Uutiset:

Ilmoitustaulu mahdollisten ongelmien varalta (wikimedia.org / Etherpad)

Sähköpostia ylläpidolle: kantapaikanherra (at) gmail.com

Main Menu

Vaikeaa olla suvaitsevainen ja muita kanssakäymisen ongelmia

Aloittaja Edward, kesäkuu 29, 2019, 18:41:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hippi

^
Peruskoulussa tuo kiusaajan siirtäminen ei ole edes mahdollista, ellei kiusaajan omat vanhemmat sitä vaadi ja samalla ota kustannettavakseen mahdolliset ylimääräiset matkakulut. Jonkun lain mukaan lapsilla on oikeus käydä peruskoulunsa lähikoulussa, joten vaatisi muutosta tuohon pykälään. Mutta miten se sitten voitaisiin edes kirjoittaa "on oikeus käydä lähikoulua, paitsi jos on kiusaaja", noinko ???

Koulun vaihdokset kiusatulle on tehty kiusatun vanhempien aloitteesta, ei koulun eikä sossun tai minkään muun tahon.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

ROOSTER

Melko usein törmää tavallisiin suomalaisnaisiin joilla on muslimimies, mutta kuinka usein näkyy suomalaismiehillä musliminaisia?

Onko kyseessä suvaitsevuusongelma?
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Hippi

Veikkaanpa, että muslimityttöjen avio-onni on aika vahvasti vanhempien käsissä, eikä seurustelua suomalaismiehen kanssa katsota hyvällä. Voi olla, että olen väärässäkin.
If you see your glass as half empty, pour it in a smaller glass and stop complaining. ❤️

-:)lauri

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 02, 2021, 18:16:38
Veikkaanpa, että muslimityttöjen avio-onni on aika vahvasti vanhempien käsissä, eikä seurustelua suomalaismiehen kanssa katsota hyvällä. Voi olla, että olen väärässäkin.

Koska en tiedä, mistä tilanteesta on kyse, veikkaisin, että kaiketi suomalaismiehen uskonnosta riippuu muslimitytön uskonnollisten vanhempien mielipide. Seemiläiset uskonnot ovat kaikki samaa mieltä siitä, kuka on kelvollinen aviovaimo ja aviomies.
Selvin merkki psykoosista on se, että kuvittelee ajattelevansa vain kylmän rationaalisesti ja loogisesti.

ROOSTER

Lainaus käyttäjältä: Viihde- ja hömppäpöhinä - huhtikuu 02, 2021, 18:33:44
Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 02, 2021, 18:16:38
Veikkaanpa, että muslimityttöjen avio-onni on aika vahvasti vanhempien käsissä, eikä seurustelua suomalaismiehen kanssa katsota hyvällä. Voi olla, että olen väärässäkin.

Koska en tiedä, mistä tilanteesta on kyse, veikkaisin, että kaiketi suomalaismiehen uskonnosta riippuu muslimitytön uskonnollisten vanhempien mielipide. Seemiläiset uskonnot ovat kaikki samaa mieltä siitä, kuka on kelvollinen aviovaimo ja aviomies.

En usko, että Suomen oloissa menee montaakaan sukupolvea kun vanhempien toiveiden ja vaatimuksien mukaan naiminen loppuu.
Yleinen mielipide on aina väärässä.

a4: Minulla on sellainen kokemus että kaikki vähänkin älykkäät laitteet jumiutuvat itsekseen, ennemmin tai myöhemmin ja jotkut useammin.
Omakin pää.

Gerardo: "Viidakko on äiti, eikä äitiä voi myydä tai ostaa. Äitiä voi vain suojella.  HS

Toope

Lainaus käyttäjältä: Hippi - huhtikuu 02, 2021, 18:16:38
Veikkaanpa, että muslimityttöjen avio-onni on aika vahvasti vanhempien käsissä, eikä seurustelua suomalaismiehen kanssa katsota hyvällä. Voi olla, että olen väärässäkin.
Jos naisten vapaus menee tuohon suuntaan, onko kyse kehityksestä vaiko taantumisesta?
Kertokaa, miten islam kehittää yhteiskuntaamme? Te, jotka sitä puolustatte. Minusta islam tuo vain taantumusta meille, kuten Afrikkakin.
https://pt-media.org/2021/04/01/oikeus-vangitsi-10-ulkomaalaista-helsingin-vakivaltajutussa/
Meillä toki ei tapahdu jengiytymistä, koska vältämme Ruotsin ongelmat...! Ihan totta. :-X
Valtamediamme sanoo näin.

Norma Bates

Ihmettelen miksi jotkut kokoajan huomauttelevat somessa että nyt kohdellaan tavallisia venäläisiä, jotka eivät ole sotaan syypäitä, rumasti. Tapahtuuko tällaista todella, vai ovatko suvaitsevaiset tavalliseen tapaansa oikaisseet mutkat suoriksi ja olettaneet tavallisista suomalaisista pahinta mahdollista?

Noh, kai jotain yksittäisiä keissejä on, mutta itse en tosiaan niitä ole luettavakseni tai nähtäväkseni saanut. Sodan alettua kävelin kotiini ja jossain rapussa asuvia venäläisiä (tai sellaiseksi olettamiani, tämäkin tulee nyt muistaa että en osaa kieliä välttämättä erottaa) pölötti pihalla. Minua on joskus aiemmin harmittanut slaavilaisten (tämä nyt ainakin mennee oikein) miesten täällä harjoittama kessuttelu, kun ei sitä löyhkää haluaisi haistella vähänkin alueella liikkuessaan. Mutta yhtälailla on harmittanut myös alueen suomalaisten naisten jatkuva tupakalla ramppaaminen. Eli minun on vaikea suvaita tupakoitsijoita. Se on todella harvinaista että bussista ulos astuttuani pääsen kotiini asti ilman että sitä saatanan saastaa pitää hengittää sisäänsä, kun suosituin tupakointipaikka on reittini varrella. Lisäksi vituttaa kun tuntuu että ei pysty menemään ja tulemaan ilman että daamit kyttäävät kaiken tekemiseni.

Mutta enivei, kun siis taannoin slaavilaisten pölöttäjien ohi kuljin (sillä kertaa ei kessu kärynnyt), kysyin itseltäni että pitäisikö minun nyt tuntea tai ajatella tässä jotain erityistä. Aivoni vastasivat että ei.

Joten minulle on totaalisen yhdentekevää pyöriikö ympäristössä venäläisiä tai sellaiseksi olettamiani ihmisiä.

Nämä jotka netissä olettavat automaattisesti että kaikkialla rehottaa nyt russofobia sakeana voisivat kyllä miettiä mitä menevät hölisemään nettiin, kun siinä voi sitten joku Isoveli kyttäillä että mistä niitä tekosyitä keksii yksitellen lähteä vapauttamaan Suomenkin venäläisiä. Joita itseään, enemmistöä, tuskin kiinnostaa tulla millään tavalla vapautetuksi äiti-Venäjän taholta...?

Toope

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2022, 09:41:33
Nämä jotka netissä olettavat automaattisesti että kaikkialla rehottaa nyt russofobia sakeana voisivat kyllä miettiä mitä menevät hölisemään nettiin, kun siinä voi sitten joku Isoveli kyttäillä että mistä niitä tekosyitä keksii yksitellen lähteä vapauttamaan Suomenkin venäläisiä. Joita itseään, enemmistöä, tuskin kiinnostaa tulla millään tavalla vapautetuksi äiti-Venäjän taholta...?
En minäkään tavisvenäläisiä pelkää. Huolestun siitä, ovatko Suomen puolella, jos Venäjä heiltä kysyy...
Venäjä on perustanut puuttumisoikeutta toisiin maihin venäläisväestön kohtelulla. Suomessa on 100 000 venäläistä... :-\
Se on riski, ikävä kyllä. On selvää, että Suomessa on Venäjän agentteja, mutta luultavasti minimaalinen määrä. Venäjällä silti on ollut pyrkimyksiä alueomistuksiin ja poliittiseen vaikutukseen Suomessa. Uhka siis on olemassa, se on todellinen.

Norma Bates

Ja Ukrainassahan on kai jo jokunen siellä asuva venäläinen ilmoittanut somessa ettei kaipaa vapautusta ja Venäjän venäläiset voivat hänen puolestaan painua vittuun, mutta tämä sitten kaikuu kuuroille korville.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 13, 2022, 09:41:33
Ihmettelen miksi jotkut kokoajan huomauttelevat somessa että nyt kohdellaan tavallisia venäläisiä, jotka eivät ole sotaan syypäitä, rumasti. Tapahtuuko tällaista todella, vai ovatko suvaitsevaiset tavalliseen tapaansa oikaisseet mutkat suoriksi ja olettaneet tavallisista suomalaisista pahinta mahdollista?

En ole tällaista itse nähnyt ollenkaan somessa.

Hiljattain bongasin jostain tällaisen opiskelijoille lähetetyn listan. Se oli mun mielestä ihan asiallisen oloinen.


LainaaTuen osoitus Ukrainalle ja neuvoja tilanteen käsittelyyn opiskelijoille

Venäjän eilen 24.2. alkanut hyökkäys Ukrainaan on järkyttänyt maailmanlaajuisesti, ja on hyvin inhimillistä, että tämä vallitseva tilanne aiheuttaa pelkoa ja ahdistusta. Keräsimme listan asioita, jotka on hyvä pitää mielessä tässä tilanteessa:


  • Sotatilanteen herättämät tunteet ovat luonnollisia reaktioita, joiden käsittelyyn tulee varata aikaa. Älä jää yksin ajatustesi kanssa, vaan keskustele läheistesi kanssa toisistanne huolta pitäen.

  • Jos tarvitset keskusteluapua, MIELI ry:n kriisipuhelin päivystää suomeksi 24/7 numerossa 09 2525 0111.

  • Voit jatkaa omaa arkeasi normaalisti. Suomessa on rauha. Noudata viranomaisten ohjeistuksia, jos sellaisia annetaan.

  • Ole armollinen itsellesi uutisten seuraamisessa ja pidä taukoja sosiaalisesta mediasta ja uutisista. Pyri välttämään niin sanottua "doomscrollingia" eli ruutuajan käyttämistä liialliseen negatiivisten uutisten vastaanottamiseen.

  • Muista lähdekritiikki viestiessäsi tilanteesta sosiaalisessa mediassa. Sotatilanteessa liikkuu paljon disinformaatiota, ja sen levittäminen on yksi modernin sodankäynnin keinoista.

  • Vallitseva tilanne ei oikeuta rasismiin, eikä rasismille tule antaa ollenkaan tilaa. Sotatilanne ei ole Suomessa asuvien venäläisten tai venäjänkielisten vika.

Kriisityön asiantuntijoiden neuvoja voi lukea MIELI ry:n sivuilta.

Punaisen Ristin uutinen tilanteen käsittelyn tueksi

Mannerheimin Lastensuojeluliiton ohje lapsen tukemiseen tilanteen käsittelyssä

Listan jälkeen vielä korostetaan sitä, että yliopistot, hallitus, valtio, kaupunki ja muutkin viralliset tahot kaikki tuomitsevat Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan.

Yritän kai vähän kömpelösti sanoa, että kun sotatilanne herättää kaikenlaisia tunteita, ja meillä on tietty russofobia kuitenkin tavallaan jo siellä pohjalla, on se ihan relevanttia sanoa ja muistuttaa tästä, että tilanne ei oikeuta rasismia eikä myöskään ole tavallisten venäläisten tai venäjänkielisten vika.

Lisäksi tossa listassa tätä asiaa ei paisutella eikä dramatisoida liikaa, vaan se on suunnilleen oikealla paikallaan.

Norma Bates

Putinista on räksytetty vaikka mitä, mutta en kyllä tosiaan ole nähnyt mitään tavallisia venäläisiä haukkuvaa matskua. Ennemminkin heitäkin on säälitelty.

Itselleni venäläiset ovat olleet kautta elämän melko yhdentekevä aihe. Nuorena luin sellaisen kirjan kuin "Mitä on tehtävä?" Siitä muistan vain että kaksi avioparia vaihtoivat kumppaneita keskenään. Jonkinlainen esikommunismi oli kyseessä.

Melodious Oaf

^ Mehän ei nähdä somessa samoja asioita, niin minun on vaikea ottaa kantaa sinun näkemääsi.

Tässä on lähinnä jokaisella vastuu siitä, mitä lukee, mistä lähtee provosoitumaan ja myös mitä itse kirjoittaa ja sanoo.

Lainaamassani listassa korostetaan tätä näkökulmaa ja sanotaan, että disinformaation levittäminen on osa informaatiosodankäyntiä.

Jos lähtee kovasti päivittelemään sitä, että suvakit sitä ja tätä ja onpa ihmiset kujalla, se lisää massaa siihen periaatteessa ihan olemattomista asioista käytävään keskusteluun. Joku puhuu että venäläisiä kaltoinkohdellaan ja joku taas sanoo että ei ole näin — mutta ison kuvan ja propagandan kannalta on ihan sama, onko näin vai ei, ja  se eripuran kylväminen jo sinänsä riittää.

Propagandan näkökulmasta on hyödyllistä jakaa porukkaa eri leireihin. Ja epäilemättä esimerkiksi Venäjän hallintokoneiston kannalta on hyödyllistä luoda sellaista kuvaa, että täällä venäläisiä vihataan ihan täysillä ja ties mitä kaikkea. Siihen riittää todistusaineistoksi vaikka joku artikkeli, jossa sinun näkökulmastasi venäläisiä nimenomaan säälitään.

Kylmästi sanoisin ettei koko hommaan kannata lähteä ollenkaan mukaan eikä välttämättä edes ottamaan kantaa.

Minusta riittää se, että ei lähde syyllistämään tavallisia venäläisiä tai venäjänkielisiä eikä toisaalta lähde mukaan mihinkään tällaisen asian ympärillä käytävään lietsontaan, suuntaan eikä toiseen.

Mutta voin tietysti olla myös hölmö tai väärässä.

Norma Bates

En kyllä sanoisi että on minun "näkökulmastani" säälitelty, jos on kuvattu mistä kaikesta tavallinen venäläinen joutuu kärsimään. Ehkä sana "säälitellä" toki on vähän kökkö.

Mutta jokatapaukseesa enmuista ainuttakaan kirjoitelmas tai kommenttia somesta jossa olisi hyökätty Venäjän KANSAA kohtaan. Siinä mielessä koen alentuvana aikuisille ihmisille annetut ohjeet tässä asiassa. Eli ohjeita jakeleva pitää suomalaisia ääliöinä.

Melodious Oaf

Lainaus käyttäjältä: Norma Bates - maaliskuu 16, 2022, 14:04:16
Mutta jokatapaukseesa enmuista ainuttakaan kirjoitelmas tai kommenttia somesta jossa olisi hyökätty Venäjän KANSAA kohtaan. Siinä mielessä koen alentuvana aikuisille ihmisille annetut ohjeet tässä asiassa. Eli ohjeita jakeleva pitää suomalaisia ääliöinä.

Mulle tulee tunne, että me puhutaan tässä jotenkin toistemme ohi.

Annoin esimerkin ohjeesta, joka minun mielestäni oli asiallinen ja ihan hyvä. Ajattelisin että on ehkä vaikea löytää sellaista jokaiselle juuri sopivaa sävyä ja tapaa sanoa asioita, ja helposti voi hyvää tarkoittaen päätyä ärsyttämään.

Jos se on vaikeaa jopa viestinnän ammattilaisille, varmasti se on sitä myös someen jotain avautumisia tai kommentteja kirjoittaville.

Ria Novostissa (Venäjän valtion omistama tietotoimisto) ihan avoimesti kirjoitellaan, että Eurooppa on täynnä vihaa tai jopa "natsi-vihaa" Venäjää ja venäläisiä kohtaan. Heidän mukaansa se näkyy pakotteissa ja näkyy ties missä.

Siihen nähden minusta ei kannata liikaa ottaa pattia siitä, jos nyt vaikka tällaisessakin tilanteessa esim. joku Yle uutisoi tai tekee juttuja venäläisten kokemista ikävyyksistä. Sehän on positiivista, että sen voi ja saa tässäkin tilanteessa tehdä.

Onhan meillä toisaalta paljon uutisissa negatiivista Venäjästä ja myös Venäjän piilovaikuttamisesta suomalaisessa elinkeinoelämässä.




Varmasti tämä tilanne voi hyvin olla ikävä ja vaikea myös Suomessa asuville venäläisille ja venäjänkielisille. Sitä taas pitäisi kysyä heiltä itseltään.

Jos mun pitäis arvata, mikä siitä on totuus, niin veikkasin, että esimerkiksi venäjänkielistä tai venäläisellä korostuksella puhuvaa sairaanhoitajaa tai lääkäriä on tätä sotaa ennenkin ehkä joskus kohdeltu vähän epäluuloisesti tai väheksyvästi, mutta kun ihmisiin tutustuu ja tällaisiin tilanteisiin tottuu, ei siinä mitään niin isoa ongelmaa lopulta ole ollut.
    Nyt kun on sota, uskoisin että ennakkoluuloja tulee pinnalle vähän enemmän ja herkemmin, mutta toisaalta he itsekin ymmärtävät miksi. Luulen että on iso merkitys myös sillä, jos heidän omat ystävänsä ja kollegansa ja tuttunsa selkeästi sanovat ja osoittavat, että tästä voidaan kyllä puhua ja me ei syytetä tästä sinua, vaan olet edelleen meidän ystävämme.

Eli siis jos sinulla on venäläisiä tai venäjänkielisiä ystäviä, nyt ei ehkä ole se hetki, kun kannattaa ottaa etäisyyttä tai vältellä heitä vaan mieluummin päinvastoin.




Sitten taas se, mitä sun some-verkostot ja somen algoritmit iskee sun naamaan eteen, ei ole kirjoitettu suoraan sinulle, eikä se myöskään edusta mitään muuta kuin sitä, mitä some sun naamalle syöttää.

Nyt keskustelet mun kanssa ikään kuin minä voisin vastata sen eetterin puolesta, joka sulle jotain näitä juttuja  esittää. Kuitenkaan kukaan ei voi sulle henkilökohtaisesti vastata muuta kuin omasta puolestaan.

Mun on mahdoton arvioida sitä, tulkitsetko niitä some-sisältöjä jotenkin kärjistäen tai dramaattisesti, esittääkö sulle somen algoritmit jotain tosi omituista kuvaa maailmasta vai mitä siinä itse asiassa tapahtuu.

Sanoin vain omasta puolestani, että en ole nähnyt somessa kuvailemasi kaltaisia puheenvuoroja.

Mun mielestä se kuulostaa siltä, että sulla on sun menneisyyden ja aiemman käyttäytymisen takia edelleen sellaiset some-verkostot tai sillä tavalla kouliintuneet algoritmit, että ne syöttää sulle tällaista kuvaa,  että on olemassa jotkut äärimmäisen ärsyttävää paskaa suoltavat suvaitsevaiset. Tai sitten sä itse tulkitset näkemääsi tällaisen linssin läpi.

Mulla ei omasta asemastani käsin ole mitään keinoa arvioida sitä asiaa luotettavasti, koska mähän olen toisaalla omassa kuplassani, jossa ei ole näkynyt sellaista, mitä kuvailit.

Norma Bates

Olen yhdessä vasemmalle suuntautuneessa keskusteluryhmässä mukana, koska olen arvoiltani ennemmin vasemmalla kuin oikealla. Keskustaa varsinkaan en kannattaisi, koska heikäläisissä on luontoon ja eläimiin jäätävästi suhtautuvia yksilöitä.

En tiedä onko vasemmalla enemmän sormi pystyssä saarnaavia ihmisiä. Ärsyttävintä settiä tälläerää on tietenkin se että joidenkin mielestä turvapaikanhakijoihin kriittisesti suhtautuville kysymys olisi ihonväristä eikä sukupuolesta ja iästä.

Minusta tuntuu kummalliselta että mäkätetään ettei ei-valkoiset kelpaa, koska Lähi-idästä tulleet olivat nimenomaan ns. valkoista rotua. Itse hahmotan rodun siltä pohjalta miten nuolet väpättävät eri ilmansuuntiin kartoissa jotka kertovat ihmislajin liikkeistä. Tässä asiassa olen siis eri mieltä kuin suvakit ja rajakit. Ei Lähi-idästä tuleva ole jotain ihme rotua, hän on valkoinen siinä kuin esim. britti. Ja oikeasti mitään vitivalkoista kansaa ei ole olemassakaan. Keltit kai pääsevät lähimmäksi...?

Humppis alkoi foorumilla väittää että kiduttamalla minut saisi sanomaan ettei ukrainalaisetkaan saa tulla. Mikä ihme siinä oikein on että on niin vaikeaa ymmärtää että minua kiinnostaa vain ja ainoastaan mieslaumojen poissa pitäminen. Eiväthän naiset ja lapset raiskaa, ryöstele ja katko kurkkuja.

Sitäkin olen tässä ihmetellyt etten kyllä muista että seksiorjiksi Suomeen päätyneiden mustien naisten karkotuksesta olisi noussut haloo millään taholla. Toivottavasti kuitenkin on. Ei kai uhria pidä rangaista vielä karkotuksellakin?

Foorumin jäsenet höpöttelevät kuka mistäkin mestasta missä he kokevat tulevan kohdalle sellaista settiä että se kannattaa mainita. Itse en ala toitottamaan missä kaikkialla pyörin, koska haluan pitää eri tahot erillään, enkä olla joku avoin oviaukko joka sorkalle sinne ja tänne. Mitä enemmän väkeä jokin ryhmä pitää sisällään, sitä merkittävämpänä ryhmän keskusteluja pitää. Toisaalta äänekkäämpi keskustelunavaaja voi saada aikaiseksi vaikutelman että "tämmöisiä ne ryhmän jäsenet ovat", vaikkei edustaisi kuin itseään.