Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Nomen est omen - eli parhaat nimet

Aloittaja Amore, heinäkuu 21, 2019, 18:36:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: a4 - joulukuu 26, 2022, 10:37:02
Epäilen että oma nimeni on luotu humalassa. Täysin epälooginen.

Minustakin parempi nimi sinulle olisi esim. Täysin Looginen.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - joulukuu 26, 2022, 10:27:49
Kun synnyin, laittoi kasteessa Lyyli äitini ensimmäiseksi nimekseni 'Muisto' ja syykin oli selvillä...

Muisto Keijo Kullervo

Jormat kuolevat sukupuuttoon
Suomeen syntyy paljon Helmiä ja Eliaksia. Moni vanha nimi palaa muotiin – mutta eivät kaikki.

Vuosien 1940–1959 aikana Suomessa syntyi 23 330 lasta, joiden jokin etunimistä on Jorma. Koko 2000-luvun aikana nimi Jorma löytyy enää vain 153 annetusta etunimestä.
Voidaan puhua suosion romahduksesta. Jos tämä trendi jatkuu, Jormat kuolevat sukupuuttoon.

Tällä hetkellä Jorma on melko yleinen ensimmäinen etunimi Suomessa. Digi- ja väestötietoviraston helmikuussa päivitetyn listan mukaan Suomessa eli 18 887 Jormaa. Se on 26. yleisin miesten ensimmäinen etunimi.

Kaikki merkit viittaavat kuitenkin siihen, että Jorman sijoitus tulee sukeltamaan, kenties jo lähitulevaisuudessa. Niskaan hengittävät jo Jussi ja Eero, jotka ovat viime vuosina olleet merkittävästi Jormaa suositumpia.

Nimitutkija Minna Saarelma-Paukkala kertoo viisi syytä sille, miksi tietyt nimet muuttuvat uhanalaisiksi.

1. Nimet, joille on kehittynyt negatiivinen merkitys
2. Nimet, joilla on häiritsevä yleiskielen/slangin merkitys
3. Nimet, joiden merkitys koetaan nykyään vanhanaikaiseksi
4. Nimet, joiden äänneasu on nykypäivänä liian vaikea
5. Nimet, joilla on vahva poliittinen merkitys

1. Yrjö, Tauno, Uuno, Urpo, Jorma ja Pirkko.
2....Helmikuussa Suomessa oli elossa 698 henkilöä, joiden ensimmäinen etunimi on Lyyli.
3 Impi, Hilja, Tyyne, Kaino ja Vieno.
4. Nimet, joissa on joko kirjain ä tai ö taikka yö-diftongi eivät ole nykyään suosittuja, koska ne eivät toimi kansainvälisesti. Yrjö, Kyösti ja Ylermi.
5. Adolf, Viena, Taisto.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009456772.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=supersaa.fi&utm_content=promobox


Artikkeli on aika pitkä ja sisältää useita taulukoita.

Minusta Pentit ovat aina tuntuneet pöntöiltä, mutta Yrjö on meillä suvussa, joten olen siihen tottunut ja toivoisin sille jatkajaa, jos uusia nimettäviä sukuun ilmaantuu. Myös Kyösti ja Ylermi tuntuvat mainioilta veikoilta, joten toivon heille tulevaisuutta.

Jorma nousuun ja kaverit kanssa! ;)

All you need is Love

Brutto

Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 18, 2023, 01:05:43
Myös Kyösti ja Ylermi tuntuvat mainioilta veikoilta, joten toivon heille tulevaisuutta.

Kyösti, Allan, Tenho ja Leif ovat etunimiä, jotka yhdistettynä ruotsalaiseen sukunimeen aiheuttavat kantajalleen kaikenlaisia hankaluuksia.
Esimerkiksi Kyösti Nyman ja Allan Lindeman ovat nimiä, joiden haltijalla on vaikeuksia myydä vaikkapa käytettyä autoa netissä. Työnhakukin tyssää yleensä jo pelkkään nimeen.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Amore

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 20, 2023, 09:38:21
Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 18, 2023, 01:05:43
Myös Kyösti ja Ylermi tuntuvat mainioilta veikoilta, joten toivon heille tulevaisuutta.

Kyösti, Allan, Tenho ja Leif ovat etunimiä, jotka yhdistettynä ruotsalaiseen sukunimeen aiheuttavat kantajalleen kaikenlaisia hankaluuksia.
Esimerkiksi Kyösti Nyman ja Allan Lindeman ovat nimiä, joiden haltijalla on vaikeuksia myydä vaikkapa käytettyä autoa netissä. Työnhakukin tyssää yleensä jo pelkkään nimeen.

Työnhaussa on nykyään tapana sisällyttää hakemukseen valokuva tai jopa video, joten ei kannata Kyöstiä ym senvuoksi karttaa.
All you need is Love

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Brutto - maaliskuu 20, 2023, 09:38:21
Lainaus käyttäjältä: Amore - maaliskuu 18, 2023, 01:05:43
Myös Kyösti ja Ylermi tuntuvat mainioilta veikoilta, joten toivon heille tulevaisuutta.

Kyösti, Allan, Tenho ja Leif ovat etunimiä, jotka yhdistettynä ruotsalaiseen sukunimeen aiheuttavat kantajalleen kaikenlaisia hankaluuksia.
Esimerkiksi Kyösti Nyman ja Allan Lindeman ovat nimiä, joiden haltijalla on vaikeuksia myydä vaikkapa käytettyä autoa netissä. Työnhakukin tyssää yleensä jo pelkkään nimeen.

Opin tänään italialaisesta tv-sarjasta Syyttäjä Imma Tataranni, että brutto on italiaa, ja tarkoittaa rumaa. Olen ennen ollut siinä uskossa, että nimimerkkisi viittaisi joko Brutukseen tai vähän humoristisesti brutaaliin tms., ehkä pitää hylätä tämä vanha uskomus?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Socrates

^ Minäkin olen ihmetellyt, miten jollakin on niin älytön Nikki kuin Brutto. Hyvä että selvisi.
Älykäs etsii vaniljapanoja, viisas etsii perspanoja.

Hippi

Minä olen Bruton ajatellut aina bruttona eli netto+taara, kuten meillä koulussa aikanaan opetettiin.

En sitten tiedä onko kertsi, eli slangiväännös kerhosta yhtään sen fiksumpi tai Karikko, johon laivat kosahtavat pohjastaan jumiin. Kyllähän joku haluaa olla moottoripyörä, niin sallittakoon sekin hänelle :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Kertsi on oikeassa. Nimi tulee klassikkoelokuvasta Il buono, il brutto, il cattivo, jossa Rumaa näytteli Eli Wallach.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

^Eikös Eli Wallach ole ollut joskus sulla avatarina?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 25, 2023, 15:28:30
En sitten tiedä onko kertsi, eli slangiväännös kerhosta yhtään sen fiksumpi tai Karikko, johon laivat kosahtavat pohjastaan jumiin. Kyllähän joku haluaa olla moottoripyörä, niin sallittakoon sekin hänelle :)

Joku haluaa olla avaruusluotain.  ;)
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%81%AF%E3%82%84%E3%81%B6%E3%81%95_(%E6%8E%A2%E6%9F%BB%E6%A9%9F)
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 25, 2023, 15:28:30
Minä olen Bruton ajatellut aina bruttona eli netto+taara, kuten meillä koulussa aikanaan opetettiin.

En sitten tiedä onko kertsi, eli slangiväännös kerhosta yhtään sen fiksumpi ...

Ei varmaan, mutta kertsi-nimellä on toinen tarina, joka jääköön nyt avaamatta. Tai no, ei se tarkoita kertosäettäkään. Eikä Kerttua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Brutto

#101
Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - huhtikuu 25, 2023, 15:50:17
^Eikös Eli Wallach ole ollut joskus sulla avatarina?

Oli. Täytyypä palauttaa se paikalleen.


Kas noin.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 25, 2023, 16:12:30
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 25, 2023, 15:28:30
Minä olen Bruton ajatellut aina bruttona eli netto+taara, kuten meillä koulussa aikanaan opetettiin.

En sitten tiedä onko kertsi, eli slangiväännös kerhosta yhtään sen fiksumpi ...

Ei varmaan, mutta kertsi-nimellä on toinen tarina, joka jääköön nyt avaamatta. Tai no, ei se tarkoita kertosäettäkään. Eikä Kerttua.

Eikä kellaria :D Minä taidan olla harvoja, jotka tarinan muistaa - tai siis, sen osan tarinaa, joka oli yleisessä tiedossa. Voihan siellä olla muutakin pinnan alla!

T: Xante

Brutto

Lainaus käyttäjältä: kertsi - huhtikuu 25, 2023, 16:12:30
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 25, 2023, 15:28:30
Minä olen Bruton ajatellut aina bruttona eli netto+taara, kuten meillä koulussa aikanaan opetettiin.

En sitten tiedä onko kertsi, eli slangiväännös kerhosta yhtään sen fiksumpi ...

Ei varmaan, mutta kertsi-nimellä on toinen tarina, joka jääköön nyt avaamatta. Tai no, ei se tarkoita kertosäettäkään. Eikä Kerttua.

Entä kertakäyttöistä...?
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

TSS

Jonkinlaisella intuitiivisellla tasolla olen liittänyt kertsin kertakäyttöastiaan (samalla intuitiolla olen ajatellut sen olevan kuitenkin jonkinlainen käänteinen manifesti kestävän maailman puolesta), ja Bruton olen liittänyt rahaan, ja ajatellut Bruttoa massikeisarina.  ;D