Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kielipoliisi pamputtaa

Aloittaja Amore, heinäkuu 21, 2019, 17:51:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - helmikuu 27, 2022, 21:13:31
^
Esimerkissäsi ainakin minä oletan Helenan olleen koko reissun mukana eikä muita ollut autossa, kun et niistä kertonut. Janssonin veljekset liittyivät seuraanne Mäntsälän reissua varten. Veljekset olivat tulomatkallakin mukana, koska sanot heistä "käytiin veljesten kanssa". Käymisen ymmärrän meno-paluumatkana.

Arkikielessä toki näin, mutta tarkasti ottaen ei. Eli ei tuosta voi päätellä mitään muuta kuin että Helena on jonkun/joidenkin kanssa ajellut autolla ja kuunnellut musiikkia. Kaikki muut johtopäätökset voivat olla oikeita tai olla olematta.

Näihin logiikkatehtäviin tai mitä lie ovat, aina joskus törmää ja oikeastaan niiden suurin opetus lienee onkin, että oletus ei ole tieto.

T: Xante

kertsi

Omaan silmääni tämä sulkeiden sisällä ensimmäisen sanan kirjoittaminen isolla alkukirjaimella näyttää oudolta:
"Ukrainan sota on ollut monin muinkin tavoin (Sekä strategisesti että operatiivisesti) mielikuvituksetonta - ..."
Mitä sanoo kielipoliisi?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 26, 2022, 10:11:38
Omaan silmääni tämä sulkeiden sisällä ensimmäisen sanan kirjoittaminen isolla alkukirjaimella näyttää oudolta:
"Ukrainan sota on ollut monin muinkin tavoin (Sekä strategisesti että operatiivisesti) mielikuvituksetonta - ..."
Mitä sanoo kielipoliisi?

Eihän sitä sanaa isolla kuulu kirjoittaa, mutta en tiedä, tekeekö tuota jotkin laitteet = tiettyjen merkkien jälkeen muuttavat kirjaimen isoksi.

Myönnän, että itse en ala enää myös moisia korjailemaan, jos kyse ei ole virallisesta kirjoittelusta. Samoin kuulun MO:n moittimaan porukkaan, eli kirjoittelen nato miten sattuu ja kaksoispisteetkin lyhenteistä usein puuttuvat. Mielestäni ihan tarkat säännöt ei ole niin olennaisia ainakaan tällaisessa rennossa kirjoittelussa, mitä esim. tällä foorumilla on.

Lisäksi esim. kännykällä korjailu on aika hankalaa, tosin, itse harvemmin tai oikeammin, erittäin harvoin sillä kirjoitan, joten sitä en voi huolimattomuudelleni oikeutuksena pitää.

T: Xante

kertsi

Kännykkä tosiaan on saatanastaperkeleestä muokatessaan tekstiä toiseksi kuin oli tarkoitus.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Melodious Oaf

#214
Lainaus käyttäjältä: Xantippa - huhtikuu 26, 2022, 10:21:01
Myönnän, että itse en ala enää myös moisia korjailemaan, jos kyse ei ole virallisesta kirjoittelusta. Samoin kuulun MO:n moittimaan porukkaan, eli kirjoittelen nato miten sattuu ja kaksoispisteetkin lyhenteistä usein puuttuvat. Mielestäni ihan tarkat säännöt ei ole niin olennaisia ainakaan tällaisessa rennossa kirjoittelussa, mitä esim. tällä foorumilla on.

Ilman muuta taivutuspäätteisiin ynnä muuhun liittyy paljon vaikeita asioita, ja rento kirjoittelu on erikseen. Ihan varmasti mun viesteissä on kirjoitusvirheitä ja pilkkuvirheitä ja ties mitä virheitä.

Naton suhteen pointti oli ehkä sellainen että mun mielestä kaikista helpointa on kirjoittaa se ihan vain sanana jota taivutetaan normaalisti. Siihen ei siis tarvitse soveltaa mitään vaikeita sääntöjä eikä käyttää kaksoispistettä.




Yksi esimerkki tavallaan vaikeasta tilanteesta olisi vaikka sellainen, että haluat kirjoittaa asiatyylisesti ja kysyä, onko joku ihminen pelannut peliä nimeltä The Witcher 3. Puheessa näissä on minusta pakko käyttää arkisempia numeroiden muotoja kuten "ykkönen, kakkonen, kolmonen" jne. Olisi aika koomista sanoa pelaavansa "Witcher kolmea". Kuvittelisin että lähes aina se olisi "kolmosta".

Kuvitellaan vaikka tilanne, että olet jossain pelifirman suomenkielisessä asiakaspalvelussa töissä. Siellä varmaan tuntuisi liiankin rennolta kirjoittaa asiakkaalle "Witcher kolmonen", vaan se olisi joko "The Witcher 3" tai vähintään "Witcher 3", vaikka tyyli olisi rentokin.

Hämmentävä tai vaikea kysymys on se, miten tähän sovelletaan taivutuspäätteitä.  Jos taivuttaa täysin oikein, se tarkoittaisi että luettaisiin ääneen esimerkiksi "The Witcher 3:n (kolmen)" tai "The Witcher 3:a (kolmea)"

Tossa kohtaa tulee mun mielestä ehkä jo vastaan sekin, että onko sillä nyt oikeasti mitään väliä miten joku luetaan ääneen :D Kun ei ole olemassa mitään helppoa tapaa tehdä sitä "oikein", mun mielestä silloin voidaan jo ajatella että jokainen kuvitelkoon sen lukiessaan muotoon "kolmen" tai "kolmosen", "kolmea" tai "kolmosta" tai ihan mitä mieli tekee.

Ei se minua välttämättä ärsytä jos joku kirjoittaa KELA:n tai NATO:n. Niissä vaan olis avoinna sellainen vaihtoehto että kirjoittaa sen sijaan Kelan ja Naton, jolloin samalla kiertää kaikki tähän liittyvät ongelmat kokonaan.




Puolueiden nimistä on olemassa sellainen vanha käytäntö, että viralliset nimet ja niitä tarkoittavat lyhenteet kirjoitetaan isolla, mutta lyhyet epäviralliset nimet kirjoitetaan pienellä.

LainaaPuolueiden viralliset nimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella ja samalla tavoin kuin ne on merkitty puoluerekisteriin. Yleensä mediassa kuitenkin käytetään puolueen lyhyempää, epävirallista nimeä, joka kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella (tässä sulkeissa):

Kansallinen Kokoomus (kokoomus)
Suomen Keskusta (keskusta)
Vihreä liitto (vihreät)

LainaaKun puolueiden nimet lyhennetään, nimilyhenteet tarkoittavat virallista nimeä. Siksi ne aloitetaan isolla kirjaimella. Jos lyhenne luetaan kirjain kerrallaan (esim. SDP luetaan [äs-dee-pee]), loppuun ei tule pistettä.

Kok., Kesk., Vihr.
SDP, RKP, PS

Puolueen jäsenyyttä (kuten kokoomuslainen) tarkoittava lyhenne kirjoitetaan sen sijaan pienellä:

kok.
kesk.
vihr.
sd.

Olen itse taipuvainen ajattelemaan, ettei Kielitoimiston ohje kuvaa kovin hyvin ihmisten luontaista kielenkäyttöä.

Minulle on aivan sama, kirjoittaako joku "Vihreät" vai "vihreät", Kokoomus vai "kokoomus", "SDP" vai "Sdp" ja niin edelleen. 

Ongelma Kielitoimiston ohjeessa on lähinnä se, että puolueet itse käyttävät virallista nimeä lyhyempiä nimiä virallisissa yhteyksissä ja isolla kirjoittaen: esimerkiksi Vihreät, Sosiaalidemokraatit, Kokoomus — ja niin edelleen.

Siinä mielessä ei ole oikein tätä päivää tehdä isoa eroa siihen, että erisnimi on puoluerekisteriin kirjattu nimi tai tätä tarkoittava lyhenne, kun taas kaikki muu on epävirallista ja pienellä kirjoitettavaa lempinimeä.

Amore

Lainaus käyttäjältä: Melodious Oaf - huhtikuu 26, 2022, 11:57:25
Ongelma Kielitoimiston ohjeessa on lähinnä se, että puolueet itse käyttävät virallista nimeä lyhyempiä nimiä virallisissa yhteyksissä ja isolla kirjoittaen: esimerkiksi Vihreät, Sosiaalidemokraatit, Kokoomus — ja niin edelleen.

SDP:n virallinen nimi on Suomen Sosialidemokraattinen puolue, siis sosiali.., jossa on yksi a-kirjain. Tämä on puolueen perinteeseen nojaava kirjoitustapa. Puolue perustettiin 1903. Puolue käyttää omassa kirjoittelussaan jäsenistään myös nimeä sosialidemokraatit ja aatteesta sosialidemokratia. Mediakirjoittelussa on siis yhtä oikein kirjoittaa yhdellä tai kahdella a-kirjaimella, mutta kun käsitellään sosiaalidemokratiaa kansainvälisenä liikkeenä tai jonkin muun maan sosiaalidemokraatteja, niin silloin kirjoitetaan kahdella a-kirjaimella. Puhtaasti kielenhuollon kannalta tarkasteltuna sosiaalidemokraatti on suositeltavampi kirjoitusasu.
All you need is Love

Melodious Oaf

^ Ahaa, kiitos. Tällainen nyanssi oli minulta jäänyt kokonaan pimentoon.

Hiha

Lainaus käyttäjältä: Amore - huhtikuu 26, 2022, 14:23:04
SDP:n virallinen nimi on Suomen Sosialidemokraattinen puolue, siis sosiali.., jossa on yksi a-kirjain. Tämä on puolueen perinteeseen nojaava kirjoitustapa. Puolue perustettiin 1903. Puolue käyttää omassa kirjoittelussaan jäsenistään myös nimeä sosialidemokraatit ja aatteesta sosialidemokratia. Mediakirjoittelussa on siis yhtä oikein kirjoittaa yhdellä tai kahdella a-kirjaimella, mutta kun käsitellään sosiaalidemokratiaa kansainvälisenä liikkeenä tai jonkin muun maan sosiaalidemokraatteja, niin silloin kirjoitetaan kahdella a-kirjaimella. Puhtaasti kielenhuollon kannalta tarkasteltuna sosiaalidemokraatti on suositeltavampi kirjoitusasu.

Suomen demareista kun on kyse, helpoimmalla pääsee kun pitäytyy ilmaisussa "solisaliratti".

Toope

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 26, 2022, 11:13:39
Kännykkä tosiaan on saatanastaperkeleestä muokatessaan tekstiä toiseksi kuin oli tarkoitus.
Ei ole jumalan keksintö...

Hippi

https://www.iltalehti.fi/jaakiekon-mm-2022/a/d9c9aaf1-23c7-44a1-8889-fe56fcc80b49

Tuosta löytyy ihan tavanomainen juttu jostain USA:n pelaajasta, joka on innoissaan päästyään matkaan mukaan. Jutussa tökki yksi lause, joka mielestäni oli kirjoitettu nurinkurin:

Kisoissa onkin paljon pelaajia, jotka eivät ole koskaan aiemmin käyneet Tampereella saati Suomessa.

Itse sanoisin tuon toisin päin, eli eivät ole koskaan aiemmin käyneet Suomessa saati Tampereella

Saati -sanalla ikään kuin poraudutaan tarkemmalle tasolle kerrottaessa, missä ei olla käyty. Noin ainakin minun kielikorva sanoisi ja mielestäni kuulostaisi loogisemmalta. Nipotustako?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - toukokuu 16, 2022, 14:21:03
Nipotustako?
Ei ainakaan minun mielestäni. Virke oli nurinkurisesti muotoiltu. "Suomalaisia ei ole koskaan käynyt toisessa galaksissa, saati avaruudessa" :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Jaska

Saati sanaa käytetään  yleensä kieltävissä ilmauksissa ei Suomessa saati Tampereella.  Saati tarkoittaa puhumattakaan, sen suuremmalla syyllä.

Toope

Sanoisin, että IL:n alkuperäinen lause oli oikein. Eivät ole käyneet Tampereella, eivätkä muualla/tai yleensäkään missään Suomessa.
"Saati" on hämärtävä sana toki, hieman tulkinnanvarainen asiayhteydestä riippuen.

Kopek

En ole kielipoliisi - en tietenkään - vaan huolestunut kansalainen tai kielirosvo tai mitä vain.

Minua ärsyttää sana "suorittaa".

Sanaan liittyy hienostelua ja virallisuutta ja epämiellyttävä mielleyhtymä lakeihin ja rangaistuksiin. 

Satamassa laudat lastattiin laivaan.

Satamassa suoritettiin lautojen lastaaminen laivaan.

---

Tuli mieleen, kun katsoin Youtubesta dokumenttifilmiä maaston kolmiomittauksesta. Vaikuttaa siltä, että "suorittaa" -sanaa on käytetty aikoinaan enemmän kuin nykyisin.

Lahden kaupungin sivulta: "Pysäköintivirhemaksu on suoritettava 30 päivän kuluessa antamispäivästä tilisiirtolomaketta käyttäen. Maksun suorittamatta jättämisestä määräaikana seuraa maksun korotus 14 eurolla (laki pysäköinninvalvonnasta 17 §). "

Hippi

^
Urheiluselostuksissahan suorittaminen on ollut jo pitkään riesana.

Mäkihyppääjät suorittavat hyppyjä ja yleisurheilun kenttälajeissa "seuraavana suoritusvuorossa on ... ." ja "... suoritti komean heiton / hypyn / loikan. Minua tuo kyllä ärsyttää, mutta joskus, kun asiasta kitisin, selitettiin miksi tuokin on ihan oikein ja paikallaan tuolla tavalla sanottuna.

Minulle siitä ei kyllä ole koskaan tullut maksusuoritus mieleen :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️