Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kielipoliisi pamputtaa

Aloittaja Amore, heinäkuu 21, 2019, 17:51:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Amore

Tähän ketjuun huomioita usein toistuvista kielivirheistä tai muista hermoja rasittavista suomen kieltä koskevista ilmiöistä.
All you need is Love

Amore

Olen vain niin hemmetin kyllästynyt joka paikassa rehottavaan "juurikin"-sanaan.

Listallani kakkosena taitaa tällä hetkellä olla "narratiivi".

Jos sanoja voisi ampua, niin nämä lähtisivät ensimmäisinä.
All you need is Love

hibiscuc

Amore, voisit ampua alas myös sanan elikkäs.

Amore

All you need is Love

urogallus

Itse haluan antaa armonlaukauksen taistelee elämästään - fraasille.

Hippi

... ja minä kuoppaisin jo loppuun käytettyinä peiliin katsomisen kaikki eri versiot.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Sepe

Minä niinku olen tavallaan samaa mieltä esitetyistä ilmiöistä.

hibiscuc


Amore

Lainaus käyttäjältä: urogallus - heinäkuu 21, 2019, 18:57:46
Itse haluan antaa armonlaukauksen taistelee elämästään - fraasille.

Taistelee elämästään taistelee urhoollisesti elämästään - vielä. :) :(
All you need is Love

Toope

Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 21, 2019, 18:02:43
Amore, voisit ampua alas myös sanan elikkäs.
Niinku, enään ovat noita ärsyttäviä epäkielisiä sanoja. Itsehän en koskaan käytä. :-\

hibiscuc

Lainaus käyttäjältä: Toope - heinäkuu 21, 2019, 23:51:58
Lainaus käyttäjältä: hibiscuc - heinäkuu 21, 2019, 18:02:43
Amore, voisit ampua alas myös sanan elikkäs.
Niinku, enään ovat noita ärsyttäviä epäkielisiä sanoja. Itsehän en koskaan käytä. :-\

Toki rekkalesbot lainailevat epäkielisiä sanoja, joita tuodaan meille lähi-itäläisistä keharimaista.


Lenny

Onhan noita vaikka kuinka, mutta aloitellaan parilla: "menee tunteisiin" ja "poika saunoo".
Lainsäädäntö ennen luontoa (Immanuel Kant)

Hippi

Mistähän tämä muoti-ilmiö on peräisin?

Kansanedustajansa huumeiden ja aseiden käytöstä olisi pitänyt vaieta. Koska  tunteiden loukkaantumisriski.*)

Tuota käytetään sekä puheessa että kirjoitetussa tekstissä. Minun korvaani tuo kuulostaa töksähtävältä ja jään aina odottamaan jatkoa vaillinaiselle sivulauseelle. Nyt tuossa kirjoittaja jättää lukijan tehtäväksi täydentää sanomansa, mutta onko täydentäminen aina mahdollista tehdä kirjoittajan tai sanojan tarkoittamalla tavalla?

Tuotahan näkee myös hiukan oikeammin sivulauseeksi kirjoitettuna, eli pilkulla erotettuna, joten vaikuttaa siltä, että sanat voi roiskaista näppäimistöltä miten lystää.

--
Toinen ärsyttävä ja helposti tarttuva tapa näyttää olevan tai sanan kauttaviivalla. Tämä ärsyttävä tapa tuli mieleen yllä olevaa kirjoittaesani, kun olin jo kirjoittanut "...tehdä kirjoittajan / sanojan tarkoittamalla... ". Ärsyttävimmillään tuo on silloin, kun puhuessa sanotaan se "kautta". Tämä valitettavasti taitaa olla jo niin syvälle juurtunut, että se pian tulee ehkä hyväkstyksikin.


*) Esimerkki on napattu keskusteluketjusta, koska en itse osannut rakentaa "luontevaa" esimerkkiä. Tarkoitus ei ole osoittaa sormella kirjoittajaa, siksi en ottanut tuota lainauksena kirjoittajatietojen kera.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Ketä lähtee terdelle?

Hyi. Helvetti.

(ketä = kuka, terde = terassi)