Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Teeturinaa

Aloittaja -:)lauri, tammikuu 05, 2019, 18:20:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

-:)lauri

Tänne keskustelua teekulttuurista/teekulttuureista ja omasta kontrubuutiosta siihen/niihin.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

#1
Ostin eilen Clas Ohlsonilta teepihdit. Kylläpäs ovat kätsät. Nyt voi ostaa teetä puruina, ja teepihdeillä annostella vahvuus kuin jos olisi teepussiteetä. On mulla ollut tuollainen teesiivilä tai -sihti tai mikä tuo nyt nimeltään on, mutta en tykkää sen käytöstä, kun teen vahvuuden säätö on sillä mielestäni aikaavievää. Tai sitten mulla ei ole oikeaa tekniikkaa. Yhtä kaikki, teepihdit olivat oiva sijoitus.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

urogallus

Omat teetavat ovat nykyään seuraavanlaiset.

Tee keitetään kahvinkeittimellä. Suodatinpaperi kostutetaan ennen käyttöä. Tämä kannattaa muuten tehdä kahvia keitettäessä. Samoista puruista keitän 2,5 pannullista: eka keitto on vahvin, toinen paras maultaan ja kolmannella kerralla kannattaa pistää vettä vain puolet.


Pääosin käytän mustia maustettuja puruja. Earl Gray ja Lady Gray esim. toimivat minulle.

-:)lauri

Join tänään työpaikalta joululahjaksi saamani joulukorin jouluteetä, ja valmistusvälineinäni olivat vedenkeitin ja teepihdit. Olen perinteisesti kahvin juoja, mutta olen alkanut siirtyä pikkuhiljaa teen juojaksi. Sen verran lapsen kengissä teeharrastus minulla vielä on, että en vielä tiedä lempparimerkkejäni. Kaikki teelaadut ovat tähän mennessä maistuneet hyvälle.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Amore

LainaaKiinanruusua voidaan käyttää verenpaineen alentamiseen

Nauti kiinanruusuteetä
Happaman makuista kiinanruusuteetä juodaan laajoilla alueilla maapallolla. Sen vaikutusta verenpaineeseen on tutkittu lukuisissa tutkimuksissa. Kontrolloituihin tutkimuksiin perustuvan koostetutkimuksen mukaan kiinanruusutee, Hibiscus sabdariffa, alentaa systolista verenpainetta noin 7,5  mmHg ja diastolista verenpainetta noin 3,5  mmHg (Serban 2015). Myöhemmän systemaattisen katsauksen mukaan kiinanruusutee voi alentaa verenpainetta jopa huomattavasti enemmänkin (Walton 2016).
https://suomenterveysravinto.fi/blogi/verenpaineen-alentaminen-ruokavaliolla/

Lainaus "varastettu" Hipiltä, Arvuutteluketjusta.

Tuli vain mieleen, että vaikka pidän monenlaisesta teestä ja joistakin yrttijuomista (esim. rooibos), niin kiinanruususta en pidä teesekoituksissa tai missään juomissa. Liian kitkerä. Halvan hinnan takia sitä kai käytetään eräänlaisena "perusaineksena" monissa yrttijuomissa.

All you need is Love

Hippi

 
Ostin viime kesänä Sokokselta lasisen teekannun, jossa on näppärä tiheä sihti. Tuon ostoksen myötä teenjuontini on saanut ihan uusia ulottuvuuksia.

Vaatii kyllä hiukan harjoittelua saada sopivan vahvuista juomaa noista erilaisista teelaaduista ja yrtti/hedelmähaudukkeista, joita on tällä hetkellä teekaapissani varmaan toistakymmentä erilaista.

[poistin tämän soppaketjusta]
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

A.V. Vatanen

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 06, 2019, 09:41:45

Ostin viime kesänä Sokokselta lasisen teekannun, jossa on näppärä tiheä sihti. Tuon ostoksen myötä teenjuontini on saanut ihan uusia ulottuvuuksia.


Tuossa läpjnäkyvässä teekannussa on kyllä ideaa eli tee näkyy kauniisti läpi ja voi helposti arvioidan sopivaa haudutusaikaa. Taidanpa käydä ostamassa huomenna.

Suosikkiteeni, jota eniten käytän on Earl Grey (esim. Twingsin)  tai terveellistä (?) vihreää teetä, jota esim. Kiinassa ja Japanissa enimmäkseen käytetään.


AV.
Jos jotakin on, josta sanotaan: "Katso, tämä on uutta", niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä. Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

urogallus

Onkos muut kokeilleet "teen" keittoa kotimaisista aineksista? Itse olen välillä keittänyt pihlajanlehtiteetä, jossa on karvasmantelinen maku. Luulen, että siihen kyllä tympääntyy nopeammin kuin oikeaan teehen. Myös vattua ja siankärsämöä olen kokeillut.


Teeksi kelpaavia kasveja löytynee Suomesta kymmenittäin, ja useimmat ovat vieläpä yleisiä. Koivu, kanerva, maitohorsma, mesiangervo jne.

Hayabusa

Tuntemattoman katselua varten täytyi keittää ilta-tsaikat. Pieni pannullinen vain tällä kertaa. Assamia.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

 
Oma iltateeni oli tänään Sweet Chili
https://www.ruohonjuuri.fi/sweet-chili-tee-yogi-4012824509160

Tuosta puhutaan teenä, mutta ainesosaluettelossa ei mainita teetä lainkaan AINESOSAT: Ainesosat: Lakritsanjuuri, kaakaopavunkuori, viherminttu, fenkoli, anis, inkivääri, piparminttu, nokkonen, chilipippuri, kaneli, kardemumma, mausteneilikka, mustapippuri.

Parista pussista saa 7 minuutin haudutuksella kannullisen (kts. edellä) maukasta juomaa, josta nyt nautin ison mukillisen ja loput huomenna kylmänä aamupäivän kuluessa. Nämä yrttijuomantyyppiset ovat hyviä myös kylmänä.


Yogi Tea tuotteisiin kuuluu useita mielenkiintoisia kokeiltavia, joita olen jo kauppareissulla tutkinut, mutta vielä jättänyt ostamatta, kun jossain vaiheessa pääsi vähän mopo karkuseen ja kaapissa on aika montaa laatua nautiskeltavaa. Pitää saada kaappiin tilaa ensin.

Tavalliseen teehen laitan joko makeutusainetta tai hunajaa joukkoon, mutta nuo yrttijuomat ja monet "makuteet" eivät makeutta vaadi.  Tässä vajaan vuoden kestäneen kokeilun aikana on tullut jo selvästi suosikkimakuja. Esimerkiksi sitruunan ja inkiväärin yhdistelmä on yksi parhaista tuon Sweet Chilin ohella.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Vuosia sitten sain työkaveriltani Lontoosta tuliaisiksi paketin teetä. Tavallista pussiteetä, tosin ilman sitä narua ja lipuketta sen päässä. Nämä teepussit pitää onkia kupista tai kannusta, jos ei ole tuollaista kahvallista sihtiä, joka kuuluu esim. aiemmassa viestissä mainostamaani teekannuun.

Tee poikkesi huomattavasti tavallisesta "perusliptonista" ollen vahvaa ja täyteläistä.

Iloinen yllätys oli, että sitä löytyy omasta supermarketistakin, joten Yorkshire Gold teestä tuli minulle "perustee", jota juon, kun haluan vain teetä ilman sen kummempia kotkotuksia. Tosin, usein teen sekotuksen, jossa on yksi pussi teetä ja kaksi jotain yrtti-/marja-/tai hedelmähauduketta täyteen teekannulliseen. Nuo haudukkeet ovat kofeiinittomia, joten siksi pieni teelisä tekee hyvää ja samalla se hiukan täydentää haudukkeen makua. Lusikallinen hunajaa yhteen isoon kupilliseen teetä vie myös väsymyksen aiheuttaman makeanhimon pois.


Tänään kauppareissulla piti tuota perusteetä ostaa ja yllätyksekseni kauppani teehyllyltä löytyi jopa tarjous. Yogin teetä sai hiukan halvemmalla, kun osti kaksin kappalein. Sweet Chili oli jo ostoslistallani, joten sen pariksi tuli ostettua:

Black Chai, joka on maustettu musta tee.
Musta tee* (31%), kaneli* (17%), inkivääri* (17%), anis* (10%), rooibos* (10%), paahdettu sikuri*, mustapippuri*, mausteneilikka*, kaneliöljy*, inkivääriöljy*.  *valvottua luomutuotantoa

Ja kun halvalla sai, niin piti ostaa toinenkin pari, kun teet eivät olleet mitään varaston jämiä, vaan käyttöaikaa oli yli kaksi vuotta eteenpäin:

Ginger Lemon, joka on hedelmäteeksi mainittu, mutta ei sisällä teetä ja on kofeiiniton.
Inkivääri* (43%), lakritsanjuuri*, sitruunaruoho*, mustapippuri*, sitruunankuori* (4%), piparminttu* (4%), sitruunaöljy* (3%), kiinanruusu*, kuivattu sitruunamehu* (2%). *valvottua luomutuotantoa

Immune Support, yrtti-hedelmätee, jonka sanotaan tukevan vastustuskykyä.
Echinacea* (25%), ruusunmarja*, kuivattu acerolamehu* (14%), basilika* (13%), kaneli*, inkivääri*, kardemumma*, seljanmarja* (4%), mustapippuri*, moringa*, kiinanruusu*, kaakaopavun kuori*, lakritsanjuuri*, fenkoli*.  *valvottua luomutuotanto


Se, onko noilla vaikutuksia, joita kuvauksissa kerrotaan, jää nähtäväksi. Lähinnä olen utelias kokeilemaan uusia makunautintoja. Mopo tuossa hiukan taas karkasi, kun noin monta ostin, mutta tuon verran sain nyt raivattua tilaa teehyllyyni ja varmasti nuo aika nopaesti tulevat käytettyä, koska pakkauksessa on vain 17 pussia. Miksihän juuri 17 - miksi ei 15 tai 20?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Sokerivaihe läpäisty! Enää ei tarvitse laittaa hunajaa/sokeria teen joukkoon vaan voi kiskoa sellaisenaan. Samalla olen huomannut, että näissä teelajikkeissa on makueroja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Norma Bates

Yhden ainoanko kerran ehdin ostaa looran vadelmanlehdistä tehtyä (yrtti)teetä? Nimittäin en sitä enää sieltä löytänyt mistä kuvittelin sen ostaneeni. Täytyy tsekata yksi toinenkin kauppa vielä. Näitä aina varmuudella muista. Jokatapauksessa jos haluaa juoda teetä joka ei ole teepuskan lehdistä tehty, mutta jossa on tietynlainen "teemäinen" maku, niin tuo vadelmanlehtitee oli siitä hyvä löydös.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - tammikuu 11, 2019, 20:05:56
Yhden ainoanko kerran ehdin ostaa looran vadelmanlehdistä tehtyä (yrtti)teetä? Nimittäin en sitä enää sieltä löytänyt mistä kuvittelin sen ostaneeni. Täytyy tsekata yksi toinenkin kauppa vielä. Näitä aina varmuudella muista. Jokatapauksessa jos haluaa juoda teetä joka ei ole teepuskan lehdistä tehty, mutta jossa on tietynlainen "teemäinen" maku, niin tuo vadelmanlehtitee oli siitä hyvä löydös.


Muista ensi keväänä tämä juttu. Meinaan että vattu ei varsinaisesti ole Suomessa uhanalainen kasvi, ja helpolla saa koko vuoden teeainekset kerättyä joltakin hakkuuaukealta tms vattumaiselta paikalta. Hiertää ja kuivaa lehdet ja se on siinä. Paras aika lienee touko-kesäkuun vaihteessa tai viimeistään ennen juhannusta.

Hippi

Ruohonjuuresta ainakin näyttäisi löytyvän Vadelmanlehti-yrttitee Tämän teen sisältämä vadelmanlehti (Rubus idaeus) tukee ruuansulatusta ja lempeällä maullaan se hemmottelee makunystyröitä.

Mutta tuo ei ole pelkkää vadelmanlehtä. Veikkaan että se jäisi kyllä aika mauttomaksi, ehkä?
AINESOSAT: Ainesosat: Vadelmanlehti* (50%), malva*, honeybush*, ruusunnuppu*, luonnollinen vadelma-aromi (5%). *=luomulaatua.
Tuotteen valmistustiloissa on mahdollisesti käsitelty gluteenia sisältäviä viljoja. Siksi tuote saattaa sisältää jäämiä gluteenista.




If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️