kirjoitat saman viestin uudestaan ilman termiä, joka ei ole "politically correct" tai suvaittu, niin viesti menee perille.
Nähty ja koettu. On valmiiksi laitettu termejä, joiden esiintyminen viesteissä estää viestin julkaisun!

Facebookin julkaisut, kommettiosioihin kirjoitettavat viestit ja esimerkiksi nämä tänne kirjoitettavat viestit ovat laissa verkkoviestejä. Perustuslaissa sanotaan sananvapaudesta näin:
LainaaSananvapauteen sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tarkempia säännöksiä sananvapauden käyttämisestä annetaan lailla.
12 §

Oikeus julkistaa on eri asia kuin velvollisuus julkaista. Onhan laissa useita mainintoja julkaisemisvelvollisuudesta. Vastine on julkaistava, viranomaisten viestit on julkaistava, julkaisijan nimi ja vastaava toimittaja on mainittava jne jne.

Olennainen asia, joka ilmeisesti jää ihmisiltä joko laiskuuden tai lukutaidon puutteen vuoksi pimentoon on, että perustuslaissa sanotaan, että sananvapauden käyttämisestä säädetään erikseen lailla. Jos katsoo lakia sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä, siellä on listattu julkaisijan velvollisuuksia, mutta erikseen todetaan että:
LainaaToimintaan, jossa huolehditaan pelkästään julkaisun tai verkkoviestin teknisestä valmistamisesta, lähettämisestä, välittämisestä tai jakelusta, sovelletaan vain 17–20 ja 22 §:ää.
Laki sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä

Pykälät 17-20 käsittelevät pakkokeinoja ja pykälä 22 menettämisseuraamusta ja verkkoviestin hävittämismääräystä.

Sananvapauden sijaan tässä pitäisi katsoa viestin julkaisijan velvollisuuksia. Ilmeisesti nämä asiasta ilkamoivat olettavat, että sananvapaus tarkoittaa tai on aina tarkoittanut jonkinlaista yleistä julkaisuvelvolisuutta. Sellaista ei ole, ja verkkoviestien osalta ne velvollisuudet, mitä julkaisijalla on, ovat todella vähäiset. Käytännössä pitää tehdä niin kuin viranomainen käskee ja that's it. Jos halutaan, että Facebookilla tai lehden kommenttipalstoilla olisi velvollisuus päästää ihmisten viestit läpi sellaisenaan tai niin, että pitää olla kunnon näyttö että niiden esillä pitäminen rikkoo lakia ennen kuin mitään tehdään, se vaatisi että lainsäädäntö suunniteltaisiin tältä osin kokonaan uusiksi. Silloinhan netin jokaisen fooruminkin olisi pakko lain mukaan toimia niin, että mitään ei moderoida muuta kuin viranomaisen käskystä. Tai no, ainakin se tarkoittasi, että käytännössä viranomaisia pyydettäisiin vähän väliä moderointipäätöksistä kiisteltäessä hätiin. Jokainen voi tahollaan miettiä, kuinka järkevää resurssien käyttöä tämä olisi.

Siis se ei mene niin, että jos minä vuokraan jostakin palvelimen ja perustan sille foorumin, minun velvollisuuteni on julkaista kaikki spämmi tai muu sisältö, joka ei viranomaisten tai minun omasta mielestäni riko lakia. Silloin en saisi poistaa edes spämmiä, koska mistä minä tiedän, milloin se sitten kuitenkin loukkaa jonkun Toopen mielipiteenvapautta. Ei minulla ole kaiketi mitään velvollisuutta julkaista siellä yhtään mitään.

Miten tämä Facebookin kohdalla olisi jotenkin eri asia? Millä perusteella heillä olisi vaikkapa Lennystä poiketen tällainen velvollisuus?