Kirjoittaja Aihe: Murre - miten se kesytetään hyötykäyttöön.  (Luettu 7823 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
  • Hän jolla on eniten pixeleitä!
Vs: Murre - miten se kesytetään hyötykäyttöön.
« Vastaus #45 : Kesäkuu 04, 2021, 12:50:44 »
On monia pahasti unhoon jääneitä, mainiota kansankuvauksia päivittäisistä elämäntilanteista.

Tässä yksi Uudestakaupungista - jos olet menossa työhön autotehtaalle, kannattaa opetella, että ymmärtää mistä puhutaan:

Hei hulina!, sanos ämm ku kirnuhu piär

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Poissa Aave

• Kantapeikko
« Vastaus #46 : Kesäkuu 05, 2021, 14:29:39 »
^
En ole varma miltä paikkakunnalta tuo sanonta on peräisin (Uusikaupunkilainen se ei siis välttämättä ole). Etelä-Pohjanmaalla siitä on kuitenkin laajempi versio:

Hei hulinaa, outua mulinaa, sano akka ku kirnuhun pieri!

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
« Vastaus #47 : Kesäkuu 05, 2021, 15:50:44 »
No niin. Nyt vaan pitää pohtia missä tätä voi hyötykäyttää.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Poissa Aave

• Kantapeikko
« Vastaus #48 : Kesäkuu 06, 2021, 16:13:22 »
^
Sitähän voisi käyttää halutessaan mitä moninaisimmissa tilanteissa. Lyhyet hokemat ja sanonnat iskostuvat helposti mieleen, se on osaltaan niiden tarkoitus.

Nämä nyt eivät varsinaisesti ole murreasioita, mutta viimeksi eilen joku sanoi jossain tilanteessa, että varhainen lintu nappaa madon. Letkautin siihen: "Mutta varhainen mato joutuukin syödyksi".

Tilanteissa, joissa joku pyytää minua tekemään jotain eikä juuri sillä hetkellä huvita, olen jo pitkään vastannut aina pokalla että ei pysty - mä oon autolla.

Lisähilpeyttä tilanteeseen tuo, jos ollaan vielä ravintolassa, kaikki (Minä mukaan lukien) ovat jo jonkin verran juoneet, ja joku ehdottaa vaikka ravintolan vaihtamista. Jokainen siis hyvin tietää että en minäkään millään autolla matkassa ole, mutta käytän toteamusta aina muutenkin kaikissa tilanteissa, jos ei huvita tehdä jotain. Sanonta on sittemmin levinnyt kaveri- ja tuttavapiireissä siihen malliin, että sitä on alkanut nyt kuulla muiltakin.

Huumori on siitä hyvä ase, että jos torppaa jonkin ehdotuksen tällä tavalla, niin koomiselle vastaukselle yhdessä nauraminen ei tuota ehdottajalle lainkaan niin paljon mieliharmia kuin se, että vastaisi vain suoraan, että nyt ei ainakaan vielä huvita.

Poissa urogallus

• Kantapeikko
« Vastaus #49 : Kesäkuu 06, 2021, 16:28:40 »

Nämä nyt eivät varsinaisesti ole murreasioita, mutta viimeksi eilen joku sanoi jossain tilanteessa, että varhainen lintu nappaa madon. Letkautin siihen: "Mutta varhainen mato joutuukin syödyksi".

Mutta mato on myöhäinen, jos se on maan pinnalla samaan aikaan varhaisen linnun kanssa. Erilaiset elämänrytmit.

Näin muuten tänään yhden myöhäisen madon. Muurahaiset olivat oikein iloisia sen kohtaamisesta!

Poissa Aave

• Kantapeikko
« Vastaus #50 : Kesäkuu 06, 2021, 16:38:42 »
Mutta mato on myöhäinen, jos se on maan pinnalla samaan aikaan varhaisen linnun kanssa. Erilaiset elämänrytmit.

Näin muuten tänään yhden myöhäisen madon. Muurahaiset olivat oikein iloisia sen kohtaamisesta!
Tämäpä.

Jenkeissä on taas se tilanne päällä, että yli miljardi laulukaskasta heräilee n. 17 vuotta kestäneestä horroksestaan, ja täyttää maat ja mannut. Niiden horrosrytmi kestää noin kauan sen vuoksi, että niitä päätyökseen saalistavien lajien elinkaari ei silloin ehdi sopetumaan ja myös ennakoimaan, milloin kaskaita on tarjolla poikkeuksellisen runsaasti. Kaskaat tuskin ovat tietoisia, mutta evoluutiossa piilee myös matematiikkaa.

Poissa Toope

• Ikijäärä
« Vastaus #51 : Kesäkuu 08, 2021, 21:38:28 »
Ei kai sitä murretta tarvi hyötykäyttää. Nautitaan vaan siitä, että meillä on kauheita savolaismurteita, omituisia turkulaisia, hämmentäviä pohojalaismurteita ja toivottavasti säilyviä karjalaismurteita.

Suomi on jo rikas, suomenkieleltään.

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
« Vastaus #52 : Kesäkuu 26, 2022, 23:40:01 »
Raumankielen sana "fällyjänes" on mielestäni mainio ilmaisu kirjakielisemmälle salarakkaalle. 

https://lansisuomi.ap.richiefi.net/d13e9176-b36e-43e0-a970-462586bdb64c/6

Eikä maskille keksitty uusioraumalaissana "lärväne" ole yhtään huonompi.

Omakin pää.

Poissa Kopek

• Kantapeikko
« Vastaus #53 : Kesäkuu 27, 2022, 08:07:22 »
Ei kai sitä murretta tarvi hyötykäyttää. Nautitaan vaan siitä, että meillä on kauheita savolaismurteita, omituisia turkulaisia, hämmentäviä pohojalaismurteita ja toivottavasti säilyviä karjalaismurteita.

Entä uusmurteet?

Poissa Hippi

• Kantapeikko
  • crazy cat lady
« Vastaus #54 : Kesäkuu 27, 2022, 08:54:35 »
^
Minusta videossa puhuttiin kyllä ihan yleiskieltä, joskin puhujan äidinkielen vuoksi aksentti oli hiukan poikkeava.

Kopekilla taitaa olla hukassa murre
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Poissa ROOSTER

• Kantapeikko
« Vastaus #55 : Kesäkuu 27, 2022, 12:03:03 »
Murteen opetusta PPP:n avulla.  https://www.youtube.com/watch?v=SmPWtJD7E8E

Omakin pää.