Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Asevelvollisuus Suomessa

Aloittaja Hiha, heinäkuu 11, 2019, 08:13:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hiha

Maamme suurimmat uhkakuvat. Uskottava kansallinen puolustus. Reservin koko. Tasa-arvo.

Miten asevelvollisuus pitäisi mielestäsi järjestää 2020-luvulla?

Norma Bates

Nuorempana olin pasifisti ja periaatteessahan mielestäni ei olisi pitänyt olla mitään asevelvollisuutta, katsoin että vapaaehtoisia kyllä riittäisi jos sellainen asia pitää olla kuin armeija. Ehkä nykyään tasa-arvon hengessä esittäisin että kaikilla pitäisi olla velvollisuus suorittaa jonkinlainen yhteiskuntapalvelus omien kykyjensä ja terveydentilansa mukaisesti.

Hiha

Joku on tainnut sanoa, että joka ei ole sosialisti nuorena, hänellä ei ole sydäntä. Luulen, että jos joku ei ole ollut pasifisti nuorena, se kertoo sydämestä enemmän.

Tasa-arvoa asepalveluksessa on viime aikoina perusteltu muun muassa sillä, että sen puute jäytää järjestelmän hyväksyttävyyttä. Jännästi ongelmana ei edelleenkään ole nähty sitä, että sukupuolten erilainen kohtelu on suoraan perustuslain vastaista.

Xantippa

Lisäksi ajattelussa ei ole otettu armeijan muuttumista (ilmeisesti?) huomioon lainkaan. Kai armeijaan edelleen kuuluu raskaita marsseja ja fyysistä suorittamista, mutta eiköhän sentään yhä enemmän sotiminen siirry sekin tietokoneelle. Ynnä maanpuolustus on muutakin kuin sotimista.

Olen pitkään ollut sitä mieltä, että maanpuolustus kuuluu molemmille sukupuolille. On vain asenteellisuutta ajatella, että tehtäviä ei muka voisi löytää kaikille. Sillä onhan maanpuolustus muutakin kuin pyssy kädessä metsässä rämpimistä.

T: Xante

Hiha

Olen samaa mieltä. Tehtäviä on fyysisesti varsin erikuntoisille nytkin. Taistelusukeltajat ja laskuvarjojääkärit taitavat olla eniten hyväkuntoisten hommaa. Miehistä 99,9 % ei ole niihin puuhiin asiaa. Se ei estä heiltä muuta palvelua. Miksi sitten naisilta pitäisi estää?

Laika

Lainaus käyttäjältä: Hiha - heinäkuu 11, 2019, 08:13:28Miten asevelvollisuus pitäisi mielestäsi järjestää 2020-luvulla?

Kun nyt kysyt.

Sana tulisi korvata kansalaisvelvollisuudella, ja sen soisi koskevan koko ikäluokkaa. Sapelinkalistelu ei minua kiihota, mutta toisin kuin anarkistisista vasemmistolaisista annetaan usein ymmärtää, ajatus maanpuolustusvelvollisuudesta ei periaatteellisesti haittaa minua. Asetaitojen opettamisen pitäisi jatkossakin kuulua aikuistuville ikäluokille (olen myös samaa mieltä siitä väliin mainitusta näkökannasta, jonka mukaan armeija tutustuttaa nuoret koko ikäluokkaansa yli yhteiskuntarajojen ja parantaa sosiaalisia taitoja).

Sitä vastoin koulutusjaksossa tulisi nykyistä enemmän korostua mielestäni palveluksen kansalaisvelvollisuus. Puolustusvoimien taistelutehtävien lisäksi tätä palkatonta työvoimaa voitaisiin käyttää erilaisissa yleishyödyllisissä töissä nykyistä enemmän, esimerkiksi ympäristön siisteyden parantamiseksi tai vanhusten kanssa ulkoilemiseen. Paitsi että tällaisella toiminnalla parannetaan puolustusvoimien pr:ää, voitaisiin näin parantaa itse tehtävien töiden havaittua arvostusta. Markkinataloudessa kukaan ei näy siivoavan lähimetsikköä ainakaan kotipaikkakunnallani, vaikka siellä ajelehtii rakennusstryroksia ja muovia, kenellekään ei makseta ja kenelläkään ei ole huvikseen aikaa ruveta siivoamaan ympäristöä. Puolustusvoimat voisi osallistua enemmän markkinaehtoisuuden ulkopuolelle jääviin siviilitöihin. Perinteisen taistelukoulutuksen rinnalle tarvittaisiin lisää muita kriisitilanteiden hallintataitoja ja kykyä auttaa siviiliväestöä vaikeissakin olosuhteissa.

Jonkinlainen lyhyehkö palvelusvelvoite pitäisi ulottaa myös nuoriin naisiin. Tältä osin kansalaisvelvollisuudet eivät toteudu tasapuolisesti.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Hayabusa

Hyvää pohdintaa Laikalta. Olen pitkälti samoilla linjoilla - meillä pitäisi olla kaikkia koskeva kansalaisvelvollisuus. Velvollisuuden suorittamisen alussa voisi olla kaikille yhteinen osuus. Sen jälkeen palveluslinjat eroaisivat kansalaisen halujen ja kykyjen sekä yhteiskunnan tarpeiden mukaan eri aloille. Sotilaspalvelus olisi yksi muiden joukossa.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Kopek

En tiedä, mitä Venäjällä ajatellaan, mutta täällä Suomessa ajattelen, että Venäjän uhka on ainoa syy sille, miksi Suomi ylipäätään tarvitsee nykymuotoiset puolustusvoimat. Sama taitaa olla tilanne monen muun eurooppalaisen pienen maan kohdalla. Ketä vastaan Ruotsinkaan tarvitsisi varustautua, jos Venäjää ei olisi.

Historiansa perusteella venäläiset tietenkin voivat ajatella, että maa tarvitsee vahvan armeijan länsimaiden uhkaa vastaan, koska lännestä on ennenkin hyökätty Venäjälle. Mutta se oli silloin, ja nyt on nyt. Jos Venäjä jostakin suunnasta on uhattuna, suunta on etelä ja Kiinan vastainen raja. Myös maan sisäiset hajottavat voimat ovat vaaratekijä. Vaikka Venäjä pitäisi yllä puolustusvalmiuttaan pelkästään näitä uhkia vastaan, sen armeijan pelkkä olemassaolo koetaan uhkana lännessä, ja tätä uhkaa vastaan on pakko varustautua.

Mitä tulee asevelvollisuuteen, niin minulla ei mitään lonkalta heitettävää jyrkkää kantaa asiaan. Olen luonteeltani petturi-pelkuri-pasifisti, joten mieluummin lähden pakolaiseksi ja autan läheiset sukulaisenikin pakoon kuin jättäydyn Putinin tykkien ruuaksi.

a4

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - heinäkuu 12, 2019, 22:57:24
Hyvää pohdintaa Laikalta. Olen pitkälti samoilla linjoilla - meillä pitäisi olla kaikkia koskeva kansalaisvelvollisuus. Velvollisuuden suorittamisen alussa voisi olla kaikille yhteinen osuus. Sen jälkeen palveluslinjat eroaisivat kansalaisen halujen ja kykyjen sekä yhteiskunnan tarpeiden mukaan eri aloille. Sotilaspalvelus olisi yksi muiden joukossa.
Samoilla linjoilla.

Tämä liittyy löyhästi aiheeseen, nykyisen sukupuolitetun pakollisuuden osalta:
Arvioiden mukaan jopa 40 prosenttia lapsisotilaista on tyttöjä.
https://plan.fi/tyttosotilaiden-vaikea-tilanne-jaa-yha-varjoon

Saares

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 12, 2019, 11:24:28
Lisäksi ajattelussa ei ole otettu armeijan muuttumista (ilmeisesti?) huomioon lainkaan. Kai armeijaan edelleen kuuluu raskaita marsseja ja fyysistä suorittamista, mutta eiköhän sentään yhä enemmän sotiminen siirry sekin tietokoneelle. Ynnä maanpuolustus on muutakin kuin sotimista.

Olen pitkään ollut sitä mieltä, että maanpuolustus kuuluu molemmille sukupuolille. On vain asenteellisuutta ajatella, että tehtäviä ei muka voisi löytää kaikille. Sillä onhan maanpuolustus muutakin kuin pyssy kädessä metsässä rämpimistä.

T: Xante
Lottajärjestö takaisin!

Xantippa

^

Ja ei ihme, että nuoret naiset eivät innostu moisista "kannustuksen"otoista! Täähän on just aasinseiväs lähteä vttuilemaan naisille, sannoille ja lotille.

Pitäkääs kuulkaa kaverit inttinne ja kantakaa ristinne.

T: Xante

Juuli

#11
Lainaus käyttäjältä: Saares - heinäkuu 13, 2019, 09:37:47
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 12, 2019, 11:24:28
Lisäksi ajattelussa ei ole otettu armeijan muuttumista (ilmeisesti?) huomioon lainkaan. Kai armeijaan edelleen kuuluu raskaita marsseja ja fyysistä suorittamista, mutta eiköhän sentään yhä enemmän sotiminen siirry sekin tietokoneelle. Ynnä maanpuolustus on muutakin kuin sotimista.

Olen pitkään ollut sitä mieltä, että maanpuolustus kuuluu molemmille sukupuolille. On vain asenteellisuutta ajatella, että tehtäviä ei muka voisi löytää kaikille. Sillä onhan maanpuolustus muutakin kuin pyssy kädessä metsässä rämpimistä.

T: Xante
Lottajärjestö takaisin!

Ei Lottajärjestö koskaan minnekään hävinnyt. Vaihdettiin nimi. Työmaahuolto. Omistaa mm.  ravintola White Ladyn Helsingissä ja  melkoisen määrän kerrostaloja ynnä toimii lukemattomissa firmoissa ruokalan pitäjänä. Miljardibisnes.
Juu, pannaan miehet synnyttämään kun niin samanarvoisia ollaan.
..
.

Sepe

#12
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 13, 2019, 12:38:18
^

Ja ei ihme, että nuoret naiset eivät innostu moisista "kannustuksen"otoista! Täähän on just aasinseiväs lähteä vttuilemaan naisille, sannoille ja lotille.

Pitäkääs kuulkaa kaverit inttinne ja kantakaa ristinne.

T: Xante

Kaikkiin Naisiin ei voi luottaa, naisten isänmaallisuus on ...noh, kukin arvioikoon.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - heinäkuu 12, 2019, 11:24:28
Olen pitkään ollut sitä mieltä, että maanpuolustus kuuluu molemmille sukupuolille. On vain asenteellisuutta ajatella, että tehtäviä ei muka voisi löytää kaikille. Sillä onhan maanpuolustus muutakin kuin pyssy kädessä metsässä rämpimistä.
Aivan. Mutta en laittaisi naisia etulinjatehtäviin, vaan tukitehtäviin, taustahommiin.

Xantippa

Mahtoiko tulla jo selväksi, miksi ne naiset ei mahdu armeijaan?

T: Xante