Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Jamaikankreolin ymmärtämisen vaikeus.

Aloittaja ROOSTER, kesäkuu 30, 2019, 14:24:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 08, 2021, 23:44:58
Aivan varmasti näin ei ole -- ja iso osa siitä, mitä tästä nyt on Toope esittänyt on aika sulaa kakkavelliä :P

Sehän on ihan sallittua olla vaikka sitä mieltä, että omasta mielestä jamaikanenglanti on kivan kuuloista tai että skottienglanti on... tai että omaa korvaa ja kielitajua viehättää joku hyvin akateeminen tapa puhua tai juuri joku RP-aksentti tai Yhdysvaltojen "General American" eli USA:n vastine brittien yleiskieliselle tai "kirjakieliselle" puheilmaisulle.
Jonkun mielestä englanninkieli on samanarvoista, mistä päin tahansa. Minusta ei. Itse arvostan englantilaisten englantia.

Melodious Oaf

Kun sulla on tämmösiä alueellisia preferenssejä, niin onko sulla sitten joku mielipide siitä, mistä päin Englantia tulevat puhuu kauneiten tai parasta kieltä?

Entä missä päin Suomea kieli on parasta?

Vai onko puhuttu kirjakieli parasta puhuttua suomea?

Mun mielestä noi alueellisten varianttien preferenssit on kuitenkin ihan vain sun omia esteettisiä tai moraalisia arvostelmia.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 08, 2021, 23:44:58
Aivan varmasti näin ei ole -- ja iso osa siitä, mitä tästä nyt on Toope esittänyt on aika sulaa kakkavelliä :P

Sehän on ihan sallittua olla vaikka sitä mieltä, että omasta mielestä jamaikanenglanti on kivan kuuloista tai että skottienglanti on... tai että omaa korvaa ja kielitajua viehättää joku hyvin akateeminen tapa puhua tai juuri joku RP-aksentti tai Yhdysvaltojen "General American" eli USA:n vastine brittien yleiskieliselle tai "kirjakieliselle" puheilmaisulle.
Jonkun mielestä englanninkieli on samanarvoista, mistä päin tahansa. Minusta ei. Itse arvostan englantilaisten englantia. En slangia, vaan the english.

LainaaVähän samaahan Toope on pyrkinyt junttaamaan läpi myös musiikissa. Kun hän itse pitää erityisesti 60- ja 70-lukujen musiikista, ei riitä että silloin arvostaa ja jakaa ja ihailee tätä musiikkia, vaan on pakko keksiä siihen joku teoria, miksi melodioita ei enää voi tulla ja hänen subjektiiviset esteettiset arvostelmansa ovat itse asiassa jotain hyvin syviä ja oivaltavia faktoja musiikin koko olemuksesta, kielen koko olemuksesta ja näin pois päin.

Mun on muusikkona ja lingvistinä todella vaikea ottaa tällaista oikeasti vakavasti, vaan siis näen että Toopen ehkä kannattaisi mieluummin rohkeasti esittää noita makuasioihin liittyviä kantojaan ihan vain makuasioihin liittyvinä kantoina. Ei niitä sen takia tarvitse häpeillä eivätkä ne sen takia muutu huonommiksi.
Mielipiteiden esittäminen, kielistä tai musiikista, politiikasta tms. on samaa. Kaikkia ei voi miellyttää, joten miksi pitäisi edes yrittää miellyttää kaikkia. Joku aina nillittää ja valittaa. Näkemykseni ovat mielipiteitäni, joskus jopa faktoihin perustuen. En junttaa omia näkemyksiäni, esitän vain niitä, estämättä muita esittämästä omiaan. Se on sitä oikeaa liberalismia!

Melodious Oaf

Nyt Toope sivuutit täysin mun vastauksen tai vastasit samaa asiaa kahteen kertaan :D

Mutta täähän on aika syvää filosofista keskustelua jo, kun Toope avaa että hänestä oikea liberalismi on sitä kun huudellaan mutta ei kuunnella. Sehän on jalo aate se.

Brutto

Vanha tätini tilasi muuttoapua jostakin firmasta ja paikalle saapui kolme riuskaa mustaa miestä. Kun nämä kantoivat laatikoita, laitoin soimaan Banaanilastaajien laulun. Muuttolaatikot alkoivat heti liikkua ripeämmin. Sitä oli ilo katsella.


https://www.youtube.com/watch?v=H5dpBWlRANE
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Melodious Oaf

^ Hectorilla on tosta tosi hectormainen versio kaiketi nimellä Panaanilaulu

Mulla on siitä hyvin hyvin ristiriitaiset tunteet  ;D

Bruton linkkaaman version laulaa Harry Belafonte, ja se on kyllä kova mies laulamaan. Tää on ehkä se kaikista soitetuin calypso-biisi, mutta suosittelen lämpimästi tutustumaan genreen laajemmin. Biisit on aika yksinkertaisia rakenteeltaan, niissä on paljon sellaista hienoa rosoisuutta ja tietysti inkivääriä syövän aasinomistajan vähän kieroutunutta elämäniloa  8)

Genrelle on aika tyypillistä sekin että versioidaan samoja kappaleita uudestaan ja uudestaan, ja ei se nyt loputtomasti anna ehkä uutta.

Mutta pistetään nyt joku esittely kun tää sopii myös oikeasti ketjun aiheeseen, koska calypso on Karibialta ja ehkä jostain Trinidadista alun perin:

Myöhäisenä Halloween-biisinä The Charmerin "Zombie Jamboree":


Sama mies mutta eri verkkarit:


Sama biisi mutta eri apinat:


Vielä Belafonte-klassikko:


Tästä nyt jää pois vaikka mitä, kun ei ihminen mitään muista silloin kun sitä tarvitaan  8)

Brutto

Eikö Belafonte käytä juuri Jamaikankreolia laulussaan?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 09, 2021, 15:40:45
Eikö Belafonte käytä juuri Jamaikankreolia laulussaan?

En tiedä, missä sen tausta ja juuret ovat, mutta jostain syystä liitän calypson eniten Karibian saarista Trinidadiin.

Kulttuurin ja kielen puolesta Karibian saarilla on aika paljon yhteistäkin. Musiikin saralla ne saaret ovat väkilukuun nähden antaneet maailmalle aika paljon — ja vaikka Jamaika on niistä se tunnetuin, en näe, että niitä muitakaan sivuuttaa kannattaisi.

Belafonte nosti calypson amerikkalaisen yleisön tietoisuuteen ja asui tietysti itse silloin Yhdysvalloissa. Samoin sitä musiikkia ovat Britteihin tuoneet sellaiset ihmiset, joilla on jotain yhteyksiä sekä Karibialle että Britteihin.

Siinä mielessä noiden artistien kohdalla nyt ei ehkä tyypillisesti edes puhuta mistään vain kotiseudullaan pysyttelevistä kaikista tyypillisimmistä kotisaarensa asukkaista. Mutta ei kai sillä niin väliä edes ole.

Katsoin nopeasti Wikipediasta, että Belafonte esimerkiksi on syntynyt Harlemissa, New Yorkissa, ja vanhemmat ovat molemmat jamaikalaistaustaisia.

Voi kai sitä sanoa jamaikankreoliksi jos haluaa, mutta en mä ehkä Belafontea muualla asuvana ja kokonaan varttuneena käyttäisi siitä minään malliesimerkkinä. 

Melodious Oaf

Calypsosta löytyy jotain suomeksi Wikipediasta: Calypso (musiikki):
LainaaCalypso on musiikkityyli, jonka pohjana on Trinidad ja Tobagon kansanmusiikki. Sillä on juuret länsiafrikkalaisessa perinteessä. Calypson lauluilla on kehuttu itseä ja pilkattu toisia afrikkalaiseen tapaan, mutta ne ovat myös välittäneet uutisia lukutaidottomien ihmisten keskuudessa

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - marraskuu 09, 2021, 15:52:26
Calypsosta löytyy jotain suomeksi Wikipediasta: Calypso (musiikki):
Lainaa...Sillä on juuret länsiafrikkalaisessa perinteessä. Calypson lauluilla on kehuttu itseä ja pilkattu toisia afrikkalaiseen tapaan, ...

On hauska huomata, että Kantapaikassakin on laajasti omaksuttu joitain Calypsokulttuurin ominaispiirteitä, afrikkalaiseen tapaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Melodious Oaf

😅😂

Ehkä kaikissa vaan asuu se sisäinen aasi joka välillä hirnuu ja potkii, tai saattaa näin tehdä, jos se nyt vaan on sellainen kurittomampi kovapäinen yksilö.

Toope

Itse voin arvostaa karibialaista tai latinomusiikkia, vaikken itse sitä siedäkään. Minusta tuo musiikkityyli on perc:stä.
Mutta se on heidän arvostamaa musiikkia, eivät hekään pidä minun musiikkimaustani.
"Kuumat latinorytmit" = kamalaa.

a4

Lainaus käyttäjältä: Brutto - marraskuu 09, 2021, 15:10:04
Vanha tätini tilasi muuttoapua jostakin firmasta ja paikalle saapui kolme riuskaa mustaa miestä. Kun nämä kantoivat laatikoita, laitoin soimaan Banaanilastaajien laulun. Muuttolaatikot alkoivat heti liikkua ripeämmin. Sitä oli ilo katsella.


https://www.youtube.com/watch?v=H5dpBWlRANE
Olisitko soittanut heille 40-luvun saksalaista marssimusaa, jos olisivat olleet saksalaisia?
Entä jos olisivat olleet ruotsalaisia? Den glider in?

kertsi

Ja suomalaisille junttidiskoa a la Frederik? Paitsi jos ovat naisia. Silloin jotain muuta, etteivät yrjöäisi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Saksalaista marssimusiikkia soittaisin monillekin, kannattamatta ideologiaa.
Parempaa se on kuin rap tai hiphop, tai rhythmblues, miten musta kulttuuri sitä nykyisin näkeekään.
1970-luvun progea tosin eniten soittaisin...