Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Teeturinaa

Aloittaja -:)lauri, tammikuu 05, 2019, 18:20:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Liptonin keltainen, Twiningsin Earl Grey ja pari muuta ovat hyviä, muut ovat kuin kuivia lehtiä olisi kerätty, jauhettu ja juotettaisiin uutettuna ihmisille.

Minulle karhunvatukka ja muut Tiikerit tuovat korvikkeet mieleen. Puolet hunajaa ja sokeria kuppiin, niin kai niitäkin saa juuri ja juuri juotua.

Ennen juon vaikka pelkkää lämmitettyä vettä kun noita lattialta kerättyjä lehtijämiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

#46
Earl Grey on mitä mainioin. Siinä on kyllä mausteena bergamottia, joka isompina annoksina on myrkyllistä. Tämän saimme huomata eräissä pirskeissä, joissa minä olin boolivastaavana (viilennettyä vahvaa earl greyta, sitruunan siivuja, Pommacia, tummaa rommia, (sokeria)). Tai oikeastaan pirskeiden jälkeen. Oli usealla juhlijalla ripulia seuraavana päivänä. Tein aika mietoa boolia, maku edellä, ehkä olisi pitänyt tehdä tujumpaa, niin sitä ei olisi juotu niin paljon.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

urogallus

Lady Grey on kanssa hyvää. Ja inkiväärillä maustettu musta tee. Oikeastaan kaikki missä on inkivääriä on hyvää.

kertsi

Pelkkä ohueksi siivutettu inkivääri keitettynä ja haudutettuna on myös hyvää, varsinkin jos on flunssa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Yksi omista suosikeistani on sitruunan ja inkiväärin yhdistelmä, joka on oikein piristävä ja hyvin yhteensopiva makuyhdistelmä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - maaliskuu 11, 2021, 19:19:35
No nyt on Hömpälle ehdotus

SEIKKAILU-PUSSITEE
20 erilaista mustaa, valkoista ja vihreää pussiteetä vaihtelusta pitävälle.


Kiitos tämä täytyy tilata.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Kun käyn vieraassa ruokakaupassa, niin mahdollisuuksien mukaan käyn aina kurkkaamassa kaupan teevalikoiman. Kaikissahan on ne perusliptonit, mutta usein ylläreitä löytyy niistä muista. Teetä ja yrttihaudukkeita valmistavia onkin paljon ja monilla noista on hyvinkin laaja makuvalikoima, joten kauppojen sisäänostajat onnistuvat monestikin arpomaan eri tuotesetin kuin naapurikaupassa on tarjolla.

Teekanne -tuotesarjaa ei ole Tiksin parissa suurimassa kaupassa enkä muista nähneeni Jumbossakaan, mutta yllättäen naapurikaupunginosan CM:ssä oli ihan hyvä valikoima Teekanne -tuotteita. En muista aikaisemmin noihin törmänneeni. Olin menossa ostamaan Inkivääri-sitruuna yrttihauduketta, josta saa erinomaista jääteetä ja on hyvää myös kuumana.

Silmiini osui vieressä ollut "Ginger Turmeric", joka ei sanonut minulle oikein mitään. En jaksanut kaivaa silmälaseja lukeakseni pienellä kirjoitetun tekstin pakkauksesta, vaan nappasin mukaan. Eihän tuo iso tappio olisi, jos ei se sitten maita. Teekannen tuotteet maksavat noin reilu puolet siitä mitä esimerkiksi Nordqvistin vastaavat maksavat.

Kotona sitten selvisi, mitä olin ostanut, taisi siinä hiukan kulmakarvat kohoilla:
https://lejos.fi/tuotteet/teekanne/teekanne-ginger-turmeric-inkivaari-kurkuma-yrttihauduke/

Kurkuman ja inkiväärin yhdistävä, luontaisesti kofeiiniton yrttihauduke 100% luonnollisista raaka-aineista.

Useamman päivän keräsin rohkeutta valmistaa tuo ja maistaa.

Moite tulee kyllä pakkauksesta. Tuohan on pussiteetä ja kukin pussi on yksittäispakattu muovisen päällyksen sisään. Päällyksessä ei ole mitään läpyskää, josta sen saisi avattua eikä repäisemällä auennut. Tarkemmin katsottuna siinä olikin saksen kuva, joten leikkasin sen varovasti auki. Siitä huolimatta ilmeisesti leikkasin pussiakin, sillä juomaan tuli jonkin verran hituja. Ei ne kyllä pahemmin haitanneet.

Päällimmäinen maku oli inkivääri ja kurkuma jäi aika vaisuksi, mutta maistellessa tuli mieleen, että siitä saisi hyvän liemen kanapataan.
Kyllä nuo tulee käytettyä joko juomana tai ruuanlaitossa, mutta tuskin ostan toista kertaa siitäkään huolimatta, että kurkuma on yksi niitä ihmeyrttejä, jotka ehkäisevät ties mitä sairauksia. Kurkumaa olen aina käyttänyt ruuanlaitossa reippaalla kädellä ja toivottavasti saan ne hyödyt sieltä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

#52
^
Jos haluaa terveyshyötyjä kurkumasta, sen kanssa (hörhöpiirit?) suosittelevat käytettävän mustapippuria, joka lisää sen hyötyjä ("bioavailabilitya", tarkoittasikohan imeytymistä, tehoa tms.). Kun itse teen inkkariruokaa (intialaista), laitan aina mustapippuria, vaikka olisi chiliäkin mukana mausteissa.

Hitsi, nyt alkoi tehdä mieli inkivääri-kurkumateetä (jos se mausteista tehtynä maistuu hyvältä), mutta maustevarastostani juuri ne kaksi ovat mökillä. Ehkä lohduttaudun rooibosilla.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

^
Puolittain läpällä tuon "terveyshyödyt" heitin, sillä kurkumaa olen käyttänyt juuri maun vuoksi. Terveyshyödyt tulivat tuota teetä selvitellessä netistä. En niihin ole perehtynyt enkä juuri mitään pistä suuhuni vain terveyshyötyjen vuoksi. Itselleni on ollut melkoinen yllätys, että mausteissa terveyshyötyjä näyttäisi olevan melkoisesti. Onnenkantamoista on, että olen mausteiden ystävä :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Nyt on syksy julistettu alkaneeksi. Aloin nautiskella viime joulun jälkeen hamstrattuja glögin korvikkeita, jotta saan teekaappiin tilaa uusille, kun kauppaan noita taas tulee.



Mainio kuuma juoma viileään iltaan tai miksipä ei reippaan syksyisen tai talvisen lenkin jälkeen, kun kaipaa sisäistä lämmikettä.
Aika samantyyppinen maku, mutta mausteisempi, kuin saman firman Black Velvetissä, jota tuolla olen jo aikaisemmin kehunut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hippi

Toisaalla oli puhetta kardemummasta ja sen terveellisyydestä mm. flunssan oireiden helpottajana. Pitipä sitten etsiä tähän liittyvää netistä ja ilokseni löytyi vanha Kotilieden artikkeli:

Kardemummatee

Linkistä löytyy ainesluettelo ja valmistusohje. Intialaiseen tapaan valmistettu tee maistuu aterian jälkeen tai vain lämmittävänä juomana sellaisenaan glögin asemesta.

Tavalliseen pussiteehen verrattuna tuossa on vähän puuhattavaa, mutta aika kohtuullisesti. Minulle outoa on teehen lisätä maitoa, mutta mausteyhdistelemä kardemumma ja kaneli maidossa vaikuttaa kyllä aika kivalta. Melkein kuin korvapuusti :)

Varmaan on kokeilemisen arvoinen.

Tässä vielä jokseenkin sama ohje https://www.soppa365.fi/reseptit/anne-maarit/kardemumma-tee

Löytyy myös kofeiinittomana pussituotteena Pure Sahrami & Kardemumma -yrttitee
Sahrami on yksi maailman arvokkaimmista ja halutuimmista mausteista ja yhdessä kardemummun kohottavan aromin kanssa maistuu vavahduttavan hyvältä! Makeutta yrttiteehen tuo fenkoli, lämpöä taas kaneli, neilikka ja inkivääri. Tämä sekoitus auttaa tasapainottamaan doshojasi, latautumaan ja uudistumaan koko päivän.

Ayurveda Pura -sarjan Sahrami & Kardemumma -tee on luomulaatuinen nautinto. Paketissa on 20 teepussia, jotka ovat täysin muovittomia ja niitittömiä.

Käyttö: Hauduta teetä 250 ml:iin keitettyä vettä (100 asteista) ja anna hautua 6 minuutin ajan. Hengitä syvään ja nauti hyvällä mielellä.


Noita pussituotteita on muitakin, joita voisi kokeilla. Kuten aiemmista viesteistä lienee käynyt ilmi, olen mieltynyt noihin erilaisiin maustettuihin juomiin. Nyt ovat olleet kesätauolla, mutta iltojen viiletessä mikään ei maistu niin hyvälle, kuin kuuma kivasti maustettu tee ai yrttijuoma :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

^
Nuo Intian suunnan porukat tosiaan harrastavat teetä johon sotkettu maitoa ja mausteita, sekä runsaasti sokeria. Ei ole oikein minun makuuni. Inkivääri teen kanssa vielä menee, mutta muu on ylimääräistä. Niin no, täällä pohjoisemmassa teehen sekotetut hunaja ja vattuhillo toki ovat silloin tällöin juomalistalla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

^
Varsinainen taikajuoma flunssaisen hoitoon on sitruuna-inkiväärijuoma. Reseptejä varmaan on useampiakin netissä, tässä yksi. Tosin tuossa on melkoisen muhkea määrä sokeria ja itse laittaisin mieluummin hunajaa, joka sekin on hyvä luonnonlääke.

Tässä myös mielenkiintoinen resepti:

Sitruuna-inkiväärishotti
200 g tuoretta inkivääriä
1 l vettä
½ dl hunajaa
2 sitruunaa
1 chili (antaa potkua, voi jättää pois)

Valmistusohje:
Raasta inkivääri kuorineen ja laita veteen. Lisää pilkottu chili. Kuumenna kattilassa ja anna lämmetä hiljalleen noin 20 minuuttia, älä anna kiehahtaa.
Siivilöi inkivääri ja sekoita hunaja lämpimän nesteen joukkoon.
Anna jäähtyä. Purista mehu sitruunoista ja lisää nesteeseen. Siivilöi vielä lopuksi ja kaada juoma pulloon.
Säilytä juomaa jääkaapissa. Inkiväärishotti säilyy jääkaapissa noin kuukauden. 
Nauti yksi shotti päivässä. (5–6cl)


Noissa yleensä käsketään tarjoamaan kylmänä, mutta kipeänä lämmin juoma tuntuu mukavammalta. Sitä paitsi sitruunamehun vitamiinit ei kokonaan katoa, vaikka sen lisäisikin kuumaan juomaan. Muutenkin sitruunan C-vitamiinipitoisuutta on kautta aikain liioiteltu poikkeuksellisen runsaaksi.

Eniten C-vitamiinia sisältävät hedelmät:
C-vitamiinin määrä 100 grammassa tuoretta hedelmää:

guava 228 mg
kiivi 67 mg
papaija 61 mg
appelsiini 51 mg
sitruuna 51 mg
mandariini 41 mg
greippi 33 mg
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Hayabusa

Tänään tuli eksyttyä lounaalla nepalilaiseen syöttölään. Epäilen kyllä Suomen nepalilaisten ravintoloiden nepalilaisuutta - niitä on tooodella paljon - ettei vaan ainakin osa olisi intialaisia. Joka tapauksessa otinpa pitkästä aikaa mausteteetä. Kaardemumma maistui voimakkaan ja ei ollut liian makeaa; joten positiivinen makukokemus.  :)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur