Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Kysymyksiä uskosta, uskonnosta ja Raamatusta

Aloittaja A.V. Vatanen, tammikuu 06, 2019, 15:09:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

a4

Kumpi näistä on oikeampi tulkinta pyhästä sanasta?:

1. Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta.

2. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.

Jaska


a4

Lainaus käyttäjältä: Jaska - heinäkuu 06, 2023, 19:12:50

Molempi parempi. Matteus 10 ja Luukas 12
Sittenhän Ukrainan sota on oikeaoppinen kristittyjen sota. Vaikka siellä käy omaa pyhää sotaansa myös toinenkin juutalainen lahko, muslimit.

Toope

Lainaus käyttäjältä: a4 - heinäkuu 06, 2023, 18:42:12
Kumpi näistä on oikeampi tulkinta pyhästä sanasta?:

1. Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta.

2. Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
Juu, silti cherrypicking-kommenttia.

Norma Bates

Jostain luin että heprealaisen VT:n ensimmäinen sana alkaa aakkoston 2. kirjaimella beth, ei 1. kirjaimella aleph, sen merkiksi että alku ei ole varsinainen alkujen alku.

Kabbalan Elämän Puu edustaa sitä miten energia etenee ylhäältä alas aina alimmalle tasolle asti, joka on "valtakunta" eli Malkuth eli fyysinen olemassaolo. Mutta Puun yläpuolella on ilmentymättömyyden tasoja.

(En ole ihan varma pitääkö suomessa kirjoittaa Malkuth vai Malkut, kun minulle on informoitu että englantia puhuvat änkevät h-kirjaimen perään tajutakseen lopettaa lausumisen edelliseen kirjaimeen.)

Ateh Malkuth ve-Geburah ve-Gedurah Le-Olam Amen.

Sinä olet valtakunta, ja voima, ja kunnia, iankaikkisesti aamen.

Jos nyt oikein muistan ammoisina aikoina opettelamani värssyn. Tämän pitäisi häätää pahoja henkiä...

Muisto Keijo Kullervo

#830
Matteus 10 - 36

10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; >> Jakeen lisätiedot
10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.


10:40 Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.

Miten selitätte yllä olevan?

Muisto

Katsokaapa Kotisivultani linssin avulla oikealta ylhäältä lause pääsivulta: "Ehkä älykkäin Olento, joka planeettamme pintaa on koskaan astellut."



Tässä alla älysovellutus Bingin vastaus yllä olevaan:


Hei, tämä on Bing. Kiitos kysymyksestäsi. Yllä oleva teksti on Matteuksen evankeliumin 10. luvun jakeet 34-40 suomalaisesta Raamatusta vuodelta 1992 (KR92). Se on osa Jeesuksen puhetta opetuslapsilleen, kun hän lähetti heidät julistamaan taivasten valtakuntaa Israelin kansalle. Jeesus varoitti heitä, että he kohtaisivat vainoa ja vastustusta sekä ulkopuolelta että omasta perheestään. Hän sanoi, että hänen seuraajansa joutuvat valitsemaan hänen ja läheistensä välillä ja että heidän tulee olla valmiita kantamaan ristiään eli kärsimään hänen tähtensä. Hän lupasi myös palkita ne, jotka ottavat hänet ja hänen lähettiläänsä vastaan.

Jeesus lainasi Vanhan testamentin profeetta Miikaa (7:6), kun hän sanoi, että ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa (jakeet 35-36). Hän käytti miekkaa vertauskuvana siitä, miten hänen sanomansa jakaa ihmiset kahteen leiriin: niihin, jotka uskovat häneen, ja niihin, jotka hylkäävät hänet. Hän ei tarkoittanut, että hän olisi tullut tuomaan väkivaltaa tai sodan maan päälle.

Lisätietoa Matteuksen evankeliumista ja sen sisällöstä voit lukea seuraavista linkeistä:

Matteus 10 - Raamattu 1992 (KR92) - RAAMATTU.FI (jakeiden selityksiä ja rinnakkaiskohtia)
Matteus 10 | FINRK Raamattu | YouVersion - Bible.com (toinen suomennos)
Matt. - Matteus 10 - Uusi testamentti 2020 (UT2020) - RAAMATTU.FI (uusin suomennos)
Matteus – Wikipedia (evankeliumin taustaa ja teemaa)

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Toope

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - heinäkuu 06, 2023, 23:00:48
Matteus 10 - 36

10:34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan.
10:35 Sillä minä olen tullut 'nostamaan pojan riitaan isäänsä vastaan ja tyttären äitiänsä vastaan ja miniän anoppiansa vastaan;
10:36 ja ihmisen vihamiehiksi tulevat hänen omat perhekuntalaisensa'.
10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; >> Jakeen lisätiedot
10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa minua, se ei ole minulle sovelias.
10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.


10:40 Joka ottaa tykönsä teidät, se ottaa tykönsä minut; ja joka ottaa minut tykönsä, ottaa tykönsä hänet, joka on minut lähettänyt.

Miten selitätte yllä olevan?

Muisto
Minusta olisi kivempaa, jos itse kertoisit oman näkemyksesi/tulkintasi, kun kerran julistat.
Eli, mitä tahdot sanoa?

Muisto Keijo Kullervo

'Sanan miekalla voi sivaltaa uskottavasti' - sitä todistaa tekoäly  Bingin vastaus edellisessä viestissäni - uskon?

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - heinäkuu 07, 2023, 10:12:00
'Sanan miekalla voi sivaltaa uskottavasti' - sitä todistaa tekoäly  Bingin vastaus edellisessä viestissäni - uskon?

Muisto

Sanan miekalla on kyllä huijattu lahjakkaasti ihmiskuntaa ja huijataan.

Palkintoja on kyllä melko helppo luvata taivaassa- joten sellaiseen valehteluun ei taida kannattaa uskoa.

Tässä elämässä luvattujen palkintojen antaminen onkin sitten paljon työläämpää, siihen eivät uskovaisetkaan halua ryhtyä, ainakaan suomen kristilliset hallitukseen päästyään.

Toope

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - heinäkuu 07, 2023, 10:12:00
'Sanan miekalla voi sivaltaa uskottavasti' - sitä todistaa tekoäly  Bingin vastaus edellisessä viestissäni - uskon?
Toisaalt kristinusko myös rakensi Eurooppaa ja länsimaita.
Konservatiivinen kristillinen näkemys on valtavihervasurimedian kohteena. Oletteko koskaan lukeneet lestadiolaisista positiivista artikkelia valtamediasta? Ne ovat likipitäen kaikki negatiivisia asenteeltaan, koska = "toimittajien vihervasemmistolainen asenne".

Media on politisoitunut. Ei se kerro, mitä haluatte kuulla. Se kertoo, mitä toimittajat haluavat sinun kuulla.

Muisto Keijo Kullervo

"Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin." (Matteus 6:33, Kirkkoraamattu 1992)

Mitä yllä oleva tarkoittaa?

Muisto
"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000

a4

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - heinäkuu 08, 2023, 07:45:20
"Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin." (Matteus 6:33, Kirkkoraamattu 1992)

Mitä yllä oleva tarkoittaa?

Muisto
Kognitiivista vinoumaa, etenkin vahvistusharhaa?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen_vinouma

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Karikko - heinäkuu 07, 2023, 12:35:50
suomen kristilliset hallitukseen päästyään.

Ihmettelen mitä nämä krisset ylipäätään ollenkaan tekevät politiikassa nykyään kun pitäisi kaiketi palata lähemmäksi Jeesuksen ilmoitusta, eikä enää ravata Mammonan asialla. Jeesushan sanoo että "antakaa keisarille se mikä keisarin on", jonka voisi käsittää niin että maallinen valta on erikseen.

(Tosin semmoistakin olen jostain lukenut että tuo olisi ollut jonkin sortin vittuilua ja Jeesus olisi halunnut että roomalaiset painuvat rahoineen huitsin... Roomaan.)

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Muisto Keijo Kullervo - heinäkuu 08, 2023, 07:45:20
"Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin." (Matteus 6:33, Kirkkoraamattu 1992)

Mitä yllä oleva tarkoittaa?

Muisto

Muistelisin että on sanottu että taivasten valtakunta on "sisäisesti teissä". Oli tai ei, miellän tuon taivasten valtakunnan tietoisuudentilaksi, itämaisittain lausuttuna nirvanaksi.

Muisto Keijo Kullervo

"Etsikää ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin." (Matteus 6:33, Kirkkoraamattu 1992)

Mitä yllä oleva tarkoittaa?

Muisto




Bingin vastaus yllä olevaan:

Hei, tämä on Bing. Tämä jae on osa Jeesuksen vuorisaarnaa, jossa hän opettaa opetuslapsilleen ja kansalle Jumalan valtakunnan periaatteita. Tämä jae kehottaa meitä asettamaan Jumalan ja hänen tahtonsa etusijalle elämässämme, luottamaan hänen huolenpitoonsa ja etsimään hänen vanhurskauttaan eli oikeaa suhdetta häneen. Tämä tarkoittaa, että emme ole huolissamme maallisista asioista, kuten ruoasta, juomasta tai vaatteista, vaan uskomme, että Jumala antaa meille kaiken tarpeellisen, kun seuraamme häntä uskollisesti12.

Tämä jae ei lupaa meille yltäkylläisyyttä tai menestystä maailman silmissä, vaan Jumalan armoa ja siunausta niille, jotka rakastavat häntä ja tottelevat hänen käskyjään. Tämä jae ei myöskään tarkoita, että meidän pitäisi laiminlyödä vastuumme tai velvollisuutemme tässä elämässä, vaan että meidän pitäisi tehdä kaikki Jumalan kunniaksi ja palvella häntä ensisijaisesti3.

"Tie, Totuus ja Elämä."
  60x60x60 =216000