Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kielipoliisi pamputtaa

Aloittaja Amore, heinäkuu 21, 2019, 17:51:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska


Kovanaama kuulostaa lähinnä rikolliselle, kovapintainen on vähän lievempi karski ja häikäilemätön

kertsi

Kovanaama taisi olla Fiskarsin pinnoitetun paistinpannun nimi. Valittu nimi oli kyllä surkuhupaisa, sillä en ole koskaan ennen tai jälkeen ostanut paistinpannua, jonka pinnoite lähtee melkein samantien hiutaloitumaan ja irtoamaan.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - huhtikuu 24, 2021, 10:50:21
Sadan vuoden päästä täällä varmaan kaikki myös sanovat että minä hakea auto ja minä mennä kauppa. Ja kukaan ei enää vahingossakaan myöskään muista sellaista sanaa kuin "kukaan", vaan se jostain saatanallis-perkeleellisestä syytä aina oltava että "ketään". Onko ketään syönyt päänsä viimeaikoina. No vittu on kyllä tällä menolla. Paitsi tuo päänsyönti taisi olla meikäläisen nuoruusvuosien kotkotuksia.  :P

Pärsk. Kun muutin aikoinani takaisin Suomeen, vietettyäni noin puolet elämästäni ulkomailla, en ollut juurikaan kirjoittanut Suomeksi sitten lukion. Puhekieleenkin oli livahtanut kaikkea kummallista, ihan tavallisten sanojen ääntämykseenkin. Itse en tätä huomannut. Kaikkein noloin oli tuo ketä-sana. Saatoin käyttää sitä kuka-sanan korvikkeena, enkä ollenkaan tajunnut, että se oli slangia tai jotain virheellistä, ja vähintäänkin puhelikielistä, kunnes minulle siitä huomautettiin. Saattaa vieläkin lipsahtaa vahingossa puheessa, mutta toivottavasti ei kirjoituksessa.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Amore

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 24, 2021, 15:21:48
Kovanaama taisi olla Fiskarsin pinnoitetun paistinpannun nimi. Valittu nimi oli kyllä surkuhupaisa, sillä en ole koskaan ennen tai jälkeen ostanut paistinpannua, jonka pinnoite lähtee melkein samantien hiutaloitumaan ja irtoamaan.

Minulta ei ole koskaan hajonnut yhdenkään teflonpannun pinta. Suomalaiset tekevät tyypillisesti sen virheen, että kuumentavat tyhjän pannun liian kuumaksi ennen kuin alkavat paistaa. Tuntuu olevan maan tapa, että keittolevy töötätään kutoselle ja pannu jätetään kuumenemaan. Minulla on kautta aikain ollut tapana paistaa nelosen lämmöllä, jolloin ehdin pannun lämmetesä pilkkoa sipulin tai mitä nyt pilkottavaa on. Pannu on sitten sopivan kuuma kun olen valmis paistamaan. Kutosen lämmöllä keittelen vain vettä. Ja pannut ja kattilat kiittää! ;)
All you need is Love

kertsi

^
Minulla on kokemusta kourallisesta pinnoitettuja paistinpannuja, eikä koskaan mikään pannu ole jo muutaman kuukauden käytön jälkeen alkanut hajoilemaan tuolla lailla. Enkä tosiaankaan pidä niitä kuumimmalla levyllä tyhjillään. Oma arvioni, että joko oli aivan sunnuntaikappale, tai sitten koko tuote oli kelvoton. Olisi pitänyt tehdä reklamaatio, mutten viitsinyt. (Aika pian tuon jälkeen kyllä lakkasin melkein kokonaan paistamasta yhtään mitään pannulla.)

Mutta nimenvalinta siis tuotteelle ei osunut mielestäni ihan nappiin.  ;D
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

^
Noita teflonpannuja menee meillä jatkuvasti vaihtoon. Maksavat vain kympin-pari kpl, joten pahasti naarmuuntunutta tai lohkeilevapinnotteista ei kannata juuri käyttää. Om parempaakin syötävää kuin polytetrafluorieteeni.

Teflonpannu menee piloille koska monen ruuan valmistuksessa on tärkeää, että pannu on KUUMA, ennenkuin sille mätetään aineksia. Esim. lettujen paisto vilpoisalla pannulla on kurjaa puuhaa eikä sisäfilepihvikään oikein onnistu - nämä vain esimerkkeinä.

Kun pannua ostetaan käy niinkuin
Kummelin sketsissä, tulee ostettua myös kaasu-, tai induktioliesi sekä valurauta tai hiiliteräspannut ja kattilat. Tiedän 70-vuotta jokapäiväisessä käytössä olevan valurautapannun joka on edelleen aivan hyvä ja hiiliteräspannun voi sen kuperruttua oikaista vaikka vasaralla, se ei vaikuta lämpenemiseen induktio- tai kaasuliedellä.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 24, 2021, 17:08:33
^
teflonpannu menee piloille kun monen ruuan valmistuksessa on tärkeää, että pannu on KUUMA kun sille mätetään aineksia. Esim. lettujen paisto vilpoisalla pannulla on kurjaa puuhaa eikä sisäfilepihvikään oikein onnistu - nämä vain esimerkkeinä.

Kyllä se nelosella on ihan riittävän kuuma niin letuille kuin muullekin. Pihvit paistan aina valurautapannulla - nelosen lämpö riittää sillekin. Nelosella pannun kuumeneminen ehkä kestää hippusen kauemmin - en oikeastaan edes tiedä, kun en kutosta käytä. Suomalaisilla on tapana iskeä kutonen silmään.

Pinnoitetut pannut kannattaa myös tiskata käsin. Minulla kun ei ole koskaan ollut tiskikonetta, niin sekin on auttanut pannuja pysymään kunnossa vuosikausia.

https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000006276471.html
All you need is Love

kertsi

^ Koskaan en minäkään laittaisi pinnoitettua pannua tiskikoneeseen.

En muista millä vuosikymmennellä viimeksi olen paistanut pihvin, yleensä vältän punaista lihaa. Hitsi, nyt alkoi tehdä mieli. Ja jotain perunantapaista. Ja lettuja.
(Ja tarjolla on nyt kotona vain itsetehtyä kasvis-lohisoppaa.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

ROOSTER

^^
;D

Meillä taitaa olla hiukan erilaiset tottumukset. Olenkin ihmetellyt, keitä varten niitä haperaPTFE-pannuja oikein tehdään. Toisilla ne kestää ilmeisesti paremmin.

Minulla on himo Maillard-reaktion aikaansaannoksiin.

Lainaus käyttäjältä: https://www.soppa365.fi/reseptit/glorian-ruoka-ja-viini/liharuuat/taydellinen-pihvi-ja-pippurikastikeMaku syntyy ruskistuksessa tapahtuvasta Maillard-reaktiosta eli proteiinien ja hiilihydraattien yhteisvaikutuksesta, ja se edellyttää yli korkeaa lämpötilaa. Paista pihviä kuumassa valurauta- tai hiiliteräspannussa 2–6 minuuttia
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Muistelen nuoruudessani taistelleeni pinnoitettujen pannujen kanssa kunnes sitten hankin taas valurautapannun, jolla teen kaiken varsinaisen paistamisen, pihvit, kalat, letut. Pinnoitetut pannut ja kattilat sopivat soosien ja patojen valmistamiseen. Valurautapannu on ihan yliveto, koska se säilyttää paremmin lämmön tasaisena ja paistoksia voi huoletta hallita haarukoilla tai muilla käteen osuvilla välineillä, jotka yhdellä tökkäisyllä pilaavat herkkähipiäisemmät pannut. Nykyisin minulle riittää pienikokoinen omelettipannu paistamiseen, sillä siihen mahtuu juuri sopivasti myös pihvi tai kalafile. Isoa valurautapannua minulla ei enää ole.
All you need is Love

Toope

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 24, 2021, 17:08:33
^
Noita teflonpannuja menee meillä jatkuvasti vaihtoon. Maksavat vain kympin-pari kpl, joten pahasti naarmuuntunutta tai lohkeilevapinnotteista ei kannata juuri käyttää. Om parempaakin syötävää kuin polytetrafluorieteeni....
Ihan totta, nuo teflonpannut ovat käyttötavaraa (pari vuotta), toisin kuin kunnon rautapannut.

a4


a4


Karikko

Lainaus käyttäjältä: Toope - huhtikuu 25, 2021, 23:17:05
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - huhtikuu 24, 2021, 17:08:33
^
Noita teflonpannuja menee meillä jatkuvasti vaihtoon. Maksavat vain kympin-pari kpl, joten pahasti naarmuuntunutta tai lohkeilevapinnotteista ei kannata juuri käyttää. Om parempaakin syötävää kuin polytetrafluorieteeni....
Ihan totta, nuo teflonpannut ovat käyttötavaraa (pari vuotta), toisin kuin kunnon rautapannut.

Kehitys on tässäkin jo edennyt.

Lieneekö tuo vanha nimityskään enää ajankohtainen. 

Amore

Metrossa oli jokin häiriö, jonka takia juna joutui odottelemaan asemalla jonkin aikaa. Kun matkaa voitiin taas jatkaa, kuljettaja kuulutti: Voimme jatkaa taas matkaa normaalisesti. Normaalisesti?! Arrrgghhh!!!
All you need is Love