Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Suomen presidentti vaihtuu !

Aloittaja ROOSTER, kesäkuu 20, 2019, 17:19:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 4 Vieraat katselee tätä aihetta.

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Toope - maaliskuu 18, 2022, 00:38:44
Olli Rehniä vähän pelkään. Ketku, joka ei ole polttanut siltoja mihinkään suuntaan, edes Venäjälle. Marin, Haavisto, Stubb, hyvä luoja ei!
Itse luultavasti äänestän Jussi Halla-ahoa...

Jussi on porukan älykkäin mutta hieman liian kulmikas kansainvälisille areenoille. Marin nauttii suurinta kansainvälistä arvostusta ja olisi siten ehkä sopivin keulakuvaksi, mutta jatkuva biletys syö hänen uskottavuuttaan. Lisäksi hän tarvitsee melkoisen asiantuntijajoukon taustatuekseen ja mikäli tuo joukko koostuisi nykytyyliin pääasiassa Marinin kavereista, epäonnistumisen vaara olisi melkoinen. Kriisiajat eivät ole vielä lainkaan päättyneet...

Jos maailmanpoliittinen kriisi tästä vielä pahenee, niin paras ratkaisu olisi jatkaa poikkeuslailla Niinistön kautta vielä ainakin yhden kauden.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 18, 2022, 09:48:16
Jos maailmanpoliittinen kriisi tästä vielä pahenee, niin paras ratkaisu olisi jatkaa poikkeuslailla Niinistön kautta vielä ainakin yhden kauden.

Toivottavasti tuo oli vain huono vitsi.

Muistan liian hyvin sen edellisen poikkeuslain ja sen seuraukset.

Haluaisin lisäksi, että presidentin terveydentila arvioitaisiin vuosittain siten, että viisi lääkäriä ja viisi psykiatria äänestäisi terveydellisestä kelvollisuudesta presidentiksi, 0-100% asteikolla, nimettömänä äänestyslaatikkoon. Vain 60% tai suuremman keskiarvon saanut voisi jatkaa.

Kansanedustajille voisi olla sama, saisivat tohtorit harjoitella. Jos on samaa mieltä kuin joku viiteryhmä, vaikka olisi oikeassakin, ei vielä tarkoita että olisi työkykyinen tai riittävän terve päästään tai ylipäätään kelvollinen toimimaan edustajana. Siksipä heitä onkin 200, että yksikään ei pystyisi vaikuttamaan yksin liikaa. Terveydellisiä näkökohtia korostaa tietysti myös imperatiivisen mandaatin olemattomuus.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Socrates

Vielä vuodenvaihteessa tai oikeastaan kk sitten oli yhdentekevää, kuka on presidentti.

Nyt kerrankin pressa sai töitä.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

MrKAT

Oliko Jan Vapaavuori yksi mahdollinen lupaava ehdokas?
Tään jälkeen taas hitusen vähemmän?: https://www.is.fi/urheilu/art-2000008707122.html
Älä persu äänestä. Se on turhaa, turhempaa kuin Suomen 0,1% osuus ilmastonmuutoksesta. Sun vaikutukses on mitättömät 0,000 000 5 % EU:ssa.
Ota mieluummin olutta rannalla kauniin naisen kanssa ja hiekat nakkaa koko tylsälle byrokraattien EU:lle!

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - maaliskuu 25, 2022, 16:43:40
Oliko Jan Vapaavuori yksi mahdollinen lupaava ehdokas?

Hänhän on ilmeisesti se mahdollinen kandidaatti joka eniten muistuttaa naapurin Vladimiria. Katupoikamainen nuorisoaika, avustajana toimiminen monelle johtomiehelle, kamppailulajitaustaa ja urheilutoiminta kiinnostaa muutoinkin kovasti, etenkin Olympiatoiminta.

Pormestarikautenaan näyttänyt että tiukasti vedetään linjaa, sitä omaa. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja-aikanaan kaappasi Sipoon maa-alueesta Helsingille ison palan valtavasta vastustuksesta huolimatta. Sentään ilman sotaväkeä.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-9973148Raideliikenneasiantuntija Antero Alku vihjasi Ylen eilen julkaisemassa jutussa, että Helsingin vuonna 2006 käynnistämä osakuntaliitos Sipoosta Helsinkiin oli tarkoitettu pelotteeksi espoolaispäättäjille, jotka eivät olleet saaneet aikaan päätöstä länsimetron rakentamisesta.
...
Tuolloin Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtajana, nykyisin Helsingin pormestarina toimiva Jan Vapaavuori (kok.) tyrmää ajatuksen täysin.

– Täydellistä huuhaata.
...
Alkun heitosta kiinnostavan tekee nykytilanne: länsimetro kulkee ja Östersundom on edelleen joutomaata. Lisäksi on huomionarvoista, että Espoon metropäätös syntyi vain pari kuukautta Helsingin Sipoo-liitoksen julkistamisen jälkeen.

Kiristys ja kaiken kiistäminen olisivat jo lähes mustan vyön putinismia. Mustan p-vyön saa luultavasti jos neuvotteluissa uhkaa vetää turpaan mikäli sopimusta ei synny.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 18, 2022, 09:48:16
Jos maailmanpoliittinen kriisi tästä vielä pahenee, niin paras ratkaisu olisi jatkaa poikkeuslailla Niinistön kautta vielä ainakin yhden kauden.
Huumorina ymmärrän, mutta ei realistinen valinta. Suomi ei tee tuollaista valintaa.

Itse valitsisin Halla-ahon, mutta mahdollista olisi politiikan ulkopuolinen ehdokas, kuten Martti Ahtisaari oli aikoinaan. Alpo Rusi lienee turhan vanha jo, kuten Timo Vihavainen...?

ROOSTER

Yle on tehnyt presidenttikyselyn.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-12377479Nyt ei ole näkyvissä presidenttiehdokasta, joka haravoisi ensimmäisellä kierroksella yli puolet äänistä, joten odotettavissa on kahden kierroksen jännittävä kisa.
...
On mahdollista, että esimerkiksi keskustataustainen Olli Rehn ja vihreiden ehdokkaana kaksi kertaa presidentinvaalin kakkoseksi sijoittunut Pekka Haavisto tavoittelevat laajapohjaisia tukiryhmiä jo vaalin ensimmäiselle kierrokselle.
...
Onnistuneet puoluevetoiset kampanjatkin ovat perustuneet siihen, että puolue on pysytellyt vaalitaistelussa taka-alalla ja ehdokkaan henkilöä on nostettu kampanjan kärkeen

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-12372173Yllätysnimeksi nousi Mika Aaltola

Vaaleihin on vielä sen verran aikaa, että kuka tahansa voi nousta pääehdokkaiden joukkoon. Tosin jotain merkittävää pitää tehdä hyvinkin pian jotta noste käynnistyisi tarpeeksi ajoissa.

Ohisalolta odottaisin vauvakuvia, mieluummin pikapuoliin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Muisto Keijo Kullervo

Seuraava presidentti lienee Olli Rehn...

Arvostan Hänen kantaansa Nato kysymyksessä kun toivoo, että voisimme olla jäseniä Natossa Norjan tapaan.

Muisto Keijo Kullervo
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Hippi

Olli Rehn on nyt ollut useamman kerran näkyvillä ja ei kyllä ole listallani noussut. Pikemminkin pudonnut, joskaan en pysty asiaa perustelemaan millään muulla kuin mutulla.

Mika Aaltola alkoi kiinnostaa jo ennen kuin hänestä alettiin lehdissä kirjoittamaan eräänlaisena mustana hevosena. Vähän juron oloinenhan tuo on noissa A-studioissa, mutta ei sinne kai vitsejä mennäkään heittelemään. Ulkopoliittinen tietämys ja asiantuntemus lienee kohdillaan ja se kai onkin oleellisin juttu Suomen presidentillä. Onhan tuo näyttänyt itsestään sen leppoisammankin puolen käymällä puoli7 ohjelman vieraana. Eihän tuo vierailu itsessään pätevöitä presidentin hommiin, mutta näytti kuitenkin, että juron olemuksen sisällä on oikeastaan ihan mukava ja seurallinen ihminen :)

Nyt näytti Jutta Urpilainenkin ilmestyneen muutamalla prosentilla YLEn listalle. Häntähän aikaisemmin arvelin vahvaksi ehdokkaaksi. Onko hänen kirinsä nyt alkanut?

Huomattavaa on, että tuloksissa ei vielä näkynyt viimeisimmän kohun seuraukset, jotka pistävät melko vähäiset Jan Vapaavuoren "äänet" uusjakoon.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Ulkoministeri Pekka Haaviston osakkeet nousivat minun omassa presidenttirankingissani paljon kun kuuntelin tämän: https://areena.yle.fi/audio/1-50987958

Paljon tuli uuttakin tietoa, hyvä ohjelmapätkä!
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Kopek

Aave:

"Kyllähän tämä samalla on myös Hesarin avaus presidenttipeliin."

Tiivistelmä:

"Heidi Hautala on niitä harvoja valtakunnanpoliitikkoja, jotka ovat johdonmukaisesti nähneet Venäjän turvallisuuspoliittisena riskinä Suomelle ja muulle Euroopalle sekä kritisoineet sen ihmisoikeusrikoksia ja aggressiivista ulkopolitiikkaa".


On mielenkiintoista nähdä, miten muuttunut maailmanpoliittinen tilanne nostaa joidenkin pisteitä presidenttipelissä ja laskee toisten. Esko Ahon mahdollisuudet taisivat mennä lopullisesti, kun Venäjän panssarivaunut vyöryivät Ukrainan rajan yli.

Olen ehkä tavannut Heidi Hautalan kauan sitten, mutta en ole aivan varma asiasta. Olin itse vihreiden ehdokkaana jossakin ei-missään, ja Helsingistä tuli vihreän liikkeen johtotasolle kuulunut nainen tapaamaan meitä vähäpätöisempiä tyyppejä vaalikampanjan merkeissä. Hautala ei ollut kansanedustaja eikä vielä kovin suuri julkkis tuohon aikaan muutenkaan. Hän oli minulle ennestään tuntematon. Vasta jälkeen päin olen alkanut miettiä, että kyseinen henkilö oli ehkä Heidi Hautala. Sen vähä, mitä hänen ulkonäöstään ja olemuksestaan muistan, sopii Hautalaan.

Toinen kuuluisa vihreä, jonka tapaamisesta olen epävarma, on Pekka Haavisto. Mahdollinen tapaaminen oli kaiken lisäksi kannaltani nöyryyttävän nolo. Olimme liikkeellä vihreän delegaation pikkubussilla (joka oli vuokrattu minun nimiini). Minä ajoin, ja (mahdollinen) Haavisto oli yksi matkustajista. Olin valvonut matkan aikana paljon ja tein väsyneenä pahan virheen eräässä risteyksessä. Matkustajien luottamus ajotaitooni (joka alkoi olla rattijuopon tasoa) loppui, ja yksi matkustajista vaihtui ratin taakse. Tuo henkilö oli ehkä Pekka Haavisto.

Pikkubussiin jäi tuon henkilön toimittajakansion kuoret, joihin piirretty ja kirjoitettu kaikenlaista, mutta ei kuitenkaan nimeä. Nuo kuoret olivat minulla muistona vuosikymmeniä, mutta enää niitä ei tunnu löytyvän. Kaikki katoaa lopulta. Muistan hyllynkin, missä ne olivat huoneessani ja kodissani, jonka myöhemmin menetin.

Tämä nyt meni vähän sivupolulle, joten lopuksi presidenttiasiaa.

En tiedä, onko Heidi Hautala kiinnostunut pyrkimään presidentiksi. Jos on, mitkä olisivat hänen mahdollisuutensa.

Presidentiksi pyrkivän pitää muistaa ainakin yksi sääntö. Kansalaisten enemmistöä ei pidä tehdä vastustajaksi esittämällä liian jyrkkiä tai muuten vääriä mielipiteitä tai olemalla muuten ärsyttävä. Presidentti tarvitsee yli puolet äänestäjien äänistä.

Paavo Väyrysen tie presidentiksi on kaatunut tuohon asiaan. Enemmistö kansasta ei ole halunnut valita häntä. Hän on ärsyttänyt liian monet. Sillä, miten suosittu hän on ollut kannattajiensa keskuudessa, ei ole ollut merkitystä. Tärkeintä on, että yli puolet kansasta äänestää viimeisellä kierroksella.

Halla-ahosta tuskin myöskään tulee presidenttiä tästä samasta syystä ellei vastaehdokas viimeisellä kierroksella ole joku Johan Bäckman tai vastaava. Näin tuskin tulee käymään.

Hautala voisi olla riittävän neutraali ja suosittu, jos hän malttaa olla esittämättä liian voimakkaita mielipiteitä kansaa jakavista aiheista kuten maahanmuutto, rasismi, monikulttuurisuus ja mitä kaikkea niitä on. Kannan asioihin voi tietysti ilmaista, ja vaalitenteissä sitä varmaan kysytäänkin, mutta vastaukset pitää osata muotoilla diplomaattisesti, niin että ne kelpaavat mahdollisimman monille.

MrKAT

#192
"Mitäs minä Natosta ja Venäjästa sanoinkaan"-joukkoon pitäisi lukea myös kirjailja Kaari Utrio (79 v) joka liputti Naton puolesta ja Venäjän vaaroista* jo n. parikymmentä vuotta sitten. Hän oli toisinajattelija muutenkin mutta erityisesti SDP:ssä jossa oli pikku paikallispoliitikko (Someron kunnanvaltuutettu).
  Koska on jo iäkäs, ateisti ja lapsesta asti kasvosokea (ei tunnista aina tuttujakaan) niin korkeita esteitä Mäntyniemeen olisi kasapäin.

*Historioitsijana on nähnyt Venäjän pitemmällä aikaperspektiivillä kuin tavikset. (Paitsi ne tavikset jotka tietää r*ss* on r*ss* vaikka v...).
Älä persu äänestä. Se on turhaa, turhempaa kuin Suomen 0,1% osuus ilmastonmuutoksesta. Sun vaikutukses on mitättömät 0,000 000 5 % EU:ssa.
Ota mieluummin olutta rannalla kauniin naisen kanssa ja hiekat nakkaa koko tylsälle byrokraattien EU:lle!

MrKAT

Onko tämä etiäinen/mainos Suomen tulevasta presidentistä?




Ulkoministeri Pekka Haavisto allekirjoitti Suomen hakemuksen Naton jäseneksi Valtineuvoston linnassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

"Arvon vastaanottaja,

Suomen tasavallan presidentti on päättänyt vahvistaa Pohjois-Atlantin liitolle, että Suomi haluaa liittyä liittokuntaan ja aloittaa liittymisneuvottelut Naton kanssa. Suomen parlamenttia on kuultu prosessissa.

Minulla on siten kunnia välittää teille tämä toive Suomen hallituksen puolesta.

Haluaisin lisäksi vahvistaa, että Suomen päätöksellä hakea Naton jäsenyyttä on laaja parlamentaarinen ja kansalaisten tuki.

Kunnioittaen,

Pekka Haavisto, Suomen ulkoministeri"




- https://yle.fi/uutiset/3-12450120

Älä persu äänestä. Se on turhaa, turhempaa kuin Suomen 0,1% osuus ilmastonmuutoksesta. Sun vaikutukses on mitättömät 0,000 000 5 % EU:ssa.
Ota mieluummin olutta rannalla kauniin naisen kanssa ja hiekat nakkaa koko tylsälle byrokraattien EU:lle!

Hippi

Lainaus käyttäjältä: MrKAT - toukokuu 17, 2022, 23:55:55
Onko tämä etiäinen/mainos Suomen tulevasta presidentistä?

Ei ole. Haaviston aika oli ja meni eikä hänellä ole ollut kovin suurta kannatus oman puolueensa ulkopuolella. Tosin kummassakin vaalissa (2012 ja 2018) on tullut valitun jälkeen toiselle sijalle, mutta pienehköllä äänimäärällä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️