Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pääkaupunkiseutu muutoksessa

Aloittaja Amore, tammikuu 06, 2019, 17:41:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaska

HSL:n opiskelija-alennuksesta 30 vuotta täyttänyt täyspäiväopiskelija oli valittanut että myönteisen opintotukipäätöksen vaatiminen ei ole tasapuolista. Myönteisen tukipäätöksen vaatimus poistuu, mutta että kustannukset eivät kunnille nouse, alennus laskee 50%:sta 45%:iin ja opiskelija-alennus poistuu arvolipuista (matkakortin kertalipuista). Opiskelija-alennukseen oikeutettujen määrä nousee 140 000:sta 200 000:een.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 20, 2019, 23:32:40
HSL:n opiskelija-alennuksesta 30 vuotta täyttänyt täyspäiväopiskelija oli valittanut että myönteisen opintotukipäätöksen vaatiminen ei ole tasapuolista. Myönteisen tukipäätöksen vaatimus poistuu, mutta että kustannukset eivät kunnille nouse, alennus laskee 50%:sta 45%:iin ja opiskelija-alennus poistuu arvolipuista (matkakortin kertalipuista). Opiskelija-alennukseen oikeutettujen määrä nousee 140 000:sta 200 000:een.

Kyllä. Ymmärrän kyllä, että ottaa päähän, jos opiskelee siinä kuin muutkin, mutta ilman opintotuen tuomaa huomaa, ja sitten tämä muita HUONOMPI tilanne on syy evätä opiskelija-alennus. Toisaalta osa yli 30-vuotiaista opiskelijoista saa aikuiskoulutustukea, jonka määrä on suhteessa siihen palkkaan, mitä on saanut työstään ennen opintovapaata. Aika harva taitaa tästä porukasta olla tutkinto-opiskelijoita, eikä opintovapaatakaan saa kovin pitkäaikaisesti. Muistaa kannattaa sekin, ettei HSL-lippujen opiskelija-alennus ole mikään ikiaikainen oikeus. Ei sellaista saanut aikoinaan 80-luvulla opiskelleet.

a4

Kaipa näissäkin jotain muutosta löytyy, ankaralla seurannalla, mutta ainakin ovat muutosta jo itsessään ja kiehtovaa katseltavaa:

Helsinki: https://bussitutka.fi/map#9.45/60.2514/24.8569



Tampere: https://lissu.tampere.fi  https://busse.fi

Kuopio: https://bussit.kuopio.fi


Hippi

Suuri lippu-uudistus sai ensimmäisen uhrinsa jo tänään.

Vaikka olen lukenut kaiken mahdollisen, mitä tuosta uudistuksesta nyt on ollut tarjolla, niin jotenkin on päässyt ohi silmien se, että arvokortilla metkustettaessa vaihdossa ei nyt saa näpytellä koneeseen mitään, ettei maksu mene toiseen kertaan.

Aikaisemmin vaihdon yhteydessä näpyttelin samoin kuin matkan aluosassa ja näyttö sitten kertoi, onko minulla maksettu lippu vielä voimassa eikä velottanut kortilta uutta maksua, jos oli. Nyt toimin kuten ennenkin ja siinä kiireessä ehdin vain nähdä, että näyttö näytti kuin olisi kaksi maksettua matkaa voimassa. Kotiin päästyäni kävin HSL:n sivuilla etsimässä ohjetta vaihdon hoitamiseksi. Sitä todella saikin etsiä, sillä se oli piilotettu kausilipun näyttämisen yhteyteen. Matkan jatko-osassa vain näytetään lippu sille vekottimelle, mutta ei painella mitään, kertoi ohje.

Nyt sitten paluumatkasta maksoin suotta kahdesti. Menomatka onnistui vain yhdellä maksulla siksi, että jatkomatka bussin jälkeen oli metrolla, jolle ei ole ennenkään tarvinnut näyttää lippuaan, jos matka on maksettu (maksutavasta riippumatta).
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Jaska


Aikaisemmin minulla on kokemus, että kun menin matkakortilla rautatieasemalle vastaan toispaikkakuntalaista, niin ei ollut minun kortilla  mahdollista maksaa kaveria takaisin, kun oma lippuni oli voimassa ja siis oma paluuni hoitui vaihdolla.

Hippi

#51
Ainakin arvokortilla on mahdolliuus maksaa useampi matka. Näyttölaitteella valitaan lukumäärä. En ole aivan varma onnistuuko tuo kausikortillakin, jos on ladattu kortille myös rahaa, niin silläkin voisi maksaa akverin kyydin. Jotenkin tuollainen mielikuva on lukemastani jäänyt, mutta enpä mene nyt vannomaan todeksi tuota.

Mutta tuo oma mokani siis vastasi tilannetta, että itse kuljen vaihdolla ja kaveri olisi tullut puolessa matkassa mukaan lennosta.

Lisäys:
Tästä löytyy ohje kaverin matkan maksamiseen:
https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/matkakortti/kayttaminen

Lipun ostaminen useammalle matkustajalle
1. Valitse matkustualue.
2. Paina näytö yläreunan +painiketta.
3. Valitse ostettavien lippujen määrä ja paina OK.
4. Maksa liput näyttämällä korttia lukijalle.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 29, 2019, 18:37:55
Suuri lippu-uudistus sai ensimmäisen uhrinsa jo tänään.

Vaikka olen lukenut kaiken mahdollisen, mitä tuosta uudistuksesta nyt on ollut tarjolla, niin jotenkin on päässyt ohi silmien se, että arvokortilla metkustettaessa vaihdossa ei nyt saa näpytellä koneeseen mitään, ettei maksu mene toiseen kertaan.

Aikaisemmin vaihdon yhteydessä näpyttelin samoin kuin matkan aluosassa ja näyttö sitten kertoi, onko minulla maksettu lippu vielä voimassa eikä velottanut kortilta uutta maksua, jos oli. Nyt toimin kuten ennenkin ja siinä kiireessä ehdin vain nähdä, että näyttö näytti kuin olisi kaksi maksettua matkaa voimassa. Kotiin päästyäni kävin HSL:n sivuilla etsimässä ohjetta vaihdon hoitamiseksi. Sitä todella saikin etsiä, sillä se oli piilotettu kausilipun näyttämisen yhteyteen. Matkan jatko-osassa vain näytetään lippu sille vekottimelle, mutta ei painella mitään, kertoi ohje.

Nyt sitten paluumatkasta maksoin suotta kahdesti. Menomatka onnistui vain yhdellä maksulla siksi, että jatkomatka bussin jälkeen oli metrolla, jolle ei ole ennenkään tarvinnut näyttää lippuaan, jos matka on maksettu (maksutavasta riippumatta).

Ei sitä ole aiemminkaan tarvinnut uudelleen näpytellä vaihdossa. Se on piipannut ja kertonut värivaloilla onka arvoa jäljellä vai ei.

Jaska

#53
Kyse on tilanteesta, ettei ole oikein tiennyt, onko vaihtoaikaa jäljellä vai ei.

Sinänsä on tervehdittävä ilolla OK-painalluksen pois jättämistä. Kortin tuominen lukijalle hyväksyy ruudulla olevan lipputiedon.

Aamun lehti (HS) kertoo, että ennen lauantaita ostetuissa kausissa ei toimi vyöhykelisälippu ennen kuin korttia on käyty justeeraamassa jossain HSL:n harvoista palvelupisteistä. *) Muutenkin vyöhykelisälipun ostaminen kortinlukijalta  taitaa olla uuden systeemin epäintuitiivisin toiminto.

*) Harvoin tarvitessa vyöhykelisälipun (2,50) ja esim BC-lipun (2,80) hinnanero ei tosin ole suuri. (2,60)

Hippi

Lainaus käyttäjältä: mikainen - huhtikuu 29, 2019, 22:37:40
Ei sitä ole aiemminkaan tarvinnut uudelleen näpytellä vaihdossa. Se on piipannut ja kertonut värivaloilla onka arvoa jäljellä vai ei.

Ai jaa, noinko oli? Olen tuota arvokorttia niin vähän käyttänyt ja jäin tuohon käsitykseen, kun eräällä reissulla paluumatkalla näpyttelyn jälkeen tuli huomautus voimassaolosta. Kuski siihen vaan sanoi, että minulla on vaihto-oikeutta jäljellä ja homma on ok. Tuolloin luulin viipyneeni asioilla niin pitkään, että piti ostaa uusi lippu.

Mutta eilen kyllä tein viisaasti, kun mennessäni sovittuun tapaaamiseen varasin enemmän aikaa bussimatkaan Tikkurilasta Mellunmäkeen. Todella monella oli ihmettelemistä sen uuden näytön kanssa. Lisäksi matkaan sattui yksi arkeologi, jolla kesti maksuvälineen etsiminen kassinsa pohjalle hautautuneen roinan joukosta.

Eilen juuri tajusin, että matka Tiksistä Herttoniemeen halpeni seutulipusta BC-lippuun, kun matkan tekee Mellunmäen kautta. Sörkan kautta kulkien matka-aika on suunnilleen sama, mutta joutuu maksamaan edelleen sitä vanhaa seutulippua vastaavan hinnan ABC-lipusta. Idässä A- ja B-vyöhykkeen raja kulkee Kulosaaren ja Herttoniemen välissä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Jaska - huhtikuu 30, 2019, 04:19:26

Kyse on tilanteesta ettei ole oikein tiennyt, onko vaihtoaikaa jäljellä vai ei.

Sinänsä on tervehdittävä ilolla OK-painalluksen pois jättämistä. Kortin tuominen lukijalle hyväksyy ruudulla olevan lipputiedon.

No näin juuri olen aiemminkin tehnyt. Vienyt kortin lukijalle ja jos on näyttänyt punaista niin olen ostanut uuden lipun. Vihreällä penkkiin istumaan eikä ole mitään tarvinnut painaa.

Jaska

metoo. Kun vaihtoaika oli kulunut niin lukija kehotti valitsemaan ensin matkan. Tosin kerran lukija meni tästä niin sekaisin että hyväksyi vasta neljännen maksuyrityksen, kolme kertaa näytti lipulle punaista vaikka arvoa oli.

Vatupassi

Joop, niin näytti punasta minunkin matkkortinlukija vaikka olin ladannut korttini pitkälle toukokuuhun

-pahaa aavistamattomat ulkopaikkakuntalaiset makasavat lippunsa moneen kertaan ja näin heidät sitten kupataan tyhjin
loistavan"lippu-uudistuksen tahtiin!

Taxi-autoilijat nyt teillä on tuhannen taalan paikka kyyditä päivä tai viikko matkailijoita" kuin presidenttiä varsinkin
huonosti liikkuvat +huonosti kaupunkia tuntevat  ja muuten ohjausta tarvitsevat  nyt on taxeilla mahdollisuus
näyttää miten asikkaita palvellaan ja asiakkaan tyytyväisyys kunnia asia, se saa rahat joka ne ansaitsee!

safiiri

Saattaa poikittaisliikennevaihtoehtojen vaatiminen lisääntyä, kun ihmiset haluavat päästä matkustamaan ilman käyntiä A-vyöhykkeellä (tai jollain toisella sisemmällä vyöhykkeellä) siirtyessään itä-länsisuunnassa paikasta toiseen.

Amore

Töttö-röttö-röö!!! Terveisiä Triplasta. Ja uudistuneelta Pasilan asemalta. Matkustin siis junalla keskustasta. Asemahalli ei ole hirveästi muuttunut. Koska raiteet ovat tietenkin samassa järjestyksessä kuin ennenkin, niin ilmansuunnat on helppo hahmottaa. Ennakko-odotukseni oli, että hallissa olisi iiiisot kyltit, mistä sinne Triplaan kuljetaan. Kylttejä oli, mutta niissä oli liikaa numeroita, nuolia eri kerroksiin, mitä lie, muttei selkeää ohjausta Triplaan. Vai onko niin, että asemahallin lasketaan kuuluvan Triplaan, joten erillistä opastusta ei tarvita? En ymmärtänyt. Kun olin pari kertaa yrittänyt etsiä sisätietä länteen, jossa olin järkeillyt shoppailualueen olevan, jouduin turhautuneena kulkemaan ulos tihkusateeseen apua etsimään. Asemahallissa en havainnut infopistettä enkä Tripla-esitteitä pohjakarttoineen. Ulkona oli pari Lidlin kampanjatyttöä jakamassa flaiereita ja tikkukaramelleja (en ottanut). Kysyin heiltä, mistä sinne Triplaan kuljetaan kun en tuolta sisältä löytänyt. He sanoivat, etteivät hekään sisätietä tienneet, mutta osoittivat länteen ja sanoivat, että ovi löytyy tuosta pienen matkan päästä. Oikein ystävällisiä nuoria naisia. Tyttöjen ohjeilla löysin sisään, mutta löytäisinkö enää ulos?

Muistin, kuinka kävi suunnilleen tasan vuosi sitten Redin avajaisissa. Löysin sisään, mutten ulos. Ilta laskeutui, ovet suljettiin ja jouduin toteamaan, etten ehkä enää koskaan löytäisi kotiin. Murhe täytti mieleni. Istahdin jollekin penkille tirauttamaan pienet itkut. Koko elämäni vilahti silmieni editse kuin filminauha. Näin paljon kukkia; orvokkikimput, joita poimin metsästä lapsena, syreenejä, juhannusruusuja, kesäkukkia viime vuosilta. Näin myös uuden sahani, jolla on ollut ilo raivata riukumaisia pihlajia ja kuivahtaneita kuusia. Kottikärrit, talikko ja harava - nämä luotettavat ystävänikin minä näin. Sydämeni oli pakahtua kaipauksesta. En olisi halunnut jättää maailmaa tällä tavoin - hyvästelemättä. Tunnekuohu kulutti viimeiset voimani, joten laskeuduin penkille makaamaan. Loin katseeni kattoon ja vedin viimeisen henkäykseni ennen unta. En tiedä, kuinka kauan olin poissa tästä maailmasta, mutta pitkähkön ikuisuuden jälkeen minut riuhtaistiin tuonpuoleisesta takaisin. Pari häijyä vartijaa tarttui kiinni käsivarsiini ja raahasi minut ulos kadulle, josta poliisi haki minut putkaan. Pääsin aamulla pois kädessäni sakkolappu ja pikatuomio "epäkuluttajamaisesta käytöksestä". Olisin kuulemma selvinnyt kauppakeskukseen nukahtamisesta nuhteilla, jos minulla olisi ollut esittää ostokuitti, jolla olisin voinut osoittaa tehneeni Redissä ostoksia. En ollut tehnyt; ei edes lakritsipatukkaa ollut sujahtanut laukkuuni. Vakuutin kyllä poliisikuulustelussa, että olin ollut kauppakeskuksessa ihan vakaalla ostomielellä, mutten vain ollut onnistunut ostamaan mitään väenpaljouden takia. Selitys ei kelvannut. He olivat kuulleet sen liian monta kertaa toisilta kulutushäiriköiltä. Poliisit epäilivät, että saattaisin olla jopa shoppailua vastustava aktivisti, oikea terroristi. Tässä kohtaa olin jo aivan murtunut. Painoin pääni ja lysähdin kasaan. Tämä oli jopa pahempaa kuin "ikuinen" uni, johon olin edellisenä iltana vaipunut kauppakeskuksessa. Sitten poliisit kai totesivat minut liian surkeaksi tapaukseksi ollakseni ainakaan merkittävä terroristi, joten he potkaisivat minut kadulle sakkolappu kourassa.

Kuinka kävisi Triplassa? Alku ei luvannut hyvää. Eikö ollut suorastaan todennäköistä, että kun en löytänyt sisään, niin en varmaankaan löytäisi myöskään ulos? Redissä syntynyt trauma alkoi kummitella mielessäni, mutta suoristin ryhtini ja kuljin päättäväisesti väkijoukossa eteenpäin. Päätin, että tällä kertaa ainakin ostaisin jotakin, joten jos joutuisin jälleen öiseen aikaan vartijoiden kynsiin, niin minulla olisi ainakin ostoskuitti, ellei peräti ostoksia kassissa. Olin oppinut läksyni enkä lankeaisi enää samaan virheeseen! Väkeä oli liikkeellä todella paljon! Opasteet olivat samanlaisia kuin aseman puolellakin. En saanut niistä tolkkua, mutta jonkin aikaa kuljettuani ja siirryttyäni katutasosta alemmaksi, havaitsin sähköisen opastetaulun (lääppimismallia) vieressä esitetelineen. Pohjakarttoja! Olin pelastunut! Kartan avulla todella pystyin suunnistamaan. Ilmansuunnat asettuivat päässäni paikoilleen, joten tiesin paikkani maailmassa ja yhteiskunnassa. Oloni oli niin vakaa ja valaistunut, että marssin rivakkaa tahtia Clas Ohlsonin lamppuosastolle. Melkein ostin uuden polttimon eteisen valaisimeen, mutta sitten tuli mieleeni, että se saattaisi väkijoukossa rikkoontua, joten ei sittenkään. Suuntasin myymälän läpi aikoen poistua, mutta sitten havaitsin osaston, jossa oli työvaatteita. Hansikkaat! Niitä kuluu ulkotöissä aina. Ja toden totta; hyllyssä riippui oikein oivallisia työhanskoja. Ja noin vain, yhdellä kortinvilautuksella ostin KAKSI paria hanskoja. Minä suoriuduin! Löysin vielä ruokakaupat ja Prisman marketin, jossa shoppailuni jatkui onnistuneesti. Ostin villa-asusteita ja ruokaa. Koko aikana en kadottanut suuntavaistoani, vaan löysin ulos vaivatta - ja tällä kertaa koko matkan sisäkautta asemahalliin. Nappisuoritus, täysi kymppi!
All you need is Love