Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Uutisia maailmalta ja Suomesta

Aloittaja Jaska, tammikuu 06, 2019, 22:02:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 11, 2019, 15:20:14

Ei mitään käsitystä Kanaalitunnelin kannattavuudesta, mutta nyt ollaan kyllä niin eri kolkalla muutenkin, että vertaaminen on joka tapauksessa hankalaa.

Ajattelin vain, että mikäli Kanaalitunneli ei kannata, niin ei kyllä voi mitenkään kannattaa Tallinnatunnelikaan.

Pikaisesti katsellen Kanaalitunneli on kyllä voiton puolella tällä hetkellä.

Lainaus käyttäjältä: Saares - helmikuu 11, 2019, 17:54:00

Tämä on tutkittu ja hutkittu jo 70-luvulla.


40 vuodessa saattaa jotkut asiat muuttua.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: urogallus - helmikuu 11, 2019, 18:03:21
Ajattelin vain, että mikäli Kanaalitunneli ei kannata, niin ei kyllä voi mitenkään kannattaa Tallinnatunnelikaan.
Itse uumoilen, että ei kannattaisi silloinkaan, vaikka Kanaalitunneli kannattaisi kuinka. Mutta ehkä 50 vuodessa Suomeen on jo pelkästään eteläisestä Euroopasta niin kova ryysis, että tunneli maksaisi itsensä takaisin. Samalla kuitenkin elettäisiin Suomen valtion romahtamisen aikaa.

***

Aki Kaurismäki luopuu taiteen akateemikon arvonimestä vastalauseena hallituksen metsä- ja kaivospolitiikalle. (SK):

"Koska en lainkaan arvosta pommien heittelyä, akateemikon arvonimestä luopuminen oli ainoa aseeni. Olin tosin säästänyt sen siihen, että Suomi liitetään Natoon ilman kansanäänestystä."

"En voi palvella, edes muodollisella arvonimellä, tällaista valtiota. Mikä arvo akateemikon arvonimellä on, jos yksikään [akateemikoista] ei avaa suutaan, vaikka isänmaata raiskataan joka rintamalla?

Hänestä olisi järjellisesti ottaen jopa parempi, jos ihmiskunta hävittäisi itse itsensä.

"Planeetta voisi säilyä ja kehittää uuden evoluution myötä tällä kertaa jonkin älyllisen eliölajin."

"Nykyinen kaivoslaki sallii minkä tahansa ulkomaisen kaivosjätin tehdä valtauksen mihin tahansa Suomen maaperällä. Luvan saatuaan yhtiö voi hyödyntää kaivamiaan malmeja ja mineraaleja ilman minkäänlaista verotusta Suomen valtion taholta. Sen tehtyään se voi käytännössä jättää pilatun maiseman ja saastuneet järvet veronmaksajien maksettavaksi."

"Työllistämisvaikutus Suomessa on haittoihin nähden minimaalinen, ja toiminnan verottamatta jättäminen on pois kansallisvarallisuudesta. Näin toimii ainoastaan niin sanottu banaanitasavalta."

Renttu

#62
Seinäjoen seutukunta jo neljättä kertaa ykkönen Elinkeinoelämän keskusliiton kuntarankingissa – Katso, miten muut sijoittuivat (Pohjalainen).

Sydäntä lämmittää, että Seinäjoki lukeutuu maakuntamyllerrysten voittajiin. Sillä ei myöskään ole samaa ongelmaa kuin esim. Tampereella tai Oululla, että kaupunkiin hakeutuu runsaasti työttömiä ja moniongelmaisia uudisasukkaita, jotka luovat kaupunkien talouteen rankan rasitteen. Velkaa Seinäjoen kaupungilla on pirusti, mutta se on pääasiassa investointivelkaa. Kaupunki kasvaa voimalla, ja alueen yrittäjät luottavat kehitykseen. Hieno juttu. Kuitenkin, väkien pakkautuessa kaupunkeihin ja niiden liepeille, kokonaiskuva huolestuttaa. Maanpuolustuksen näkökulmasta koko Suomen puolustaminen on yhä vaikeampaa, ja toisaalta myös maan valtaaminen kävisi helpommin. Kun 3/4 muutenkin pienestä ja ikääntyvästä populaatiosta on pakkautunut tälle alueelle, niin ei kehitys ole ainoastaan hyvää. Ollaan vähän kuin Suomen syntyvuosien aikoihin: paljon harvaan asuttua tai asumatonta periferiaa, populaatio pääosin etelärannikolla ja siitä n. 200 kilometrin säteellä.

mikainen

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 11, 2019, 17:49:05
Loppu tulee, mutta mitä tapahtuu ennen sitä.

Maailmaloppua on ennustettu iät ajat, mutta aina se on vain petkuttanut ihmisiä eikä ole tullutkaan. Mutta entä nyt, kun hyönteisten ennustetaan katoavan? Se romauttaisi koko ekosysteemin. Muitakin lajeja kuin hyönteiset katoaisi.

https://yle.fi/uutiset/3-10640483

Kun hyönteiskadosta johtuvaan ekosysteemin vakavaan vahingoittumiseen yhdistetaan ilmastonmuutoksesta johtuva viljelypinta-alan pieneneminen ja eräiden maailman alueiden väestöräjähdys, tuloksena on sekasorto ja kaaos ja väkivalta. Miljoonat ihmiset pyrkivät siirtolaisina paremmille alueille. Osa niissä asuvista ei halua siirtolaisia, jolloin syntyy sisäisiä jännitteitä. Lopputuloksena voi olla kaikkien sota kaikkia vastaan.

Eikä tuo ole vielä kehityksen huipentuma. Kun korkean syntyvyyden ja alhaisen älykkyysosamäärän omaavien ihmisten maahanmuuttoaallot tulvivat uusille alueille ja sekoittuvat paikallisten korkeamman älykkyysosamäärän omaavien ihmisten kanssa, ihmiskunnan keskimääräinen älykkyystaso laskee. Ja tämä lasku tapahtuu aikana, jolloin ihmiskunta tarvitsisi kaikkein eniten älykkyyttä selvitäkseen pahenevista ongelmista.

Taidat sekoittaa älykkyyden ja viisauden. Vai eikö muka älykkäästi keksityt tappovälineet ja rahan- ja vallankeruutavat ole jo aiheuttanut tarpeeksi ongelmia?

MrKAT

Tekijänoikeuskiistassa EU  vs  Google, Youtube, FB on saatu alustava sopu.
Perustahvot saisi levittää kuvavitsejä ja uutislinkkejä pienin lainauksin edelleen varsin vapaasti. Taitelijoiden, muusikoiden jne neuvotteluasema vahvistuisi.

Kuohuttaneessa nettikiistassa sopu, "meemikielto" nurin – nämä 7 asiaa ovat pian toisin
- https://www.is.fi/digitoday/art-2000006001104.html

Uudistus pitää vielä hyväksyttää EU-parlamentissa ja jäsenmaiden kesken. Odotettavissa voipi olla armotonta maakohtaista lobbausta suurilta verkkoyhtiöiltä uudistusta vastaan.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Laika

#65
Lainaus käyttäjältä: Renttu - helmikuu 14, 2019, 14:19:19
...
Hänestä olisi järjellisesti ottaen jopa parempi, jos ihmiskunta hävittäisi itse itsensä.

"Planeetta voisi säilyä ja kehittää uuden evoluution myötä tällä kertaa jonkin älyllisen eliölajin."

"Nykyinen kaivoslaki sallii minkä tahansa ulkomaisen kaivosjätin tehdä valtauksen mihin tahansa Suomen maaperällä. Luvan saatuaan yhtiö voi hyödyntää kaivamiaan malmeja ja mineraaleja ilman minkäänlaista verotusta Suomen valtion taholta. Sen tehtyään se voi käytännössä jättää pilatun maiseman ja saastuneet järvet veronmaksajien maksettavaksi."

"Työllistämisvaikutus Suomessa on haittoihin nähden minimaalinen, ja toiminnan verottamatta jättäminen on pois kansallisvarallisuudesta. Näin toimii ainoastaan niin sanottu banaanitasavalta."[/i]

Kaurismäki puhuu varmaan tuohduksissaan. Loppujen lopuksi ainoastaan hänen suuttumuksensa aihe on oikeutettu. Emme voi kääntyä lajimme ulkopuolisen neuvon suuntaan ja en totta puhuakseni tiedä, kuuntelisivatko ihmiset sellaista. Mitä toivoa elämälle jää jos sen olemassaolo on tuomittu jäämään väkivallan ja vajoamisten asteelle? Jättäisimmekö ponnistelun joillekin muille jälkeemme tulevista päästäksemme siitä vaivasta itse? Siinäpä lohduton kuva historiasta ja elämästä.

Se mitä Kaurismäki sanoo maasta ja kaivoksista on pässinlihaa, tai sen pitäisi jo olla. Hallitukselta meni vaalikausi sen yrittäessä romuttaa koko nykyistä sosiaali- ja terveydenhoidon järjestelmää, minkä vuoksi aikaa jäi niukalti muuhun.

Vieläkö muuten maassa on ympäristöministeri? Kimmo Tiilikainen luuhaa ilmeisesti kabineteissa, kun miehestä ei paljoa julkisuudessa kuulu. Nolottaakohan häntä esiintyä omien lestadiolaisammatinharjoittajiensa edessä, joiden ympäristötietous saa monet heistä heittämään tyhjät muovipussinsa roskiin? Nyt juuri, kun tavalliset ihmiset ovat niin läpeensä kyllästyneitä katselemaan viisaita päättäjiään kravateissa muutenkin. Selitä siinä hippitarinoitasi biodiversiteetin katoamisesta, jotka silti ikään kuin viran puolesta täytyisi paikallaolijoiden yhteisesti uskoa. Niinpä ei ole lainkaan mahdotonta, että ministeriä yksinkertaisesti nolottaa ottaa asiaa puheeksi omassa hallitusporukassaan. Onneksi energiaministerin titteli tuo hiukan uskottavuutta siinä istuntosalin käytävällä maleksittaessa, kun Timo on vasta palannut ulkomaankierrokseltaan, ja saapuu rinkiin -nyrkit sille- menovaatimuksia lisäävän taistelu- ja soturiministerinsä tykö.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

Laika

Kas niin, heti kun pääsin sanomasta:

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) myönsi torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että Suomi ei pysty täyttämään tavoitetta luonnon monimuotoisuuden suojelemisesta.
Maailman maat ovat sopineet vuonna 2010 tavoitteista luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttämiseksi vuoteen 2020 mennessä. Suomen hallitus myös hyväksyi joulukuussa 2012 strategian, jonka päätavoite on pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen Suomessa vuoteen 2020 mennessä.


https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/272087-ministeri-myontaa-suoraan-tata-luonnon-puolesta-annettua-lupausta-suomi-ei

Mitenhän ne maaseudun perinneympäristöt selvisivät ennen maanviljelyyn siirtymistä.
'Custom will reconcile people to any atrocity, and fashion will drive them to acquire any custom.'

-George Bernard Shaw

urogallus

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 15, 2019, 06:33:00
Mitenhän ne maaseudun perinneympäristöt selvisivät ennen maanviljelyyn siirtymistä.

Ennen maanviljelyyn siirtymistä melkein puolet Euroopankin pinta-alasta oli aroa tai metsäaroa, jossa laidunsivat hevoset ja villit nautaeläimet. Tätä luontotyyppiä ei käytännössä enää ole, mutta siitä riippuvaiset lajit sinnittelevät vielä juurikin niissä perinneympäristöissä. Jos perinneympäristöjen annetaan tuhoutua, ei niille lajeille ole enää sijaa maailmassa. Pitkän tähtäimen tavoitteena tietysti tulisi olla laajamittainen luonnontilaisten elinympäristöjen ennallistaminen, mutta sen toteutuminen on vielä kaukana, vuosikymmenien tai todennäköisemmin satojen vuosien päässä.


ROOSTER

Mitä ihmettä liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka tunkee kaupassa rautanauloja patukoihin?

Mikä olisi sopiva hoito/rangaistus moisesta teosta?

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4482056/Rautanauloja+marketin+proteiinipatukoihin++poliisi+etsii+tata+miesta
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

urogallus

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 15, 2019, 10:45:46
Mitä ihmettä liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka tunkee kaupassa rautanauloja patukoihin?

En tiedä. Aina välillä tällaista tapahtuu, mutta oikeastaan yllättävänkin harvoin, kun ottaa huomioon sen, miten helppoa tuollaisen tekeminen olisi.

Lainaa
Mikä olisi sopiva hoito/rangaistus moisesta teosta?


Rautanauloja patukkaan?

En tiedä. Teko vaatii suunnitelmallisuutta sen verran, että kyse ei ole vain vinksahtaneesta yksilöstä. Rangaistuksen olisi syytä olla kova. En tiedä, tulisiko mahdollisen ideologisen motiivin olla raskauttava tekijä, mutta sitäkin sopii miettiä.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: Laika - helmikuu 15, 2019, 06:33:00
Kas niin, heti kun pääsin sanomasta:

Ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (kesk) myönsi torstaina eduskunnan kyselytunnilla, että Suomi ei pysty täyttämään tavoitetta luonnon monimuotoisuuden suojelemisesta.
Maailman maat ovat sopineet vuonna 2010 tavoitteista luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttämiseksi vuoteen 2020 mennessä. Suomen hallitus myös hyväksyi joulukuussa 2012 strategian, jonka päätavoite on pysäyttää luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen Suomessa vuoteen 2020 mennessä.


https://www.uusisuomi.fi/tiede-ja-ymparisto/272087-ministeri-myontaa-suoraan-tata-luonnon-puolesta-annettua-lupausta-suomi-ei

Mitenhän ne maaseudun perinneympäristöt selvisivät ennen maanviljelyyn siirtymistä.
Luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen pysäyttäminen vuoteen 2020 mennessä on kyllä taas hilpeintä tuubaa. Että edes kehdataan haaskata aikaa ja rahaa tällaisiin ilmiselviin paskanjauhamisiin, joilla ei ole mitään realistisia edellytyksiä onnistua. Mutta kai länsimaiset poliitikot ovat harjoittaneet äänestäjille kivapuhetta jo niin kauan, että monet sitä myös uskovat (Tai ainakin haluavat uskoa). Kivapuheen voisi kieltää lailla.

Renttu

Lainaus käyttäjältä: ROOSTER - helmikuu 15, 2019, 10:45:46
Mitä ihmettä liikkuu sellaisen ihmisen päässä joka tunkee kaupassa rautanauloja patukoihin?
Se ajatus, että se haluaa tunkea kaupassa rautanauloja patukoihin?
Lainaus käyttäjältä: ROOSTER
Mikä olisi sopiva hoito/rangaistus moisesta teosta?
Riippuu useista eri seikoista. Lainsäädännöstä löytynee valmiiksi tarpeellisia rikosnimikkeitä ja rangaistusasteikkoja tämänkin teon asianmukaiseen tuomioon. Nämä teot saattavat haitata suuresti myös kaupallista toimintaa.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Saares - helmikuu 09, 2019, 00:01:22
Viisas miehesi vedättää sinua.

Minulleko vastasit? Vedättää minut vai maalaamaan, jotta itse pääsis helpommalla? Tota...ensinnäkin maalaushommat on minusta mukavia. Teen niitä mielelläni. Olen myös useampaan kertaan todennut, että mä nyt vain olen parempi siinä hommassa, joten jos halutaan hyvää jälkeä, on parempi, että minä olen pensselin varressa. Mä olen oppinut hommaa omalta isältäni, joka taas on ammattimaalarin poika. On tullut siis lapsesta saakka seurattua vierestä, millaisin ottein maalaaminen sujuu. Olen myös elänyt keskellä taidolla maalattuja esineitä ja pintoja. Silmää särkee kehno työn laatu. Sen sijaan hyvin pensselöity pinta kunnon öljymaalilla heläyttää jotakin sisimmässä. Tehdasmaalatut tasaiset lateksipinnat on tylsiä. TUntumakin on niin muovinen.

Mieheni tekee sen sijaan sähköön tai moottoreihin liityviä töitä, koska ne on mulle ihan outoja. Vois toki opetella, mutta ei ole tarvetta, kun hän ottaa ne hoitaakseen. Naulaamisessa, ruuvaamisessa ja sahaamisessa myös hän on tottuneempi.

Kopek

Riippuu tietysti kohteista mitä maalataan, mutta kun on kyse vanhan pinnan uudelleen maalaamisesta, itse maalaaminen on vain pieni osa koko hommasta. Sillä voi joko viimeistellä tai pilata edeltävän työn.

Kun joskus joku tarjoaa "apuaan" ja sanoo, että hän voi tulla avuksi maalaamaan, tekisi mieli kysyä, että haluaako hän riistää minulta palkkion suuresta työstä, jonka olen tehnyt ennen maalaamista. Vai haluaako hän pilata huolellisen ja vaivalloisen työni huonolla maalaamisella. Maalaaminen on nimittäin "palkkio", jonka saa palkinnoksi siitä, kun on ensin tehnyt vaativan pohjatyön.

Kun on kaksi viikkoa raaputtanut ja hionut ja paklannut, että pääsisi lopulta maalaamaan, ei tätä kauan odottamaansa asiaa halua antaa muille. Raaputtamisapu enemmänkin kelpaisi. Siinäkin usein ihmiset hutiloivat.

Uutinen: New Yorkin piraattiradiot

https://map.pirateradiomap.com/


safiiri

Lainaus käyttäjältä: Kopek - helmikuu 15, 2019, 21:03:28
Riippuu tietysti kohteista mitä maalataan, mutta kun on kyse vanhan pinnan uudelleen maalaamisesta, itse maalaaminen on vain pieni osa koko hommasta. Sillä voi joko viimeistellä tai pilata edeltävän työn.

Maalaamiseen kuuluuminusta aina täysin itsestäänselvästi tarvittavat pohjatyöt. Itse maalaaminen on pieni loppusilaus niiden päälle.

LainaaKun joskus joku tarjoaa "apuaan" ja sanoo, että hän voi tulla avuksi maalaamaan, tekisi mieli kysyä, että haluaako hän riistää minulta palkkion suuresta työstä, jonka olen tehnyt ennen maalaamista. Vai haluaako hän pilata huolellisen ja vaivalloisen työni huonolla maalaamisella. Maalaaminen on nimittäin "palkkio", jonka saa palkinnoksi siitä, kun on ensin tehnyt vaativan pohjatyön.

Näinse on minusta niin itsestäänselvästi, etten edes ajatellut asian mainitsemisen olevan tarpeen.

LainaaKun on kaksi viikkoa raaputtanut ja hionut ja paklannut, että pääsisi lopulta maalaamaan, ei tätä kauan odottamaansa asiaa halua antaa muille. Raaputtamisapu enemmänkin kelpaisi. Siinäkin usein ihmiset hutiloivat.

Mutta juuri siksi olisikin älytöntä päästää kaiken vaivan jälkeen pensselin varteen joku, joka ei vain osaa.