Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uutisia maailmalta ja Suomesta

Aloittaja Jaska, tammikuu 06, 2019, 22:02:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 33 Vieraat katselee tätä aihetta.

ROOSTER

Kamala tilanne. Nyt ei pelätty valkealla autolla liikkuneita Keuruulla ja Mäntässä, vaan vihreällä. Jutun kuvituksessa oleva Skoda on ärjympää RS-mallia, mahtavatkohan LUKEn tutkijat sellaisen saada alleen?

Lainaus käyttäjältä: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006286134.htmlKoska Luke tutkii luonnonvaroja, sen tutkijat liikkuvat säännöllisesti ja hyvin paljon ulkona luonnossa, jolloin kohtaamista maaseudun asukkaiden kanssa on käytännössä mahdotonta välttää.

Minusta LUKEn olisi julkaistava opaskirja: Miten toimia luonnossa kohdatessaan LUKEn tutkijan?

Ensiapuna voin kertoa muutamia varmaan yleispäteviä ohjeita:

- älä katso tutkijaa silmiin, hän voi kokea sen uhkauksena
- on turha yrittää piiloutua esim. puun taakse, sillä tutkija on kouliintunut havainnoitsija ja huomasi sinut varmasti ennen kuin sinä hänet
- älä näyttele kuollutta, sillä melko varmasti tutkija tulee keskustelemaan kanssasi
- pysy rauhallisena ja hengitä tasaisesti, luultavasti tutkija poistuu nopeasti kun et kiinnitä häneen mitään huomiota
- kotiin päästyäsi, ilmoita havainnoistasi poliisille joka tarpeen vaatiessa voi käydä ampumassa tutkijan jos hän on luvattomilla asioilla
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

-:)lauri

#1651
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 26, 2019, 15:50:38
- on turha yrittää piiloutua esim. puun taakse, sillä tutkija on kouliintunut havainnoitsija ja huomasi sinut varmasti ennen kuin sinä hänet

Artikkelissasi Luken edustaja ihmettelee ettei Luken tutkija havainnut ketään vaikka hänet havaittiin. Onkohan tuossa käynnyt niin, että havainto Luken tutkijasta on tehty tuulen alapuolelta, jolloin valkosipulilla maustettu vanhan viinan haju ei ole tavoittanut Luken tutkijan aisteja.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

Hippi

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 26, 2019, 15:39:10
Olkoot vaikka poppamiehiä alkukoulutukseltaan, eräänlaisiksi "kevytlääkäreiksi" heitä pitäisi jatkojalostaa.

Ei lähihoitajia kevytlääkäreiksi, vaan juuri ne sairaanhoitajat, joita tuolla aikaisemmin jo tarjosit. Sairaanhoitajan opinnoissa on jo valmiiksi hyvät perustiedot sairauksista ja niitä täydentämällä voisi olla ihan ok saada noita kevytlääkäreitä.

Aika moni ihminen jo lääkäriin hakeutuessaan tietää itse, jos on joku pikkujuttu tai muu "selvä asia". Tällainen voisi itse valita tuon kevytlääkärin hoitamaan käyntinsä. Nythän päivystyksiä tukkii pian taas flunssaiset saikkulapun hakijat. En ymmärrä mihin siinä lapun kirjoittamiseen lääkärin opintoja tarvitaan. Samoin itselläni esimerkiksi usein flunssan jälkeen tulee pitkittynyt poskiontelotulehdus, joka ei ilman ab-kuuria mene ohi. Oireet tunnen itse niin hyvin, etten kertaakaan ole erehtynyt. Tuonkin reseptin voisi hoitaja uusia aiempien tietojen perusteella.

Monien kroonisten vaivojen seuranta samoin voisi mennä kevytlääkärillä, jos asiakas itse on sitä mieltä, ettei mitään erityisempää ole ilmaantunut.

Lääkärin valinta voisi tapahtua ajanvarauksessa ja päivystyksen vastaanotossa, kun siinä kysytään käynnin syytä.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Vihervasemmisto - lokakuu 26, 2019, 15:57:56
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 26, 2019, 15:50:38
- on turha yrittää piiloutua esim. puun taakse, sillä tutkija on kouliintunut havainnoitsija ja huomasi sinut varmasti ennen kuin sinä hänet

Artikkelissasi Luken edustaja ihmettelee ettei Luken tutkija havainnut ketään vaikka hänet havaittiin. Onkohan tuossa käynnyt niin, että havainto Luken tutkijasta on tehty tuulen alapuolelta, jolloin valkosipulilla maustettu vanhan viinan haju ei ole tavoittanut Luken aisteja.

Totta.

On myös mahdollista, että tutkijan odööri on ollut samaa tyyppiä, jolloin satunnainen vaeltaja jäi eräänlaisen masking- eli peittoilmiön takia havaitsematta aiemmin.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 26, 2019, 16:03:42
Aika moni ihminen jo lääkäriin hakeutuessaan tietää itse, jos on joku pikkujuttu tai muu "selvä asia". Tällainen voisi itse valita tuon kevytlääkärin hoitamaan käyntinsä. Nythän päivystyksiä tukkii pian taas flunssaiset saikkulapun hakijat. En ymmärrä mihin siinä lapun kirjoittamiseen lääkärin opintoja tarvitaan.

Tämä on aivan tosi. Nykyisin moni on jo googlannut oirehtimistenmukaisen diagnoosin itsestään ja hakee vain reseptiä tai saikkua.

Itse asiassa, voitaisiin järjestää testejä joilla tarkistettaisiin maallikon tekemien diagnoosien oikeellisuusprosentti annettuihin oireisiin. Yli 80% oikein saaneille voitaisiin myöntää reseptienkirjoitusoikeus itselleen. Itselleni määräilisin ensi töiksi pirtua ihottumaan.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

ROOSTER

Newsweek ja CNN uutisoivat, että isisterroristipäällikkö, kalifi Ibrahimiksi itsensä nimittänyt Abu Bakr al-Baghdadi olisi taas kuollut. 

https://edition.cnn.com/2019/10/26/politics/white-house-trump-announcement-sunday/index.html

Tulee sellainen dejavu kun tästä lukee. Varmaan liki kymmenen kertaa jo aiemmin tämä heppu on ilmoitettu delanneeksi.

Lainaus käyttäjältä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Abu_Bakr_al-BaghdadiTime-lehti on nimennyt Abu Bakrin "maailman vaarallisimmaksi mieheksi" ja ranskalainen Le Monde "uudeksi bin Ladeniksi".[4] Yhdysvaltain viranomaiset lupasivat Abu Bakrista vuonna 2011 yli 7 miljoonan euron löytöpalkkion.[3] Al-Baghdadin on useasti väitetty kuolleen.

Vaikka näillä on usein monta etu- ja sukunimeä, niin silti he käyttävät monenlaisia keksimiään nimiä itsestään. Miksiköhän? Onko identiteettiongelmia, otetaan uusi nimi kun joku projekti kusee.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 26, 2019, 16:03:42
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - lokakuu 26, 2019, 15:39:10
Olkoot vaikka poppamiehiä alkukoulutukseltaan, eräänlaisiksi "kevytlääkäreiksi" heitä pitäisi jatkojalostaa.

Ei lähihoitajia kevytlääkäreiksi, vaan juuri ne sairaanhoitajat, joita tuolla aikaisemmin jo tarjosit. Sairaanhoitajan opinnoissa on jo valmiiksi hyvät perustiedot sairauksista ja niitä täydentämällä voisi olla ihan ok saada noita kevytlääkäreitä.

Aika moni ihminen jo lääkäriin hakeutuessaan tietää itse, jos on joku pikkujuttu tai muu "selvä asia". Tällainen voisi itse valita tuon kevytlääkärin hoitamaan käyntinsä. Nythän päivystyksiä tukkii pian taas flunssaiset saikkulapun hakijat. En ymmärrä mihin siinä lapun kirjoittamiseen lääkärin opintoja tarvitaan. Samoin itselläni esimerkiksi usein flunssan jälkeen tulee pitkittynyt poskiontelotulehdus, joka ei ilman ab-kuuria mene ohi. Oireet tunnen itse niin hyvin, etten kertaakaan ole erehtynyt. Tuonkin reseptin voisi hoitaja uusia aiempien tietojen perusteella.

Monien kroonisten vaivojen seuranta samoin voisi mennä kevytlääkärillä, jos asiakas itse on sitä mieltä, ettei mitään erityisempää ole ilmaantunut.

Lääkärin valinta voisi tapahtua ajanvarauksessa ja päivystyksen vastaanotossa, kun siinä kysytään käynnin syytä.

Miksi yleensä tarvitaan todistus flunssasta, jos sitä kirjoittamaan ei tarvita asiantuntemusta (potilas itsekin tietää sairastavansa flunssaa)? Eikö terveyskeskuksen resursseja säästäisi vielä enemmän se, että nämä jo itsensä diagnosoineet potilaat voivat jäädä sairaslomalle omalla ilmoituksellaan ja saada reseptin uusittua edes käymättä sairaanhoitajalla tai "kevytlääkärillä", jonka tehtäväksi kuvauksessa jäi vain kirjoittaa sairasloma / uusia resepti? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa yrityksille vahtipalvelua, joka takaa, etteivät työntekijät jää aiheettomille lomille? (Sairaslomatodistuksen voisi myös hakea työterveydenhuollosta, jos työnantaja ei usko omaan ilmoitukseen flunssasta.)

Hippi

^
Enhän minä kattavaa työnkuvausta tuossa edes yrittänyt hahmotella. Kyllähän sairauskirjosta löytyy paljon muutakin sellaista, jota vähemmän koulutettukin voisi hoitaa. Mainitsin tuossa myös noiden pitkäaikaisten sairausten seurantakäynnit. Niissähän aika usein otetaan labrat ja/tai ekg ja jos ei muuta erityista ole, niin jatketaan entiseen malliin, jos kokeissa ei ole muutoksia havaittavissa. Varmaan löytyy muutakin sopivaa, mutta sitä nyt asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan.

Aika kirjavaahan se on, miten työnantajat vaativat noita saikkuja todistelemaan. Esimerkiksi meillä on jo menty siihen, että viisi päivää voi olla omalla ilmoituksella, mutta noin pitkästi ei läheskään kaikki sitä hyväksy. Jos sitten noita oman ilmoituksen mukaisia poissaoloja tulee liian kanssa, niin silloin voidaan vaatia jo lyhyemmissäkin.

Työterveyshuolto on monille aika huono vaihtoehto, jos asuu pidemmän matkan päässä. jos on kova kuume, niin ei kyllä tee mieli lähteä tunnin bussimatkan päähän lääkäriin, vaan turvautuu lähimpään mahdolliseen, joka sitten voi olla kovanrahan paikka tai terveyskeskus, jos sitä on muuten tottunut käyttämään.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Aika tylsiä ovat nämä tyypilliset suomalaiset kadunnimet - anteeksi vaan, jos on Teidän kotiosoite.

Lainaus käyttäjältä: https://yle.fi/uutiset/3-11035493?origin=rssSuluissa oleva numero kertoo, miten monta samannimistä tietä tai katua Suomessa on.

1. Rantatie (226)

2. Kirkkotie (180)

3. Koulutie (177)

4. Teollisuustie (158)

Rinnetie (158)

6. Myllytie (152)

7. Kuusitie (150)

8. Mäntytie (148)

9. Välitie (146)

10. Rantalantie (142)

Enemmän pitäisi käyttää mielikuvitusta, tutkia historiaa jne. Hauska ja ilmeisesti paikan historiaan perustuva, mieleenjäävä kadunnimi: Näkäräisentaatankuja, sijaitsee Laitilassa, Kukko-oluen kotitanhuvilla.

Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Laika

#1659
Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 26, 2019, 16:03:42
Aika moni ihminen jo lääkäriin hakeutuessaan tietää itse, jos on joku pikkujuttu tai muu "selvä asia". Tällainen voisi itse valita tuon kevytlääkärin hoitamaan käyntinsä. Nythän päivystyksiä tukkii pian taas flunssaiset saikkulapun hakijat. En ymmärrä mihin siinä lapun kirjoittamiseen lääkärin opintoja tarvitaan.

Jos minulta kysytään, en ymmärrä mihin edes sitä saikkulappua tarvitaan. Erityisen järjetöntä on flunssaisen ihmisen laahustaa vastaanotolle saakka hakemaan lappusia todisteiksi heikosta olostaan, kun hänen olisi itse asiassa pitänyt koko ajan levätä kotonaan. Kaikki se on tulonmenetystä sekä työnantajalle, yhteiskunnalle että työntekijälle.

Ei liene kuitenkaan uutinen, jos Suomessa talven tullen joku saa flunssan.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

a4

#1660
Japaniin pudotetut nykyään vaatimattomat ydinpommit miljoonakertaistivat aiempien pommien räjähdevoiman.
Googlen kvanttilaskin miljardikertaisti ympäristön ja ihmisten manipulaatiovoiman.
Nyt se on virallista: Kvanttitietokone saavutti herruuden eli laski 200 sekunnissa sen, mikä olisi vienyt supertietokoneelta 10 000 vuotta

Quantum computing researcher Scott Aaronson likened the step to landing on the moon in terms of momentousness.

"We expect that their computational power will continue to grow at a double-exponential rate," the Google researchers said in their paper. That's even faster than the single exponential improvement charted for classical computer chips by Moore's Law.

https://www.cnet.com/news/google-quantum-computer-leaves-old-school-supercomputer-in-dust/

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Toope - lokakuu 22, 2019, 21:02:49
Melkoisen linkin muuten Facebook nykyään tekee yksittäiselle kommentille, 6 riviä pitkän...?
Tänne riittäisi
https://www.facebook.com/RydmanWille/posts/10157805106310536
Muutenkin varsinkin facebook-linkeissä on hirvittävästi käyttäjälle turhaa  tauhkaa,

Jaska

Lainaus käyttäjältä: a4 - lokakuu 27, 2019, 23:33:41
Googlen kvanttilaskin miljardikertaisti ympäristön ja ihmisten manipulaatiovoiman.
Olisiko salasanojen pituudet nyt miljardikertaistettava että ne olisivat entisen turvallisia?

MrKAT

Tavikset lienee edelleen turvassa pitkään. Mutta kansalaisaktivistit, järjestöjohtajat jne, joita ilkeä suurvalta jahtaa, saavat kohta pelätä, koska niihin jahtiin tai salakuunteluun ja nimiluettelojen aukaisuun valtio voi käyttää suuria resurssejansa.
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - lokakuu 27, 2019, 11:42:13
^
Enhän minä kattavaa työnkuvausta tuossa edes yrittänyt hahmotella. Kyllähän sairauskirjosta löytyy paljon muutakin sellaista, jota vähemmän koulutettukin voisi hoitaa. Mainitsin tuossa myös noiden pitkäaikaisten sairausten seurantakäynnit. Niissähän aika usein otetaan labrat ja/tai ekg ja jos ei muuta erityista ole, niin jatketaan entiseen malliin, jos kokeissa ei ole muutoksia havaittavissa. Varmaan löytyy muutakin sopivaa, mutta sitä nyt asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan.

Aika kirjavaahan se on, miten työnantajat vaativat noita saikkuja todistelemaan. Esimerkiksi meillä on jo menty siihen, että viisi päivää voi olla omalla ilmoituksella, mutta noin pitkästi ei läheskään kaikki sitä hyväksy. Jos sitten noita oman ilmoituksen mukaisia poissaoloja tulee liian kanssa, niin silloin voidaan vaatia jo lyhyemmissäkin.

Työterveyshuolto on monille aika huono vaihtoehto, jos asuu pidemmän matkan päässä. jos on kova kuume, niin ei kyllä tee mieli lähteä tunnin bussimatkan päähän lääkäriin, vaan turvautuu lähimpään mahdolliseen, joka sitten voi olla kovanrahan paikka tai terveyskeskus, jos sitä on muuten tottunut käyttämään.

Kevytkoulutetut lääkärit johtavat vain helposti juuri siihen, että hoitopolkuun syntyy yksi taso lisää. Siten lopulta käyntien määrä kasvaa ja se hoidon saaminen siirtyy monessa tapauksessa ajallisesti kauemmas.

Voi sen taloudellisen vastuun sairaslomasta siirtää työnantajalle, vaikka itse todistus haettaisiinkin lähiterveysasemalta. Eli ajatuksena vaatia maksu siltä, joka todistusta flunssasta vaatii. Työnantajalle jää siinä vaihtoehto kuitenkin päättää, ettei siitä flunssasta tarvita todistusta, vaan oma ilmoitus riittää.