Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Saamelaiset ja Lappi

Aloittaja kertsi, heinäkuu 25, 2021, 14:31:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Norma Bates

kertsi, siksi listasin ja laitoin sen linkin perään, kun halusin hyvitellä ja haparoivasti todeta että ehkä Lapissa asuu täyspäistäkin porukkaa.

Olen kumminkin neuropoikkeava, ja sellaiset ihmiset voivat olla hyvin ehdottomia. Minä yritin kerrankin tulla käsi ojossa tässä asiassa muita kphti ja selittää miksi olen ollut epäileväinen Lapin asukkaita kohtaan.

Ei pidä teilata ihmisiä jotka yrittävät laajentaa horisonttiaan.

kertsi

#91
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 24, 2024, 19:31:08kertsi, siksi listasin ja laitoin sen linkin perään, kun halusin hyvitellä ja haparoivasti todeta että ehkä Lapissa asuu täyspäistäkin porukkaa.
No voi kyynel. En ymmärtänyt. Luulin, että se oli rasistista öyhötystä.

En katsonut linkkisi ohjelmaa, kun olen juuri katsomassa toista ohjelmaa, sitä Sameblod (Sami Blood)-leffaa Dailymotionilla. Harmittavasti ilman tekstitystä, joten saamenkieliset osiot siitä jäävät ymmärtämättä. Sääli, etten huomannut, kun se tuli Svenska Yle Areenalta tekstitettynä ruotsiksi.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 24, 2024, 19:31:08Ei pidä teilata ihmisiä jotka yrittävät laajentaa horisonttiaan.
No ei todellakaan. En ymmärtänyt, että yritit. Pahoitteluni.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 24, 2024, 19:37:25
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 24, 2024, 19:31:08kertsi, siksi listasin ja laitoin sen linkin perään, kun halusin hyvitellä ja haparoivasti todeta että ehkä Lapissa asuu täyspäistäkin porukkaa.
No voi kyynel. En ymmärtänyt. Luulin, että se oli rasistista öyhötystä.

En katsonut linkkisi ohjelmaa, kun olen juuri katsomassa toista ohjelmaa, sitä Sameblod (Sami Blood)-leffaa Dailymotionilla. Harmittavasti ilman tekstitystä, joten saamenkieliset osiot siitä jäävät ymmärtämättä. Sääli, etten huomannut, kun se tuli Svenska Yle Areenalta tekstitettynä ruotsiksi.

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 24, 2024, 19:31:08Ei pidä teilata ihmisiä jotka yrittävät laajentaa horisonttiaan.
No ei todellakaan. En ymmärtänyt, että yritit. Pahoitteluni.


No kiitos, vaikka tuo voi kyynel on kyllä yleensä ivallinen ilmaus. Olisi varmaankin pitänyt sanoa että "näiden seikkojen vuoksi olen saanut ikävän kuvan lappilaisista/lappalaisista, mutta en tarkoita että näiden seikkojen vuoksi lappilaiset/lappalaiset ovat ikäviä ihmisiä".

Ei minulla tosiaan ollut mitään hajua sen Simpauttajan luojan taustoista, kun en ole tutustunut suomalaiseen kirjallisuuteen oikeastaan ollenkaan. Mika Waltarilta olen lukenut Sinuhen ja Mikael Karvajalan, sekä Linnalta ne tunnetuimmat. Jotain muutakin ehkä joltakulta, mutta ei nyt tule mieleen.

Olen oikeastaan aina suhtautunut suomalaiseen todellisuuteen nuivasti. Tämä on niin arkista ja tylsää, etten halua tästä vielä lukeakin, romaaneista siis.

Jokatapauksessa se linkin leukailu oli sikäli hauskaa että tuli sellainen olo että Lapissa voi olla mukaviakin ihmisiä. Kun tuli tosiaan pidempään oltua Lapin eläviksi itsensä ilmoittaneiden ihmisten hampaissa, niin eihän se mitään hauskaa ollut. Olen allerginen kiusattavana olemiselle, kun sitä on ollut lapsena ja aikuisena. Voisin ylimielisesti ajatella että mitä väliä kun pelkkää nettihölynpölyä, mutta eihän sitä pysty, kun nettiin kirjoittaessa ollaan tavallaan korvien välissä. Sen takia me itsekukin kilahdellaan tuon tuostakin. En tiedä miten tulevat sukupolvet, nettinatiivit, reagoivat toistensa käytökseen. Toistaiseksi ei näytä sen paremmalta.

kertsi

#93
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2024, 09:21:53Jokatapauksessa se linkin leukailu oli sikäli hauskaa että tuli sellainen olo että Lapissa voi olla mukaviakin ihmisiä. Kun tuli tosiaan pidempään oltua Lapin eläviksi itsensä ilmoittaneiden ihmisten hampaissa, niin eihän se mitään hauskaa ollut. Olen allerginen kiusattavana olemiselle, kun sitä on ollut lapsena ja aikuisena. Voisin ylimielisesti ajatella että mitä väliä kun pelkkää nettihölynpölyä, mutta eihän sitä pysty, kun nettiin kirjoittaessa ollaan tavallaan korvien välissä. Sen takia me itsekukin kilahdellaan tuon tuostakin. En tiedä miten tulevat sukupolvet, nettinatiivit, reagoivat toistensa käytökseen. Toistaiseksi ei näytä sen paremmalta.

"Kyynel" ei ollut tarkoitettu ivaksi, vaan semmoinen "huoh". Kirjoituksesi tarkoitus oli minulle epäselvä (kuinkahan monelle muullekin oli?), ja huokaus tuli siitä, että kurjaa, etten ymmärtänyt tekstiäsi niin kuin olit tarkoittanut.

Mutta joo, kyllähän netti-ihmisetkin ovat oikeita ihmisiä, joilla on pahimmillaan valtaa kurjistaa kanssaihmisten elämää ihan oikeastikin. Mulla esim. 1-2 viikon takainen MO:n känkkäränkkäpäällekäyntitrollaus  meni niin tunteisiin, kun vielä Kopekkin yhtyi virtuaaliseen gängbängiin, että oli kyllä paska foorumiviikko, ja meni yöuniakin.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: kertsi - maaliskuu 25, 2024, 09:42:05
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 25, 2024, 09:21:53Jokatapauksessa se linkin leukailu oli sikäli hauskaa että tuli sellainen olo että Lapissa voi olla mukaviakin ihmisiä. Kun tuli tosiaan pidempään oltua Lapin eläviksi itsensä ilmoittaneiden ihmisten hampaissa, niin eihän se mitään hauskaa ollut. Olen allerginen kiusattavana olemiselle, kun sitä on ollut lapsena ja aikuisena. Voisin ylimielisesti ajatella että mitä väliä kun pelkkää nettihölynpölyä, mutta eihän sitä pysty, kun nettiin kirjoittaessa ollaan tavallaan korvien välissä. Sen takia me itsekukin kilahdellaan tuon tuostakin. En tiedä miten tulevat sukupolvet, nettinatiivit, reagoivat toistensa käytökseen. Toistaiseksi ei näytä sen paremmalta.

"Kyynel" ei ollut tarkoitettu ivaksi, vaan semmoinen "huoh". Kirjoituksesi tarkoitus oli minulle epäselvä (kuinkahan monelle muullekin oli?), ja huokaus tuli siitä, että kurjaa, etten ymmärtänyt tekstiäsi niin kuin olit tarkoittanut.

Mutta joo, kyllähän netti-ihmisetkin ovat oikeita ihmisiä, joilla on pahimmillaan valtaa kurjistaa kanssaihmisten elämää ihan oikeastikin. Mulla esim. 1-2 viikon takainen MO:n känkkäränkkäpäällekäyntitrollaus  meni niin tunteisiin, kun vielä Kopekkin yhtyi vituaaliseen gängbängiin, että oli kyllä paska foorumiviikko, ja meni yöuniakin.

Okei, vähän uumoilinkin noin. Kirjoittamisessa tosiaan pitäisi aina muistaa että asiat jotka ovat itsestäänselviä itselle, eivät ole sitä muille. Mutta toisaalta jos selittää ummet ja lammet, niin eihän sitä sitten lue Erkkikään. Jotenkin pitäisi osata naulata teesi seinään niin että on selvää ja selkeää, ja lyhyestä virsi kaunis.

Minun on tosiaan melko vaikea päästä joistain jo muodostumaan päässeistä käsityksistä, varsinkin jos juuret on lapsuudessa asti. Sinänsä on melko nurinkurista että nykyään kiroilen sen minkä ehdin, kun lapsena olin varsin järkyttynyt jos käytettiin rivoa kieltä.  :P