Et ole ainoa, Kopek muistaakseni häpesi ostaa ainakin uimahousuja ja lymyili hyllyjen välissä.
Sokrateella - kaikkien aikojen kuuluisimmalla filosofilla (Wikipedia) - on hyvä muisti. Olen todellakin kirjoittanut noin, mutta siitä on jo aika kauan.
On tiettyjä ostoksia, joihin en kerta kaikkiaan kaipaa myyjän neuvoja. Alusvaatteet ja uima-asut ja muut tämän tyyppiset "henkilökohtaiset" asusteet kuuluvat niihin. Ylipäätään en kaipaa myyjiä silloin, kun en osoita jotenkin, että kaipaisin.
Riippuu mielentilastani, miten reagoin myyjän ilmestymiseen. Jos olen rauhallisella tuulella, voin reagoida aika normaalisti eli sanoa, että "kiitos vain, en tarvitse apua" tai mitä nyt keksin. Toissailtana Verkkokaupassa oli tuollainen tilanne. En voinut kertoa täyttä totuutta myyjälle eli sitä, että olen kaupassa vain odottamassa, että kello tulisi kahdeksan, jolloin voisin pysäköidä auton jonnekin ilmaiseksi.
Jos mielentilani on hermostunut tai stressaantunut, voin reagoida jyrkemmin eli ääritilanteessa luikkia jopa pakoon. Aikaisemmin kertomassani tapauksessa oli kyse jostakin tämän tyyppisestä. Tällainen on kuitenkin harvinaista.
Pahin hutiostokseni taitaa olla yksi autonromu, josta maksoin järkyttävän hinnan. Kaikenlaisia pieniä hutiostoksia tietysti tapahtuu vähän väliä. Sellaiset ostokset ärsyttävät erityisesti, jossa tekee selvitystä ja taustatyötä löytääkseen halvimman hinnan ja tuotteen ostettuaan huomaa, että onkin maksanut siinä enemmän kuin mitä se olisi maksanut muualla.
Kerran ostin Verkkokaupasta tietokoneen noin 500 euroa kalliimmalla kuin mitä kone maksoi muissa liikkeissä - ja Verkkokaupassakin seuraavalla viikolla. Olin kyllä tehnyt huolellisia hintavertailuja, mutta muutin viime hetkessä valintaani ja luotin iskulauseeseen "todennnäköisesti aina halvempi". No, ei ollut vaan Suomen kallein.
Yksi liike myi tiettyjä kaiuttimia välillä täyteen hintaan ja välillä 50 % alennuksella. En tiennyt tästä ja menin typeryyksissäni ostamaan kaiuttimet täyteen hintaan.
Hutiostoksia ovat myös tuotteet, jotka osoittautuvat ala-arvoisiksi. Tällaisiakin on joskus tullut ostettua. Työkalu esimerkiksi on hajonnut jo ensimmäisellä kerralla normaalissa käytössä eli se on ollut täysin kelvoton. Öljynvaihtotyökalu, vasara... mitä kaikkia niitä on ollut. Ruokatuotteissa hasselpähkinätuote, pilaantunut tuote ym. ovat hutiostoksia.