Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Yksinäisyys

Aloittaja kertsi, heinäkuu 22, 2019, 12:54:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Socrates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - heinäkuu 22, 2019, 15:05:10
Miten päin kausaalisuus menee?
- ensin yksinäisyys -> maailma alkaa näyttää vaaralliselta -> ryhdytään konservatiiviseksi
- ensin konservatiivisuus ja maailma näyttää uhkaavalta -> yksinäisyys, koska muiden pelko tai hylätyksi tai torjutuksi tulemisen pelko

Ei kai yksinäisestä erityisen vaaralliselta näytä, mutta ennen kai koettiin vähemmän yksinäisyyttä ja sen takia haikaillaan entiseen maailmaan.

Yksinäinen elää harhassa, että muilla on joku mystinen sielunveljeys koko ajan joka kontekstissa ja se syventää ongelmaa.

Mutta turha yksinäisistä on kaivaa vikoja, elämässä on virhe, koska ihmiset tarvitsevat eri aikaan toisiaan.
Kävelevä kremppakertymä

Socrates

Nostan esiin yhden yksinäisyyden aiheuttajan, mitä harvoin mainitaan: niukka sosiaalisen elämän tarve.

Kuulostaa paradoksaaliselta, mutta ihmissuhteisiin pätee sama kuin moneen muuhunkin elämänalueeseen: niitä tuppaa kertymään paljon tai ei ollenkaan.

Jos ei jaksa tai ehdi harrastaa sosiaalista elämää kunnolla, sitä on yllättävän vaikea järjestää just sopivan vähän.
Kävelevä kremppakertymä

kertsi

Ystäväni ovat olleet vähän huolissaan, kun olen (riskiryhmäläisenä) korona-aikana eristäytynyt melkein täysin muista ihmisistä. En ole ollut kenenkään luona, enkä itse ole päästänyt tänne kotiini ketään, enkä päästänyt mökillekään. Enkä ole edes kampaajalla tai taidenäyttelyssä käynyt. Yksinäisyys tosiaankin myrkkyä joillekin, ainakin minulle. Muutama viikko sitten ystäväni houkuttelivat minut ensin kivalle kävelyretkelle eräässä luontokohteessa, ja sitten sen jälkeen vielä keksivät, että järkkäisimme puutarhajuhlat. Näin useampia sellaisia ystäviä livenä, joita en ollut koko korona-aikaan nähnyt (eikä tule edes soiteltua oikein kenellekään). Ja se livetapaaminen oli energisoiva kokemus. Sen jälkeen on ollut myönteinen kierre, olen saanut joitakin asioita aikaiseksi, olen nähnyt muitakin ihmisiä, olen päässyt masennukseltani mentyä ulos ovesta muutamia kertoja jne.. Vähän niin kuin herännyt horroksesta. Toivottavasti kierre jatkuu myönteisenä.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hayabusa

Lainaus käyttäjältä: Socrates - kesäkuu 20, 2022, 12:38:03
Nostan esiin yhden yksinäisyyden aiheuttajan, mitä harvoin mainitaan: niukka sosiaalisen elämän tarve.

Kuulostaa paradoksaaliselta, mutta ihmissuhteisiin pätee sama kuin moneen muuhunkin elämänalueeseen: niitä tuppaa kertymään paljon tai ei ollenkaan.

Jos ei jaksa tai ehdi harrastaa sosiaalista elämää kunnolla, sitä on yllättävän vaikea järjestää just sopivan vähän.

Sosiaalisessa elämässä on se huono puoli, että niiden muidenkin pitää pystyä osallistumaan sosiaaliseen elämään juuri sopivaan aikaan ja sopivassa määrin. Sain juuri tarjouksen sosiaalisesta elämästä ensi viikolle, mutta olen viettämässä silloin sosiaalista elämää aivan toisaalla.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

Hippi

Niin, tai toiset tosiaan alkavat huolehtia, vaikka toinen ei niin huolehtimistakaan kaipaa.

Taannoinen kutsu paikalliseen kuppilaan Lyytikäisen keikalle olikin kulkenut mutkan kautta. Kustuja oli kysellyt ensin tytärtäni, mutta kun hän ei kyseistä musiikkia kuuntele, niin oli ehdottanut minua kutsuttavaksi, että lähtisin edes joskus johonkin. Kutsu tuli niin yllättäen, etten siihen hätään keksinyt mitään hyvää syytä kieltäytyä, niin lupauduin. Helpotus oli melkoinen, kun pääsin pälkähästä artistin peruttua keikkansa keikkaa edeltävänä päivänä sairastumisen vuoksi.

Oikeastaan minulle riittää oikein hyvin pihan penskat. Niiden kanssa on kiva jutella ja ovat niin mutkattomia. Kyllähän välillä joku aikuinenkin heittäytyy juttusille, mutta niiden jutut kestää ja kestää ja niistä on vaikea luikahtaa karkuun. Jos nyt kovin seuran puute iskee, niin voin mennä käymään kaupassa. Siellä näkee monta ihmistä kerralla ja joskus joku rusinaksi kutistunut jopa pyytää apua, kun ei yletä ylähyllyltä jotain ottamaan.

Chatti tyttöjeni kanssa toimii myös, jos jollain on jotain asiaa.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

En minäkään lähtisi kuuntelemaan livekeikkaa, vaikka maksettaisiin, mutta oma kokemus on, että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla saa ihan rauhassa muumioitua betonikuutioon ilman, että kukaan pakottaa sosiaaliseksi.
Kävelevä kremppakertymä

Hippi

^
Minä oikeasti olisin juuri sille keikalle voinut lähteäkin, jos esimerkiksi keskimmäinen tyttäreni olisi ollut kiinnostunut. Hänen kanssaan on tullut aika paljonkin käytyä. Hän on myös "vähän sosiaalinen", jolle hyvin riittää se, että ollaan yhdessä, mutta ei tarvi puhua. Musiikin kuuntelu riittää. Joskus olen kyseisen baarin livetarjontaa katsonut ja on ollut useampikin, jota olisi tehnyt mieli mennä kuuntelemaan ilman seuraakin. Paikka on pienen kävelymatkan päässä, joten matkakaan ei ole este. Suurin este on ehkä kotioven kynnys.

Keikan peruuntuminen oli helpotus lähinnä siksi, että kutsujan mies olisi tullut myös ja tämä herra on aika erikoinen. Kerran olen tavannut aikaisemmin ja ei ehkä ihan samalle aaltopituudelle päästy. Kutsujan kanssa kahdestaan olisi voinut olla ehkä ok. Nyt sitten roikun vielä löysässä hirressä, kun en oikein tiedä, aikovatko nuo kutsua uudelleen sitten kun peruttu keikka toteutuu, vai kutsuvatko sen alkuperäisen henkilön, jolle se kolmas lippu oli.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Yksinäisyyden pahimpia johdannaisia on se että saat haaskalinnut kimppuusi ja ne varastavat sinulta kaiken:

https://yle.fi/uutiset/74-20003389

Henry Johanssonin, 47, epäilykset heräsivät toukokuussa 2022 heti, kun äiti kertoi uudesta nettituttavuudestaan.

– Äiti kertoi onnellisena ja ylpeänä, että mies on armeijan palveluksessa ja on joutunut matkustamaan ulkomaille.

Johansson pelkäsi pahinta, luki viestit ja tunnisti kömpelön suomen kielen olevan kotoisin Googlen kääntäjästä.

– Tiesin heti, että tämä on juuri tätä soopaa ja sanoin äidille, että kyseessä on huijari.

Poika kysyi, onko äiti antanut miehelle rahaa. Äiti kiisti voimakkaasti ja lupasi, ettei tulevaisuudessakaan aio lähettää rahaa miehelle.

Mutta äiti ei suostunut uskomaan, että mies on huijari.

– Totesin äidille, että okei, jatka kirjoittamista hänelle, jos se tekee sinut onnelliseksi. Mutta muista, että rahaa ei saa lähettää.

...

Suomalaiset ovat menettäneet rakkaushuijareille tämän vuoden tammi-kesäkuun välisenä aikana pankkien tietojen mukaan jo 3,8 miljoonaa.

...

Poliisitarkastaja Tuomas Pöyhönen Poliisihallituksesta kertoo, että haavoittuvassa asemassa olevat, yksinäiset naiset ovat suurimmassa vaarassa joutua verkossa rakkaushuijarin pihteihin.

Poliisihallituksen keräämien mukaan uhreista yli 70 prosenttia on 40–80-vuotiaita naisia. Eniten huijauksen kohteeksi on tänä vuonna joutunut 60–69-vuotiaita naisia.

...

Poliisi kertoo, että sama huijari voi pyörittää yhtä aikaa kahta tai kolmea uhria. Suhde rakennetaan taidokkaasti ja sitä vaalitaan. Henry Johanssonin äiti sai viestien lisäksi salaperäiseltä rakkaudeltaan useamman kerran ison kimpun ruusuja.

Yksi kimpuista tuli syntymäpäivänä koskettavan rakkauskortin kera.

– On kannattavaa satsata muutaman kerran ruusuihin viisikymppiä, jos uhrilta saa yhteensä 15 000 euroa tai paljon enemmänkin, toteaa poliisitarkastaja Tuomas Pöyhönen.

Kaiken paljastuttua Henry Johansson ajoi Lahteen äitinsä luokse ja otti tämän puolesta yhteyttä poliisiin, terveydenhuoltoon, sosiaalihuoltoon sekä seurakuntaan. Tarvittiin pikaisesti apua ja ruokarahaa.

Äiti oli puilla paljailla. Hän ei pystynyt huolehtimaan itsestään.

Selvisi, että rahaa oli mennyt 130 000 euroa. Omien säästöjen lisäksi äiti oli ottanut neljä tai viisi lainaa, joilla on maksettu huijareille.

...

Huijarit muodostavat Henry Johanssonin mielestä uhrin ympärille verkoston, josta on vaikea rimpuilla irti. Varoituksista huolimatta hänen äitinsä ei uskonut olevansa rakkaushuijauksen kohde ennen kuin poliisi otti yhteyttä.

Sisä-Suomen poliisilaitos tutki huijaustapausta, jonka yhteydessä Henry Johanssonin äidin nimi oli löytynyt asiaan mahdollisesti liittyvien tilien tiliotteista.

– Vasta kun poliisi soitti, äiti tajusi tilanteen.

Rakkaushuijarin tiukka ote piti petoksen paljastumisen jälkeenkin.

Äiti piti yhä yhteyttä huijariin. Hän jopa pyysi Henry Johanssonilta lainaksi 2 500 euroa. Ilmeisesti antaakseen ne salaperäiselle miehelle, jonka olemassaoloon hän uskoi edelleen.

Johanssonin mielestä tämä johtui osittain vahvasta lääkityksestä, joka äidillä sillä hetkellä oli.


Kaikesta tästä paskasta tulee mieleen että jos mitenkään mistään käy ilmi mihin maahan rahat ovat valuneet, ja kyseessä on kehitysmaa, ko. maan avustamista voisi vähentää. Jos kerta mömmöissään olevat mummot järjestävät itsensäkin vaikeuksiin avustamalla huijareita, niin siinähän sitä on ollut kehitysapua kerrakseen. Voisivat tosin kehittää itseään johonkin muuhun suuntaan päin, kuin rikolliseen.

Hippi

^
Miksi jonkun kehitysmaan avuntarvitsijoille pitäisi kostaa kyseisen maan rikollisten toiminta?
Osuuko kosto mielestäni tosiaan oikeaan kohteeseen noin?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Socrates

^^ Noi on aika uskomattomia keissejä ainakin silloin, kun kyseessä ei ole vanhuudenhöperö ihminen. Treffasin kerran ihan fiksun tuntuisen naisen, jolta joku nigerialaisveijari oli nyysinyt hurjia summia noin.
Kävelevä kremppakertymä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Hippi - marraskuu 06, 2022, 17:29:17
^
Miksi jonkun kehitysmaan avuntarvitsijoille pitäisi kostaa kyseisen maan rikollisten toiminta?
Osuuko kosto mielestäni tosiaan oikeaan kohteeseen noin?

Kusipäillehän se kehitysapu menee ilmeisesti muutenkin. Diktaattorien kassaan ja Cayman-saarille.

Rahat pitäisi antaa henk.koht. köyhille naisille joilla on joku bisnesidea. Tällaisen käsityksen olen saanut että puuhakas naisväki kohentaa perheensä oloja. Kokonaiselle valtiolle ei kannata antaa, koska aina siellä on ne omaa etuaan ajavat ukot trofeevaimoineen, jotka kuvittelevat että "valtio olen minä".

Hippi

Vanhuudenhöperöllä pitäisi olla jollain tavoin rajoitettu rahankäyttöoikeus ihan hänen omaksi turvakseen. Tuhlatkoon itseensä minkä ehtii, mutta ettei tuiki tuntemattomille lähettele järjettömiä määriä. Minusta aika vastuutonta omaisilta, jos vanhuudenhöperöllä on netti ja pankkitunnukset vapaassa käytössään. Itse olen tehnyt jo paperit valmiiksi, että siinä vaiheessa, kun latva alkaa lahota, niin nuoremmat vahtivat perään.

Sen sijaan tuo, että ihan fiksutkin ihmiset lankeavat noihin nigerialaisiin, niin se on kyllä aika uskomatonta. Olen aina sanonut, että kukaan ei ole niin tyhmä kuin rakastunut nainen. Tuo on taivahan tosi ja sitähän nuo huijarit käyttävät hyväkseen. Rakkauden kaipuu on monella yksinäisellä niin kova, että tarttuvat ihan mihin tahansa, jos saavat huomiota osakseen ja kauniita sanoja.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Norma Bates

Masennuskin voi tehdä höperöksi, ja monet lääkkeet jotka eivät välttämättä ole edes masennuslääkkeitä. Ilmeisesti jopa astmaan käytetystä kortisonista voi seota. Ihmettelen miten köykäisesti lainoja myönnetään. Osa näistä saisi suosiolla mennä pankkien tappioksi, kun myöntävät lainoja syyntakeettomille ihmisille.

Hippi

Eihän pankki ilman vakuuksia lainaa myönnä ja jos ihminen käyttäytyy järkevänoloisesti, niin mistähän se selviää pankkihenkilölle, että ihminen on syyntakeeton?

Eri juttu sitten ne pikavippifirmat, joista en taas tiedä lainkaan, millä perustein lainoja antavat.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Taas kannatti tehdä kuten käskettiin.

LainaaOululainen Teemu, 24, tietää, miltä yksinäisyys tuntuu.

Kaikki kärjistyi pari vuotta sitten, kun hän pitkän harkinnan jälkeen teki kuten usein neuvotaan ja lähti huonoista kaverisuhteista.

– Välien katkaiseminen tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta. Välillä tosin olen miettinyt, olisiko pitänyt jatkaa esittämistä, että olisi edes joitakin ihmisiä elämässä.

Kaverisuhteissa hän koki joutuvansa miellyttämään muita koko ajan ja että hänelle valehdeltiin asioista. Ystävyyssuhteista luopuminen johti kuitenkin aiempaa synkempään yksinäisyyteen.
https://yle.fi/a/74-20021629

Yksinäisyys johtaa helposti muihin ongelmiin.

Oman kokemukseni mukaan päihteiden ongelmakäyttöön johtaa usein yksinäisyys. Osalle voi olla helpompaa öristä ja kusta housuun kimpassa kuin elää siivosti vailla minkäänlaisia ihmiskontakteja.

Vieroitus on sitten kaksin verroin kauheampaa kun pitää jättää tajusteet ja hylätä vanha ja ainoa kaveripiiri.