Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Pelit ja pelaaminen

Aloittaja a4, tammikuu 07, 2019, 21:16:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^
En ole kotipeliä pelannut koskaan, mutta aika usein olen onnistunut arvaamaan oikein, jos ohjelman vieraat on edes jotenkin tuttuja.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Unforgiven

Pelasin eilen kotipeliä tuloksin 2/5 ja tulos parempi kuin 70 %:lla vastaajista. Kokonaissijoitusta ei vielä mistään ilmennyt. Mutta joo, vaikea kierros. Ingbergin biisi hämäsi ja sekoitti siten muitakin vastauksia.

Ensi lauantaina uudestaan.
I'm just a soul whose intentions are good

Aave

#137
Lainaus käyttäjältä: a4 - elokuu 20, 2023, 09:52:14
^
Löysin toisenlaista kauneutta urbanisoituvasta villistä lännestä ja sen tuhoamistaan odottavasta luonnosta. Länkkärisimulaatio josta puuttuu vain tarpeilla käyminen. Kokkailu eri resepteillä, sumpin keitto ja lihominen tai laihtuminen löytyy. Parranajo ja hiustenleikkuu. Vaatetuksen valinta sään mukaan. Hyvät yöunet leirinuotiolla. Ilta-auringon ja sateenkaaren sekä eläinmaailman ihastelua. Ihmisten toikkaroinnin ihmettelyä. Kävin soittamassa suutani lähikaupungin kadunkulmassa paasanneelle rotupuhtauden kannattajalle ja heitin lantin sotaveteraanille. Sekatavarakaupassa on muhkea vanhan ajan myyntiluettelo plärättäväksi. Aseita pitää öljytä jne. Odotan innolla ensimmäistä kalastusreissua.


Minultakin kyllä löytyisi RDR2, mutta en ole koskenutkaan siihen. Ei olisi aikaa satoja tunteja kestävään peliin, ja katalogista löytyisi vielä monia muitakin satojen (Tai tuhansien) tuntien pelejä. Ei viitsi aloittaa, kun sitten harmittaisi se, että ei ehdi pelailla kuin lähinnä viikonloppuisin.

***

Laitoin Doom Eternalin jäähylle, koska sen omaan makuuni ylenpalttinen arcademaisuus hankkiutui ärsyttämään. Aloitin Cyberpunk 2077:n pelaamisen, koska sen voisi läpipelata nopeimmillaan 25-30 tunnissa (Pelkät päätehtävät), mutta eihän siitäkään ole tullut nyt mitään. Olen pelannut jo yli 80 tuntia, kun en osaa pelata ilman kaikkien sivutehtävien ja muiden suorittamisten suorittamasta jättämistä! Lisäksi kaupunki ja sen ympärillä olevat laajat joutomaat ovat niin hienosti laadittuja, että sitä ajelee ja tutkii paikkoja ihan huvikseen, varsinaisesti tekemättä mitään. :)

Päätehtävät kannattaakin jättää sivurooliin ja tehdä kaikkea muuta - sitä paremmaksi peli näin tehdessä myös osoittatui.

Pelissä on myös erinomaiset musiikit, ja autolla/moottoripyörillä ajellessa on lukuisia radioasemia, joista valita fiilikseen sopivaa musiikkia. Ajokeilla voi ajella niin kolmannen persoonan näkymin, kuin FPS-moodilla.

Cyberpunk 2077 sai julkaisuvaiheessa paljon paskaa niskaansa, koska siitä oli ollut jo vuosia ennen julkaisua hillittömäksi paisunut hype, ja pelaajat olivat asettaneet odotuksensa stratosfääriin saakka. Julkaisuvaiheessa se osoittauitui vielä bugiseksi (Erityisesti konsoleilla), mutta nyt on käytännössä kaikki kohdallaan, ja siihen julkaistiin taannoin myös uusi lisäosa. Erehdyin eksymään myös Nexusmodin sivuille, ja modauksiakin siihen on jo ehditty tehdä hillitön määrä.

Animaatioiden pikkutarkkuus on miellyttävää. Esimerkiksi se, miten jokin tupakoiva NPC pudottaa natsan ja hieroo sen sitten sammuksiin kengällään tai vaikkapa se, miten joku satunnainen vastaan tullut katumuusikko laittaa plektran pois, kun vaihtaa kappaletta. Ai niin, tässähän on mukana myös Keanu Reeves... Ja pelissä on melkoinen määrä viittauksia populaarikulttuuriin. Erään hahmon nimi puolestaan on Woodman, ja kyseessä on ulkonäöltäänkin häkellyttävästi erästä elävän elämän limanuljaskaa muistuttava tapaus... Sitä kun on olemassa ranskalainen pornotuottaja nimeltään Pierre Woodman, aka Woodman casting... Seksiäkin tässä pelissä muuten voi harrastaa, jos halajaa.

Inhorealistisista elementeistä mainittakoon väkivallan raakuus tai vaikkapa se, että esim. jonkin kolarin yhteydessä ohikulkijat eivät saavu auttamaan, vaan ryhtyvät kuvaamaan onnettumuuspaikalla. K18-luokitus on selviö.

Seuraavasta klipistä satunnaisesti klikkailemalla saa hyvän käsityksen CP2077:n ominaisuuksista ja grafiikasta. Se on kasuaalipelaamiseen erinomainen peli ja tuumana on, että kun olen ensin pelannut sen vaniljaversiona loppuun, aloitan seuraavan kierroksen rankasti modattuna, ja erilaisella hahmolla. Jälleenpelattavuus on hyvää tasoa, koska omista valinnoistaan riippuen pelissä on myös useita erilaisia loppuratkaisuja:

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

#138
^
Harvakseltaan tulee pelattua sinänsä jouhevasti etenevää RDR2:sta ainaisine hevosen sukimisineen, aseiden puhdistuksineen ja kylkiäisenä tuli loppumaton online-moninpeliversio jos peli tuntuu liian lyhyeltä.
Hauskoja tilanteitakin sattuu jatkuvasti niin satunnaisina tapahtumina kuin myös pää-ja sivutehtävissä, kuten tehtävä joka laittaa paatuneen rikollisemme lemmenkirjeiden välittäjäksi ja naisasialiikkeen miekkarin vankkurikuskiksi. Tai tien vieressä kaksi ääliötä räjäyttävät itsensä avatessaan vankkureilla ryöstämäänsä kassakaappia. Juoppo kolaroi vankkurinsa, pyytää vartioimaan tavaroitaan ja lähtee hakemaan kylästä apua. Moni pelaaja odotti Redditin mukaan juoppoa ikuisuuden kunnes huomasivat kaverin sammuneen lähistölle. Pelissä voi toimia niin moraalisesti kuin haluaa ja sitä saa mitä tilaa, maineena, etsintäkuulutuksina.
Lukuisissa erilaisissa uhkapelipöydissä voi myös tuhlata aikaansa ja metsästys sekä kasvien keräily ja moni muu sivuhahmojen pyytämä keräilyaktiviteetti kuten dinosaurusten luiden postittelu vie lupaavasti aikaa mutta itse olen innostunut eniten kalastuksesta eri vieheillä ja syöteillä. Rentouttavaa.   

Latasin konsolille juuri kuukauden ilmaispelinä Generation Zeron joka on myös mielenkiintoinen ja huolella lytätty mutta voi yllättää korjattuna, vaikka tilanpuute on ainainen riesa kun jatkuvasti tulee uusia pelejä joita ei ehdi pelata:

Nykymuodossa Generation Zeroa on kuitenkin hyvin vaikea suositella, mikä on suuri sääli, sillä Ruotsin vallanneet robotit, onnistunut graafinen ulkoasu ja loistava soundtrack luovat pohjan hyvälle pelille.
https://muropaketti.com/pelit/arvostelu-generation-zero/

Näköjään peliä on paikkailtu ja pelaaminen on todella aikaa vievää vapaata haahuilua kasariruotsissa black mirror-henkisesti:


Hippi

Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - elokuu 26, 2023, 13:37:13
Tänään alkaa YLE 1:sellä klo: 21.00 mainio ja todella laadukas musiikkiohjelma Elämäni biisi ja sen viides kausi. Kaikki kaudet on tullut katsottua, mutta siihen liittyvää kotipeliä en ole aiemmin pelannut. Siinä siis lyhykäisesti arvataan keneen vieraan kukin biisi on.

Yllätyin itsekin, miten petetyksi tunsin itseni, kun luin lehdestä, että joskus se Elämäni biisi onkin vain "elämäni biisi". Eli, jos käy niin, että joku vieraista yllättäen sairastuu viime tipassa, kun kaikki biisit on jo treenattu viikolla, niin aletaankin soittelemaan enemmän tai vähemmän tunnettuja ihmisiä läpi ja kysytään, josko tämän poisjääneen valinta sopisi ja siihen löytyisi joku sopiva tarina. Ensimmäinen, jolle biisi passaa, pääsee ohjelmaan mukaan biisillä, joka todellisuudessa ei ole hänen oikea elämän biisi.

Olin kyllä niin pettynyt. Jotenkin meni usko tähänkin ohjelmaan siitä huomatta, että nuo on ihan yksittäisiä tapauksia ollut.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

Lainaus käyttäjältä: Hippi - syyskuu 30, 2023, 20:37:16
Lainaus käyttäjältä: Unforgiven - elokuu 26, 2023, 13:37:13
Tänään alkaa YLE 1:sellä klo: 21.00 mainio ja todella laadukas musiikkiohjelma Elämäni biisi ja sen viides kausi. Kaikki kaudet on tullut katsottua, mutta siihen liittyvää kotipeliä en ole aiemmin pelannut. Siinä siis lyhykäisesti arvataan keneen vieraan kukin biisi on.

Yllätyin itsekin, miten petetyksi tunsin itseni, kun luin lehdestä, että joskus se Elämäni biisi onkin vain "elämäni biisi". Eli, jos käy niin, että joku vieraista yllättäen sairastuu viime tipassa, kun kaikki biisit on jo treenattu viikolla, niin aletaankin soittelemaan enemmän tai vähemmän tunnettuja ihmisiä läpi ja kysytään, josko tämän poisjääneen valinta sopisi ja siihen löytyisi joku sopiva tarina. Ensimmäinen, jolle biisi passaa, pääsee ohjelmaan mukaan biisillä, joka todellisuudessa ei ole hänen oikea elämän biisi.

Olin kyllä niin pettynyt. Jotenkin meni usko tähänkin ohjelmaan siitä huomatta, että nuo on ihan yksittäisiä tapauksia ollut.
Tuskin kenelläkään on vain yhtä selkeää muuttumatonta elämänsä biisiä joka kattaa eri ikävaiheet ja kuohut elämässään, ellei sitten ole tylsä ja lyhyt elämä vähällä musiikilla.
Joillekin voi olla mahdotonta valita tai löytää yhtä tai yhtään elämänsä biisiä. Ellei laimenna biisin valintakriteereitä ja lukitse vastaustaan vaikka mieleen tulisi myöhemmin muitakin.
Ehkäpä tuossa leikkimielisessä kilpailussa on pokerin tavoin kyse pitkälti kilpailijoiden käytöksen seuraamisesta. Pelaajatkin taitavat puhua "bluffaamisesta", "mikroilmeistä", jne.
Että sinänsä ymmärrän sijaispelaajan etsimisen harjoitellulle biisille, kunhan sijaispelaaja on oikeasti edustamansa elämänsä biisin takana eikä pelkkä julkkistyrkky tai työn puolesta esiintymässä. Mistä tuli mieleen epäilyttävä poliitikkojen, artistien, meteorologien ym. kierrättäminen hömppäohjelmissa.
Sairastuneen kilpailijan korvaajia lienee vähemmän kuin alkuperäisiä kilpailijoita omilla biisivalinnoillaan joten myös poissulkemisen taktiikka auttaa vaihtoehtojen valinnassa sekä ikäryhmävalinta jossa biisi osunnee usein kilpailijan nuoruuteen.
Niillä vihjeilläkin päässee karsimaan vaihtoehdoista.

Tunnustan katsoneeni yhden jakson.

Hippi

^
Olen katsonut kaikki jaksot. Elisenkin pettymyksestäni huolimatta tai pikemminkin sen jo unohtaen.

Eilinen oli tämän kauden paras jakso ja vieraat sopivan tuttuja. Pitkästä aikaa sain kaikki arvattua oikein, mistä kiitos menee Hjallis Harkimolle. Häneen onnistuin kiinnittämään oikean biisin ja sen jälkeen muut olikin helppo päätellä. Biisi, jota en olisi osannut kenellekään laittaa, jäi viimeiseksi ja tipahti henkilölle, jolle en osannut mitään valita. Illan sympatiapisteet menivät Hjallikselle ja toivon, että hänen kertomuksellaan olisi vaikutusta.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

a4

^
Kyseinen ohjelma jo nimessään suorastaan ristikuulustelee katsojalta mikä hänen elämänsä biisi on.
Onneksi kyseessä ei ole Ota rahat ja juokse tai jokin muu aggressiivinen verosuunnittelu-ja työmarkkinapeliohjelma kyselytunteineen.
Ehdotan hauskaa Katja Ståhlia eduskunnan puheenjohtajaksi Elämäni biisi-juontajana.

Aave

Cyberpunk 2077:n kanssa kävi niin hilpeästi, että en edes muista vastaavaa!

Pari viikkoa sitten siihen julkaistiin uusi päivitys, ja uusi lisäosa. Päivitys 2.0 muuttaa samalla pelin hahmonkehitystä oleellisesti.

Hahmolla on ominaisuuksina viisi pääluokkaa, joita täytyy pelin edetessä kehittää. Tähän saa attribuutiopisteitä sen mukaan, miten pelin edetessä menestyy. Pääluokkien alla on kuitenkin vielä eriliset kehityspuut, joissa kussakin on erilaisia erikoistaitoja. Näihin saa pelipisteitä erikseen, ns. perk-pisteitä. Pisteytyssysteemi on laadittu sellaiseksi, että kaikkia pääluokkia ja niiden alla olevia erikoistaitoja ei voi mitenkään kaikkia kerätä ja kehittää, vaan täytyy erikoistua joihinkin pääluokkiin, ja niiden alla oleviin erityistaitoihin. Pääluokkina hahmon fyysinen voima, tekniset taidot, älykkyys, refleksit ja katu-uskottavuus.

Tietoisena siitä, että päivitys 2.0 muuttaisi pelimekaniikkaa varsinkin erikoistaitojen suhteen, en ladannut päivitystä, vaan aioin pelata sen läpi ensin alkuperäisenä 1.6-versiona. Tai niinhän minä luulin.

Nimittäin, vaikka keskeytin aina päivityksen lataamisen, niin abort-valinnasta huolimattakin peli latasi päivitystä lisää aina sen verran, mitä ennen päivityksen keskeytystä sattui ehtimään. Tämä ei kuitenkaan käynyt mitenkään ilmi peliä käynnistäessä.

Olin ehtinyt pelata peliä kirjaimellisesti sen viimeiseen taistoon. Suorittanut samalla kaikki sivutehtävät, ja lähes kaikki muutkin härpäkkeet, mitä siitä löytyy. Lopputaiston päätteeksi olisi ollut enää jäljellä vain valinnat siitä, miten itse tarina päättyy.

Vaan se kerpeleen päivitys 2.0:aan oli kuin olikin asentunut pikku hiljaa ja pienissä pätkissä taustalla, ja lopputaistoon käydessä sen myötä kaikki perk-pisteet nollautuneet! Pisteet (55 Kpl) olivat kyllä uudelleenkäytettävissä, vaan minullapa ei ollutkaan mitään hajua uusituista erikoistaitojen alavalikoista! Homma siis kusi ja pahasti viimeisillä metreillä, eikä lopputaistosta tullut mitään!

Ei voinut kuin nauraa, ja aloitin koko pelin uudelleen. Onneksi se on niin hyvä, että tämä pakkoratkaisu ei ollut ihan niin harmillinen, kuin joissain toisissa peleissä olisi saattanut olla.

Uusittu systeemi on kyllä parempi, kuin alkuperäinen. Uudessa systeemissä myös viholliset skaalautuvat pelihahmon tason mukaan, ja siitä tuli haasteellisempi pelattava. Alkuperäinen versio kävi melko nopeasti liian helpoksi, ja periaatteessa kovankin tason vihollisia sai lätkiä, kuin kärpäsiä. Sitä kuitenkin harmittelen, että uusi systeemi tavallaan rankaisee siitä, kun suorittaakin paljon sivutehtäviä, ja pelin varsinaisen tarinan kannalta epäoleellisia keikkahommia. Olisi ehkä ollut järkevämpää, että viholliset skaalautuvat vasta aina sen tahtiin, kun suorittaa varsinaisia päätehtäviä.

Tulen pelaamaan CP2077:n vielä joskus uusiksi eri hahmolla (Ääninäyttelykin on tässä erinomaista) ja rankasti modattuna, mutta tämä tahaton uusintakierros aiheutti sen, että saman tien en enää kolmatta kertaa ryhdy putkeen pelaamaan. Olen nyt tehnyt myös tarinaan osittain erilaisia valintoja, kuin ensimmäistä kertaa pelatessa. On ollut mukava huomata, että valinnoilla on aidosti merkitystä pelin kulkuun, eivätkä ne ole vain lumeeksi. Samoin hahmonkehityksellä on melko paljon merkitystä siihen, miten onnistuneesti erilaisia tehtäviä voi suorittaa. Jos hahmo on esimerkiksi teknisiltä taidoiltaan vielä kehittymätön, niin kaikkia tehtäviä ei voi suorittaa täydellisesti, eikä saa edes kaikkia ovia auki, ellei ole satsannut pisteitään myös murtohommia silmällä pitäen.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Eipä ole tullut pelattua mitään peliä pitkään aikaan niin pieteetillä, kuin CP2077. Viimeksi on tullut kahlattua samantasoisesti Borderlands 2, ja siitä on jo lähes 10 vuotta.

CP2077:n lisäosa (Phantom Liberty) osoittaui ostamisen arvoiseksi, ja sisällössä riitti kymmenien tuntien lisäpeluuseen. Mukana näyttelijä Idris Elba, ja lisäosan tarina on osittain jopa parempi, kuin varsinainen päätarina. Tässäkin loppuratkaisuihin vaikuttavat omat valinnat. Ylipäänsä sisältöä on melkoinen määrä.

Kaupungin massiivinen koko viittaa siihen, että peliin on täytynyt olla alunperin suunnitteilla myös moninpelaaminen, tyyliin GTA V. Ehkä julkaisu meni alussa kuitenkin sen verran pieleen, että sen lisääminen tyssäsi samalla. Pelistudio CD Projekt RED ilmoitti, että muita lisäosia ei tähän enää tehdä, mikä on kyllä harmi. Ilmoittivat myös, että siirtyvät jatkossa tekemään pelejä Unreal 5 -pelimoottorilla, joten spekuloin...

Opettelevat ensin uuden pelimoottorin mahdollisuudet, ja tekevät sitten sillä kokonaan uuden CyberPunk-pelin. Kaupunki on aivan liian suuri ja hieno jätettäväksi vain yhteen kertaan, ja yhteen lisäosaan.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Hippi


Jared soitti legendaarisen biisin 180 prosentin nopeudella ja osui kaikkiin 3722 nuottiin – jäätävä video

YHDYSVALTAINEN kitarapelien virtuoosi Jared, joka striimaa Twitchissä nimimerkillä CarnyJared, on läpäissyt Through the Fire and Flames -kappaleen ensimmäisenä maailmassa 180 prosentin nopeudella täydellisesti soittaen.

Jared läpäisi legendaarisen kappaleen täydellisesti Clone Hero -pelissä, jossa kappaleita on mahdollista soittaa normaalia nopeammin. Aiempi ennätys oli 165 prosentin nopeudella vuodelta 2020.

Parikymppinen Jared osui hurjalla nopeudella edenneen kappaleen aikana jokaiseen 3722 nuottiin. YouTube-videon kuvauksessa hän kirjoittaa saavutuksen vaatineen neljä kuukautta pelaamista.



Minulla meni hartiat jumiin jo videon katsomisesta  ;D
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

Aave

^
Samoin viime vuoden lopulla 13-vuotias amerikkalaispoika pieksi Tetriksen, mitä on pidetty mahdottomana. Ohessa BBC:n artikkeli, lainaan siitä oleellisen:

"This is the context for the game Gibson streamed on 21 December 2023, in which he played the game at increasingly frenetic speeds for 40 minutes. In the process, he set new world records for high score, levels played and lines cleared. Eventually, he was rewarded with the crash that signals he had done the impossible – beaten the game".

Itse pelin "läpipeluu" löytyy myös Youtubesta, mikäli sen halajaa katsoa.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

Aave

Fotorealistiseksi modattu Cyberpunk 2077 8K-resoluutiolla näyttää kyllä oikein nätiltä. Pitää hamassa tulevaisuudessa sitten koittaa, muuttuuko oma näytönohjaimeni leivänpaahtimeksi, kun ryhdyn lisäämään uuteen läpipeluuseen kaikkia niitä hienoja modauksia, mitä tähänkin peliin on nyttemmin saatavilla.
"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy

a4

Lainaus käyttäjältä: Aave - maaliskuu 09, 2024, 18:16:16Fotorealistiseksi modattu Cyberpunk 2077 8K-resoluutiolla näyttää kyllä oikein nätiltä. Pitää hamassa tulevaisuudessa sitten koittaa, muuttuuko oma näytönohjaimeni leivänpaahtimeksi, kun ryhdyn lisäämään uuteen läpipeluuseen kaikkia niitä hienoja modauksia, mitä tähänkin peliin on nyttemmin saatavilla.
Huh!
Videon musiikki oli kirsikka kakun päällä. Tuli ihan eeppiset Blade Runner-vibat.

Jännä nähdä mitä uusimmat tekoälytyökalut tekevät pelien kehitykselle. :P

Itse pelailen nyt kasuaalisti pleikalla kunnon Shogun-henkistä Ghost of Tsushimaa.
Kylpemisen, haikujen kirjoittelun ja pyhätöissä rukoilemisen lisäksi mongolien ajamista takaisin mereen tunnelmallisessa tarinassa ja maisemassa. Mukavan historiallista ajankuvaa, sinänsä hieman jo puhkikulutetun toisteisena ja kevyenä isojen myyntilukujen toimintaseikkailuna.


Ilmaiseksi pleikalle jaettua Call of Duty Cold War Black Ops Zombieta on ollut kiva moninpelata hektisenä rymistelynä aseet laulaen.


Aave

^
En ole koskaan pelannut Ghost of Tsushimaa, mutta sitä on kyllä runsaasti kehuttu. Sen sijaan vanhat CoD:in zombikentät ovat erittäin tuttuja, ja kyllä niissä olikin aikoinaan hauskaa!

Tulevista peleistä Empire of the ants vaikuttaa oikein mielenkiintoiselle, ja sen grafiikkakin on kohdillaan. Mikäli siinä on hyvä tekoäly ja peli on myös strateginen, niin pitää sitten kyllä jossain vaiheessa ostaa. Mikäpä sitä on suurta kusiaispesää hallinnoidessa! Ainakin trailerin perusteella vaikuttaisi, että pelissä saattaa olla mukana kampanja, jossa pelataan niin yksittäisellä muurahaisella, kuin koko keonkin voimin.

"...Did they get you to trade your heroes for ghosts?" - David Gilmour
Stasik - Lullaby For The
Enemy