Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Teeturinaa

Aloittaja -:)lauri, tammikuu 05, 2019, 18:20:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Hippi - tammikuu 11, 2019, 21:13:09
Veikkaan että se jäisi kyllä aika mauttomaksi, ehkä?

Muistaakseni vatunlehtitee on kokeilemistani kotimaisista lehdistä lähinnä oikeaa teetä. Siitä on kyllä aikaa kun olen viimeksi sitä juonut...

Sitten on vielä se, että oikean haudutusajan ja -lämmön löytämisessä menee vähän aikaa. Käsittääkseni monia yrttejä kannattaa hauduttaa pidempään kuin teenlehtiä.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: Hänen pyhyytensä - tammikuu 11, 2019, 19:14:53
Sokerivaihe läpäisty! Enää ei tarvitse laittaa hunajaa/sokeria teen joukkoon vaan voi kiskoa sellaisenaan. Samalla olen huomannut, että näissä teelajikkeissa on makueroja.

Teessä pitää olla reippaasti sokrua. Siitä en tingi.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Socrates - tammikuu 11, 2019, 21:19:40
Lainaus käyttäjältä: Hänen pyhyytensä - tammikuu 11, 2019, 19:14:53
Sokerivaihe läpäisty! Enää ei tarvitse laittaa hunajaa/sokeria teen joukkoon vaan voi kiskoa sellaisenaan. Samalla olen huomannut, että näissä teelajikkeissa on makueroja.

Teessä pitää olla reippaasti sokrua. Siitä en tingi.


Ilmankos sulla on arabi avatarina. Nehän kuulemma tykkäävät makeasta teestä.

-:)lauri

Ei sitä kykene kiskomaan sellaisia määriä sokeria kuin paljonko sokeria tarvittaisiin sen määrän makeuttamiseen minkä meikä ryystää asetilta teetä päivässä.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: Hänen pyhyytensä - tammikuu 11, 2019, 22:42:18
Ei sitä kykene kiskomaan sellaisia määriä sokeria kuin paljonko sokeria tarvittaisiin sen määrän makeuttamiseen minkä meikä ryystää asetilta teetä päivässä.

Väsynyttä tai ei, mutta nyt tuli niin elävä kuva vanhasta Suomi-Filmistä, jossa pyykkimuijat ryystää kaffetta tassilta (=asetilta) sokekerinpala hampaiden välissä. Ja huom! Huulet eivät kosketa tassia, vaan ryystäminen tehdään noin tuuman päästä hyvällä imulla :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Pannullinen oolongia ja sohvan nurkka. Mikäs sen mukavampi tapa viettää sunnuntai-iltaa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Norma Bates

Ei löytynyt vatunlehtiteetä toisestakaan kaupasta. Täytynee riipiä puskista. Nehän on vain kaksivuotisia käsittääkseni muutenkin. Itse jätän sekä yrtti- että mustan ja valkoisen teen purut tai pussin kuppiin pysyvästi juontiin asti että saan mahdollisimman voimakasta juomaa. Vihreän teen pussin tai purut poistan jonkin ajan päästä, koska muuten juomasta tulisi kitkerää.

ROOSTER

Käytiin syömässä nepalilaisessa. Jälkkäriksi otin nepalilaisen teen mitä en ole ennen maistanutkaan. Olisi kannattanut. Huisin hyvää. Taidan kokeilla joskus omassa kotonassanikin.

https://www.meillakotona.fi/reseptit/nepalilainen-tee

LainaaAinekset (1 annosta)

    1 kpl kanelitankoa
    1 tl kardemummaa
    1 tl neilikkaa
    10 dl vettä
    6 tl teetä
    3 dl kevytmaitoa
ynnä sokeria
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hayabusa

Nepskujen maitosokeritee ei uppoa. Mutta kinkyjen jasmiinitee putoaa; se huuhtelee liaat mausteet pois suusta.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - tammikuu 14, 2019, 16:34:33
Nepskujen maitosokeritee ei uppoa. Mutta kinkyjen jasmiinitee putoaa; se huuhtelee liaat mausteet pois suusta.

Toi maitosokerikanelineilikkakardemummatee on tosiaan enemmän jälkiruoka kuin juoma. Saattaisi muuten olla erittäin taivaallista jos lirauttaisi vähän whiskyä joukkoon.

Turkkilaisten haudutettu tee on kanssa hyvää, vaikka erilaista.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Iltateenä tänään Caffin Vihreä kirsikalla maustettu tee. Mukavan miedon makuinen, pieni tilkka hunajaa pehmentää makua.

Vihreän teen sanotaan virkistävän, joten ei sopisi iltateeksi. Minulle kahvi tai itee ei ole koskaan aiheuttanut mitään uniongelmia. Aikanaan, kun tuli kahvia juotua tonkkakaupalla, saattoi illassa mennä iso pannullinen ja silti uni maittoi. Nykyisin tee on vallannut kahvilta alaa, joten illalla nykyisin juon vain teetä.

Jos satutte poikkeamaan Vantaan Jumbossa tai Espoon Sellossa, niin tuo Caffi on ihan kiva pieni myymälä, josta voi löytyi vähän erikoisempia kahvejakin, jos sellaisista pitää. Teetä ei ollut kovin iso valikoima, mutta pari pussukkaa tarttui matkaan.

If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Ai saatana. Tänää kuulin työpaikalla ohimennen, että teetä keitettäessä pitäisi olla tarkkana lämpötiloista eri teelaatujen kanssa, että missä lämpötilassa niitä puruja uittaa. Onko todellakin näin? Ja jos on, mistä löytyisi hyvä opas noiden lämpötilojen opiskeluun, vai selviääkö jo joillain nyrkkisäänöillä?

Olisin kyllä tullut toimeen ilmankin tällaista uutta ohjetta. Koko pienen elämäni olen kiehauttanut veden, tuikannut purut sekaan ja ollut ihan tyytyväinen, mutta että nyt pitäisi alkaa tuota lämpötilaakin vahtaamaan. Pitääkö ostaa uusi vedenkeitin, jossa voi määritellä tuon lämpötilan, vai onko joku hyvä mittari, jolla voisi mitata samalla kun lämmittää vettä tällaisella on-off-keittimellä?
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

kertsi

Eräällä ystävälläni on erityinen teenkeitin, ja sillä tulee tosi hyvänmakuista teetä.

Pakettien kyljessä usein lukee lämpötilasta ja haudutusajasta.

Joku vihreä tee esim. voi olla sellainen, ettei se kestä ihan kiehuvaa vettä. Olen tehnyt niin, että kaadan kiehuvaa vettä mukiin, ja sitten mukin sisällön toiseen mukiin, niin on hyvää tullut
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Lainaus käyttäjältä: Tuottavuusloikka - helmikuu 07, 2019, 18:00:12
Ai saatana. Tänää kuulin työpaikalla ohimennen, että teetä keitettäessä pitäisi olla tarkkana lämpötiloista eri teelaatujen kanssa, että missä lämpötilassa niitä puruja uittaa. Onko todellakin näin? Ja jos on, mistä löytyisi hyvä opas noiden lämpötilojen opiskeluun, vai selviääkö jo joillain nyrkkisäänöillä?

Olisin kyllä tullut toimeen ilmankin tällaista uutta ohjetta. Koko pienen elämäni olen kiehauttanut veden, tuikannut purut sekaan ja ollut ihan tyytyväinen, mutta että nyt pitäisi alkaa tuota lämpötilaakin vahtaamaan. Pitääkö ostaa uusi vedenkeitin, jossa voi määritellä tuon lämpötilan, vai onko joku hyvä mittari, jolla voisi mitata samalla kun lämmittää vettä tällaisella on-off-keittimellä?

Musta tee

Veden lämpötila: 95–100 °C
Hauduttamisaika: 3–5 minuuttia

Vihreä tee

Veden lämpötila: 70–85 °C
Hauduttamisaika: 3–5 minuuttia

Valkoinen tee

Veden lämpötila: 70–80 °C
Hauduttamisaika: 2–3 minuuttia

Oolong-tee

Veden lämpötila: 85–93 °C
Hauduttamisaika: 3–5 minuuttia

Yrttihaudukkeet

Veden lämpötila: 95–100 °C
Hautumisaika: 5–7 minuuttia

https://www.chaya.fi/fi/haudutusvinkkeja
All you need is Love

-:)lauri

#29
Joo kiitos. Nyt tuli kiinnitettyä huomio Prismassa pakkauksen kylkeen, sillä siellä se tosiaan lukee kuten kertsi opasti. Mutta kiitos myös Amorelle tuosta listasta. Osaan näin jatkossa hieman paremmin jaotella teelaatuja lämpötilojen mukaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.