Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pääkaupunkiseutu muutoksessa

Aloittaja Amore, tammikuu 06, 2019, 17:41:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Xantippa

Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 31, 2020, 08:41:59
^
Kyllähän se liikennevälineen maksulaite näyttää joka kerta paljonko kortilla on rahaa jäljellä. Siinä vaiheessa, kun raha on vajunut johonkin parin kympin alapuolelle, olen käynyt tankkaamassa ohikulkiessani ennen kuin ihan nollille ehtii mennä :)

Näinhän se on, juu, ja helpompaa, jos korttia käyttää  joka päivä. Mutta kun tulee kolmen viikon jäljestä Helsinkiin ja olisi hypättävä ratikkaan, on saattanut käydä niin, että kiireellä on viimeksi lähdetty ja vaikka kortti vilautti keltaista, ei (muka) ollut aikaa jäädä sitä tankkailemaan.

Eli kyllä minä olen hartaasti odottanut mahdollisuutta hoitaa tämä asia netissä ja tulee olemaan itselleni näitä "päivän pieniä parannuksia".

T: Xante

Hippi

Minäkin käytän julkisia suurin piirtein kerran tai pari kuukaudessa, jotan se rahan tankkauskin on ehkä kerran vuodessa, joten minulle se taas ei ole mikään ongelma. Jos ei ole ollut muuta asiaa tankkauspisteelle päin, niin ainahan voi tehdä ylimääräisen kävelylenkin R:lle, kunhan pitää maltin mukana eikä ostele sitten mitään muuta :)
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Olen miettinyt, että oma ongelmani on saattanut olla liiallinen tankkaus ;D eli olen laittanut kerralla 50-100 e, mikä riittää aika pitkäksi aikaa minun käytölläni, eli luo turvallisuusharhan ja yht'äkkiä taas huomaa, kun korttia heilauttaa, että perhana, nyt ne on taas loppu.

Toinen seikka tietysti on, että tälläisessä ravissa on monta pientä juttua koko ajan muistettavana, joten väkisinkin säntillisyys joissain asioissa pettää. Minulle nähtävästi sellaiseksi on muodostunut matkustuskortti, joten ilolla tervehdin helpotusta asiaan!

T: Xante

Jaska

HSL:llä on kahta sorttia korttia

Henkilökohtaista HSL-korttia voi käyttää vain kortin omistaja, eikä korttia saa antaa kenenkään muun käyttöön. Jos asut HSL-alueella vakituisesti, voit ladata kortille kausilipun, joka on edullisempi kuin haltijakohtaisen kortin kausilippu.

Haltijakohtainen HSL-kortti on yhteiskäyttöön esimerkiksi yrityksille, perheille ja HSL-alueen ulkopuolella asuville. Korttia voi käyttää kuka tahansa, jonka hallussa kortti on, jos kortin käyttäjät kuuluvat samaan asiakasryhmään.

Kun kai viime vuodenvaihteessa asiamiesten myymiin latauksiin tuli palvelumaksu, siirryin lataamaan korttini Juna/metroasemien automaateista ja kun ostaminen tuli mahdolliseksi netistä niin siihen. Siinä muistaakseni on tunnin viive maksamisesta ennen kuin arvo on siirtynyt maksupäätteisiin mistä se siirtyy sitten kortille päätteelle korttia näyttäessä. Puolessa vuodessa muistaakseni on maksettu otettava käyttöön

https://www.hsl.fi/asiakaspalvelu/hsl-kortti
https://www.hsl.fi/uutiset/2020/hsl-kortin-nettilatauksen-beta-versio-kayttoon-86-19876

safiiri

#184
Lainaus käyttäjältä: Hippi - elokuu 31, 2020, 09:35:21
Minäkin käytän julkisia suurin piirtein kerran tai pari kuukaudessa, jotan se rahan tankkauskin on ehkä kerran vuodessa, joten minulle se taas ei ole mikään ongelma. Jos ei ole ollut muuta asiaa tankkauspisteelle päin, niin ainahan voi tehdä ylimääräisen kävelylenkin R:lle, kunhan pitää maltin mukana eikä ostele sitten mitään muuta :)

Paitsi ettei kaikki asu kävelymatkan päässä R-kioskista. Itse olen vuosikymmeniä asunut paikoissa, joista R-kioskille on matkaa useampi kilometri. Ei siis ole kovinkaan kätevää kävellä sinne lippua lataamaan ja siihen kaipaisi just sitä bussikyytiä. Lisäksi tyuollainen 50-100 euroa hupenee harvemmallakin käytöllä ihan sutjakan nopsaan, mikäli en harakseltaan tehdyt matakat ovat sellaisia useamman vyöhykkeen edestakaisia matkoja. Aikuiselle ABCD-kertalippu on 6,40 / matka, joten yksi reissu sinne ja takaisin maksaa jo 12,80. Sadankaan euron latauksella ei siis ylettömän pitkiä aikoja pärjää, vaikka matkustaisi vain pari kertaa kuussa.

Hippi

^
Heh, no kyllä nyt on väkevästi todistettu, että kivijalkamyymälän käyttö ei vaan kaikille sovi.

Minulle puolestaan se sopii oikein hyvin, kun pystyn ennakoivasti käymään myymälässä ennen kuin kortti on ajettu tyhjäksi ja ajelen pääasiassa vain halvimman mukaan kahden vyöhykkeen matkoja. Minullahan julkinen on toissijainen liikkumismuoto.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Xantippa

Itselleni tämän ongelman muodosti täsmälleen yksi reissu ;D

Eli kun tulin maakunnista, menin yleensä suoraan töihin, jo vähän kiireellä puolijuoksua. Puolen päivän aikaan muistin, että ai niin, tänään olin menossa Sinne. Ja Sinne ei pääse kuin ratikalla, eikä ratikkamatkan varrella ole R-kioskeja tai muita latauspaikkoja, ainakaan tietääkseni.

Mielikuva kortin rahatilanteesta on masentava, eli hyvinkin saattaa olla loppu. Mikä siis Pinkertonille neuvoksi? Lähteäkö lataamaan korttia, mikä tarkoittaa, että on lähdettävä töistä aikaisemmin kulkemaan latauspaikoille ja takaisin, joka etenkin ikävämmällä kelillä oli hyvin vähän houkutteleva vaihtoehto.

No myönnän, että muutenkaan en mielelläni jonotellut r-kioskilla enkä temppuillut korttien kanssa automaateilla, vaan venytin toimea aina niin pitkään, kuin suinkin kykenin - joka johti takaisin mainittuun kohtaan yksi.

T: Xante

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 01, 2020, 15:04:26
^
Heh, no kyllä nyt on väkevästi todistettu, että kivijalkamyymälän käyttö ei vaan kaikille sovi.

Minulle puolestaan se sopii oikein hyvin, kun pystyn ennakoivasti käymään myymälässä ennen kuin kortti on ajettu tyhjäksi ja ajelen pääasiassa vain halvimman mukaan kahden vyöhykkeen matkoja. Minullahan julkinen on toissijainen liikkumismuoto.

No juuri siksi - kun sitä kivijalkaa saati myymälää - ei kaikilla helsinkiläisilläkään ole talossaan on hyvä, että ostamiselle on vaihtoehtoja. Tämän sanon helsinkiläisenä, joka on vuosikymmenien ajan maksanut aina ylimääräisestä päivästä lipussaan, koska on asunut alueella, jolla ei ole R-kioskeja lähimaillakaan. Myös helsinkiläisenä, joka on varsinainen joukkoliikennenveteraani ja palvelua jo vuodesta 1971 lähes päivittäin käyttänyt.)Toki nyttemmin on lipun voinut ostaa jopa etuajassa. Hyvä uudistus aikoinaan sekin, mutta täsmälleen esittämilläsi argumenteilla senkin voisi todeta ihan turhaksi. Tietenkin R-kioskin palvelevuus riittää niille, joille se riittää. Eikö se ole jokseenkin itsestäänselvyys? Mutta on myös ihmisiä, joille se näyttäytyy puutteellisena. Pitäisikö heidän pyytää anteeksi jollain tapaa sinulta sopimatonta tyytyväisyyttään tähän uudistukseen?

PS. Joukossamme on myös niitä, joille ei ole ihan tuosta vain mahdollista latailla sataa euroa bussilippuunsa odottelemaan tulevan vuoden matkustuksia.

Hippi

Tänään tein jälleen edestakaisen bussimatkan ja menomatkan ajelin maksamatta. Paluumatkan maksoin.

Kuten mainitsin, käytän aika vähän julkisia, mutta niistäkin vähistä matkoistani varmaan 30% jos ei enemmänkin, teen ilmaiseksi. maksulaitteissa on osunut kohdalleni älyttömän paljon vikoja. Tänään se ilmoitti "kortin luku epäonnistui". Kahdesti yritin ja sitten kuski sanoi, että laite on temppuillut tänään, mene vaan istumaan. Muulloin laite on ollut vain pimeänä tai jopa huppu päällä.

Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri osuus matkoista kuljetaan laitevian vuoksi maksamatta. Tuohan kyllä koskee vain arvolla kulkevia, jotka varmaan on vähemmistönä. Mutta tällaisina aikoina, kun matkat on vähentyneet ja hinnakorotuksista jo puhutaan, niin voisivat varmaan nuo laitteet laittaa ensin kuntoon.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Kauniin näköinen tuo Olympiastadioni näin saneerauksen jälkeen. Katsomot melkein peittävä katos on yksinkertainen ja siksi siisti.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

-:)lauri

^
Siniset penkit saavat myös valkoisella maalilla pestyt pinnat loistamaan.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Aave

Helsinki uusii nopealla tahdilla kaikki 100 000 liikennemerkkiään – sukupuolet katoavat, millimetrien kokoisista muutoksista tulee suuria kustannuksia (IS).

"Helsinki ei halua olla liikennemerkkien museo" - kyllä on Stadissa taas huolenaiheet. Esimerkiksi Tampereelta löytyy roppakaupalla vanhan mallin mukaisia kärkikolmioita joita ei ole vieläkään uusittu, vaikka EU:ssa ollaan oltu jo kymmeniä vuosia, ja Hatanpään sairaalan pihassa on ajoneuvolla ajon kieltävä merkki, jossa auto näyttää 30-luvun gangsteriautolta. Voi kamalaa!

Helsingissä on kyllä kova hinku tuhlata veronmaksajien rahaa. Jostain kumman syystä niitä ei mielletä veronmaksajien rahoiksi, vaan kaupunkilaisten rahoiksi. "Ihan eri asia"! Pormestaritkin käyttävät satoja kertoja enemmän rahaa matkustamiseen, kuin Tampereen (Ylen uutiset). Puhumattakaan Oodista ja muista projekteista, joiden pääasiallinen tavoite vaikutti olevan saada maininta New York Timesissa... Helsingissä muhii loputon Napoleon -kompleksi. :)
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Amore

Olin tilannut verkkokaupasta lähetyksen, jonka vasta sen noudettuani huomasin tulleen Oulusta. Tuotteen olisi kyllä saanut Helsingistäkin, mutta otin sen, minkä netistä ensiksi löysin. Kuljetuksen sai valita joko postin tai Matkahuollon kautta. Matkahuolto oli useita euroja halvempi, vaikka kyse oli pienestä paketista. Nouto tapahtui Matkahuollon pakettiautomaatista. En ollut tiennyt sellaisia olevankaan, pääkaupunkiseudulla ainakaan. Taas opin jotain uutta. Matkahuolto tuntuu kyllä helsinkiläisestä kovin juntilta, vaikka olen työasioissa käynyt Kampin Matkahuollossa vaikka kuinka monta kertaa ja lähettänyt paketteja aika lyhyidenkin matkojen päähän, esim. Keravalle tms.
All you need is Love

Toope

Lainaus käyttäjältä: Aave - syyskuu 23, 2020, 11:09:11
Helsinki uusii nopealla tahdilla kaikki 100 000 liikennemerkkiään – sukupuolet katoavat, millimetrien kokoisista muutoksista tulee suuria kustannuksia (IS).

"Helsinki ei halua olla liikennemerkkien museo" - kyllä on Stadissa taas huolenaiheet. Esimerkiksi Tampereelta löytyy roppakaupalla vanhan mallin mukaisia kärkikolmioita joita ei ole vieläkään uusittu, vaikka EU:ssa ollaan oltu jo kymmeniä vuosia, ja Hatanpään sairaalan pihassa on ajoneuvolla ajon kieltävä merkki, jossa auto näyttää 30-luvun gangsteriautolta. Voi kamalaa!

Helsingissä on kyllä kova hinku tuhlata veronmaksajien rahaa. Jostain kumman syystä niitä ei mielletä veronmaksajien rahoiksi, vaan kaupunkilaisten rahoiksi. "Ihan eri asia"! Pormestaritkin käyttävät satoja kertoja enemmän rahaa matkustamiseen, kuin Tampereen (Ylen uutiset). Puhumattakaan Oodista ja muista projekteista, joiden pääasiallinen tavoite vaikutti olevan saada maininta New York Timesissa... Helsingissä muhii loputon Napoleon -kompleksi. :)
Helsingissä on "Napoleon"kompleksia, kuvitellaan sen olevan suomalaisen talouden veturi, vaikka suurin osa Suomen viennistä luontuu muualta. Päämajat Hgissä keräävät rahaa... :o

Lognessa

^
Täällä on paljolti voimissaan legenda, että rahat täältä valuvat muualle Suomeen.