Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Miksi muistaminen on niin vaikeaa?

Aloittaja ROOSTER, elokuu 17, 2019, 11:43:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 10, 2020, 07:37:57
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 09, 2020, 16:37:09
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 09, 2020, 12:22:42

Vastaapa ensin itse, onko sinusta sama asia olla tietoinen, tajuissaan ja tietää jokin asia?

T: Xante

Saattaa olla, ellet ole tajuissasi, niin tuskin olet tietoinen. >asian tietämiseen tarvitaan tietoisuutta asiasta josta on puhe, havaintoa ja semantiikkaa. (Assosiaatiota)

Kysymys oli siis, miten erotat tiedon tietoisuudesta, kun väitit etteivät kuulu samaan yhteyteen?

En väittänyt. Väitin, että eivät ole yhtä kuin = sama asia.

T: Xante

Mistä tiedät?

Väität oppimiseesi tarvittavan pelkästään tietoista muistamista. Hylkäät siis alitajunnan kokonaan.

(Väitän taas asian olevan ymmärrettävä, mutta pelkkä vastaan inttäminen ei sitä kyllä edistä)


kertsi

Lainaus käyttäjältä: a4 - syyskuu 09, 2020, 19:29:27
Lainaus käyttäjältä: safiiri - syyskuu 09, 2020, 06:42:58
Olen sitä mieltä, että itse asiassa suurin osa oppimisesta on juuri tuollaista "kielikylpyä". Opettajan opettamana oppitunnilla oppiminen on vain harvinainen poikkeustilanne, joka on oikeastaan aika tehoton ja huono opettamisen ja oppimisen malli. Siksipä juuri siihen liittyykin näitä kokemuksia, joissa on oltu paikalla, tehty tehtöäviä, kuunneltu ja kirjoitetttu muistiinpanojakin, mutta sitä oppisisältöä ei siltikään ole opittu. Toki aina sitä jotain oppii.
Jep. Onneksi opettajan vanha ja kapea tiedonvälittäjän rooli ja opetusvälineetkin ovat monipuolistuneet aiemmasta, jos olen oikein ymmärtänyt.

Oppiminen, ymmärtäminen, tiedon muokkaaminen, muistiinpainaminen, muistiinpalauttaminen ja muistitekniikat.

Merkityksettömiä sanarimpsuja, tai varsinkin numero- tai kirjainrimpsuja lienee vaikein painaa muistiinsa, ja palauttaa mieleensä. Sellaisessa voivat erilaiset muistitekniikat auttaa. Esimerkiksi kauppalistan asiat voi kuvitella sijoittavan huoneeseen. Viiliä roikkumaan ovenkahvaan, leipä tyynynä, spagettia ovenpielissä jne..

Ja toisaalta, olisikohan sellaisia asioita, jotka ymmärtää, on helpompi painaa mieleensä? Joka tapauksessa oppimiseen kuuluu ymmärtäminen olennaisena osana, varsinkin nykyään, kun ei enää keskitytä niin paljon ulkolukuun (ehkä kielten keskeisiä sanoja lukuunottamatta?).

Oppiminen ja muistiinpainaminen tehostuu, mitä monipuolisemmin oppija itse pystyy muokkaamaan (tekemään tiivistelmiä, kuvaamaan asia piiroksin, aikajanoin ja vuokaavioin jne.) sitä opittavaa asiaa, ja mitä useamman aistin kautta asiaan tutustuu (varsinkin hajut jättävät vahvoja muistijälkiä). Ja sekin auttaa, jos asia herättää voimakkaita tunnevasteita. Hajuaistia prosessoidaan lähellä limbistä järjestelmää, joka prosessoi emootioita, tämä ehkä on selityksenä sille, että hajumuistot säilyvät niin hyvin. Muistiinpainamisessa voi myös auttaa, jos pystyy käyttämään monia aisteja, esittämään asian liikkeen avulla, tunnustelemaan asiaa, haistamaan sitä, katsomaan sitä, kuuntelemaan sitä (tai esim. lukea ääneen itselleen asiasta) jne..  Myös tutkiva oppiminen, yhteisöllinen oppiminen, ja yhteisöllinen tiedon muokkaaminen voivat auttaa oppimaan syvällisemmin kuin vanhanaikaisesti ulkoaoppiminen.

http://www.mlab.uiah.fi/polut/Yhteisollinen/teoria_tutkiva_oppiminen.html
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

^ Tuosta sain aasinsillan esitellä pätkän modernia opettamista ja samalla hyvän tv-sarjan:
https://areena.yle.fi/1-4253887?seek=1633

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 10, 2020, 12:02:57
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 10, 2020, 07:37:57
Lainaus käyttäjältä: Karikko - syyskuu 09, 2020, 16:37:09
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - syyskuu 09, 2020, 12:22:42

Vastaapa ensin itse, onko sinusta sama asia olla tietoinen, tajuissaan ja tietää jokin asia?

T: Xante

Saattaa olla, ellet ole tajuissasi, niin tuskin olet tietoinen. >asian tietämiseen tarvitaan tietoisuutta asiasta josta on puhe, havaintoa ja semantiikkaa. (Assosiaatiota)

Kysymys oli siis, miten erotat tiedon tietoisuudesta, kun väitit etteivät kuulu samaan yhteyteen?

En väittänyt. Väitin, että eivät ole yhtä kuin = sama asia.

T: Xante

Mistä tiedät?

Väität oppimiseesi tarvittavan pelkästään tietoista muistamista. Hylkäät siis alitajunnan kokonaan.

(Väitän taas asian olevan ymmärrettävä, mutta pelkkä vastaan inttäminen ei sitä kyllä edistä)

Missä merkityksessä mahdat nyt ymmärtää tieto-käsitteen?

LainaaSuomen kielen tietoa merkitsevä sana on moniselitteinen. Tieto-sanalla saatetaan viitata tietoon, informaatioon, dataan tai tosiasiaan, jotka esimerkiksi englannissa ovat selkeästi eri sanoja.
Wikipedia

Missä merkityksessä oletat muiden kirjoittajien tieto-sanaa käyttäneen?

Karikko


^
Kaunainen ystäväni safiiri , panee parastaan- hyvähän se tietenkin on, vai onko?

Hippi

Li Anderssonin piirtely kysely­tunnilla herätti raivoa – näin ministeri selitti
OPETUSMINISTERI Li Andersson (vas) kertoo Facebook-sivuillaan saaneensa runsaasti raivoisaa kansalaispalautetta, koska hänet nähtiin piirtelemässä paperille neliökuvioita kesken kyselytunnin.

– Nämä neliöt ovat herättäneet suuren raivon. Piirsin ne vihkooni kyselytunnilla kun kuuntelin kollegojen vastauksia. Piirtelen usein kuvioita kokousten aikana, koska se helpottaa keskittymistäni, Andersson kertoo piirroksestaan julkaisemansa kuvan yhteydessä.



----

Itselläni kävi samoin joskus nuoruusvuosinani, kun tilannepalaverissa paperille syntyi pelkkää suttua joitain yksittäisiä sanoja, päivämääriä tai lukuja lukuun ottamatta. Silloinen pomoni, harmaista harmain virkamiestyyppi, piti ankaran puhuttelun, jonka aiheena oli kokouksen halventaminen, mielenosoitus, vihamielisyys ... ja mitähän muuta siinä oli. En varmaan kaikkea muista, kun siinä pomon edessä seistessä en voinut piirtää. Kun pomo vaikeni, niin sanoin sitten, että ori nyt, että tapani tehdä muistiinpanoja ei miellytä, mutta siitä sivusta minä sen pöytäkirjan kuitenkin kirjoitan. Olihan siinä asialistakin samalla paperilla ja äijä ei huomannut, miten piirrokset etenivät sitä mukaa, kun asialistaa käytiin läpi.

Koulussakin muistin aina kokeessa kirjan sivut, missä asiasta oli puhuttu tai mihin kohtaan liitutaululla opettaja oli asiasta piirtänyt tai kirjoittanut ja näistä vinkeistä pääsin asiaan kiinni.

Jos oppikirjan jollain sivulla ei ollut mitään kuvia, sen sisältöä oli paljon vaikeampi palautella mieliin. Näille sivuille piti marginaaliin tehdä omia merkintöjä, vaikka kirkkoveneen kuvia, jotka pätkii ja jäsentää asiaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Kopek

Joskus muistaa asioita, vaikka ei tiedä muistavansa. Joskus luulee muistavansa, vaikka ei muistakaan.

Kuuntelin autolla ajellessani "tikulta" netistä lataamiani merirosvoradio-ohjelmia vuosilta 1964 ja 1965. Yksi ohjelma kestää vajaan tunnin. Radioasemat olivat nimeltään Radio Atlanta ja Radio London.

Atlantan ohjelmat oli nauhoitettu toukokuussa 1964. Radio Londonin ohjelmat olivat seuraavan vuoden kesäkuulta.

Ohjelmia kuunnellessani ajattelin Radio Carolinella aikoinaan ollutta naiskuuluttaja Samanthaa. Kun mietin häntä, mieleeni tuli koko nimi Samantha Dubois. Mielikuva oli erikoinen, koska en kokenut muistavani sukunimeä. Tuntui, kun joku olisi kuiskannut sen. Nimi ei tullut mieleeni epävarmasti, että olikohan se Dubois, vaan aivan varmana tietona, jota en kuitenkaan kokenut mistään muistavani. En nyt sentään epäillyt telepatiaa tai muitakaan yliluonnollisia selityksiä. Arvelin, että mielikuvitukseni nyt vain keksii jonkun nimen. Sellaistakin sattuu. Googlasin, mitä löytyy Samantha Duboisin nimellä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Samantha_Dubois

Oikea henkilö. Kyse oli siis muistamisesta, koska olen joskus googlannut tietoja käheä-äänisestä salaperäisestä Samanthasta. Jännää oli vain se, että sukunimi oli tallentunut mieleeni jotenkin automaattisesti esille tulevana ilman tunnetta, että muistaisin sen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_Atlanta

https://en.wikipedia.org/wiki/Wonderful_Radio_London

Vanhoja radio-ohjelmia kuunnellessa pääsee aikamatkan tunnelmaan, jossa voi kuvitella kuuntelevansa ohjelmaa silloin, kun se on lähetetty.

ROOSTER

Jos joutuisi valaehtoisesti, vankeustuomion uhalla, muistelemaan jotakin tapahtumaa joka sattui useita vuosia sitten, se olisi kova paikka.

Taiteellisena sieluna ja sujuvuuteen pyrkivänä henkilönä voisin ujuttaa ajan myötä muutaman oman jutun, aivan huomaamattani, joukkoon.

Olisi melko häkellyttävää kun lyötäisiin raudat käsiin siksi, että ei vaan muista oikein. Tulee ihan ylioppilaskokeet mieleen ja hiki nousee pintaan.

Olen kuullut selostuksia kaikenlaisista tapahtumista, useaankin kertaan - joihinkin kertomuksiin tulee ajan kanssa uusia henkilöitä mukaan ja tapahtumien kulku ja aikajana saattavat muuttua. Ilman, että kertoja sitä tekee tahallisesti. Kyseessä on varmaan kansioiden osoitteistojen uudelleenorganisointi ja päällekkäisyyksien poisto. Pääkopan ohjausjärjestelmän mielestä sillä saadaan lisää muistitilaa menettämättä mitään oleellista. Paitsi ehkä totuus - mikäli sellaista olisi ehdottomasti olemassa, eikä vain eri näkemyksiä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Norma Bates

Minulta meinasi pudota leuka pöytään, kun satuin somessa eräällä taholla muistelemaan asioita ja kirjoitin niistä tavanomaiseen tapaani niin tarkkaan kuin pystyin - ja joku herkesi vittuilemaan että muistiinpanoistako katsoit, ei voi muistaa noin tarkasti 20 v sitten tapahtuneita asioita. Olin hämmästynyt että miksei muka voi.

On minulla päiväkirjojakin varmaan kohta 40 kpl kasassa, mutta en niistä ikinä katso mitään, kun en meinaa saada käsialastani selvää.

Mainitsin asiasta tutulle ja hänen mielestään pystyy ihan hyvin muistamaan.

Tottakai muistan asiat jotka ovat herättäneet minussa jonkinlaisen tunnereaktion. Yleensä negatiivisen... Mutta on toki myönteisiäkin muistoja. Ikävä kyllä usein niihin sitten liittyy se pettymys ja suru mikä tulee, kun ei sitä myönteistä tapahtumaa pysty kokemaan enää koskaan uudestaan.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - tammikuu 31, 2024, 15:28:59Jos joutuisi valaehtoisesti, vankeustuomion uhalla, muistelemaan jotakin tapahtumaa joka sattui useita vuosia sitten, se olisi kova paikka.

Taiteellisena sieluna ja sujuvuuteen pyrkivänä henkilönä voisin ujuttaa ajan myötä muutaman oman jutun, aivan huomaamattani, joukkoon.

Olisi melko häkellyttävää kun lyötäisiin raudat käsiin siksi, että ei vaan muista oikein. Tulee ihan ylioppilaskokeet mieleen ja hiki nousee pintaan.

Olen kuullut selostuksia kaikenlaisista tapahtumista, useaankin kertaan - joihinkin kertomuksiin tulee ajan kanssa uusia henkilöitä mukaan ja tapahtumien kulku ja aikajana saattavat muuttua. Ilman, että kertoja sitä tekee tahallisesti. Kyseessä on varmaan kansioiden osoitteistojen uudelleenorganisointi ja päällekkäisyyksien poisto. Pääkopan ohjausjärjestelmän mielestä sillä saadaan lisää muistitilaa menettämättä mitään oleellista. Paitsi ehkä totuus - mikäli sellaista olisi ehdottomasti olemassa, eikä vain eri näkemyksiä.

Putouksen rikkinäinen "puhelin" voi osoittaa muistamisen olevan melkoisen luovaa.

Itse koettuja asioitakin on tapana värittää kohtuullisemmiksi omalta kannalta tai siteen suurennella niitä ja uskoa olevansa muistinsa kanssa "tasoissa"  muisti on itseä sekin ja melko joustava.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2024, 11:29:01Minulta meinasi pudota leuka pöytään, kun satuin somessa eräällä taholla muistelemaan asioita ja kirjoitin niistä tavanomaiseen tapaani niin tarkkaan kuin pystyin - ja joku herkesi vittuilemaan että muistiinpanoistako katsoit, ei voi muistaa noin tarkasti 20 v sitten tapahtuneita asioita. Olin hämmästynyt että miksei muka voi.

On minulla päiväkirjojakin varmaan kohta 40 kpl kasassa, mutta en niistä ikinä katso mitään, kun en meinaa saada käsialastani selvää.

Mainitsin asiasta tutulle ja hänen mielestään pystyy ihan hyvin muistamaan.

Tottakai muistan asiat jotka ovat herättäneet minussa jonkinlaisen tunnereaktion. Yleensä negatiivisen... Mutta on toki myönteisiäkin muistoja. Ikävä kyllä usein niihin sitten liittyy se pettymys ja suru mikä tulee, kun ei sitä myönteistä tapahtumaa pysty kokemaan enää koskaan uudestaan.

Itse olen ollut äimän käkenä, miten hyvin pystyt muistamaan minä vuonna ja millä annoksella olet mitäkin lääkettä syönyt, tai minä vuonna oli millaisia jos jonkinlaisia oireita. Se on käsittämätöntä, ja itse en muistaisi. Sen sijaan muistan hyvinkin tarkasti millaisia ateriakokonaisuuksia olen valmistanut ihmisille, joita rakastan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - helmikuu 01, 2024, 13:52:11
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - helmikuu 01, 2024, 11:29:01Minulta meinasi pudota leuka pöytään, kun satuin somessa eräällä taholla muistelemaan asioita ja kirjoitin niistä tavanomaiseen tapaani niin tarkkaan kuin pystyin - ja joku herkesi vittuilemaan että muistiinpanoistako katsoit, ei voi muistaa noin tarkasti 20 v sitten tapahtuneita asioita. Olin hämmästynyt että miksei muka voi.

On minulla päiväkirjojakin varmaan kohta 40 kpl kasassa, mutta en niistä ikinä katso mitään, kun en meinaa saada käsialastani selvää.

Mainitsin asiasta tutulle ja hänen mielestään pystyy ihan hyvin muistamaan.

Tottakai muistan asiat jotka ovat herättäneet minussa jonkinlaisen tunnereaktion. Yleensä negatiivisen... Mutta on toki myönteisiäkin muistoja. Ikävä kyllä usein niihin sitten liittyy se pettymys ja suru mikä tulee, kun ei sitä myönteistä tapahtumaa pysty kokemaan enää koskaan uudestaan.

Itse olen ollut äimän käkenä, miten hyvin pystyt muistamaan minä vuonna ja millä annoksella olet mitäkin lääkettä syönyt, tai minä vuonna oli millaisia jos jonkinlaisia oireita. Se on käsittämätöntä, ja itse en muistaisi. Sen sijaan muistan hyvinkin tarkasti millaisia ateriakokonaisuuksia olen valmistanut ihmisille, joita rakastan.

En muista ihan kaikkea. Astmalääkkeiden kanssa vuodet ovat jo yhtä suttua. Joutuu arvailemaan. Kannastakin näkee vain vuoteen 2015 asti.

Minulla on aina ollut vähän nihkeä suhde lääkkeisiin, ja jos jokin asia ärsyttää minua, muistiin se jää.

Toisaalta Asperger-piirteisillä on joskus hyvä muisti.

Sen milloin kokeilin Terolutia muistin aivan päin honkia. Olin vanhasta allakasta karsonut että teuraskuukautiset alkoivat joulukuussa 2011. Oletin menneeni lääkäriin 2012. Pyysinkin TK:sta siltä käynniltä tietoja, ja osoittautui että olin mennyt lääkäriin vasta 2014.

Toope

Muisti on kuin siivilä. Jotain jää, osa tippuu lavuaariin.
Miksi välittää?

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Toope - helmikuu 03, 2024, 17:32:48Muisti on kuin siivilä. Jotain jää, osa tippuu lavuaariin.
Miksi välittää?
Ilman muistia sinäkin saattaisit jättää syyttämättä vihervasemmistoa lähes kaikesta.  ;)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur