Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Luontoilta

Aloittaja urogallus, tammikuu 06, 2019, 16:25:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Hippi

Luontokappale sisällä huoneistossa sopinee tämän otsikon alle? Tunnustan eilen yrittäneeni murhaa ja olen harmissani, mutta en voinut jättää tilannetta yöhön niin, että kissat olisivat voineet aamulla olla vaarassa.

Illalla joskus klo 21 aikoihin surffasi avonaisesta parvekkeen ovesta sisään ampiaisoletettu. Jos se olisikin asettunut pörräämään ikkunalle, niin sen olisin siitä saanut pyydystettyä ja toimitettu takaisin sinne, mistä se tulikin. Mutta tämä yksilö halusi tulla peremmällä ja riekkua katonrajassa. Ilmeisesti sitä viehätti ylöspäin suuntautunut sähkövalon valokeila.

Kissat hyörivät kumpikin niskat kenossa odotellen, että pörriäinen uskaltautuisi matalammalle, niin kävisivät hippasille. Pörriäinen sinkoili aivan päättömästi edestakaisin eikä asettunut mihinkään, jotta sen olisin saanut kiinni. En halunnut, että eläin jää sisälle asuntoon yöksi ja on tervehtimässä minua aamun valjettua, joten siinä vaiheessa aloin kehitellä ajatusta murhasta. Välineeksi tarvitsin jonkin pitkän aseen, jotta minun ei tarvitsisi asettua itse alttiiksi eläimen hyökkäykselle, jos tuo sattuisi suuttumaan ideastani.

Niinpä hain pölynimurin ja poistin siitä lattiasuulakkeen. Päätin imuroida otuksen pölypussiin ja antaa sen kuolla siellä. Töpseli seinään ja kone hurisemaan. Osoitin elukkaa imurin putkella noin 10 sentin päästä. Otus laittoikin ajovaihteen päälle ja lopetti kruisailun siihen paikkaan ja pakeni "vastatuuleen". Suunta olikin oikein hyvä, sillä se lensi suoraan parvekkeen ovesta ulos ja siitä edelleen parvekelasin rakosesta vapauteen. Näin aikomani murha ei toteutunut, vaan toivottu tulos, eli eläin ulos, saavutettiin pelkällä yrityksellä.

Jälkikäteen jäin miettimään, oliko tuo pelkkää sattumaa, että otus tuli ajetuksi ilmavirralla ulos?
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

^
Silloin kun vielä kuuntelin radiota, vastaan sattui luonto-ohjelman ja kansanradion lehtolapsi. Nykyään sitä kutsuttaisiin hybridiksi.
https://yle.fi/aihe/ohjelma/luontoilta

Nykyään kansanradio on siirtynyt nettiin ja saanut nimen kuukkeli. Tai Google.
Hakutulosten perusteella veikkaan olleen puhdasta sattumaa ettet saanut murhattua pimpparioletettua:

Itse hävitin toissa kesänä ampiaiset terassilta imurin avulla ja vaikka imuri oli ollut pitkään päällä, niin muutama sitkeä kaveri ryömi pölyisenä ja tokkuraisena putkesta ulos. Toista kertaa eivät kuitenkaan ulos tulleet. Paina korva kiinni imurin koppaan, kun se ei ole päällä - jos kuulet surinaa, niin ampiaiset ovat elossa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1131378/selviaako-ampiainen--

https://www.pirkka.fi/niksi/ampiaisten-havitys

https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/asuuko-mun-imurissa-nyt-ampiainen.2153326/

"Pölynimurilla lähtee! Yleensä annan ampiaisten olla rauhassa, mutta kun makkarin ikkunapellin alle tekivät pesän ja tuulettaakin pitää, niin ímurinputki vaan imemään siitä reiästä, mistä ampparit kulkee pesäänsä. Sitten kolistelee, ja johan alkaa ropina kuulumaan imuriputkesta. Muutama voi tulla lentoreissultansa kotia, ja nekin on helppo imurilla pesäreiän suulta napata. Loppuu ampiaiset pesästä."
Myös Luonnontieteellisen keskusmuseon eläintieteen yksikön museomestari Juho Paukkunen on kuullut pölynimurikikasta, mutta muistuttaa, että se voi olla vaarallinen.
– Ne voivat tietysti purra reiän pölypussiin ja päästä ulos. Pölypussi kannattaakin laittaa pakastimeen, kun imurointi lopetetaan, Paukkunen neuvoo.

https://www.is.fi/asuminen/art-2000005777255.html

ROOSTER

Pyöräilen lähinnä metsäpolkuja sen minkä perse kestää, tänään 50km. Luontohavaintoja tuli suhteellisen vähän. Varmaan kaikki elikot ovat kiireisiä piilotellessaan ja ruokkiessaan jälkeläisiään, ei jää aikaa esiintymisille.

Aloittelevalle dendrologille näyttää olevan helppoa aikaa, esim. tuomet on helppo tunnistaa, ne on täynnänsä tuomenkehrääjäkoin seittejä. Syökö jotkut linnut noita koita?

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Amore

Meillä on mökkitontilla jokunen tuomikin; voivat olla hieman hankalia, roskaavia puita ja leviämishalukkaita. Mutta ei alkukesä olisi mitään ilman tuomen kukkien tuoksua. Itselleni se on asia, joka todella herättää talviunesta ja muistuttaa, että nyt on herkistyttävä nauttimaan kaikilla aisteilla, sillä kesähän on hetkessä ohi. Merenrannan tuntumassa ei kummitustuomia ole kai koskaan, sillä tuuliset säät ja usein sisämaata hieman viileämpi ilma eivät houkuttele tuomenkehrääjäkoita asettumaan taloksi.
All you need is Love

Amore

Tuuliset säät ovat pitäneet minut paljolti pois mökiltä. Viimeksi käydessäni jouduin ikävällä tavalla todistamaan kuolemantapausta. Ei ollut naapuri tuupertunut tulppaanipenkkiin tai kompastunut hyyskän rappusiin, vaan sadevesisaavimme oli koitunut oravan kohtaloksi. Siinä oli vettä melkeinn piripintaan, mutta oravat eivät kai sitten osaa räpiköidä sen vertaa, että saisivat sormensa saavin reunaan ja siitä itsensä ylös. Hyh, ällötti kun huomasin, että ensin puukappaleeksi luulemani kelluva möykky olikin ruumis. En kestänyt katsoa ruumista lähemmin, vaan nappasin käteen ensimmäisen löytämäni kepukan ja nostin möykyn vedestä ja heitin sen puun juurelle. En haudannut tai peitellyt sitä mitenkään. Luonto hoitaa puhtaanapidon varmaan aika nopeasti. Saastunutta vettä ei tietenkään voi käyttää hyötykasveille, mutta eipä minulla sellaisia paljon olekaan. Pitää itseäänkin varjella koskemasta tuohon veteen, jottei altistu millekään ikävälle. Koristekasveja kyllä kastelin tuolla...öh...ruumiinvoiteluvedellä.

Jäin hieman miettimään, että jos hukkunut orava oli naaras, niin hukkuminen vei sitten myös poikasten (1-6 kpl) hengen. En itse oikein edes pidä oravista ("rottia"), mutta poikasten menehtyminen ei ole silti mukava ajatus.
All you need is Love

ROOSTER

Tänään maastopyöräilin metsäpolkuja ja teitä. Pienellä peltotilkulla oli peuranruokintapaikka. Siellä oli ilmeisesti käyty tarkistamassa olisiko joku asiakas paikalla, hiekkatiellä oli selviä sudentassun jälkiä. Alle kilometrin päässä paikasta josta löysin kalutun metsäpeuran jalan. 
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

Oudoksuttaa: Pihlajat ei kuki.
Huolestuttaa (paljon): Vattu ei kuki.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

MrKAT

Paikallisessa lehdessä oli jokin aika sitten että lupiineissa on hermomyrkkyjä jotka on pahoja hyönteisille.
Google-wikistelin että lupiinin myrkyt (lupiniini ja lupaniini...) häiritsisi heinäsirkkain lisääntymistä ja kimalaisia.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

ROOSTER

Maapallo lämpenee ja eteläiset lajit tunkeutuvat pohjoiseen.

Nyt on vuorossa Upupa Epops.



Lainaus käyttäjältä: https://ls24.fi/uutiset/tama-on-superharvinaista-pyharannassa-pesi-harjalintu-edellinen-suomen-pesinta-vuodelta-1940– Kylällä nähtiin heinäkuun puolivälissä useana päivänä kolmea poikasta ruokkiva emo. Poikaset olivat jo lähteneet pesästä, eikä pesän sijainti selvinnyt, kertoo BirdLife Suomen tiedottaja Jan Södersved tiedotteessa.

Lajin edellinen ja samalla ainoa aiemmin tiedossa ollut Suomen-pesintä on lähes 80 vuoden takaa. Harjalintu pesi Porissa vuonna 1940.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Kaikenlaista voi löytyä myös vielä suureksi osaksi tutkimattomasta merenpohjasta.

Lainaus käyttäjältä: https://tekniikanmaailma.fi/tutkijat-loysivat-atlantin-pohjasta-mystisten-reikien-sarjan-jonka-alkuperasta-ei-ole-tietoa-nayttavat-silta-etta-ne-on-kaivettujonkin-toimesta/Tutkijat löysivät Atlantin pohjasta mystisten reikien sarjan, jonka alkuperästä ei ole tietoa – "Näyttävät siltä, että ne on kaivettu...jonkin toimesta"

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

a4

Hyvää ylikulutuspäivää!
Onneksi me suomalaiset vietimme sen jo alkuvuodesta.
Muu maailma on tuplasti jäljessä kulutuksestamme. Ne tarvitsee vain alle kaksi planeettaa ylläpitämään elintasoaan. Voi niitä.

Hippi

Heinäkuulla MrKAT ihmetteli, että pihlaja ei kuki. Sitä silloin vähän kummastelin, kun täällä pihlajan kukinta oli tuolloin jo ollutta ja mennyttä. Mutta ilmeisesti pohjoisempana kukinta sitten tapahtuu noinkin paljon myöhemmin.

Nyt minä puolestani ihmettelen, että todella vähän on marjoja tänä vuonna, eli kukintakin varmaan oli vaisumpaa, mutta se meni minulta hiukan huomiotta ohi. Nyt niistä vähäisistä marjoista varisee suurin osa maahan eikä ne näytä edes kunnolla kypsyneen. Olisiko helle ja kuivuus syynä tuohon, sillä mielestäni muina vuosina ei marjat ole tähän aikaan maahan pudonneet, vaan vasta sitten kun linnut syksyllä ovat tulleet syömään ja samalla siinä repineet marjaterttuja niin, että osa on pudonnut maahan. Syysmyrskyt ovat hoitaneet sitten loput. Tulee iso pettymys linnuille, sillä pihamme pihlajat ovat olleet suosittu lounaspaikka. Kissoiltakin jää tänä vuonna tuo jännitysnäytelmä väliin. Ovat tavanneet parvekkeelta katsella lintuja.

Pihlajaan liittyy muuten tulevan talven sääennuste. Vaan enpä tiedä, mikä niistä jutuista on totta, sillä itse olen jo kauan sitten kuullut version, että jos pihlajassa on paljon marjoja, tulee paljonluminen talvi. No, kahdelta edeltävältä vuodelta tuo pitää kyllä paikkansa. Mutta nyt googlettamalla löysin juuri päinvastaisen väittämän, eli "pihlaja ei kahta taakkaa kanna", mikä tarkoittaa, että jos on paljon marjoja, tulee vähäluminen talvi tai vähillä marjoilla  paljonluminen talvi. Noita tietysti voi valita totuudeksi kulloiseenkin lumimäärään sopivan :D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Sekä omalta, että lähikaduilta oravat söivät KAIKKI koristepihlajien kukinnot jo kesän alussa. Eipä niihin silloin tule marjojakaan. Orava on minulle tuttavallisemmin puurotta. Niistä kuitenkin pidetään paljon, koska söpöys.

Tämmöinen on tietysti pientä ja merkityksetöntä ja hyvähän se on, että oravillekin löytyy sapuskaa. Mutta tälle on yksinkertaisesti saatava stoppi:

MTK:lta karu arvio: 80 prosenttia Karjalan pelloista hanhien suihin (Mtv3):

"Ympäristöministeriön mukaan Suomessa oli tänä keväänä samanaikaisesti noin puoli miljoonaa valkoposkihanhea. Jälkeensä ne jättävät jälkeensä loppuun kalutut pellot. Vaihtoehdot kannan pienentämiselle ovat kuitenkin vähissä, sillä valkoposkihanhi on rauhoitettu laji".

Sekä hanhien määrä että niiden aiheuttamat sadonmenetykset ovat sitä luokkaa, että rauhoitus tulisi poistaa sesonkiajaksi. Eikä tämmöiseen määrään enää millään tavan haulikoilla pysty edes kunnolla vastaamaan: kriittisille alueille saisi suosista raijata it-tykin ja päästellä paikalle lentäviä parvia niillä, haulikkoa sitten loppuharvennukseen. Kyllä ne hanhet sitä myöten oppivat, että ei kannata tulla Suomessa viljelijöiden pelloille rauhoittumaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

kertsi

#358
Viime syksynä oli mökillä aivan ennätysmäärä pihlajia. Ei kuulemma ollut paljon lunta, Hippi.

Tänä vuonna olen nähnyt mökin pellolla jonkin pienehkön peuraeläimen, punaruskean. En tunnistanut lajia, se oli kaukana.
Ja ilveksen tuvan nurkalla, ihan likellä taloa. Laiha mutta hyvin pitkäjalkainen ja yllättävän kookas.

Ja tänään näin useamman kymmenen perhosta. Kauneimmat ovat kai nimeltään sitruunaperhosia. Nokkosperhosetkin luulen tunnistavani. Ja yksi oranssimusta valtavan iso. Mökkinaapuri ei ole kerennyt ajamaan nurmikkoa, ja pihalla on monenlaista luonnonkukkaa (ja vähän istutettuja), ehkä siksi perhoset viihtyvät.

Aiemmin  kesällä eräänä hellepäivänä bongasin ruusun kukan sisältä jonkin keltamustaraidallisen ison pörriäisen päiväunilla. En viitsinyt häiritä sitä tunnistuksen takia. Ja otin siitä kuvan. Ja vasta kuvasta huomasin, että sillä oli päiväunikaveri, pieni melkein väritön valkea hämähäkki. (Tai sitten hämähäkki vaan vaani saalista.)

Huussin portaiden raosta on useamman kerran kurkistanut sisilisko. Sisiliskon näkeminen ilahduttaa jostain syystä aina.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Tuli mieleen, että onko teidän mielestänne ötököitä ollut tänä vuonna vähemmän viimevuoteen verrattuna? Minusta näyttää siltä, että kaikkia lentäviä öttiäisiä on ollut vähemmän tänä kesänä...? Tokihan tuota vaihtelua on.
Jotenkin tuntuu, että männävuosina löysin asunnostani paljon enemmän öttiäisiä, kuin tänä kesänä. :-\