Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yksinäisyys

Aloittaja kertsi, heinäkuu 22, 2019, 12:54:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kertsi

Tässä aika kiva ja informatiivinen englanninkielinen video aiheesta yksinäisyys:
Yksinäisyys (Youtube 12:29)

Yksinäisyys on yksi epäterveellisimmistä asioista, jonka voimme ihmisenä kokea. (Selvennyksenä: ei siis yksinoleminen, vaan se, että TUNTEE olevansa yksinäinen.) Katso tuo em. pikkuvideo, missä asia selvennetään. Yksinäisyys:
- vanhentaa nopeammin
- tekee syövistä tappavampia
- nopeuttaa Alzheimerin pahenemista
- heikentää immuunipuolustusta
- aiheuttaa masennusta.
Yksinäisyys on kaksi kertaa tappavampaa kuin lihavuus, ja yhtä tappavaa kuin jos tupakoisi askin päivässä. Vaarallisin piirre yksinäisyydessä on, että jos se kroonistuu, se itsessään aikaansaa yksinäisyyttä - ihminen alkaa nähdä uhkia ja vihamielisyyttä joka puolella *).

Yksinäisyys ja sosiaalinen hyljeksintä voi tuntua kipuna, sillä se on kehittynyt meille evoluution tuloksena, ja sen tarkoitus on saada meidät hakeutumaan sosiaaliseen vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa. Yksin jääneellä ihmisellä oli kivikaudella paljon huonommat mahdollisuudet selvitä hengissä (ja levittää geenejään), verrattuna ryhmässä eläviin ihmisiin.

Mitkä ovat sinun toimivia keinojasi kurottautua muita ihmisiä kohti?

Onko Kantapaikkaan kirjoittaminen sinulle eräänlaista yksinäisyyden torjuntaa? Minulle ainakin on.

*) kokevatkohan konservatiivit enemmän uhkia ja vihamielisyyttä ympärillään, ovatkohan he yksinäisempiä kuin ei-konservatiivit?
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

#1
Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 22, 2019, 12:54:35Vaarallisin piirre yksinäisyydessä on, että jos se kroonistuu, se itsessään aikaansaa yksinäisyyttä - ihminen alkaa nähdä uhkia ja vihamielisyyttä joka puolella *).
...
*) kokevatkohan konservatiivit enemmän uhkia ja vihamielisyyttä ympärillään, ovatkohan he yksinäisempiä kuin ei-konservatiivit?

Saattaa olla, että arvaus osuu oikeaan. Konservatiivisia motivoi pelko ja ahdistus, (ja inho joissain tutkimuksissa), ja negatiivinen bias:

Fear and Anxiety Drive Conservatives' Political Attitudes

While liberals were quicker to look at pleasant images, like a happy child or a cute bunny rabbit, conservatives tended to behave oppositely. They'd first inspect threatening and disturbing pictures—things like car wrecks, spiders on faces, and open wounds crawling with maggots—and would also tend to dwell on them for longer. This is what psychologists call a "negativity bias".

Ja ilmeisesti he ovat yksinäisempiä:
Loneliness Corresponds with Politically Conservative Thought
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

kertsi

Miten päin kausaalisuus menee?
- ensin yksinäisyys -> maailma alkaa näyttää vaaralliselta -> ryhdytään konservatiiviseksi
- ensin konservatiivisuus ja maailma näyttää uhkaavalta -> yksinäisyys, koska muiden pelko tai hylätyksi tai torjutuksi tulemisen pelko
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Jos nyt lähdettäisiin siitä ettei aleta laumaeläiminä lällättämään yksinäisille niin miksi kertsi aloit puhumaan olletikin eniten inhoamasi ihmisryhmän yksilöistä?

Kyllä konservatiivi aina konservatiivin löytää. Ihminen joka ei löydä onnea ja autuutta yhdestä ainoasta opista sensijaan voi päätyä helpommin lokeroituvien päähänpotkimaksi.

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - heinäkuu 22, 2019, 15:08:14
Jos nyt lähdettäisiin siitä ettei aleta laumaeläiminä lällättämään yksinäisille niin miksi kertsi aloit puhumaan olletikin eniten inhoamasi ihmisryhmän yksilöistä?
Jaa miksi. Ehkä siksi, että asia kiinnostaa minua. Varsinkin tuo kausaalisuuden suunta, eli kumpi oli ensin, konservatiivisuus vai yksinäisyys (tai pelko, ahdistus, jne.). Mitä tulee inhoamistani ihmisryhmistä, niin konservatiiveja en ehkä sinällään inhoa, vaan vain silloin, kun siihen liittyy pahuus, esimerkiksi vähemmistöjen sorsiminen. Olen itse jonkin verran konservatiivinen, ja tällä hetkellä yksinäinenkin, vietän aikaani yksin mökillä. En tietääkseni lällätä yksinäisille(kään).
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Gyyd.

Usein ajatus tietysti kulkeeniin että yksinäisessä täytyy itsessään olla jotain vikaa ettei hänen seuransa kelpaa kellekään. Myöskin ajatellaan toisinaan että ihminen on niin koppava ettei itse kelpuuta kenenkään seuraa. Harmittelen jälleen kerran etten ottanut talteen näkemääni linkkiä jossa sanottiin ettei ole vain yksittäisen ihmisen oma tunne ettei häntä oikein päästetä sisään valmiiksi muodostuneeseen yhteisöön, vaan ryhmä ihan oikeasti klikkiytyy tulokasta vastaan.

Lapsena en ollut yksinäinen vaikka leikin ajoin yksinäni. Sitävaan otti kaiken sellaisenaan. Vasta 2010 sinkuksi jäätyäni minusta tuli yksinäinen. Parisuhteessa ollessani en kovin moneen yhteisöön ollut edes sisään yrittänytkään. Sittemmin olen kokenut itseni kaikkialla erilliseksi ja ulkopuoliseksi. Olen epäillyt että olen 1:1-ihminen, en mikään ryhmäihminen.

Hivenen yhteisöllisyyttä olen kokenut kamppailulajin parissa, mutta kyllä siinäkin selvää on että en kuulu vyönaisten kanssa samaan piiriin. Ovat vuosia harrastaneet... Välillä olen ajatellut "omia" jonkun uuden vyöttömän naisen, mutta heitä tulee ja varsinkin menee. Tosi harva mieskään harrastaa peruskurssia pidemmälle.

Brutto

Avaus lähti väärille kierteille heti siinä, kun yksinäisyys määriteltiin vain negatiiviseksi olotilaksi.On paljon ihmisiä jotka nauttivat yksinäisyydestä ja tietoisesti tavoittelevat sitä. Se voi siis olla myös positiivinen tila.

Aiheuttaako myös tämä toivottu yksinäisyys samoja haittoja kuin ei-toivottu yksinäisyys?

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hiha

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 22, 2019, 15:05:10
Miten päin kausaalisuus menee?

Asiat voinevat ruokkia itseään. Aika pian on samantekevää mikä ne on pannut liikkeelle. Jos suhtaudut toisiin epäluuloisesti ja yrmysti, on hyvät mahkut että saat vahvistuksen jotta oli syytäkin. Jos taas olet avoimempi ja ystävällisempi, sekin ennakkoasenne luultavasti palkitaan. Yritän vain sanoa, että kai ihminen voi ympyrää pyörimällä kuplautua ihan yksinäänkin, eikä siihen tarvita muuta lähtökohtaa kuin tahto kiertää kehää.

kertsi

#8
Lainaus käyttäjältä: Brutto - heinäkuu 22, 2019, 15:53:39
Avaus lähti väärille kierteille heti siinä, kun yksinäisyys määriteltiin vain negatiiviseksi olotilaksi.On paljon ihmisiä jotka nauttivat yksinäisyydestä ja tietoisesti tavoittelevat sitä. Se voi siis olla myös positiivinen tila.

Aiheuttaako myös tämä toivottu yksinäisyys samoja haittoja kuin ei-toivottu yksinäisyys?
Luultavasti ei aiheuta. Lisäsin selvennyksen (boldattu kohta aloituskirjoituksessa). Käsittääkseni sellainen yksinäisyys on haitallista, jos tuntee itsensä yksinäiseksi, siis yksinäisyyden tunne sinällään. Ei siis se, että omasta halustaan on yksin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Todella vaikea sanoa kumpi ei-toivottu yksinäisyys syö enemmän, yksinäisyys yksin vai joukossa ollessa. Yksin koettu yksinäisyys ilmenee itselleni epätodellisuuden tuntemuksina. Joukossa koettu yksinäisyys epätoivon tunteina.

Kuitenkin koen ettei ehkä kauhean suurta twistiä luonteeseeni tarvittaisi jotta vähät välittäisin seurasta. Olen vähän kuin borderline erakko.

-:)lauri

Olen aikalailla samoilla linjoilla kuin Hiha. Yksinäisyys ja muita ihmisiä kohtaan koetut kielteiset ennakkoluulot/-käsitykset voivat ruokkia toinen toisiaan. Syntyy sellainen itseään ruokkiva profetia. Tosin olettaisin, että humaanius luonteenpiirteenä ehkäisee ainakin jossain määrin kielteisten ennakkoluulojen/-käsitysten syntyä muita ihmisiä kohtaan, mutta ei se varmasti yhtään helpota yksinäisyyden tunnetta, ja vaikka ei varsinaisesti kielteistä kuvaa koskaan muista syntyisikään, oma sosiaalinen uskallus ruostuu siinä määrin, että voi olla sosiaalisessa tilanteessa ihan pihalla ja kokea itsensä huonoksi, eli vaikka ei löytäisikään vikaa muista, alkaakin syylistämään itseään, mikä sekin on omiaan ruokkimaan yksinäisyyttä.

Erinomainen video Kertsillä tuossa avausviestissä. Siinä esitettiin, että yksinäisyys aiheuttaa noita kielteisiä ennakkoluuloja muita ihmisiä kohtaan jo itsessään, enkä lähde vastaan inttämään kun varmaankin ihan kuranttia tavaraa. Eli ei välttämättä tarvitse olla kielteinen muita ihmisiä kohtaan alunperin, mutta riski sellaiseen kasvaa yksinäisyyden pitkittymisen myötä.

Jos yksinäisyys tuntuu pahalta, kannattaa hakea ammattilaisen apua. Näytäisi siltä, että Mielenterveyden keskusliiton puhelin ja Punaisen ristin haluatko ystävän -palvelu tulevat hakutuloksissa kärkeen, jos etsii apua yksinäisyyteen. Noista on todennäköisesti hyvä lähteä liikkeelle jos tuntuu pahalta.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Amore

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 22, 2019, 12:54:35
Onko Kantapaikkaan kirjoittaminen sinulle eräänlaista yksinäisyyden torjuntaa? Minulle ainakin on.

Kantapaikalle kirjoittaminen on minulle yksinoloa. Se muistuttaa päiväkirjan pitämistä tai taukopelin pelaamista. Joskus se aiheuttaa yksinäisyyttä joukon keskellä. Näin tapahtuu silloin kun kirjoituksen pointti tulee täysin sivuutetuksi ja keskustelu väännetään tahallisesti johonkin outoon suuntaan. Oikeastaan some-maailma on paikka, jossa pahimmin koen yksinäisyyttä, sillä netin ulkopuolella en koe yksinäisyyttä usein. Tämä johtuu mm. siitä, että olen oppinut hyväksymään sen, että eksistentiaalinen yksinäisyys ei ihmisen elämästä millään seuralla poistu. Eksistentiaalinen yksinäisyys tarkoittaa siis tietoisuutta siitä, ettei kukaan toinen voi koskaan kokea sisäistä maailmaani sellaisena kuin sen itse koen. On hyvin onnellista, jos joskus voi kokea todellisia kommunikaation hetkiä toisen ihmisen kanssa, mutta nämä ovat hyvin harvinaisia. Luulen, että nykyaikana korostunut individualismi tekee kommunikaatiosta entistäkin vaikeampaa. En silti väitä, että kommunikaatio olisi joskus aikaisemmin ollut laadukkaampaa, sillä ihmisten kyky ymmärtää psyyken toimintaa on kyllä tiedon tasolla parantunut. Tietoa ei tosin sovelleta käytäntöön lainkaan riittävästi.
All you need is Love

kertsi

Katsoin uudestaan tuon aloituskirjoituksessa linkatun pikkuvideon, ja se on edelleenkin hyvä.

Korona-aika varmaankin lisää ihmisten yksinäisyyttä entistä enemmän. Veikkaan, että se siitä syystä, ja esim. koronan aiheuttaman työttömyydenkin vuoksi lisää esim. masennusoireilua.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Muisto Keijo Kullervo

Näin 80 täyttäneenä olen huomannut, että omat ajatukset ovat parasta mitä on - kunhan niitä olisi...

Olen siitä onnekas, että on saman ikäinen 'pirteä' vaimo rinnalla kulkemassa.

Silti - on hetkiä - joissa mietin yksinäisyyttä ja vähän oudoksun ajatusta, että jäisin ilman  vaimon läheisyyttä.

En ole siis yksinäinen kuin omien mietteitteni ja kuvitelmieni parissa liikaa askarrellessani.
Miten  Sinun kohdallasi On?

Tiedän, että on paljon leskiä ja jonkun muun syyn tähden yksin jääneitä.
Joskus askarteleminen harrasteen kanssa vie 'ajan kulumisen unohtaen' pois yksinäisyyden kokemisesta.
Itselläni jääkiekkopelien seuraaminen on viehättävää ajan kulua - joillekin joku muu pelien seuranta.
Silti - kerropa jos koet yksinäisyyttä edes hetkellisesti?
Mikä auttaa siihen hetkeen useimmiten...

Muisto Keijo Kullervo

"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 22, 2019, 12:54:35
Mitkä ovat sinun toimivia keinojasi kurottautua muita ihmisiä kohti?

Onko Kantapaikkaan kirjoittaminen sinulle eräänlaista yksinäisyyden torjuntaa? Minulle ainakin on.

*) kokevatkohan konservatiivit enemmän uhkia ja vihamielisyyttä ympärillään, ovatkohan he yksinäisempiä kuin ei-konservatiivit?

Yksinäisyyden murtamiseen ei ole tai en ole keksinyt mitään kikkakolmosta. Minusta useimmat neuvot ovat typeriä.

Mutta yksinäisyyden kokemusta vähentää, kun ymmärtää miten yleinen ja nolo ja siksi salattu ongelma se on.

Yksinäisyyden kokemus syntyy monien tekijöiden summana ja usein poistuu tai helpottaa ulkoistenkin olosuhteidenkin muuttuessa. Väkisin sitä on vaikea kiirehtiä ja joillakin se seuraa koko elämän pahana. Jos tulee hetkiä, jolloin se ei vaivaa ollenkaan, ne kannattaa "varastoida" muistiin ja ammentaa niistä voimaa myöhemmin tarvittaessa.

Nettikirjoittelu on ihan kohtuuhyvä konsti yksinäisyyteen.

Konservatiivit ovat perinteisesti hakeneet yhteenkuuluvuuden tunnetta enemmän perheestään kuin ei-konservatiivit ja siksi perheen merkityksen väheneminen koskee enemmän heihin.

Aikoinaan olin pitkään työyhteisössä, missä osa ihmisistä itseni mukaan lukien koki voimakasta yksinäisyyttä ja näin miten karmeisiin ongelmiin se johti.

Tällä hetkellä yksinäisyys ei vaivaa, mutta olen saanut uuden näkökulman siihen, kun sussulle yksinolo on ihan myrkkyä.
Älkää googletelko minua vaan googlettakaa perspano, niin löydätte jotain mikä kiinnostaa ja kiihottaa.