Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Luontoilta

Aloittaja urogallus, tammikuu 06, 2019, 16:25:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Amore

Pari päivää olen nyt nautiskellut tuoksujen paluusta hajuttoman talvikauden jälkeen. Tuomet kukkivat ja norjanangervot. Molemmat tuoksuvat iiiiihanasti!
All you need is Love

urogallus

Vuoden ensimmäinen tytönkorento bongattu. Kesä tulee!

urogallus

Tänään työmatkaa kävellessäni varis sujahti takaa päin ihan päälakea hipoen. Hätkähdin, ja sitten huomasin muutaman metrin päässä kävelytien laidalla kököttävän variksenpoikasen.

Äsken ostarilla käydessäni huomasin kapakan terassin olevan täynnä. Luontohavainto sekin.

a4

^ Kapakan terassista saisi hyvän luontodokkarin.



-Karpalolonkeroa

urogallus

Jo kolmantena päivänä peräkkäin hävitin ampiaispesän aihion vajasta. Ilmeisesti sama otus asialla, koskapa se alkaa aina pakertamaan samaan paikkaan uudestaan...

Tänään melkein sain sen hengiltä. Toivottavasti nyt tajuaa mennä muualle pesimään.

kertsi

Mulla mökillä ampiaiset teki huussiin alati pesiä. Kiinnitin kattoon paperipussin, jossa oli täytteenä paperia. Loppui ampiaisten kiinnostus kyseistä pömpeliä kohtaan, kun ilmeisesti luulevat paperipussia ampiaispesäksi.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

a4

Lainaus käyttäjältä: kertsi - kesäkuu 05, 2020, 10:05:37
Mulla mökillä ampiaiset teki huussiin alati pesiä. Kiinnitin kattoon paperipussin, jossa oli täytteenä paperia. Loppui ampiaisten kiinnostus kyseistä pömpeliä kohtaan, kun ilmeisesti luulevat paperipussia ampiaispesäksi.
Nyt urogallus testaamaan! Tuo on nerokas idea jos se osoittautuu yleisesti toimivaksi. #pelastakaapörriäiset
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/04/01/viisi-tapaa-pelastaa-porriainen-valitse-omasi-ja-merkkaa-tekosi

AMPIAINEN ON HYÖTYHYÖNTEINEN
Keväällä ja kesällä ampiaiset pyydystävät puutarhoista tuhohyönteisiä toukkien ravinnoksi, joten ampiaisen pesää kannattaa jopa suojella, ellei se ole vaarallisen lähellä asuintiloja tai kulkureittejä.

https://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/piha-ja-puutarha/ampiainen/

Hippi

Eilen fillaroidessani mietin, että onko Vantaakin ryhtynyt pelastamaan pörriäsiä. Monin paikoin näytti kuin ruohonleikkuu olisi jäänyt tai jätetty kesken ja nurmikon jollekin syrjälle oli aina jäänyt leikkaamatonta nurmikkoa. Voin tietty olla väärässäkin ja siinä on vain duunareilla alkanut lakisääteinen kahvitauko ja sitten on unohtunut tehdä homma loppuun :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

urogallus

Olen kuullut valepesäkikan. Käsittääkseni sen toimivuutta ei ole todistettu pitävästi, mutta itsekin olen mökin vajaan siirrellyt muualta oikeita vanhoja ampiaispesiä.

Ampiaisten kuten muurahaistenkin hyödyllisyys puutarhurin kannalta on myös jossain määrin kyseenalainen. Petojahan ne ovat, mutta pyytänevät myös ihmisen kannalta hyödyllisiä otuksia.

Ja tänään töiden jälkeen väijytin ampparin vajasta. Kuningatar on kuollut, eläköön pörriäinen!

urogallus

Rantasipin munat ovat tallella ja kuoriutumatta. Ei kestäne enää montaa päivää, kun tipuset näkevät päivänvalon.

Kalalokilla on kaksi terhakkaa poikasta. Kolmas on joko flegu, kuollut tai kokonaan olematon. En käynyt tänä keväänä laskemassa munia, mutta tyypillisesti niitä on kolme, joskus kaksi.

Hippi

Meidän pihassa on joitain pihapupuja, eli keskikokoisen koiran kokoinen rusakko ja useampia kaneja. Rusakosta ei suurempaan harmia ole, kun se pitää pihaa jonkinlaisena välietappina, jossa lepäilee aikansa ja sitten jatkaa matkaansa.

Mutta nuo riivatun kanit kaivavat pieniä monttuja pitkin pihaa, missä vain maa on sen verran pehmeää, että käpälillään siihen sen kaivannon saa tehtyä. Joskus ihan hikkalaatikon vieressä oleva hiekkakin kelpaa. Samalla kun hommasimme uuden ehjän hiekkalaatikon pihaan, ostimme siihen suojuksen, että eläimet eivät viihdy hiekkalaatikossa. Puput siinä ottivat viime kesänä hiekkakylpyjä. Mutta ikävämpää sitten oli, kun ohikulkevat kissat kuvittelivat siinä olevan luksustason käymälän. Ei kovin hyvä leikkipaikka lapsille, kun tuon huomasimme.

Mutta nyt sitten ne riivatun kanit ovat keksineet mennä kukkapenkkini kaivamaan, vaikka se on maasta korotettu ehkä noin puolen metrin verran ainakin. Kuvittelin etteivät kanit töppöjaloillaan pystyisi hyppäämään sen kivimuurin päälle. Näköjään pystyvät. Tänään kävin luomassa umpeen puolen tusinaa koloa, jotka oli multaan tehty. Onneksi istutuksia ei ole kaivettu ylös ja ilmeisesti nuo kukat eivät maistu pupuille, kun niissä ei näkynyt vaurioita.

Miksi kanit kaivavat, vaikka eivät kaivantoon tee pesää eikä selvästikään sieltä ruokaa tunnu löytävän? Ainakaan en ole havainnut niiden syövän mitään, kun olen katsellut niiden kaivantopuuhia.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

Lainaus käyttäjältä: Hippi - kesäkuu 09, 2020, 10:15:23
Miksi kanit kaivavat, vaikka eivät kaivantoon tee pesää eikä selvästikään sieltä ruokaa tunnu löytävän? Ainakaan en ole havainnut niiden syövän mitään, kun olen katsellut niiden kaivantopuuhia.
Syitä maankaivuuseen on useita: etsivät ruokaa, teroittavat kaivaessaan samalla kynsiään, tekevät itselleen väliaikaisen suojapaikan, raskaana olevat kanit saattavat kaivaa kuopan myös synnytyspesäksi... Jos vain tilaa riittää ja maa antaa myöden, niin kanit tekevät kaivauksia tämän tästä. Piilottaahan oravakin syötävää eri paikkoihin aina siihen pisteeseen, että ei edes muista kaikkia kätköjään. Vaistotoimintaa.

Satunnainen merirusakko.gif
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 09, 2020, 11:38:55Satunnainen merirusakko.gif

Tuota minä sanoisin harvinaiseksi havainnoksi. Luultavasti tahallisesti mereen heitetty jänö - kameratkin sopivasti paikalla.

Noista kaivajista. Löysin tässä vähän aikaa sitten törmäpääsky-yhdyskunnan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Aave

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - kesäkuu 09, 2020, 11:52:39
Tuota minä sanoisin harvinaiseksi havainnoksi. Luultavasti tahallisesti mereen heitetty jänö - kameratkin sopivasti paikalla.
Merirusakko (Lepus oceanus vulgaris) on tuikiharvinainen petoeläin, joka käy maalla vain parittelemassa. Sen pääasiallista ravintoa ovat hait, merimakkarat ja öljynporauslautoilta vuotava raakaöljy.

Joskus käy, että se parittelee tavallisen jäniksen, rusakon tai kanin kanssa. Ehkä tunnetuin tapaus tällaisesta ristisiitoksesta on elokuvassa Monty Python ja Graalin maljan etsintä, jossa risteytymää käytettiin
esimerkillisesti siitä, miten hirmuinen otus on kyseessä. Voitte kuvitella, että jos tavallisen kanin kanssa paritellut on noin hurja, miten hurjia ovatkaan puhtaat yksilöt.

"A perfect organism. Its structural perfection, matched only by its hostility... I admire its purity. A survivor, unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality".

Uskokaa pois - me kaikki haluamme, että merirusakot pysyvät mahdollisimman paljon pois maan kamaralta!
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Aave - kesäkuu 09, 2020, 14:45:04
Uskokaa pois - me kaikki haluamme, että merirusakot pysyvät mahdollisimman paljon pois maan kamaralta!

Tämä kohta pitää pikimmiten lisätä jokaisen rasistipuolueen agendaan, ikäänkuin perusteluksi - videoiden kera. Sinne räjähtävien lepakoiden ja kanansilmien väliin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS