Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Edward

Ketju on leikattu ketjusta Tabut ja muut vaikeat aiheet julkisessa keskustelussa aiheesta ohi menneenä rönsynä

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 18, 2019, 09:34:59
Tämä Norman tapaus on kouluesimerkki, miten yhteiskuntamme torppaa keskustelun aiheesta, joka on vaikea:

https://kantapaikka.net/index.php/topic,624.msg32672.html#msg32672

Romanikulttuuriin on aina kuulunut ongelmallisia piirteitä joista ei sovi puhua. Ihme ettei kukaan kulttuurifani ole keksinyt vierittää näitä ongelmia vain äärimustalaisten syyksi...

Kaiken kukkuraksihan olin nimenomaan suvaitsevainen kun vuokrasin asuntoni mustalaisille muutama vuosi sen jälkeen kun tämän kansan toiset edustajat olivat varastaneet isältäni rahaa saatuaan käsiinsä hänen pankkikorttinsa, sekä omaisuutta. Tämä juttu meni oikeuteen, eli ei ollut kyse siitä että isäni olisi lahjoittanut heille rahaa ym. ja minua vaan vituttaisi että meni perintöä sivu suun.

Etnisten ryhmien edustajien rikoksista pitää pystyä puhumaan siinä missä ns. kantasuomalaistenkin. Ei ole vihapuhetta kertoa miten ihan oikeasti on tapahtunut. Vihapuhetta olisi sanoa "kaikki ne on tommosia ja ne pitäis hirttää".

kertsi

#2
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 18, 2019, 10:38:57
Kaiken kukkuraksihan olin nimenomaan suvaitsevainen kun vuokrasin asuntoni mustalaisille muutama vuosi sen jälkeen kun tämän kansan toiset edustajat olivat varastaneet isältäni rahaa saatuaan käsiinsä hänen pankkikorttinsa, sekä omaisuutta. Tämä juttu meni oikeuteen, eli ei ollut kyse siitä että isäni olisi lahjoittanut heille rahaa ym. ja minua vaan vituttaisi että meni perintöä sivu suun.

Etnisten ryhmien edustajien rikoksista pitää pystyä puhumaan siinä missä ns. kantasuomalaistenkin. Ei ole vihapuhetta kertoa miten ihan oikeasti on tapahtunut. Vihapuhetta olisi sanoa "kaikki ne on tommosia ja ne pitäis hirttää".
Sain keväällä tietää, että eräs edunvalvojana toiminut henkilö on ilmeisesti maksanut ainakin muutaman tonnin edestä omia ostoksiaan ja laskujaan edunvalvottavansa tililtä eli syyllistynyt kavallukseen, mahdollisesti törkeään sellaiseen.

Minkälaisen vaikutelman se antaisi tarkoitusperistäni, jos tästä lähin nostaisin esiin tämän seikan täällä ja ympäri nettiä monen monituista kertaa ja kyllästymiseen asti, esimerkiksi 20-200 kertaa, eli monasti ja joka ikisessä keskustelussa, jossa sivutaan rotua, etnisyyttä, tms.*) , mainiten erityisesti kyseisen edunvalvojan etnisyyden eli kantasuomalaisuuden, eli oikein hiertämällä hiertäisin lukijoiden nenään, että katsokaas kuinka kantasuomalset ovatkin törkeitä rikollisia? Olisiko mitenkään mahdollista, että siitä tulisi vaikutelma, että haluan mustamaalata kantasuomalaisia ja vihapuhua heistä?

*)  (eli suurimmassa osassa Kantapaikan keskusteluita, koska siihenhän melkein kaikki keskustelut väkipakolla täällä käännetään, oli keskustelun aihe mikä vaan)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

Norma Bates

Itse en ole vielä 20 kertaan päässyt.

Facebookin banni-ilmoituksissa on se puute ettei kerrota missä ryhmässä ja keskustelussa vääränlaiseksi vasikoitu kommentti on tullut kirjoitettua. Mutta lieneekö sillä sitten merkitystä, itse kirjoitan etnisten ryhmien jäsenten edesottamuksista sitä enemmän mitä vahvempaan sensurointiin törmään.

Varsinaisesti inhoan idioottisuvakkeja. Näitä joiden maailmankuva sisältää opinkappaleita joita he yrittävät pakottaa kaikkia noudattamaan.

Jos ei ole idioottisuvakki niin ei tarvitse pillastua.

MrKAT

#4
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 18, 2019, 10:38:57
Lainaus käyttäjältä: Brutto - elokuu 18, 2019, 09:34:59
Tämä Norman tapaus on kouluesimerkki, miten yhteiskuntamme torppaa keskustelun aiheesta, joka on vaikea:

https://kantapaikka.net/index.php/topic,624.msg32672.html#msg32672

Romanikulttuuriin on aina kuulunut ongelmallisia piirteitä joista ei sovi puhua. Ihme ettei kukaan kulttuurifani ole keksinyt vierittää näitä ongelmia vain äärimustalaisten syyksi...
Kaiken kukkuraksihan olin nimenomaan suvaitsevainen kun vuokrasin asuntoni mustalaisille
...
Etnisten ryhmien edustajien rikoksista pitää pystyä puhumaan siinä missä ns. kantasuomalaistenkin. Ei ole vihapuhetta kertoa miten ihan oikeasti on tapahtunut. Vihapuhetta olisi sanoa "kaikki ne on tommosia ja ne pitäis hirttää".
Käytät halveksuvaa nimikettä josta romanituttavani loukkaantui jo lapsuudessani.
Jo pelkkä vihjaus "vuokrasin ..kommareille/homoille/romaneille/..venäläisille/rokkareille" ->paha seuraus eli vikatikki kertoo että  ehkä yleistät ryhmän yleiseksi tai tyypilliseksi ominaisuudeksi tai koitat liittää.
   TV:ssä ryppyinen vanha asiantuntija sanoi että jo se että pitää liittää jokin ominaisuus pahaan henkilöön antaa vihjeen että kertoja uskoo/vihjaa/luulee/ehdottaa että se ominaisuus on syy siihen pahuuteen. 

JK. Vrt.
"sinkkumies naapurista ryösti minut"
"juutalainen kipamies ryösti minut"
"Odin-takki auki oleva mies ryösti minut"
"humalainen 1-silmäinen mies ryösti minut"
"koukkunokkainen mustalaismies ryösti meidät"
Poliisille ja välittömäksi varotteeksi kaikki käy tuntomerkeiksi mutta vuosien päästä netissä voi ihmetyttää
miksi jo rangaistuksen saaneesta pitää kertoa tietyt "tuntomerkit"...

Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

kertsi

Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä itsekin myöntää, että olen tainnut mainita erinäisten kirkkohopeiden varastelun aika monta kertaa (4-5?), viitaten erääseen tiettyyn nimeltä mainittuun persuun. Eivät kaikki persut suinkaan varastele kirkkohopeita. Miten perussuomalaisten rikollisuus liittyi tabuihin? No eipä kai juurikaan, mutta onpahan se kaiketi aihe, jota pidetään ehkä persujen keskuudessa vaikeana aiheena keskustella? Lukuunottamatta vihapuhetta, johon syyllistyneitä persuja ei persujen piirissä tunnuta lainkaan tuomittavan. vaan päinvastoin heitä jopa arvostetaan. Se kertoo karua sanomaa persujen kieroutuneesta moraalista.
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

MrKAT

Lainaus käyttäjältä: kertsi - elokuu 18, 2019, 16:10:56
Rehellisyyden nimissä täytyy kyllä itsekin myöntää, että olen tainnut mainita erinäisten kirkkohopeiden varastelun aika monta kertaa (4-5?), viitaten erääseen tiettyyn nimeltä mainittuun persuun. Eivät kaikki persut suinkaan varastele kirkkohopeita.
Jälleen poikkeuksena on poliittiset puolueet ja varsinkin päättäjät joita saa höykyttää ja paljastaa enempi jos ovat rikoksiin syyllistyneet. Se on lähinnä sitten verkkohäpeää ja omaan nilkkaan osuvaa jos toistaa, ja jos huomautetaan jatkuvasta saman  "persu varasti.. persu varasti,"/"SDPläinen.. ryösti SDP-valtuutettu varasti"-levyraidan pyörityksestä.
Missä perussuomalainen törttöilemässä, siellä Jokisipilä puolustelemassa.
                    - Vanha turkulainen sananlasku (by Antti Gronow)

Norma Bates

Vielä enempi vuokraa jätti maksamatta yksi kantasuomalaisjuippi. Asui 6 kk ja maksoi vain kolmesta.

Joku ex-naapuri niitä uskovaisia mustalaisia vuokralaiseksi suositteli, ja sitten sain toisen ex-naapurin silmilleni kun alue muuttui mustalaisten kokoontumisajoiksi. Kun porukka häipyi, jälleen joku naapuri tuputti 20+ jätkää vuokralaiseksi. Pojan isä lupasi että jos tulee jotain niin hän auttaa.

Minulle tulikin ero ja tarvitsin asunnon itse. Tästä hyvästä ne loput 3 kk jäivät maksamatta, poika vielä vaati että minun pitäisi hankkia hänelle uusi asunto. Sitten kun se puoli vuotta oli koossa ja puolet vuokrista maksamatta, soitin miehen isälle ja sanoin että lupasit auttaa. Ukko vastasi että "apua on niin monenlaista". Rahaa en saanut. Kai se oli minulle ihan oikein kun vein toiselta asunnon?

Sama kämppä minulla oli jo 80-luvun lopulla hetken vuokrattuna yhdelle hotellille loma-asunnoksi. Sillä kertaa en saanut markkaakaan koska hotelli teki konkurssin. Eli menetin vuokrarahoja kolmesti saman asunnon takia.

Mutta tietysti se mustalaisten touhu hämmentää eniten kun oletti että palkitaan siitä että on suvaitsevainen, vaikka on jo kerran ollut ongelmia ko. väestönryhmän taholta.

safiiri

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 18, 2019, 17:05:38
Vielä enempi vuokraa jätti maksamatta yksi kantasuomalaisjuippi. Asui 6 kk ja maksoi vain kolmesta.

...
Mutta tietysti se mustalaisten touhu hämmentää eniten kun oletti että palkitaan siitä että on suvaitsevainen, vaikka on jo kerran ollut ongelmia ko. väestönryhmän taholta.

Odotatko kantasuomalaisilta vastaava yhteistä vastuuta ja pitäisikö mielestäsi vaikkapa sinun itsesi hyvitellä mahdollisen aiemman kantasuomalaisvuokralaisen vuokralaisen huonoutta käyttäytymällä erityisen hyvin, jos sinä olisit vuokralaisen asemassa? Vai onko mielestäsi sinun vastuullasi vain oma toimintasi, ei naapurin tai edellisen vuokralaisen tai asiakkaan, joka sattuu olemaan kantasuomalainen kuten itse olet?

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 07:57:17
Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - elokuu 18, 2019, 17:05:38
Vielä enempi vuokraa jätti maksamatta yksi kantasuomalaisjuippi. Asui 6 kk ja maksoi vain kolmesta.

...
Mutta tietysti se mustalaisten touhu hämmentää eniten kun oletti että palkitaan siitä että on suvaitsevainen, vaikka on jo kerran ollut ongelmia ko. väestönryhmän taholta.

Odotatko kantasuomalaisilta vastaava yhteistä vastuuta ja pitäisikö mielestäsi vaikkapa sinun itsesi hyvitellä mahdollisen aiemman kantasuomalaisvuokralaisen vuokralaisen huonoutta käyttäytymällä erityisen hyvin, jos sinä olisit vuokralaisen asemassa? Vai onko mielestäsi sinun vastuullasi vain oma toimintasi, ei naapurin tai edellisen vuokralaisen tai asiakkaan, joka sattuu olemaan kantasuomalainen kuten itse olet?

Juttuhan menee siis minun kohdallani niin, että kun olen kahdesti kärsinyt mustalaisten takia (ensin välillisesti eli perintö väheni, sitten suoraan itse), niin en halua heidän kanssaan enää henkilökohtaisesti olla tekemisissä. Kaupassa voin neuvoa mistä löytyy vesimelonit, jos kysyvät. Mutta sen lähemmäksi en heitä omaa elämääni halua.

Nyt kun tämä 20+ juippi jätti vuokraa vielä enempi maksamatta, opin tietysti ettei myöskään ole luottaminen 20+ juippeihin. Näin ollen en heidänkään kanssa enää mitään bisnestä lähtisi pusaamaan. Ainakaan tuollaisen haalariin pukeutuneen hiipparin kanssa joka ei itse osaa hoitaa asioitaan, eli vuokra-asuntoa oli mukana katsastamassa hänen isänsä.

Itseäni vanhemmista (tämä tosin tulee muuttumaan kun itse vanhenen sinne asti, jos vanhenen) ylipainoisista ukoista minulla on ne omat ikävät kokemukseni joista ei enää miljoonatta kertaa. Kaikenkaikkiaan mikäli jonkintyyppisen ihmisryhmän edustajan kanssa tulee kerta tai pari ikäviä kokemuksia, niin mieluummin vältän kyseisenlaisten ihmisten kanssa operoimista, jos pystyn.

Kaippa tämä on sitä vastuunottoa että ei ehdointahdoin hankkiudu ikävyyksiin kun on jo nähnyt mitä joidenkin ihmisten kanssa voi tapahtua.

Eksistäni voisin päätellä että mt-ongelmaiset ja lyhyet miehet tulee myös kiertää kaukaa. Tätä minun on ollut vaikea paukuttaa päähäni koska olen tykännyt itseni pituisista miehistä, enkä kaihda mt-ongelmaisia jos ei ole kauhean pahasta hulluudesta kyse. Mutta parempi tietysti kai olisi, koska jostain syystä vaikuttaisi siltä että masennus tai ahdistus jonka kanssa itse pystyn elämään mieheen pesiytyessään tekee elämästä erittäin vaikeaa. Kun yhden eksän kanssa ei voinut käydä missään "ulkona" hänen päävikaisuutensa takia ja toinen eksä pari kertaa uhkasi tappaa koska oli niin aiempien kokemustensa posttraumatisoima ja sittemmin masentunut ja burnoutistunut, niin kaiketi siitäkin pitäisi jo jotain oppia. Tämä tietysti on vaikeinta oppia että reppanoiden kanssa ei touhuta, koska eihän miehiä mitenkään pilvin pimein tarjolla ole, ja enpä tuota voi kehuskella itsekään täysillä rattailla ajelevani.

Mitäs näitä muita välteltäviä ihmisiä sitten oikein olisi... Ei nyt ihan äkkiä tule päähän, mutta kyllähän tämän foorumin väki minulle teroitti etten minä saisi sekaantua harrastustoveriin, eli oilsi pitänyt hetimiten unohtaa se yksi treenitoveri johon keväällä lääppännyin oikein pahemman kerran (se keissi on vähän auki yhä, mutta eiköhän tässä jo pitäisi uskoa että kun ei niin ei).

Voihan sitä tietysti parkua että suppeaa on elämä jos pitää välttää niitä ja noita ihmisiä, mutta parempi turvassa kuin hankkimassa taas uutta ikävää kokemusta ja vittuuntumassa entisestään lisää. (Onneksi nykyään tulee myös myönteisiä kokemuksia - harrastuksen parissa.)

safiiri

Niin. Jos ottaa välttämisen perusteeksi melkeinpä minkä tahansa satunnaisen ominaisuuden tai piirteen, joka jollakin ikävästi toimineella tyypillä on ollut välttämisperusteeksi, niin ihan pian on tosiaan tilanteessa, jossa on järkevintä todeta, ettei ihmisten kanssa kannata olla tekemisissä, koska ihmiset näyttävät aiheuttavan vaikeuksia ja käyttäytyvät huonosti.

Sitten voi myös yrittää ajatella, että vaikka yksi punatukkainen sattuikin kerran tönimään, niin saattaa olla, että tämä ei kuitenkaan ole mikään punatukkaisten ominaispiirre, joten punatukkaisten välttely ei varsinaisesti suojaa tönimiseltä millään tapaa. Välttämiskäyttäytyminen on perusteltua vain, mikäli se ikävä toiminta on todellakin suoraan liittyy siihen ominaisuuteen, jota sitten jatkossa välttelee. Tässä on syytä olla varsin tarkkana. Vaikkapa lyhyt mies, joka kokee asian ongelmana, käyttäytynee täysin eri tavalla kuin lyhyt mies, jolle oma pituus ei ole mikään ongelma. Vielä kummallisempi päätelmä on ryhtyä välttelemään kaikkia 20+ ikäisiä vain siksi, että yhteen 20+ -tyyppiin liittyy ikävä kokemus. Ajattele - jos nyt joku sitä nuorempi tekee sulle ikävän tempun, joudut toteamaan, että sekä alle 20- että yli 20 vuotiaat ovat pannassa. Käy mahdollisuudet aikas vähiin sen jälkeen...

Norma Bates

Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 09:29:11
Niin. Jos ottaa välttämisen perusteeksi melkeinpä minkä tahansa satunnaisen ominaisuuden tai piirteen, joka jollakin ikävästi toimineella tyypillä on ollut välttämisperusteeksi, niin ihan pian on tosiaan tilanteessa, jossa on järkevintä todeta, ettei ihmisten kanssa kannata olla tekemisissä, koska ihmiset näyttävät aiheuttavan vaikeuksia ja käyttäytyvät huonosti.

Sitten voi myös yrittää ajatella, että vaikka yksi punatukkainen sattuikin kerran tönimään, niin saattaa olla, että tämä ei kuitenkaan ole mikään punatukkaisten ominaispiirre, joten punatukkaisten välttely ei varsinaisesti suojaa tönimiseltä millään tapaa. Välttämiskäyttäytyminen on perusteltua vain, mikäli se ikävä toiminta on todellakin suoraan liittyy siihen ominaisuuteen, jota sitten jatkossa välttelee. Tässä on syytä olla varsin tarkkana. Vaikkapa lyhyt mies, joka kokee asian ongelmana, käyttäytynee täysin eri tavalla kuin lyhyt mies, jolle oma pituus ei ole mikään ongelma. Vielä kummallisempi päätelmä on ryhtyä välttelemään kaikkia 20+ ikäisiä vain siksi, että yhteen 20+ -tyyppiin liittyy ikävä kokemus. Ajattele - jos nyt joku sitä nuorempi tekee sulle ikävän tempun, joudut toteamaan, että sekä alle 20- että yli 20 vuotiaat ovat pannassa. Käy mahdollisuudet aikas vähiin sen jälkeen...

20+ ikäisten suhteen on kysymys taloudellisista sopimuksista. Vuokranantajahan tässä maassa saa itse päättää kenelle asuntonsa vuokraa. Näin ollen harva vuokraa minulle, koska minulla on kissoja, eli minuakin vältellään...! Voisinhan minä siitä itkua vääntää, mutta ymmärrän että jollakin on voinut olla ikäviä kokemuksia elukanomistajan vuoksi. Itseasiassa sen 20+ vuotiaan jätkän kissa oli kiipeillyt minun asunnossani pitkin ikkunanpuitteita, joihin oli jäänyt kynnenjäljet. (Mutta tämä on kai ns. normaalia kulumista asumisessa.) - Nykyään ei enää ole asuntoa jota kellekään vuokrata, joten eipä tule sitten näitä ongelmia. Pääasiassa epämiellyttävät kokemukset ihmisten kanssa ovat semmoisia että joku hullu taikka humalainen tulee jotain sönköttämään, ja kai nyt näitä herranjestas saa kuka tahansa välttää, vai pitääkö muka vartavasten rynnätä kädet levällään halailemaan kaikki tällaiset...

Mutta joo, en minä välttämättä 20+ ikäisten kanssa muihinkaan tekemisiin halua eräällä tietyllä alueella. Kesän mittaan tuli treenien päälle levähdettyä puistossa jota jotkut nimittävät nistipuistoksi. Ja kyllä se on nimensä ansainnut. Sikäli sekavaa sakkia siellä pyörii, erinäisiä lemahduksia tuntuu (lukenut että siellä poltetaan ihan avoimesti ruohoa) ja välillä on ilmatila vittua sakeanaan kun joku saa jonkun raivokohtauksen ja alkaa sen kourissa rääkymään pahaa oloaan joka suuntaan. Tämä ehkä taisi mennä jo vähän hullunrohkeaksi puoleltani että siellä oleilin, mutta lähistöllä on ihan normaaleita toimintoja joissa on selväpäistä väkeä harrastamassa, joten oletin että jos siellä nyt kumminkin saisi hengissä pysyä. Nyttemmin bussiaikataulujen muututtua ei hengähdystaukoa sitten enää olekaan, vaan treeneistä on rynnättävä suoraan bussipysäkille.

Pysäkit ovat olleet ikävä paskarysä tässä vuosien varrella, eli siellähän niitä epämiellyttäviä kohtaamisia tapahtuu. Yhtenä kesänä kerjäläisillä oli tapana liikkua joukolla, ja saattoivat piirittää uhrinsa helistellen kolikkokippojaan niin että hämääntynyt ja hätääntynyt uhri ei hoksannut että siinä missä yksi tunkee kippoa lärviin kiinni, toinen varastaa jotain. Yrittivät nämä kerran minutkin piirittää. Mutta nyt touhu on rauhoittunut, että kai siihen sitten sentään vaivautui poliisi puuttumaan. Vaikka kaupungin keskusta muutenkin onkin jatkuvan debatin aiheena, että uskaltaako siellä kohta enää normaali ihminen liikkuakaan. (Tai vähän arempi epänormaalikaan.)

Ihminen ei ole aina kiva eläin toiselle ihmiselle. En ymmärrä mikä siinä joitakuita niin rassaa että sen seikan tuo ilmi.

kertsi

#12
Lainaus käyttäjältä: safiiri - elokuu 19, 2019, 09:29:11
Niin. Jos ottaa välttämisen perusteeksi melkeinpä minkä tahansa satunnaisen ominaisuuden tai piirteen, joka jollakin ikävästi toimineella tyypillä on ollut välttämisperusteeksi, niin ihan pian on tosiaan tilanteessa, jossa on järkevintä todeta, ettei ihmisten kanssa kannata olla tekemisissä, koska ihmiset näyttävät aiheuttavan vaikeuksia ja käyttäytyvät huonosti.

Sitten voi myös yrittää ajatella, että vaikka yksi punatukkainen sattuikin kerran tönimään, niin saattaa olla, että tämä ei kuitenkaan ole mikään punatukkaisten ominaispiirre, joten punatukkaisten välttely ei varsinaisesti suojaa tönimiseltä millään tapaa. Välttämiskäyttäytyminen on perusteltua vain, mikäli se ikävä toiminta on todellakin suoraan liittyy siihen ominaisuuteen, jota sitten jatkossa välttelee. Tässä on syytä olla varsin tarkkana. Vaikkapa lyhyt mies, joka kokee asian ongelmana, käyttäytynee täysin eri tavalla kuin lyhyt mies, jolle oma pituus ei ole mikään ongelma. Vielä kummallisempi päätelmä on ryhtyä välttelemään kaikkia 20+ ikäisiä vain siksi, että yhteen 20+ -tyyppiin liittyy ikävä kokemus. Ajattele - jos nyt joku sitä nuorempi tekee sulle ikävän tempun, joudut toteamaan, että sekä alle 20- että yli 20 vuotiaat ovat pannassa. Käy mahdollisuudet aikas vähiin sen jälkeen...
Jos henkilöä ovat kohdelleet kaltoin sekä miehet että naiset, ovat sellaisenkin henkilön mahdollisuudet käyneet vähiin sen jälkeen, jos yleistää yhden tai muutaman kaltoinkohtelijan ominaisuuden (esim. sukupuolen ja kaltoinkohtelutaipumuksen tässä tapauksessa) kaikkiin ihmisiin. Silloin vaihtoehtoja kanssakäymiseen ei juurikaan jää, kun pitää vältellä lähestulkoon kaikkia, niin miehiä kuin naisiakin. Tietty sama juttu kuin tilanteessa, jossa pitää vältellä sekä alle 20-vuotiaita että yli 20-vuotiaita. Jäljelle jää vain tasan 20-vuotiaat, joiden kanssa edes periaatteessa voisi hengailla. Harvalukuinen sellainen kaveripiiri voisi olla. Mitä tästä opimme? Jos yleistää kokonaista ihmisryhmää koskevaksi jonkun yhden tai muutaman törttöilyt, jos pelkää tai inhoaa siksi kaikkia ihmisiä tasapuolisesti, tekee itsensä onnettomaksi, koska silloin erakoituu helposti. Tietysti jokaisella on oikeus tehdä itsensä onnettomaksi. Mutta viisasta se ei ole ihan oman viihtymisen kannalta.

(Tai jos tarkoittaa 20+ -ikäisillä 20-30-vuotiaita, laajentaa se tietty huomattavasti sellaisten ihmisten joukkoa, jotka voisivat olla kavereita. Mutta jos heistäkin valkkaa pois 50+-ikäiset miehet, vähän jää jäljelle, varsinkin jos valkkaa pois myöskin sekä miehet että naiset.)
Tyrkyllä merkkejä kopioitavaksi: ❤️😀🙂🐵🐒🦄🕊️☘️🌿😍🤪🤕🥴😵 👍✌️

safiiri

^No aina jää jäljelle ne alle 20-vuotiaat kissat. Täytyy vain välttää persialaisia, kun ovat niitä lähi-itäläisiä geeneiltään.

Aasilaulu

#14
No, jos se tiettyjen ihmisryhmien välttäminen toimii ja ei tule enää samanlaisia ikäviä kokemuksia, mikäs siinä.

Kyllä kai me kaikki vältellään jotain haastavaksi mieltämiämme tilanteita. Esimerkiksi jos illalla kulkee kaupungilla ja joku kovaäänisesti mesoaa humalassa, ehkä menemme siitä ohi välttäen kontaktin ottamista sen sijaan, että katsoisimme silmiin ja toivottaisimme kauniisti hyvää iltaa :D

Tai jos jossain on joku nuorisoporukka, ei kai sinnekään yleensä mennä mukaan istumaan ja kysellä kuulumisia :D Se on yhtälailla välttämistä, ja tosiasiassa ihmiset välttävät valtaosaa mahdollisista kanssakäymistilanteista, ja näistä suurinta osaa sanattomalla yhteisellä sopimuksella.

Ihmisten kanssa toimimisessa tulee minun mielestäni hyvin helposti jollain tavalla stressaavia tai lievästi ikäviä kokemuksia. He ovatkin jostain asiasta eri mieltä ja toimivat eri tavalla kuin itse kokisi mukavaksi, ja sitten siinä joutuu jollain lailla niiden kanssa pärjäämään :D Tällaista epämukavuutta ei varmaan saa elämästään poistettua sillä, että rupeaa välttämään ihmisiä kategorioittain. Siinä tullaan jo siihen, miten voi omalla toiminnalla tehdä niistä tilanteista mahdollisimman miellyttäviä, ja sitten toisaalta siihen, että kohtuuden rajoissa epämukavuusalueelle meneminen ei ole mikään katastrofi vaan tekee ihmiselle hyvää.

Ehkä Norma on tässä vain erityisen suorasanainen. Vaikka itse välttäisin useimmissa tilanteissa nuorisoporukoita, en ehkä mieltäisi sitä niin, että vältän nuoria yleensä tai että minulla olisi mitään nuorisoporukoita vastaan. Miellän ne yksittäisiksi tilanteiksi joissa vain toimin niin kuin tuntuu hyvältä ja järkevältä, vaikka itse asiassa niistä yleistämällä voisi yhtä hyvin sanoa minun toimivan sellaisen säännön mukaan, että vältän jotakin tiettyä ihmisryhmää.