Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uutisia maailmalta ja Suomesta

Aloittaja Jaska, tammikuu 06, 2019, 22:02:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 38 Vieraat katselee tätä aihetta.

kertsi

#5865
Viime kesän helteiltä artikkeli kertoo samansuuntaista kuin em.:

"Kammottavaa, järkyttävää ja uuvuttavaa" –  Husin päivystykseen joutunut 91-vuotias kertoo olosuhteista lohduttomasti ruuhkautuneessa sairaalassa
Moni HS:n kyselyyn vastannut oli joutunut odottamaan Husin päivystyksessä yli kymmenen tuntia.

MYÖS Vantaan Peijaksen ruuhkista on kertynyt kokemuksia. Erään keväällä päivystyksessä asioineen vastaajan mukaan ruuhka oli jo tuolloin valtava ja paikalla "hirveä hulabaloo".

"Jonotin päivystyksessä 14 tuntia murtuneen nilkan kanssa, ja se leikattiin vasta 31 tuntia päivystykseen tulon jälkeen", vastaaja kertoo HS:lle puhelimitse.

Hänen mukaansa moni jonottaja hermostui ja osa ihmisistä huusi ääneen. Mitään ruokaa ei myöskään tarjottu, vaikka vastaaja jonotti aamusta iltaan.

MALMILLA 91-vuotias vastaaja oli joutunut odottamaan lähes kahdeksan tuntia täydessä odotustilassa. Vastaaja joutui odottamaan ensimmäisen tunnin omalla rollaattorillaan istuen, sillä odotussalissa ei ollut vapaita istumapaikkoja.

"Kammottavaa, järkyttävää ja uuvuttavaa istuttamista täpötäydessä saluunassa tuntitolkulla."

Meilahdessa taas huonovointinen vastaaja oli joutunut odottamaan yhteensä kahdeksan tuntia.

"Viikon flunssan jälkeen olo meni todella heikoksi, ripuloin ja voin pahoin. Työterveyshuolto ohjasi uuden koronatestin kautta päivystykseen. Istuin kahdeksan tuntia aulan kovalla tuolilla huonovointisena – enkä ollut ainut."
...
PÄIVYSTYKSEN ruuhkia on selitetty pitkäaikaisella helteellä, joka on kuormittanut etenkin vanhuksia ja kroonisesti sairaita. Hus Akuutin toimialajohtajan Maaret Castrénin mukaan ongelmien taustalla on myös kesälomat ja hoitajapula.
Eräs Meilahdessa työskentelevä sairaanhoitaja kuvailee päivystyksen tilannetta näin:

"Osa potilaista on jonottanut jo koko kevään päivystyksessä toista vuorokautta osastolle pääsyä, kun sisään ei vain mahdu", hoitaja kirjoittaa.

"Osastoilla sulkuja, koska henkilökuntaa irtisanoutunut, koska työ on liian raskasta, ilmapiiri huono ja organisaatiolta ei tule mihinkään tukea. Ei taida olla nyt vain helteen syytä tämä."


---
Kannattaa ottaa runsaat ja säilyvät eväät ja vettä mukaan, jos ikinä joutuu päivystykseen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Hippi

Lainaus käyttäjältä: kertsi - joulukuu 13, 2022, 17:55:42
Ambulanssit eivät ole pystyneet tuomaan potilaita Jorvin sairaalaan 10 päivään: "Tilanne on kammottava"

Marraskuun puolivälistä eteenpäin potilaiden päivystyksessä viettämä aika on lisääntynyt merkittävästi, sanoo Hus Akuutin toimialajohtaja. Pahimmillaan odotusaika on ollut jopa 110 tuntia.

Voi hyvänen aika sentään, jotkut raukat ovat joutuneet jonottamaan päivystyksessä 110 tuntia, sehän on 4,5 vuorokautta....

Odotusaika ja jonotusaika on eri juttu. Jonottajat jonottavat päivystyksen lääkärin/hoitajan vastaanotolle.

Jutussa ne odottajat odottavat jatkohoitoon pääsyä. Eli vuodeosastopaikkaa, lähtö erikoissairaanhoitoon tai muuta, mihin heidän päivystysvastaanoton perusteella on katsottu tarpeelliseksi lähettää. Kyllähän näillä jatkoonpääsyä odottaville varmasti jotain tarjotaan, koska ovat ikään kuin kirjattu hoidettaviksi potilaiksi. Nämähän ovat päivystyksen vuodepaikoilla.

Radiossa oli juuri hetki sitten juttu, jossa tuota käsiteltiin aika pitkästi.

Ei tuo selitykseni kyllä tilannetta yhtään sen ruusuisemmaksi tee. Onhan se aika kamalaa, että päivystykseen ei voida ottaa vastaan niitä potilaita, joita varten päivystys on olemassa, kun siellä makaa tulppana ihmisiä, joita ei pystytä siirtämään siihen, mihin ovat matkakalla jatkohoitoon.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

kertsi

Ah, luin sitten huolimattomasti. (Vaikka jonottaminen ja odottaminen periaatteessa ovakin sama asia tuossa: jonottajat odottavat pääsyä hoitajan tai lääkärin hoidettavaksi/arvioitavaksi, ja odottajat eräällä lailla jonottavat pääsyä osastolle, pääsevät kun tilaa vapautuu). No, toivottavasti ketään ei pidetä nälässä ja janossa sitä 4,5 vuorokautta. Eikä kyllä edes sitä 14 tuntiakaan, jonka nilkka murtuneena oleva henkilö joutui jonottamaan, ja sitten vielä odottamaan, 31 tuntia päivystykseen tulon jälkeen.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Toope

Itse sain terveyskeskuksen kautta lähetteen erikoislääkärille, 3 viikkoa sitten. Ihan vielä ei mitään ole kuulunut...
Muuten toimii hyvin.
- - -
Tutultani (työssä Kelassa) kuulin, että tuo vuodenvaihde sote-uudistuksineen tms. uudelleenjärjestelyineen tulee aiheuttamaan aika suuria ongelmia vuodenvaihteen jälkeen asiakkaille (Ei vain Kelassa, muuallakin). En ole yllättynyt.

Kopek

Licence to kill

yäk

"Hovioikeus tuomitsi poliisin piirittämän asemiehen maksamaan valtiolle korvauksia oikeudenkäynneistä reilut 2 600 euroa."

Ensiksi ammutaan uhria tappotarkoituksessa, mutta hän nipin napin selviää vakavilla sisäelinvaurioilla. Ja lopuksi hänet pannaan vielä maksamaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2bbf31df-1109-4b11-9683-3d6df4aea54d

Vaikka en pidä poliiseista, ja vaikka en pidä ihmisten tappamisesta, joissakin harvinaisissa tilanteissa minäkin olen valmis hyväksymään sen, että poliisi ampuu. Silloin pitää olla kyse äärimmäisestä itsepuolustuksesta tai sellaiseksi oletetusta tilanteesta. Eli kyseessä on siis "minä tai hän" -asetelma. Tässä ei ole mielestäni kyse sellaisesta vaan poliisin verihumalaisesta* tappokiihkosta. On odotettu syytä tappaa ihminen.

"Lähellä ollut poliisipartio pyysi radion kautta useamman kerran poliisin yleisjohtajalta lupaa ampua miestä, mutta lupaa ei tullut."

* Paavo Haavikko käytti muistaakseni aikoinaan tuota sanaa arvostellessa poliisin toimintaa Mikkeli-Jakomäki -panttivankidraamassa.

Karikko

Lainaus käyttäjältä: Kopek - joulukuu 14, 2022, 11:39:38
Licence to kill

yäk

"Hovioikeus tuomitsi poliisin piirittämän asemiehen maksamaan valtiolle korvauksia oikeudenkäynneistä reilut 2 600 euroa."

Ensiksi ammutaan uhria tappotarkoituksessa, mutta hän nipin napin selviää vakavilla sisäelinvaurioilla. Ja lopuksi hänet pannaan vielä maksamaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2bbf31df-1109-4b11-9683-3d6df4aea54d

Vaikka en pidä poliiseista, ja vaikka en pidä ihmisten tappamisesta, joissakin harvinaisissa tilanteissa minäkin olen valmis hyväksymään sen, että poliisi ampuu. Silloin pitää olla kyse äärimmäisestä itsepuolustuksesta tai sellaiseksi oletetusta tilanteesta. Eli kyseessä on siis "minä tai hän" -asetelma. Tässä ei ole mielestäni kyse sellaisesta vaan poliisin verihumalaisesta* tappokiihkosta. On odotettu syytä tappaa ihminen.

"Lähellä ollut poliisipartio pyysi radion kautta useamman kerran poliisin yleisjohtajalta lupaa ampua miestä, mutta lupaa ei tullut."

* Paavo Haavikko käytti muistaakseni aikoinaan tuota sanaa arvostellessa poliisin toimintaa Mikkeli-Jakomäki -panttivankidraamassa.


Lupaa taidettiin kysellä presidentiltä asti, kun hänelle soiteltiin ennen pamausta. Koivistoa ei kuitenkaan sen kummemmin epäilty- mutta sisäministeri Raatikainen (Kaisa) erosi asian vuoksi.

Karikko


Mahtaako björkan lahjoituksista lapsilleen suomen verottajalle herua yhtään latin latia.

Yleensä lahjoituksista menee kyllä veroa- miten lie kun on kyse norjalaisesta firmasta.


>>>

Sammon ja UPM:n hallitusten puheenjohtaja Björn Wahlroos on lahjoittanut kokonaan omistamansa Becasse AS:n lapsilleen. Järjestelyn jälkeen Wahlroosilla ei ole enää määräysvaltaa Becasse AS:ssä, Sampo ja UPM kertoivat pörssitiedotteella keskiviikkona.

Wahlroos on omistanut Sampoa ja UPM:ää norjalaisyhtiö Becassen kautta. Becassen lahjoittaminen lapsille merkitsee sitä, että lapset saavat 1 910 500 Sammon A-osaketta ja 982 000 UPM:n osaketta.

Tiistain päätöskurssilla laskettuna Sampo-potin arvo on 93,0 miljoonaa euroa ja UPM-potin arvo vajaat 35,6 miljoonaa euroa. Yhteensä näiden erien arvo on noin 128,6 miljoonaa euroa.

On mahdollista, että Becasse omistaa myös muiden yhtiöiden osakkeita.

Björn Wahlroosilla on 1977 syntynyt tytär ja 1979 syntynyt poika

https://www.iltalehti.fi/talous/a/0c2c8457-5844-46fb-901b-e66e7e94aacb

ROOSTER

Nuoriso on pilalla.

Lainaus käyttäjältä: https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009263280.html18-vuotias abi on sellaisessa menestys­putkessa, että yli­opistot kilpailevat hänestä

Helsinkiläinen Eelis Ojala, 18, ei ole vielä edes valmistunut ylioppilaaksi, mutta on napannut jo useamman opiskelupaikan voittamalla erilaisia valtakunnallisia kilpailuja.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

MrKAT

^Mie luulin eka rivistäs että laitat tään uutisen:
Osassa maaseutukuntia lähes puolet nuorista on niin huonossa kunnossa, että se haittaa hyvinvointia.
- https://yle.fi/a/74-20008725
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!

Hippi

Mutta tässä vasta ne pilalla onkin :o

"Mun isän mielestä mun kuuluu saada palkankorotus" ja muita kertomuksia, miten pikku mussukoista pidetään huolta.

---
ILTA-SANOMILLE kokemuksensa jakaneet yhtyvät rakennusalan yrittäjän näkemyksiin. Vastaajien mukaan ilmiö näkyy jo korkeakouluissakin.

"Yliopistossa opettaessa opiskelijoilta kuultua: "Mun isän mielestä tää mun maisterityö on jo väitöskirjan arvoinen." (Kun pyydettiin korjaamaan gradua).

"Mun isän mielestä mun kuuluu saada palkankorotus." (Graduntekijän vaatimus projektityöntekijänä).

"Mun äidin mielestä mun ei tarvitse tehdä mitään mitä mä en halua, kun mä olen tohtori." (Väitellyt projektityöntekijä).

Onneksi yliopistossa opiskelijoilla ei ole Wilmaa."
...
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Brutto

Minulla on ollut tapana käydä korona-aikana alla jutussa mainitussa kaupassa lähinnä aamuyöstä. Se on auki aina ja varhain aamulla siellä ei ole juurikaan muita asiakkaita:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d983043c-4d66-462c-af24-1b13a17ab17c

Kerran näin, miten laiha, narkkarin näköinen mies ryömi tuulikaapin pullonpalautusautomaattiin juomakoreille varattua liukuhihnaa pitkin ja palasi hetken kuluttua kahden juomakorin kanssa. Sen jälkeen hän syötti samat korit takaisin automaattiin ja lähti kuitin kanssa kassalle. En löytänyt vartijaa siihen hätään mistään joten ilmoitin kassaneidille tapahtuneesta. En tiedä mitä varkaalle tapahtui.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare: crawling, slithering, along the edge of a straight razor and surviving."

Hayabusa

^Kehopositiiviset eivät voi syyllistyä tuohon rikokseen.  ;D
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur

ROOSTER

Näyttäisi, että joillakin huumeilla saattaa olla mielikuvitusta avartava vaikutus. :P
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

kertsi

Lainaus käyttäjältä: Hayabusa - joulukuu 15, 2022, 08:46:10
^Kehopositiiviset eivät voi syyllistyä tuohon rikokseen.  ;D
Äläs ny, kyllähän narkkarienkin pitää saada olla kehopositiivisia, nih.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: Toope - joulukuu 10, 2022, 18:32:43
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pelko-ja-itsesensuuri-varittavat-akatemiaa-aktivismi-korvaa-tutkimuksen-sadoilta-professoreilta-vakava-woke-ideologiaa-vastustava-vetoomus/8583018
LainaaSadat professorit vetoavat akateemisen vapauden palauttamiseksi. Heidän mukaansa akatemiassa vallitsee pelon ja sensuurin ilmapiiri äärivasemmistolaisen ideologian seurauksena.

Kasvavasta, yli 1600 nimeä sisältävästä, vetoomuksesta löytyy professoreiden nimiä muun muassa arvostetuista Stanfordin, Princetonin, Harvardin, Yalen, Brownin, Columbian, Cornellin, Dartmouthin, Berkeleyn, Chicagon, Teksasin ja Whartonin yliopistoista.

Yhdysvaltalaisten lisäksi listalla on myös reilusti kanadalaisten ja eurooppalaisten yliopistojen professoreita. Listalla on myös suomalaisia professoreita...
Loput artikkelista.
Voitte pyyhkiä tuolla listalla persujen persettänne lähimmässä unisex/Lavrov-WC:ssä. Tämä lista-ilmiö on skepsisteille tuttua jo 90-luvulta saakka niin kreationistien evoluutiota-ei-ole- dr-ihmisten listoista kuin ilmastonmuutoskieltäjien dr-listoista lähtien. Ja niissä on aina samat viat. Esim. he edustavat jotain laitaoikeistolaista 0,03% mikrovähemmistöä ja toiseksi laatu on perseestä:

Kari Tikkinen @KariTikkinen
Tällä hetkellä (13.12.2022 klo 16.50)
@MTVUutiset
uutisoiman #woke-ideologiaa vastustavan nimilistan hännällä seuraavat "professorit".



- https://twitter.com/KariTikkinen/status/1602677396536262656

Lähetä valitusten jatkoterveiset prof Turhapurolle ja Huuhaaukko Puopololle, älä mulle. ;D
Äänestä persu! Niin pysymme EU:ssa, saamme yli 1000 mamua /vuosi, bensan hinta nousee ja muutenkin veroja kerätään entistä enemmän mamujen hyväksi! Yalla yalla!